Ervaringen kraamzorg

07-07-2014 22:45 114 berichten
Hoi dames,



Ik moest van de verloskundige kraamzorg aanvragen omdat ik er eigenlijk al te laat mee ben ( 14 weekjes zwanger) en had echt geen idee waar ik op moest letten etc dus heb maar kraamzorg gekozen van een bedrijf waar ik zelf ooit ( in de ouderenzorg) heb gewerkt.



Maar waar ik nu eigenlijk mee zit..Ik wil helemaal geen kraamzorg. Sorry maar ik heb er echt geen zin in om de hele dag een vreemde over de vloer te hebben, lijkt net of dan de hele tijd visite over de vloer heb waarbij ik op mijn best moet zijn en na een bevalling denk ik niet dat ik daar zin in heb.



Komt er ook nog bij dat ik een kreng van een hond heb die met bijna niemand kan opschieten, alleen voor de familie en mensen die hij goed kent is het een mak lammetje en van vreemden moet hij niks hebben. Dan gaat hij OF bijten, OF non stop blaffen en janken en om daar nou steeds in te zitten na een bevalling lijkt mij ook helemaal niks. Ik kan hem ook niet in een andere kamer/hal opsluiten want die zijn er niet en op het balkon vind ik echt te koud voor december. En het "leuke" is ook nog eens...Ik ben de enige naar wie hij luistert.



Ik heb dus helemaal geen zin in kraamzorg en wie kan mij geruststellen of ervaringen delen en dan het liefste ook van mensen die een hond(en) hebben die geen lieverdjes zijn.
Gewoon afwachten hoe het gaat. Ik lag meestal gewoon nog in bed op het moment dat de kraamhulp kwam (nachten gingen niet zo lekker, en dan bedoel ik dus een half uur slaap per nacht ongeveer). Zij bracht me dan een ontbijtje en daarna ging dochter in bad en/of kon ik even douchen. Verder was ik die dagen alleen maar bezig met borstvoeding of een uurtje proberen te slapen dus het was fijn dat iemand de was deed bijvoorbeeld. Borstvoeding liep niet, dochter viel veel af dus ook wel wat zorgen gemaakt. Kraamhulp weegt de baby, zegt of iets normaal is of niet, of je je zorgen moet maken en of eventueel de verloskundige of de huisarts moet worden ingeschakeld.



Echt, wacht gewoon af hoe het loopt en geef van tevoren alvast aan hoe je erin staat. Maar wie weet heb je het ontzettend nodig.





M
14 weken is te laat om je op te geven? Volgens mij valt dat allemaal wel mee hoor. Ik had mepas rond 20 weken opgegeven. Niks aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Na de bevalling, heb ik na het douche me weer opgemaakt hoor. En weer mn eigen kleding aangedaan. Liep zelfs dezelfde dag nog op te ruimen. Ik had nergens last van. Alsof ik niet zwanger was geweest en bevallen. Nou dan is een kraamhulp pas k*t.
Trots!
Vergis je ook niet in de huishoudelijke taken. Zoals dagelijks je bed verschonen. Stofzuigen zal je wellicht ook even niet mogen.



Het afhouden van kraambezoek, ook zoiets. Ook dat kan nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook kraamzorg nemen voor alleen moeder en kind. Dan legt ze alles uit en checkt ze jullie en gaat ze weer weg.
Trots!
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook echt niet van vreemde mensen in m'n huis. Maar een kraamhulp is echt iets anders. Ze is er voor jou. Ze helpt je met de baby, borstvoeding etc. Je kunt je intens onzeker voelen met zo'n kleine en mijn kraamverzorgster heeft me gerust gesteld en ervoor gezorgd dat ik me zekerder voelde. Je kunt allerlei dingen aan haar vragen zoals: is dat normaal die rode plekjes? Waarom zweet ik zoveel? Drinkt de baby wel goed? Etc etc. Je gaat niet iedere keer een arts die vragen stellen. Je moet ook van alles die eerste dagen: aangifte, hielprik, verzekeringen regelen etc. De kraamhulp helpt je hiermee.
quote:dapperedoda schreef op 07 juli 2014 @ 23:58:

14 weken is te laat om je op te geven? Volgens mij valt dat allemaal wel mee hoor. Ik had mepas rond 20 weken opgegeven. Niks aan de hand.

Ja ik schrok daar ook wel een beetje van. In deze regio schijn je met 14 weken al echt laat te zijn en moet je je aanmelden rond de 10/11 weken.



Bedankt voor de reacties, misschien is een kraamhulp ook wel erg fijn en jullie vertellen mij nu ook dingen die ik nog niet wist zoals elke dag je bed verschonen ( dat wordt extra beddengoed kopen haha ik heb er maar 3 of 4).
quote:kiki1987 schreef op 08 juli 2014 @ 00:20:

[...]



( dat wordt extra beddengoed kopen haha ik heb er maar 3 of 4).Of niet.. Zij wast ze voor je .
Maar even een hele stomme vraag hoor... Wordt je bed dan echt zo vies dat die elke dag verschoont moet worden of is het meer uit voorzorg om infecties etc te voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat als je dan al een hond hebt waarvan je weet dat 'ie niet altijd 'even makkelijk' is, je niet van tevoren de hond uit logeren brengt.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik snap TO wel, ik heb er ook echt een op zn zachtst gezegd hekel aan, ik heb ook bij al mijn kinderen, nou ja, bij 4 van de 5 (laatste heeft 3 wkn zkh gelegen dus geen kraamzorg meer) echt het minimale afgenomen, zoals eerder werd geschreven moeder en kind check, en vond ik mijn controles zelf niet nodig, maar kind check uiteraard wel (ja ik ben een onwijs eigenwijs iets) maar zelfs alleen die checks zit je hier al op een pakket van 3 uur per dag, waarvan de kraamhulp dus de checks doet, evt de wc boent en verder koffie drinkt, ja daaahaaaggg, dus dat werd na 2 dagen al gekort naar anderhalf uur.....



Bij dochter lief een kraamhulp die spande de kroon, die werd geboren tijdens een OFFICIELE hittegolf, en mevrouw kraamhulp vertelde me toen ik even lekker in het zonnetje zat, dat mijn gemakkelijke spaghettiband topje niet goed was, ik moest een vestje aan trekken ivm borst onstekingen, vanaf toen was ik er compleet klaar mee......(ik was er op voorhand al geen fan van maar toen al helemaal niet meer)
Alle reacties Link kopieren
En dan nog kun je wel zeggen dat de hond goed omgaat met kinderen, maar als er een vreemde volwassene in de buurt komt weet je niet hoe de hond gaat reageren.



Zo een risico wil je toch sowieso niet nemen. Hoe dan ook is de hond onvoorspelbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 08 juli 2014 @ 00:29:

Maar even een hele stomme vraag hoor... Wordt je bed dan echt zo vies dat die elke dag verschoont moet worden of is het meer uit voorzorg om infecties etc te voorkomen?Het laatste zowieso, daarom is het sanitair ook 3x zo belangrijk als dat het normaal al is, maar afhankelijk van hoe je bloed en bescherming en dat soort dingen KAN je bed ook behoorlijk vies worden ja......
quote:Sarafin schreef op 08 juli 2014 @ 00:38:

En dan nog kun je wel zeggen dat de hond goed omgaat met kinderen, maar als er een vreemde volwassene in de buurt komt weet je niet hoe de hond gaat reageren.



Zo een risico wil je toch sowieso niet nemen. Hoe dan ook is de hond onvoorspelbaar.ELK dier is onvoorspelbaar. Hoe leuk en lief een dier altijd is, het kan ALTIJD fout gaan
Misschien toch maar een waterdichte molton aanschaffen ?
Alle reacties Link kopieren
[quote]kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 23:29:

[...]



Kom op zeg, nou niet gaan doen alsof ik achterlijk ben als er iemand veel weet over honden dan ben ik het wel en ik ken mijn hond. Als hij iemand niet moet, dan moet hij die persoon gewoon niet. En dat kan best wel eens de kraamzorgster zijn.



Kan ook je baby zijn.
Sarafin: Waarom maak jij je daar zo druk om? Je kent mij niet en mijn hond al helemaal niet dus hoe kom je dan aan al deze wijsheid?? Lezen is ook een vak he?
Alle reacties Link kopieren
Omdat je blijkbaar een onbetrouwbare hond hebt.
En waarom lees je mijn antwoorden dan niet? Denk je nou echt dat ik mijn hond weg ga doen? NOOIT
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit geïmpliceerd dat je je hond weg moet doen. Wil je wijzen op de risico's. Hoe je schreeuwt, ze zeggen weleens dat honden op hun bazen lijken. of andersom.
Kiki misschien is het handig om je iets meer in te lezen? Zon bevalling is geen kater van een feestje. Kan zijn dat je na drie dagen al vrolijk zelf lakentjes aan het vouwen bent, kan ook zijn dat je na een week pas voor het eerst buiten komt.



Wat de hond betreft, dit kindje is geen bezoek, dit kindje gaat niet weg en 'steelt' zijn warmte en aandacht. Ga er niet vanuit dat je de reacties kunt voorspellen zou ik zeggen. Ook voor je hond is de situatie straks nieuw!
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 08 juli 2014 @ 01:43:

Kiki misschien is het handig om je iets meer in te lezen? Zon bevalling is geen kater van een feestje. Kan zijn dat je na drie dagen al vrolijk zelf lakentjes aan het vouwen bent, kan ook zijn dat je na een week pas voor het eerst buiten komt.



Wat de hond betreft, dit kindje is geen bezoek, dit kindje gaat niet weg en 'steelt' zijn warmte en aandacht. Ga er niet vanuit dat je de reacties kunt voorspellen zou ik zeggen. Ook voor je hond is de situatie straks nieuw!Mooi gezegd. De sierlijke versie.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat ik echt heel vervelend vond, is dat ik 's ochtends niet mocht douchen voordat ze me getemperatuurd en mijn hechtingen gecheckt hadden. (Vanwege het effect op je temperatuur). Dan mag je dus met je billen bloot, nadat je de hele nacht hebt liggen vloeien. En dat ze de inhoud van de kraamverbanden controleren.

Ik heb me erover heen gezet met de gedachte dat dit een standaard onderdeel van hun werk is, en ze het zelf dus kennelijk niet zo erg vinden.

Verder vond ik het juist erg prettig om tijdens die onzekere eerste dagen een professional te hebben voor advies.



Misschien kan je partner de 1e week na de geboorte vrij nemen, zodat de kraamhulp niet "zonder toezicht" door je huis struint. Kan hij meteen van haar wat dingen (badje bijvoorbeeld) leren, dat werkt vaak beter dan wanneer het van jou moet leren als ze weg is.
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
Mijn schoonzus is in november bevallen en wilde eigenlijk ook geen kraamzorg, ze vond het een vreselijk idee, een beetje zoals jij.

Haar man heeft erop aangedrongen het toch te doen.

De dag van de bevalling toen ze thuis kwam dacht ze nog om het af te zeggen, ze liep en vond dat het allemaal prima ging.

De volgende dag stortte ze in, die dag ervoor had ze 36 uur niet geslapen maar zat nog volledig afgeladen met adrenaline. Na de eerste nacht thuis was dat weg en was ze gesloopt moe, en overal pijn. Ze is drie dagen haar bed niet uit geweest, haar dochtertje wilde ook niet goed drinken dus dat veroorzaakte ook nogal wat stress en ze bloedde enorm na.

Toen was ze dus heel blij met de kraamzorg, die twee keer per dag de badkamer schoonmaakte, het bed verschoonde en soms nog een keer na weer een ongelukje, die waste en streek en het bezoek afhield zodat zij rust kreeg, die tips had voor het voeden etc. Etc.



Ik ben zelf nu dertig weken en heb me aangemeld bij de organisatie waar zij ook zat, en ik ga vragen om dezelfde vrouw, ze was echt lief en een aanpakker, en bovendien was ze heel goed met katten, en net als bij mijn schoonzus hebben we daar twee van.



Leg gewoon je twijfels bij de intake neer, vertel dat je er tegenopziet om een vreemde in huis te hebben, dat je bang bent dat jij haar als visite gaat behandelen in plaats van dat zij voor jou zorgt. En vraag om iemand die ervaring heeft met honden.

Oh, en zelfs als ze je in de kramwerk niet bevalt dan kun je nog om een ander vragen, en als jij een super bevalling hebt, en je na twee dagen bij wijze van spreken al weer volledig op de been bent en zo weer alles kan doen dan kun je de uren terug schroeven of helemaal afscheid nemen
Kiki, een kraamhulp is heel erg fijn.



Ikzelf ben een controlefreak. Had over de komst van een vreemde in huis gemengde gevoelens.

Maar wat waren wij blij met haar!

Midden in de nacht stond ze op de stoep om ons bij te staan bij de eerste vragen. Voeding, slaapje, verschonen. In het ziekenhuis vertelt men je daar niets over, daar ben je om te bevallen en die zaken worden strikt gescheiden.



De volgende ochtend kennis gemaakt met de vaste kraamzorg. Een jonge meid die aanvoelde wat ze wel/ niet hoefde of moest doen in ons gezinnetje. Ze luisterde naar mij, liet mij kletsen, kletsen, kletsen ( daar had ik enorm behoefte aan) en heeft heel hard gewerkt.

Ook hield ze mijn grenzen mbt bezoek in de gate. Op heel prettige wijze wees ze bezoek dat te lang bleef hangen of dat op ongewenste tijden kwam op rusttijd voor moeder en kind.



Ook mij hield ze in de gate.

Ik stond 4 uur na de bevalling thuis te douchen , haar te föhnen en make-up op te doen. Vriendelijk doch resoluut maakte ze mij duidelijk dat ik rust nodig had, en ze had gelijk, want gaandeweg de dagen bleek de bevalling een flinke impact te hebben gehad.



Ik kan echt zeggen.......je doet jezelf en je kind te kort wanneer je het geen kans geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven