Ervaringen kraamzorg

07-07-2014 22:45 114 berichten
Hoi dames,



Ik moest van de verloskundige kraamzorg aanvragen omdat ik er eigenlijk al te laat mee ben ( 14 weekjes zwanger) en had echt geen idee waar ik op moest letten etc dus heb maar kraamzorg gekozen van een bedrijf waar ik zelf ooit ( in de ouderenzorg) heb gewerkt.



Maar waar ik nu eigenlijk mee zit..Ik wil helemaal geen kraamzorg. Sorry maar ik heb er echt geen zin in om de hele dag een vreemde over de vloer te hebben, lijkt net of dan de hele tijd visite over de vloer heb waarbij ik op mijn best moet zijn en na een bevalling denk ik niet dat ik daar zin in heb.



Komt er ook nog bij dat ik een kreng van een hond heb die met bijna niemand kan opschieten, alleen voor de familie en mensen die hij goed kent is het een mak lammetje en van vreemden moet hij niks hebben. Dan gaat hij OF bijten, OF non stop blaffen en janken en om daar nou steeds in te zitten na een bevalling lijkt mij ook helemaal niks. Ik kan hem ook niet in een andere kamer/hal opsluiten want die zijn er niet en op het balkon vind ik echt te koud voor december. En het "leuke" is ook nog eens...Ik ben de enige naar wie hij luistert.



Ik heb dus helemaal geen zin in kraamzorg en wie kan mij geruststellen of ervaringen delen en dan het liefste ook van mensen die een hond(en) hebben die geen lieverdjes zijn.
Ja je hebt helemaal gelijk desperate housewife. En ik weet ook dat als het nodig is de hond ook echt wel een weekje ( of 2) naar 1 van mijn broers/moeder kan maar toch..



Ik heb niet besloten om het helemaal niet te doen maar het lijkt mij gewoon niks maar aan de andere kant is het ook nog afwachten of mijn vriend dan vrij gaat nemen van zijn werk of juist als de kraamzorg weg is ( dat ik dan niet 1 keer helemaal alleen met een baby ben).
Alle reacties Link kopieren
Make up had ik wel op, wou graag n beetje gezellig eruit zien, en gewone kleren had ik ook aan. Maar ik had een korte bevalling dus was al snel weer mezelf.



Ik vond kraamzorg wel fijn, al vertrouwde ik het niet zo en vond t niet zo leuk als ik sliep ze in alle kasten rommelde. Maar het is maar even en heel fijn dat je even met de baby kan knuffelen terwijl ze je vaatwasser doet of even je was opruimt
Weet jij wat je moet doen met stuwing?

Weet jij hoe je een luier verschoond bij een pasgeborene?

Hoe je hem/haar in bad moet doen?

Weet jij wat jij aanmeet met doorgelekte kraamverbanden en mega bloedstolsels?

Weet jij wat je moet doen als je kindje niet wil drinken?
quote:kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 23:04:

Ja je hebt helemaal gelijk desperate housewife. En ik weet ook dat als het nodig is de hond ook echt wel een weekje ( of 2) naar 1 van mijn broers/moeder kan maar toch..



Ik heb niet besloten om het helemaal niet te doen maar het lijkt mij gewoon niks maar aan de andere kant is het ook nog afwachten of mijn vriend dan vrij gaat nemen van zijn werk of juist als de kraamzorg weg is ( dat ik dan niet 1 keer helemaal alleen met een baby ben).hier nam mijn man vrij toen ze weg was. En dat was heerlijk! Dan heb je de eerste 3 weken iig al overbrugt en ben je niet alleen. Als die kraamhulp er is, heeft het toch geen zin om samen thuis te zijn steeds. Man is er dus 2 dagen bij geweest met kraamhulp en daarna 2 weken toen ze weg was.
Pimpelmeesje:



Stuwing geen idee

luier verschonen wel

badje wel

kraamverbanden gewoon weggooien?

Kindje wat niet wilt drinken...ehmm ik geloof om de 2 a 3 uur en als ze niet drinken dan weet ik het niet
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens wel een beetje een deja vu... hebben we dit topic niet pas gehad?
Dat weet ik niet, ik weet ook niet goed hoe ik de zoekmachine van het forum kan gebruiken?
Hier trouwens net als desperate housewife; man de eerste paar dagen vrij toen kraamhulp er was en vanaf nu een paar weken vakantie. Zo heeft hij toch wat meegekregen en kan hij nadat ze weg is lekker bij ons zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Jammer dat je nu al opziet tegen de kraamtijd. Naast dat een kraamhulp in huis ook de praktische zaken verzorgd (was, toilet, badkamer, stofzuigen enz.) voert ze ook medisch controles uit die na een bevalling nodig zijn. Plus ze leert je een hoop over de verzorging e.d. van de baby. Lijkt me toch niet handig om bovenstaande allemaal bij voorbaat af te zeggen?



Geef bij het intakegesprek aan dat je er tegen op ziet om een "vreemde" in je huis te hebben, kan de kraamhulp daar rekening mee houden. Mocht je je lichamelijk heel goed voelen na de bevalling dan kun je altijd nog afspreken dat ze 's middags bijvoorbeeld eerder weggaat.



Hond klinkt niet zo prettig in de omgang. Zou ik ook geen moment uit het oog verliezen wanneer de baby straks geboren is.



Geen optie dat de hond in de kraamweek uit logeren gaat?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend werkt niet, en was dus gewoon thuis bij ons. Àls we een tweede zouden krijgen en hij dan wel zou werken dan zouden we er echt voor kiezen om dmv ouderschapsverlof, overuren of onbetaald verlof 6-8 week samen thuis te zijn. Dat is echt zo goed bevallen!
Alle reacties Link kopieren
De baby is straks ook een onbekende voor je hond he?
quote:lilalinda schreef op 07 juli 2014 @ 23:15:

De baby is straks ook een onbekende voor je hond he?Wat ik al eerder heb gezegd. Of een kind nu 3 dagen oud is of 12 jaar dat is voor de hond geen probleem, het gaat echt om volwassenen waar hij niets van moet hebben. Ligt ook wel echt aan de persoon zelf. Iemand die zelf ook honden heeft daar is hij beter mee dan iemand die bang is
Alle reacties Link kopieren
Het gaat in die kraamweek om jou en je beebje een goeie start te geven. Jij mag af en toe rusten, zodat je er 's nachts weer voor baby bent. De kraamhulp helpt je met de rust vinden overdag. Alles wordt even voor je geregeld. Ga gewoon lekker in bed liggen, laat je hulp alles beneden regelen.

Echt, een bevalling is een behoorlijke slijtageslag, en dan had ik twee vrij snelle bevallingen zonder knippen en scheuren. En dan nog, onderschat het nou niet.
quote:kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 23:17:

[...]



Wat ik al eerder heb gezegd. Of een kind nu 3 dagen oud is of 12 jaar dat is voor de hond geen probleem, het gaat echt om volwassenen waar hij niets van moet hebben. Ligt ook wel echt aan de persoon zelf. Iemand die zelf ook honden heeft daar is hij beter mee dan iemand die bang isHuisdieren zijn onvoorspelbaar, zelfs de grootste goedzakken moet je nooit alleen laten met een kind. Laat staan een hond die al agressief naar bepaalde mensen is.
De kraamhulp gaat je heel veel leren over de verzorging van je baby. Wat is normaal voor een pasgeboren baby en wanneer moet je aan de bel trekken 's nachts bij je verloskundige. Hoe vaak en hoeveel moet je kindje minimaal drinken, hoe vaak temperaturen, heeft je kindje de juiste kleur, is het actief genoeg enz.

Maar ook voor jezelf, wat kan je verwachten wat stolsels betreft en wanneer is het niet goed.

In plaats van kraamhulp thuis kan je ook kiezen voor een kraamhotel. Maar ik was liever thuis.

Ik zal trouwens nooit de eerste avond met onze eerste dochter vergeten. Ik lag nog op bed en kon er nog niet uit. Mijn man zou macaroni koken en de afwas doen. Hij is om 17.00 uur begonnen met koken en was om 23.00 uur klaar met de afwas. Tussendoor kwamen 5 spuitluiers en een voeding. Wij waren echt wel blij met de kraamhulp!
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 23:17:

[...]



Ligt ook wel echt aan de persoon zelf. Iemand die zelf ook honden heeft daar is hij beter mee dan iemand die bang isAls het gedrag van jouw hond persoonafhankelijk is, heb jij een onbetrouwbare hond! Besef je dat, voor je hond en kind aan elkaar blootstelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had precies hetzelfde.

Had er maar weinig zin in en had na mijn bevalling ook mijn moeder die vrij kon nemen en mij wilde helpen waar kon.

Plus ik woon niet groot, gelijkvloers met een totaal van 75 vierkante meter.

Ik heb het aantal uren beperkt naar 4 per dag en dat 8 dagen.



Ik vond het aan de ene kant wel enorm fijn dat ze er was, want met veel dingen was ik nog totaal onbekend wat betreft baby's.



Maar ik was direct na mijn bevalling al weer op de been, en vond het inderdaad niet prettig dat ik voor mijn gevoel wanneer zij er was zelf ook "klaar" moest staan.
quote:riannerianne schreef op 07 juli 2014 @ 23:19:

[...]





Huisdieren zijn onvoorspelbaar, zelfs de grootste goedzakken moet je nooit alleen laten met een kind. Laat staan een hond die al agressief naar bepaalde mensen is.

Joh? Ik dacht lekker makkelijk na de bevalling. Dan leg ik de baby in bed met de hond erbij want dat is zoo gezellig voor ze allebei en dan kunnen ze echt een band krijgen! En er dan lekker veel foto's van maken en als ik dan wat anders wil gaan doen dan laat ik de hond gewoon oppassen, heeft het kind ook nog wat aandacht!



Kom op zeg, nou niet gaan doen alsof ik achterlijk ben als er iemand veel weet over honden dan ben ik het wel en ik ken mijn hond. Als hij iemand niet moet, dan moet hij die persoon gewoon niet. En dat kan best wel eens de kraamzorgster zijn. Tegen die tijd kan de hond trouwens ook al overleden zijn, het is al een bejaarde die niet meer helemaal gezond is en als je naar de gemiddelde leeftijd van zijn ras kijkt dan is hij al 4 jaar ouder dan zijn ras genootjes.
Alle reacties Link kopieren
Haha, beetje herkenbaar.

Wij hebben destijds in het gesprek (zo'n zes weken voor de uitgerekende datum ) aangegeven graag een kraamzorg te willen die honden gewend was. Het liefst iemand die zelf ook een hond in huis had.



Onze hond is ook een apart type, blijft nieuwe mensen lastig vallen met zijn speeltjes en aandachttrekkerij. Zag al helemaal voor mij hoe een kraamverzorgster met baby en al van de trap zou vliegen over zo'n speelbal/hond. Moeder en schoonmoeder hadden al een rooster opgesteld wie zou komen poetsen voordat de kraamzorg s'ochtends kwam (stel je voor zeg). Die twee naast onze hulp die werkelijk alles spic en span wilde houden vanwege baby en kraamvrouw.



Wij kregen een jonge vrouw die zelf ook een hond had.

Qua huishouden had de kraamzorg niet veel te doen buiten koffie zetten en gebak serveren. Wij hebben wel heel veel gehad aan de tips en instructies (eerste kind). De hond heeft na de eerste begroeting met hondenkoekje geen kik gegeven (heeft wel nog twee weken hoopvol om 08.00 zitten wachten op de kraamzorg nadat haar uren waren afgelopen).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dit topic komt toch zeker uit de bossen ergens in een koud land.
Alle reacties Link kopieren
Meid, ik zou het gewoon in het intakegesprek aangeven.

ik heb 2x topkraamhulpen gehad, ik heb wel om 'oude rotten' in het vak gevraagd.

Beide keren ook gekregen.



Bij de eerste x was ik echt dolgelukkig met mijn kraamhulp.

Mijn partner werd onverwachts een dag na de geboorte van onze zoon opgenomen in het zhuis voor een galoperatie. Punt je bij paaltje is partner de hele eerste weekend zoon in zhuis geweest.

Ik was doodmoe maar ze heeft mij er echt doorheen getrokken.

Zeker ook toen mn kraamtranen in overvloed kwamen.



Bij de 2e (ben afgelopen januari bevallen) wisten we mbt baby al veel (alles eigenlijk wel) en ik had een supersnelle thuisbevalling (waar ook je kraamzorg je verloskundige bij assisteert!)

En ik vond het heerlijk ondanks dat ik snel weer in het ritme van het gezin zat om verzorgd te worden. Naast de medische aspecten verzorgen kon ze namelijk ook goed poetsen en heerlijke fruitsmooties maken haha.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Weekend moet eerste week zijn bedoel ik.

partner is de hele eerste week in zhuis geweest.
Not my circus, not my monkeys
quote:elein schreef op 07 juli 2014 @ 23:14:

overuren of onbetaald verlof 6-8 week samen thuis te zijn. Dat is echt zo goed bevallen!



Letterlijk?





Alle reacties Link kopieren
quote:Ephina schreef op 07 juli 2014 @ 23:47:

[...]





Letterlijk?





Jahaa
quote:Sarafin schreef op 07 juli 2014 @ 23:43:

Dit topic komt toch zeker uit de bossen ergens in een koud land.

Maar natuurlijk! Jeetje zeg is het dan echt zo vreemd als iemand een hond heeft die niet altijd even makkelijk is? Is het dan echt zo vreemd dat iemand opziet tegen kraamzorg?



Bedankt verder voor alle ervaringen. Ik ben er al wel een beetje anders tegenaan gaan kijken, zeker omdat jullie ook aangeven dat je de uren in de kraamperiode kan verkorten/stopzetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven