Ervaringen kraamzorg

07-07-2014 22:45 114 berichten
Hoi dames,



Ik moest van de verloskundige kraamzorg aanvragen omdat ik er eigenlijk al te laat mee ben ( 14 weekjes zwanger) en had echt geen idee waar ik op moest letten etc dus heb maar kraamzorg gekozen van een bedrijf waar ik zelf ooit ( in de ouderenzorg) heb gewerkt.



Maar waar ik nu eigenlijk mee zit..Ik wil helemaal geen kraamzorg. Sorry maar ik heb er echt geen zin in om de hele dag een vreemde over de vloer te hebben, lijkt net of dan de hele tijd visite over de vloer heb waarbij ik op mijn best moet zijn en na een bevalling denk ik niet dat ik daar zin in heb.



Komt er ook nog bij dat ik een kreng van een hond heb die met bijna niemand kan opschieten, alleen voor de familie en mensen die hij goed kent is het een mak lammetje en van vreemden moet hij niks hebben. Dan gaat hij OF bijten, OF non stop blaffen en janken en om daar nou steeds in te zitten na een bevalling lijkt mij ook helemaal niks. Ik kan hem ook niet in een andere kamer/hal opsluiten want die zijn er niet en op het balkon vind ik echt te koud voor december. En het "leuke" is ook nog eens...Ik ben de enige naar wie hij luistert.



Ik heb dus helemaal geen zin in kraamzorg en wie kan mij geruststellen of ervaringen delen en dan het liefste ook van mensen die een hond(en) hebben die geen lieverdjes zijn.
Ik kreeg in die week borstontsteking trouwens, 3 achter elkaar. Trilde zo erg van de koorts dat ik geen flesje kon vasthouden. De kraamhulp heeft de huisarts gebeld om langs te komen. Dat soort dingen kunnen ook gebeuren natuurlijk. En dan is het toch wel heel fijn dat er iemand bij je is die er meer verstand van heeft.



En als ik zo TO's reacties lees, denk ik dat ze wel weet dat ze moet oppassen met de hond hoor. Volgens mij gaat ze daar heel goed mee om straks, dus daarop "aanvallen" lijkt me niet nodig.
quote:fancypants schreef op dinsdag 08 juli 2014 05:25 Het enige dat ik echt heel vervelend vond, is dat ik 's ochtends niet mocht douchen voordat ze me getemperatuurd en mijn hechtingen gecheckt hadden. (Vanwege het effect op je temperatuur). Dan mag je dus met je billen bloot, nadat je de hele nacht hebt liggen vloeien. En dat ze de inhoud van de kraamverbanden controleren.

Ik heb me erover heen gezet met de gedachte dat dit een standaard onderdeel van hun werk is, en ze het zelf dus kennelijk niet zo erg vinden.

Verder vond ik het juist erg prettig om tijdens die onzekere eerste dagen een professional te hebben voor advies.



Misschien kan je partner de 1e week na de geboorte vrij nemen, zodat de kraamhulp niet "zonder toezicht" door je huis struint. Kan hij meteen van haar wat dingen (badje bijvoorbeeld) leren, dat werkt vaak beter dan wanneer het van jou moet leren als ze weg is.

Dit deed die van mij niet hoor. Kraamverbanden controleerde ze niet, temperaturen deed ze in de lies en douchen kon ook gewoon van tevoren. Als je dat echt heel vervelend vindt kun je dat trouwens aangeven en dan doen ze het of niet of anders. Je bent nergens toe verplicht.



Verder kan regelmatig beddengoed verschonen nodig zijn ja, als je veel vloeit of zweet bijvoorbeeld of als je ontzettende lektieten hebt. En de kraamhulp doet alles in de was, ze wast ook jouw kleding en die van de baby (hier deed ze gewoon alle was, vouwde ook alles netjes op).
Alle reacties Link kopieren
Jij denkt dat je ook gelijk alles weet wanneer je kindje er is? Suc6



En daarnaast dan stop je die hond maar in de kennel voor een week, maar klinkt mij in de oren als een niet betrouwbare hond iig.
Bij het intake gesprek met de kraamverzorgster bij oudste zei ze; 'we gaan een feestje maken van je kraamweek'.

Dat feestje is er niet gekomen, omdat oudste overleed binnen een dag na de geboorte.



In al mijn onwetendheid heb ik toen vanuit het ziekenhuis de kraamverzorgster gebeld dat ze niet meer hoefde te komen. Dat is de enige keer geweest dat manlief en ik ruzie hebben gehad.



Die middag kwam de verloskundige bij ons thuis en heeft mij overgehaald toch de kraamhulp te laten komen.



Ondanks dat wij veel weg waren om dingen voor de begrafenis te regelen was het heel fijn dat ze er was. Ze deed mijn checks, zorgde voor een schoon bed, zoog het huis en deed de was en de badkamer. Elke dag lieten we haar maar een paar uurtjes haar gang gaan.



Toen ik in verwachting was van jongste heb ik haar persoonlijk gebeld en gevraagd of ze nog een keer wilde komen. Dat wilde ze heel graag. In alle 26 jaar dat ze kraamverzorgster was had ze nog nooit gekraamd bij een gezin waar een kindje was overleden, dus ze wist nog precies wie we waren.



Bij jongste hebben we ontzettend veel aan haar gehad. Zeker omdat ze onze situatie kende en er veel emoties achter alles zat. Want alles was nieuw, maar het is toch je tweede kindje.



Het feestje wat ze bij de oudste beloofde hebben we er zeker van gemaakt bij jongste.



Kiki, je kraamverzorgster is er om jou te helpen en je kindje. Ze zal je nieuwe dingen leren, maar ook jouw controles doen. Zij kan aan de kraamverbanden ruiken of er geen ontsteking aan komt, zij kan aan de baby zien of het wel goed gaat en zo kan ik nog wel wat dingen noemen.



Neem de kraamhulp gewoon voor lief, je kan altijd in overleg per dag zeggen wat je wil en niet wil. het komt vast goed.



Hier moesten we overigens ook de kraamzorg al regelen bij week 12.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 08 juli 2014 @ 00:44:

[...]



ELK dier is onvoorspelbaar. Hoe leuk en lief een dier altijd is, het kan ALTIJD fout gaanOnvoorspelbare cavia brengt minder schade toe dan een onvoorspelbare hond
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 08 juli 2014 @ 00:29:

Maar even een hele stomme vraag hoor... Wordt je bed dan echt zo vies dat die elke dag verschoont moet worden of is het meer uit voorzorg om infecties etc te voorkomen?Mijn bed hoefde inderdaad niet elke dag. De eerste twee dagen wel, daarna deed ze het om de dag (ik had kraamzorg in een tijd, dat ze tien dagen bleven). Vaak verlies je in je kraamtijd veel zweet, al het vastgehouden vocht gaat eruit, dat was iets wat ik me van te voren niet had gerealiseerd. Verder wat nabloedingen, melklekkages etc.
Alle reacties Link kopieren
Er vallen me een paar dingen op:



*14 weken en te laat voor kraamzorg? Shit ik ben vandaag 18 weken en moet het ook nog regelen. Regio Amsterdam nog wel.



*De hond. Je zegt dat hij niks heeft tegen kleine kinderen. Kan. Ik ken een stel dat een hond had. Een lieverdje. Heel goed getraind en opgevoed. Onderdeel van het gezin. In het niks te vergelijken met dat beest van jou. Toen kwam er een baby. In eerste instantie niks aan de hand. Tot moeder het kindje op enig moment aan het voeden was. Hond kwam erbij staan en begon te grommen. Hond is uiteindelijk naar anderen gegaan. Man was hondenkenner en vond dit de juiste beslissing. Hoewel ik mijn mening heb over mensen die huisdieren wegdoen als er kinderen komen, snapte ik zijn uitleg ook wel toen. Weet nu niet meer precies wat hij heeft gezegd (is jaren geleden), maar moraal is dat ik als ik jou was niet zo eigenwijs zou reageren met betrekking tot de opmerkingen over je hond.



* hoe meer ik van je lees (sommige forummers vallen me op en jij bent daar een van; je posts zijn vrij duidelijk en herkenbaar) hoe meer mijn beeld van jou bevestigd wordt: nogal oppervlakkig, gericht op uiterlijkheden en erg op jezelf gericht. Daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten (men zal ook wel een bepaald beeld van mij hebben: en zo ja, dan sta ik open voor feedback). Het is maar een forum en mijn perceptie hoeft natuurlijk niet accuraat te zijn, maar als er een kindje komt, staat zijn/haar belang voorop. De balen hebben van een vreemde in je huis (evenals volledig aangekleed en make up op hebben) is naar mijn mening van ondergeschikt belang aan het belang van je kindje om elke dag even gecheckt te worden en de zorg voor primaire hygiene van moeder en kind.

Als ik zou was, zou ik dus wel kiezen voor kraamzorg en desnoods voor minimale afname.
Alle reacties Link kopieren
Onze kraamhulp heeft ons kind "gered". Zijn huid oogde raar, kleine vlekjes enz.



De verloskundige kwam kijken en was na twee minuten weer weg met de mededeling dit is niks.

De kraamhulp was nog aan het "leren" en dacht dat, dat ze het uit haar studie boek herkende.

Op haar aandringen naar de eerste hulp gegaan, daar herkende ze het meteen als een infectie ziekte, geen hersenvlies overigens.



Wij hadden het echt niet door gehad omdat kind zich echt niet anders gedroeg en de vlekjes volgens de verloskundige van het in bad gaan waren.



Zie het gewoon als ondersteuning en handige vraagbak en mocht het echt niet klikken, vraag je om een ander.
Hoe kunnen ze nou beweren dat je met 10-11 weken al aangemeld moet zijn! De grens lijkt me logischer op 12 weken en later. Gezien het feit dat het voor die tijd nog echt spannend is. Moeten ze al die afmeldingen ook nog gaan verwerken als het onverhoopt mis gaat. Wat een kul.
Dapperedoda, het is echt niet zo dat er bij twaalf weken ineens een knopje omgaat, klik, veilig! Die twaalf weken is nog iets uit de tijd dat er geen of heel weinig echo's gemaakt werden; als je zo rond de twaalf weken nog geen miskraam gehad had, werd de kans dat het goed ging wel groot. Op dit forum wordt vaak gesproken over een magische twaalf weken grens, maar dat is meer een imaginaire grens.



Los daarvan: TO geeft aan dat ze in december uitgerekend is. Rond de feestdagen zijn er véél minder kraamhulpen beschikbaar dan normaal, dus wachten tot twintig weken is als je dan bent uitgerekend echt onverstandig.





Over onverstandig gesproken: een hond die al heeft laten zien dat hij onbetrouwbaar is doordat hij bijt samen met een baby/kind in een huis waar geen ruimte is om ze uit elkaar te houden klinkt ook nog steeds niet bijster verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag ook echt tegen de kraamhulp op. Een vreemde in mijn huis die aan mijn spullen zit, nee hor daar zat ik echt niet op te wachten. Maar man wat vond ik het een verademing! Wij hebben er twee gehad (na 2 dagen een andere) en beide waren echt toppertjes! Ik heb een hele voorspoedige en snelle bevalling gehad, geen complicaties oid, maar toch was ik kapot daarna en vond ik het heel fijn dat er iemand was die mij en mijn kindje verzorgde (naast m'n vriend natuurlijk). Voor mij was het ook m'n eerste kindje en ondanks dat ik alle magazines, fora, info sites, etc. had gelezen kreeg ik nog een hoop nieuwe informatie te verwerken. Als ik jou was zou ik zeker wel voor kraamzorg kiezen. Mocht het je echt niet bevallen dan kun je het altijd nog stopzetten. Maar onderschat die eerste dagen na de bevalling niet, je kan echt niet zelf én voor je kindje zorgen én je huishouden bijhouden én visite ontvangen. Oja en dan moet je ook nog even herstellen tussendoor.



En als je je zorgen maakt over de hond, kijk even of je hem de eerste week/twee weken bij iemand anders kan onderbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil trouwens toch even inhaken op de hond. Poezenbeest hier vond het ook prima als er een baby-dreumes-peuter was zelfs heel interessant. Maar op onze baby reageert ze als nog anders als op andere kinderen. Baby is in haar territorium gekomen. Ze vind Derpje ook leuk nu maar ze blijft wel op afstand terwijl ze aan de baby van een vriendin meteen begon te snuffelen. Een beest is niet achterlijk en ik zeg niet dat je jullie hond weg moet doen. Of dat het nooit zal werken. Want er zijn genoeg gezinnen met een hond en een baby en dat gaat prima.

Maar met dat bijten ik zou toch wel oppassen .



Over de kraamzorg ik had 3 uur per dag. Ik had een hele fijne bevalling en stond na 2 dagen al wat kleine klusjes te doen. En ervaring met kinderen omdat ik uit de KO kom. Maar toch is een eigen kind anders. En daarbij moet jouw man ook dingen leren.

Ik had wel de maximale uren aangevraagd voor het geval dat ik een dramatische bevalling zou hebben. Of misschien een keizersnede. En daarbij kan het ook zijn dat je een huilbaby krijgt en dan kun jij die kraamhulp écht wel gebruiken.

En oppas ervaring is heel anders als een eigen kind. Of wil je straks alles gaan googlen?
Voorop gesteld, er hoeft niks. Dus als jij zoals in zoveel van je topics het weer anders wil doen dan gangbaar; niemand die je tegenhoud.



Een thuisbevalling wordt m dan iig niet. De kraam komt nl. de aftermath (rotzooi) opruimen. Doet een vk nl niet



Nadat jij klaar bent met je make up, aankleden, hakjes aan en koffie zetten..en oh ja en voeden en badderen van de baby ff tussendoor, is die onopgevoede k*t hond dan al uit geweest? Of ga je dat gezellig met een krijsende baby op de arm doen?



Die hond met baby baart mij ook zorgen. Is al gebleken dat t een onbetrouwbaar beest is dus ik vraag me af of hij een nieuw lid van de roedel accepteert of domineert. Maar daar heb jij naast de make up huishouden kraambezoek en voeden natuurlijk alle tijd om op toe te zien.



Lekker niet nemen die kraam kiek. Getuigd weer van uitstekend inzicht en ervaring. Zoals in veel van je topics.
Alle reacties Link kopieren
Je komt er vanzelf wel achter.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat je een zeer onrealistisch beeld hebt van bevallen en samen de eerste tijd doorbrengen.



Tip: geniet van de hulp die je krijgt. Het is zo voorbij
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch niet zonder kraamzorg willen bij een eerste kind, je kent nog niks dus ze leren je van alles en kijken ook naar jullie gezondheid elke dag.

Betreft de hond kan je aangeven dat je iemand wil die niet bang is voor honden en ook duidelijk 'foei/af' durft te zeggen.



Overigens herinner ik me vaag van jou gelezen te hebben dat je een Stafford bezit? Bij dit ras is hondagresie net zo normaal als bij een labrador hoort dat die gek is op water bijv, maar mens agressie hoort absoluut niet bij dit ras! Levens gevaarlijk met een kind op komst zelfs, vraag een goede gedrags therapeut om raad die verstand heeft van staffords (Jeroen Stallen bijv) om te kijken of dit gedrag snel goed te krijgen is want een Stafford die niet betrouwbaar is naar de mens hoort niet thuis in deze maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vond ik het heel erg fijn om de kraamhulp in huis te hebben. Heb een keizersnede gehad en kon dus echt niets. Daarnaast wilde ik borstvoeding geven en ze was echt heel goed in advisering daarover.



Aangaande de hond: ik lees het advies om de hond een weekje de deur uit te doen. Dat lijkt mij, als hij sowieso niet agressief is naar baby's, geen goed idee. Hij wordt dan buitengesloten en dat kan juist jaloezie en agressie opwekken. Win informatie in over het goed introduceren van je baby en eventueel de kraamverzorgster hem laten ontmoeten op neutraal gebied, dus niet in het huis. Ik zou er in ieder geval niet te lichtvaardig over denken.



Heel veel succes met je zwangerschap verder!
Alle reacties Link kopieren
. Bij Kraamzorg Het Groene Kruis kunnen aanstaande ouders een cursus volgen: ‘Hond in huis, baby op komst’ http://www.kraamzorghetgr ... nd-in-huis-baby-op-komst/ . Ik heb deze cursus als kraamverzorgende zelf ook gevolgd en het heeft mee veel geleerd over het gedrag van de hond en de signalen die het beestje afgeeft, over de rangorde binnen de roedel en hoe je ervoor kunt zorgen dat de hond weet dat hij een lagere rang heeft dan jezelf of de baby.



Opkomen voor het baasje

Honden zijn fijne gezelschapsdieren, maar zijn nooit 100% betrouwbaar. Het is daarom ook niet verstandig om de hond bij een bevalling aanwezig te laten zijn, maar ook niet als bijvoorbeeld de wijkverpleegkundige langs komt voor de hielprik. De gezinsleden waar de hond bij hoort hebben pijn en de hond zal in dat geval altijd de vreemde (de verloskundige, de kraamverzorgende, de wijkverpleegkundige) als de veroorzaker zien met alle gevolgen van dien.

http://www.babytjes.nl/blog/honden-in-de-kraamzorg/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.happytails.nl/baby-op-komst/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://beheer.addnoise.n ... =55&toon=slo&news_id=8606
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee maanden geleden bevallen en ik zag ook op tegen n vreemde in mn huis, het voelde soms ook best even ongemakkelijk. Maar wat we ervoor terug kregen was dat wel waard! Zeker bij een eerste kindje hoort onzekerheid erbij en de kraamzorg kan je helpen en eventueel gerust stellen. Bij ons heeft ze ons iets te makkelijk gerustgesteld toen ons kindje veel huilde (bleek later huilbaby te zijn) maar goed, na een week is dat wellicht ook nog moeilijk te zeggen. Ik zou sowieso niet zonder kraamzorg gekund hebben, ook omdat je na een bevalling echt niet fit bent, ookal heb je een snelle zgn makkelijke bevalling. Je loopt hoe dan ook met een wond in je baarmoeder rond die moet helen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kraamverzorgster was zo slecht, dat mijn man en ik op de laatste dag echt elk kwartier op ons horloge keken wanneer ze weg zou gaan.



Om een paar voorbeelden te noemen:

ik ben na 32 uur thuis met spoed afgevoerd naar het ziekenhuis waar dochter werd geboren. De volgende dag (dinsdag) kwam ik thuis en mocht zo terug mijn bed in waarin ik bijna in was bevallen. Vrijdag werd het pas voor de 1e keer verschoond want dan was het lekker fris voor het weekend.

Toen de kraamhulp weg was, kwamen we tot de ontdekking dat ze nauwelijks had gewassen dus de wasmachine konden we gelijk vullen en aanzetten.

Borstvoeding niet goed aangeleerd, moest zelf om mijn medicijnen vragen, en ga zo maar door.

We hebben wel gebeld naar het kraambureau maar helaas was er geen andere kraamhulp beschikbaar, we moesten het maar met deze doen.



Heel jammer eigenlijk want ik heb geen leuke kraamtijd gehad. Het enige komische was wel dat ze bang was voor honden, we hadden toen nog een Rottweiler. Die lag braaf af op haar plaats de hele dag maar na een dag of 3 besloot ze toch om maar even boven te gaan kijken. Ze kwam bij me op de slaapkamer waar ik samen met dochter in bed lag, ze bekeek ons en snuffelde voorzichtig aan onze dochter en gaf haar een paar kleine likjes. De hond mocht nog even blijven maar moest uiteindelijk van mij terug naar haar plaats beneden. En toen had ik toch een probleem, de hond durfde de trap niet af. Aangezien de kraamverzorgster doodsbang was voor de hond heb ik de buurman opgebeld en die heeft de hond mee naar beneden genomen en terug op haar plaats gezet.



Overigens is het wel zaak om je hond goed voor te bereiden op de komst van een baby en ook bij het kraambureau aan te geven dat je huisdieren hebt.
Enjoy the little things in life
Joh TO maak het jezelf niet zo moeilijk. meld je gewoon aan en kijk hoe het bevalt. Als je het echt niks vindt dan kun je er altijd mee stoppen. Maar als je niks geregeld hebt en dan toch behoefte hebt aan die hulp is het een ingewikkelder verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 07 juli 2014 @ 23:04:

[...]



Er heeft net 6 man in je doos staan kijken en wroeten. Dan is een vreemde in huis wel het laatste waar je je nog druk om maakt hoor.



Waarom meteen zo reageren? Zo erg hoeft het helemaal niet te zijn. Dat kan, maar hoeft niet. Ik begrijp de gevoelens van TO wel. Ik heb destijds geen kraamzorg gehad (dus zo noodzakelijk is dat ook weer niet, al kan het wel prettig zijn, denk ik) en er heeft helemaal niemand in mij zitten "wroeten". En zeker geen 6 man! Dus het is niet nodig om TO meteen aan te praten dat het allemaal zo extreem moet zijn. Dat de bevalling bij sommige vrouwen heel medisch verloopt en er vrouwen zijn die geen problemen hebben met een vreemde in hun huis, betekent niet dat TO bij voorbaat niet meer naar haar eigen gevoelens mag luisteren.



TO, ik denk dat het een goed idee is dat je tegen die tijd gewoon kijkt waar je behoefte aan hebt. Dus aangemeld blijven voor kraamzorg en goed uitleggen wat je ervan verwacht. De wensen van ouders zijn heel verschillend en als het goed is, is de kraamzorg gewend zich aan te passen aan hoe de ouders erin staan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon je wensen en eisen aangeven. Ik had een pitbull en zat dus niet te wachten op iemand die bang was van honden. Kon prima.

Heb alleen helaas slechte ervaringen omdat de kraamzorg mijn kind heeft laten vallen. Kan natuurlijk een keer in de zoveel tijd gebeuren maar in mijn zoons geval heeft dat hersenletsel opgeleverd.

Voor de rest was het erg prettig om iemand te hebben die thee voor je zet, wasje doet, beetje schoonmaakt etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven