Ervaringen kraamzorg

07-07-2014 22:45 114 berichten
Hoi dames,



Ik moest van de verloskundige kraamzorg aanvragen omdat ik er eigenlijk al te laat mee ben ( 14 weekjes zwanger) en had echt geen idee waar ik op moest letten etc dus heb maar kraamzorg gekozen van een bedrijf waar ik zelf ooit ( in de ouderenzorg) heb gewerkt.



Maar waar ik nu eigenlijk mee zit..Ik wil helemaal geen kraamzorg. Sorry maar ik heb er echt geen zin in om de hele dag een vreemde over de vloer te hebben, lijkt net of dan de hele tijd visite over de vloer heb waarbij ik op mijn best moet zijn en na een bevalling denk ik niet dat ik daar zin in heb.



Komt er ook nog bij dat ik een kreng van een hond heb die met bijna niemand kan opschieten, alleen voor de familie en mensen die hij goed kent is het een mak lammetje en van vreemden moet hij niks hebben. Dan gaat hij OF bijten, OF non stop blaffen en janken en om daar nou steeds in te zitten na een bevalling lijkt mij ook helemaal niks. Ik kan hem ook niet in een andere kamer/hal opsluiten want die zijn er niet en op het balkon vind ik echt te koud voor december. En het "leuke" is ook nog eens...Ik ben de enige naar wie hij luistert.



Ik heb dus helemaal geen zin in kraamzorg en wie kan mij geruststellen of ervaringen delen en dan het liefste ook van mensen die een hond(en) hebben die geen lieverdjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 22:53:

Desperate Housewife, maar wat als ik niet zelf kan opstaan en kraamverzorgster rent en vliegt lekker door mijn huis heen met een hond die in haar arm hangt. Heb ook nog van niemand gehoord dat ze het fijn vonden en ik voel mij ook niet fijn met een vreemde in huis. Heb dan toch het idee van toch vroeg opstaan, douchen, normaal aankleden ( geen pyama dus), make up en dan de hele tijd zorgen.Wat heb jij een raar idee van kraamzorg. Er komt heus niet iemand op de koffie hoor. Er komt dus juist iemand om te zorgen zodat je lekker in je Pyjama kunt blijven lopen enzo Iemand die visite waar je niet op zit te wachten de deur wijst. Of die visite opvangt en het kind laat zien als jij dat wilt en dat jij daar niet bij hoeft te zijn bv.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een beetje dom om geen kraamzorg af te nemen... Bevallen is geen sinecure, je kraamtijd ook niet.

Bij de oudste was ik zo weer op de been. Ik wist hoe je een baby in bad moest doen, maar toen de baby er was bleek het toch heel anders te zijn. En dan is het nog niet alleen het badderen maar het in de gaten houden en schoonmaken van de navelstrengstomp. En baby droog je op een andere manier af dan een gewoon kind. Ken jij meteen alle babysignalen? Hoe lang moet een baby drinken. Ze voelt aan je buik of je baarmoeder goed krimpt, doet ie dat niet dan is er iets aan de hand. Hoe je het met een kruik moet doen? Hoe je die neerlegt, hoe je de baby goed neerlegt, hoe de baby goed boert.

Veel baby's hebben het dag en nachtritme omgekeerd. Geheid dat je snachts wakker bent en overdag zo moe dat je zou willen dat je even kan slapen. Krampjes, wat doe je daarmee? Hoe maak je het je baby comfortabel? Hoe moet ie gekleed? Wat doe je met lange nageltjes? Enz enz...



Je bent in december uitgerekend? Dikke kans dat je rond de feestdagen niet eens alle uren af kan nemen... Maar goed...



En ben je alleenstaande moeder straks? Ik hoor niks over een vader.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Voor de bevalling leek het mij ook niet prettig om een vreemde over de vloer te hebben, maar achteraf zoveel aan haar gehad. Ik heb meerdere mensen van de kraamzorg over de vloer gehad. Ook tijdens de bevalling. Ik had bijvoorbeeld hele erge constante rugpijn naast de weeën. De vrouw van de kraamzorg heeft toen mijn rug gemasseerd en steeds tegendruk gegeven. Man wat was ik daar blij mee. Uiteindelijk toch niet thuis bevallen want moest halsoverkop naar t ziekenhuis.



Toen ik na 2 nachten ziekenhuis weer thuiskwam had de kraamzorg de rotzooi ( vieze matjes etc) opgeruimd. Toen ik de volgende ochtend wakker werd zou mijn vaste kraamverzorgster langskomen. Ik was van plan om aangekleed en wel klaar te zitten met een kop koffie. In werkelijkheid heb ik al die dagen in joggingbroek zonder make-up rondgelopen. Na een bevalling boeit je dat echt niet meer. Ik voelde mij bezwaard dat zij alles voor mij wilde doen, maar ik heb haar al snel haar gang laten gaan. Wat zij oa gedaan heeft :



- vaatwasser in en uitruimen, wassen, was ophangen, bed verschonen, wc schoonmaken, stofzuigen, badkamer volledig gepoetst, boodschapje doen, fruitbordjes klaarmaken, de visite ontvangen. Ze stond erop dat ze dit allemaal wilde doen. Hoefde van mij niet.

- mijn hechtingen controleren ( had een totaalruptuur)

- buik/ baarmoeder voelen

- mijn temperatuur

- borstvoeding begeleiden

- advies geven over babyzaken zoals suzyqfive al heeft aangegeven.

- uitleg over hielprikje, geboortest baby, consultatiebureau etc.

- plas en poepluiers controleren.

- baby meerdere keren wegen ( onze zoon bleek een te hoog percentage te zijn afgevallen) Hij moest bijvoeding krijgen. Was hier anders nooit achtergekomen.



Bovendien vond ik het ook heel gezellig met haar. Vriend moest gelijk weer werken. Had er niet aan moeten denken toen al alleen met zoontje te moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kortom gewoon kraamzorg nemen en als het niet bevalt kun je het altijd nog opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarafin schreef op 08 juli 2014 @ 01:08:

Omdat je blijkbaar een onbetrouwbare hond hebt.

TO als je verwacht dat de hond een hap neemt als hij iemand niet moet dan heb jij de hond gewoon niet onder controle. Zo simpel is het . En niet onder controle is gevaarlijk. Al zal de hond het goed bedoelen als jij niet de baas bent is de hond de baas, en de baas zorgt voor de puppy's. Weet je wel hoe funest het is voor een baby nekje om als een puppy daar aan opgetild te worden door een bek vol tanden? Honden puppy's zijn daar voor gemaakt, werkt prima en de hond weet niet beter dan dat jouw kind zijn zorg puppy is.

Ik vertrouwde mijn hond volledig omdat deze ook na tests van bepaalde situaties altijd onder appel stond. En ze zou nooit of te nimmer een puppy /kind oppakken cq terecht wijzen omdat ik de leider van onze roedel ben (was ze is overleden) en dat haar taak niet is maar de mijne.

De natuur is mooi en de meeste honden zijn niet gevaarlijk. Je moet echter wel goed weten wat het natuurlijk instinct is
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarafin schreef op 08 juli 2014 @ 01:27:

Ik heb nooit geïmpliceerd dat je je hond weg moet doen. Wil je wijzen op de risico's. Hoe je schreeuwt, ze zeggen weleens dat honden op hun bazen lijken. of andersom.

Het feit dat het een optie is om hem tijdens de bevalling en kraamtijd te laten logeren zegt genoeg over jouw kennis.

De hond moet er juist bij zijn en zo weten dat het kind/puppy uit jou geboren is en de geboorte lucht op kunnen snuiven. Die lucht, ook van mensen "puppy's" doet bij een hond wat zo'n pluizebolletje bij ons doet, een gevoel van bescherming oproepen. Hond dus nu nog even goed onder appel zien te krijgen en wel bij de bevalling laten zijn of het kind zo snel mogelijk aan hem of haar voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dapperedoda schreef op 08 juli 2014 @ 09:35:

Hoe kunnen ze nou beweren dat je met 10-11 weken al aangemeld moet zijn! De grens lijkt me logischer op 12 weken en later. Gezien het feit dat het voor die tijd nog echt spannend is. Moeten ze al die afmeldingen ook nog gaan verwerken als het onverhoopt mis gaat. Wat een kul.Lijkt me ook hoor, volgens mij moet je dat pas doen na je dertiende week .
Alle reacties Link kopieren
Borstvoeding geven is smerig, kraamzorg is niet nodig. Heel bijzonder allemaal. Gewoon een simpel iets, een bedje/wiegje opmaken voor een baby kan je dat?



Net alsof een kraamverzorgster in jouw kasten gaat snuffelen. Weet je in hoeveel huishoudens zo'n dame komt, dat interesseert haar echt niet hoor.



Je hebt een bevalling van 32 uur achter de rug, je bent gehecht tot bijna achter je oren en dan kom je thuis (ik ga er maar even vanuit dat je in het ziekenhuis bevalt). Kind in bed doen en dan slapen? O nee, zou het een fles moeten? En hoeveel zal ik doen geven? Of zal ik eerst verschonen? Hé, gaat het wel goed, het lijkt wel een beetje geel? Leg ik het op de rug of zij of toch buik? Hoe zat dat ook alweer? Gelukkig kind ligt nu ga jij erin. Hè bah, bed is nog helemaal overhoop en vies van voor de bevalling. Nou eerst maar verschonen. Ook maar snel gedaan en jij er ook in. Tja, en dan gaat het kind niet slapen, de hele nacht ben je bezig met je kindje, gelukkig heb je de nacht daarvoor ook al doorgehaald met de bevalling dus zit je lekker in het ritme zullen we maar zeggen. En dan is het al weer ochtend. Geen oog dicht gedaan maar daar is de visite al. Uiteraard laat jij je niet kennen, jij bent tenslott een hippe moeder. Snel douchen, haren in de krul make -up op, koffie schenken en opzitten. O nee, dat kan niet want je hebt hechtingen en dan bloed je ook nog als een rund. O ja, en nu nog even het kind verzorgen, dat zouden we bijna vergeten. Na een uurtje gaat de visite weer weg. Gelukkig jij kan even slapen.... toch niet. Wat? Staat daar nou tante Bep voor de deur? En kind wil een voeding, nu alweer? was het toch niet genoeg? En ik ben zo moe.....



Succes TO, met recht naïef.
nohr wijzigde dit bericht op 09-07-2014 16:55
Reden: .
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of je er behoefte aan hebt, is moeilijk te voorspellen. De eerste dagen kunnen zwaar, lastig of verrassend voor je zijn, of het kan heel makkelijk en natuurlijk gaan.



Ik heb drie kinderen gekregen en nooit kraamzorg gehad. Maar daar moet ik bij zeggen dat de omstandigheden goed waren (geen complicaties, geen problemen met de baby, geen kraamvisite en man was vrij). Als het anders was gelopen, had ik er misschien wel een keer behoefte aan gehad.



Zorg hoe dan ook dat je wel aangemeld blijft voor kraamvisite, want het kan heel goed zijn dat je uiteindelijk wel behoefte aan hulp en advies hebt. Het is maar net hoe het loopt.
Alle reacties Link kopieren
beste topicstarter,



ik kan je gevoel rondom een kraamhulp heel erg goed snappen, had precies hetzelfde en heb dan ook na mijn bevalling de kraamhulp weggestuurd, vond het zwaar irritant, een "vreemde" die de hele tijd op je lip zit te kijken. Gewoon kijken hoe het gaat en als het je meer ongemak oplevert dan gemak, lekker wegsturen. Wel handig om nu aangemeld te blijven want wie weet heb je het wel nodig en is er wel een leuke klik, kan natuurlijk ook altijd nog
Alle reacties Link kopieren
oja en mijn bevalling duurde 2 dagen, was loodzwaar inclusief de hele handel aan hechtingen etc. en toch vond ik het zonder kraamhulp fijner. Mijn vriend was veel thuis en een veel lievere kraamhulp!
Alle reacties Link kopieren
Mamaloub, maar hoe deed je dat met bijv. controle van de stand van de baarmoeder? Dat deed mij de kraam...
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
Alle reacties Link kopieren
T.O. misschien moet je eens kijken of je de dvd van Brigitte Kaandorp op de kop kunt tikken over bevalling en moederschap, volgens mij heb je geen idee wat je te wachten staat. je druk maken om je make up en uit bed komen voor de kraamhulp?



Enig idee dat er veel complicaties kunnen optreden bij jezelf en je kind? wat niet te hopen, er niet veel bevallingen zijn dat je na twee uurtjes ongeschonden uit de strijd komt?



Ik was heel blij met mijn kraamhulp, had een totaal ruptuur, en kon zes weken niet zitten, en een week niet staan, mijn zoon had een zware start door complicaties, dan is het heel fijn, dat iemand de zorg over neemt met kennis, die bezoek ontvangt en weer naar buiten wuift en je kind in de gaten en ingrijpt.



Heb zelf twee honden, maar zou mij afvragen of jouw hond een goede combi is, en misschien een training aan spenderen hoe hij met bezoek e.d. omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Fancypants de vk kwam een keertje extra omdat er toevallig een stagiaire beschikbaar was, en de andere dagen niemand, eigen risico.



Oja en ik vond de komst van de baby heerlijk hoor, niks hysterisch aan en gewoon de tijd om te douchen en makeup te doen. We hadden vast geluk maar hoor gelukkig vaker positieve verhalen.



oja 2; en bij littekens na een galblaasoperatie kwam ook niet dagelijks iemand kijken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven