Dosis vitamine d

02-10-2015 12:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Sinds een maand gebruik ik D-cura 25.000 IE (625 mcg) op aanraden van de huisarts. Dit gebruik ik eenmaal per week, wat ongeveer overeenkomt met 89 mcg. Mijn vitamine D waarde een maand geleden was 52. Ik had dus ergens gelezen dat dit niet zo goed is als je zwanger wil worden/bent, omdat calciumophopingen enz. blijvende schade kunnen toebrengen aan de baby in je buik. Dit wil ik natuurlijk niet. Mijn huisarts wimpelt altijd alle vragen af, hier gaat meestal de assistent over bij mijn huisarts en die weet er eigenlijk niet zoveel van af. Wat kan ik het beste doen? Een tekort is natuurlijk ook niet gewenst, maar een overschot ook niet..
Je vitamine D moet boven de 50 zijn..ja dat is het bij jou net..ik weet niet of het slecht is tijdens je zwangerschap als die te hoog..je kan 2 dingen doen..

- deze maanden nog veel naar buiten gaan en zonlicht meepikken..dan is december nog eens laten prikken en zien hoe de waarde dan is..

- deze maanden vit D tabletten slikken van de drogist..deze moet je elke dag slikken..slik het dan bijvoorbeeld om de dag en prik het in december nog eens
Hmm ik denk dat de tweede wel een goede is. Mijn vitamine d zakt in de winter weer snel. Ik denk dat ik gewoon iets bij de drogist met een lagere dosis haal en het om de dag neem inderdaad. Omdat mijn waarde zo snel zakt ben ik bang dat het gevaarlijk is als ik zwanger ben voor de baby! Iemand ervaringen met een lage waarde en zwangerschap?
Overschot aan vitamines plas je volgensmij gwn weer uit.
Ik had zelf 39 vorig jaar..vit d geslikt maar op een gegeven moment werd ik er makkelijk in en gebruikte het nooit meer..nu toch gezonde zoon van 4 maanden..
50 is de onderkant dus ik zou lekker die van de HA blijven slikken nog even en dan weer prikken. Duurt namelijk best lang voor je een end omhoog zit. Ik zou willen weten waarom het zo laag is, kom je te weinig buiten en eet je verkeerd of kan je lichaam het niet opnemen uit de zon en voeding. En me daar druk over maken en voor inzetten.

En een overschot heb je niet zomaar dus niet zo hysterisch en gefeliciteerd en slik alsjeblieft gewoon die van de HA. de rest is zo laag dat doet eigenlijk helemaal niks.
quote:Vitaminess schreef op 02 oktober 2015 @ 13:02:

Hmm ik denk dat de tweede wel een goede is. Mijn vitamine d zakt in de winter weer snel. Ik denk dat ik gewoon iets bij de drogist met een lagere dosis haal en het om de dag neem inderdaad. Omdat mijn waarde zo snel zakt ben ik bang dat het gevaarlijk is als ik zwanger ben voor de baby! Iemand ervaringen met een lage waarde en zwangerschap?Warom niet gewoon die van de HA, die van de drogist doen helemaal niks.
Je waarde moet het liefst tussen de 80 en 150 zijn. Dat is het mooist. Ik zou ongeveer twee maanden consequent de pilletjes nemen en daarna nog eens laten controleren.

Ervaring met lage waardes en zwangerschap heb ik niet. Wel met een lage waarde. Mijn Waarde was 23. Veel te laag. En voelde me behoorlijk lamlendig. Ik ben naar een reform winkel geweest. De pillen van de huisarts bestaan vaak uit suiker, zetmeel en vitamines. Je lichaam neemt dat minder snel op. Probeer eens natuurlijke pilletjes. Als je er voor open staat;-)

Succes!
quote:knabbelenbabbel schreef op 02 oktober 2015 @ 13:24:

Je waarde moet het liefst tussen de 80 en 150 zijn. Dat is het mooist. Ik zou ongeveer twee maanden consequent de pilletjes nemen en daarna nog eens laten controleren.

Ervaring met lage waardes en zwangerschap heb ik niet. Wel met een lage waarde. Mijn Waarde was 23. Veel te laag. En voelde me behoorlijk lamlendig. Ik ben naar een reform winkel geweest. De pillen van de huisarts bestaan vaak uit suiker, zetmeel en vitamines. Je lichaam neemt dat minder snel op. Probeer eens natuurlijke pilletjes. Als je er voor open staat;-)

Succes!Ze heeft ampullen, dat zijn geen pillen en in die pilletjes vrij te koop zit zo weinig dat er heel veel van moet slikken. Heel veel. En dat kost dan ook flink wat.
Dat is wel veel, maar volgens mij niet gevaarlijk.. ik zou het checken met een gynaecoloog. Ik heb een autoimmuun ziekte (schildklier) en meer kans op laag vitamine d gehalte. Ik slik al mijn hele zwangerschap solgar vitamine d 4000IU op aanraden van mijn arts.

In Amerika wordt zwangere vrouwen trouwens veel meer vitamine d aanbevolen dan hier .. maar in Nederland zijn er nog steeds huisartsen die denken dat meer dan 400IU schadelijk kan zijn voor het kind.

"It is unlikely your prenatal vitamin provides enough vitamin D. A recent study found women taking 4,000 IU of vitamin D daily had the greatest benefits in preventing preterm labor/births and infections.

The study confirmed vitamin D at this level is not only safe for you, but for your baby, and the researchers from this study now recommend this daily dosage of vitamin D for all pregnant women. The average prenatal vitamin only contains 400 IU of vitamin D, so additional supplementation should be taken daily"

(http://americanpregnancy. ... /vitamin-d-and-pregnancy/)
Waarom niet slikken. De meeste huisartsen houden het laagste van het laagste aan als ondergrens om D voor te schrijven (ook B12 trouwens) dus een overschot zul je niet snel krijgen.

Daarnaast daalt het D gehalte in de winter en dan zit je dus nog lager.

Ik zou het dus gewoon slikken en na de winter een maand de D van de HA laten staan voordat je gaat prikken anders is het gehalte prima maar ligt het werkelijke gehalte lager.
unlundun..misschien zijn houden de huisartsen niet een te lage waarde aan..maar weten zij gewoon welke waarde goed is..mensen noemen zich vit-b12 kenner (echt een beschermde titel,Not!!,zo kan zelf buurman piet zich noemen) en deze mensen roepen dat de artsen te lage waarden aanhouden en verkopen zelf veel te dure troep..maarja dat is een heel ander verhaal.

Referentie waarden vit D zijn 50-130 trouwens..dus je zit iets aan de lage kant maar nog wel tussen de referentie waarden..drogist tabletjes zijn idd lager en moet je zelf kopen..op recept zijn hoger maar kosten ook veel geld en gaan van je eigen risico af..dus betaal je ook veel voor en zo gaan onnodig volgend jaar weer de ziektekosten weer omhoog maar dat is een heel ander verhaal!
Vit D is trouwens in vet oplosbaar en stapelt zich op in het lichaam en plas je niet uit zoals hierboven staat
Goede-Fee, ik ben gewoon vaak buiten als de zon schijnt, probeer elk straaltje mee te pikken. Misschien doordat ik licht getint ben. Ik eet wel regelmatig vis.

Geld speelt niet zo een grote rol. Heb best wel geld over voor een lagere dosis zonder rare toevoegingen. Maar als deze dosis ook goed is, blijf ik liever deze aanhouden. 53 is ten slotte mijn zomer waarde, in de winter zit ik zonder ampullen op 20-30. Dit is de 1e winter dat ik met ampullen ga doorbrengen.

Maar omdat ik deze maand ga proberen zwanger te worden, wil ik geen risico lopen. Want vaak gaat het met een lage waarde volgens mij ook goed, zoals bij maribos.
Getinte mensen hebben vaker een tekort aan vitamine D. Het duurt ook best lang voordat je vitamine D op peil is. Mijn moeder zat rond de 30. Zij krijgt 1 keer per week een tablet en 1 keer per week een vloeibare versie en elke dag een pilletje van de drogist. Die slikt ze nu 2 maanden en haar vitamine D niveau is nog niet op peil. Maandag wordt ze weer geprikt, daarna kan ik je vertellen hoeveel ze in die 2 maanden omhoog is gegaan.
Ben benieuwd! Ik ga de ampullen wel nemen denk ik, want als die eenmaal nog verder zakt tijdens de zwangerschap, wordt het lastig het nog omhoog te krijgen (van ideale situatie uitgaand dat ik snel zwanger word)
Ik dacht dat je al zwanger was!sorry!! Gewoon gaan slikken dan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven