Ervaringen thuisbevallers

15-10-2015 14:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 weken zwanger en steeds meer aan het nadenken over bevallen. Ben alweer over de helft dus het komt steeds dichterbij.

Zeg al vanaf het begin dat ik hoop op een thuisbevalling. Mij lijkt dat een stuk rustiger, ik heb niet zoveel met ziekenhuizen. Ook het aspect dat ik bij een "normale bevalling" na 2á3 uur weer de kou in moet naar huis staat mij tegen.

Maar nu lees ik de bekende bevallingstopics waar horrorverhalen voorbij komen. Schrikt mij niet erg af maar zet mij aan het denken. Al die smurrie die je lichaam verlaat, hoe zorg ik in hemelsnaam dat mijn bed/ slaapkamer nog fatsoenlijk blijft. Natuurlijk heb je daar matjes voor en de kraamhulp helpt met poetsen. Maar in sommige verhalen komt zoveel viezigheid voorbij gevlogen/ gesproeid of gelekt. Zou het zonde vinden als mijn boxspring naar de milieustraat kan en de muren opnieuw geverfd kunnen worden.

Wat zijn jullie ervaringen en tips?
quote:nicole123 schreef op 15 oktober 2015 @ 21:45:

[...]

Met mijn zwangerschapshormonen vond ik dat soort dingen niet te overzien hoor. Maar ik ken eerlijk gezegd niemand die door een thuisbevalling een nieuw matras, behang of tapijt nodig had, zo heftig is het nou ook weer allemaal niet. Het spuit niet in het rond ofzo.Idd.
Kadanz: ik heb ook nog een vraag uit pure interesse: waarom besteedt een gezonde Hollandse vent úren aan het uitleggen van wildvreemde vrouwen op een internetforum waarom ze persé in het ziekenhuis moeten bevallen?

Het mooie van Nederland vind ik nou juist dat vrouwen in overleg met partner, gynaecoloog en verloskundige zelf een keuze mogen maken.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:reisa1978 schreef op 15 oktober 2015 @ 21:45:

[...]

Mijn eerste thuisbevalling (mijn tweede dochter) is dus geboren in een flat 3 hoog zonder lift. De verloskundige vond het geen probleem en ik ook niet.Dat kan. Ik vind dat wel een probleem. Vooral in situaties waarin elke seconde telt.
Over het spuit niet in het rond...ik werd letterlijk gelanceerd bij mijn geboorte. Verloskundige moest een nieuwe jas kopen en oma (waar ik in huis geboren ben) heeft 2 dagen later een schilder gebeld. Maar daar is ook niemand ongelukkig van geworden.
quote:reisa1978 schreef op 15 oktober 2015 @ 21:20:

Maar daarna, je eigen douche in, je eigen schone bed, baby bij je in je eigen bed en je hoeft nergens meer naar toe en dat is heerlijk.

Dit!

Ik heb alleen ervaring met 2 thuisbevallingen. Dit leek mij prettiger omdat de auto in met weeen mij vreselijk leek, verder dan dat had ik nooit nagedacht. Maar het feit dat je na de bevalling met je baby gelijk in je eigen (schone) bed ligt. Geen viezigheid gezien, was er vast wel, maar was blijkbaar ook snel genoeg weer opgeruimd.
Mijn probleem is eigenlijk dat ik niet met een verloskundige zou willen bevallen maar met een gynaecoloog. Ik heb als geneeskundestudent meegelopen in een verloskundigenpraktijk en ik was op z'n zachtst gezegd niet onder de indruk.

Klinisch verloskundige vind ik nog wel oké, iig die in mijn ziekenhuis leken wel goed, maar ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in de eerstelijn.

Ik zou bijna een ruggenprik of een remifentanilpompje nemen zodat de gyn erbij komt
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:05:

Mijn probleem is eigenlijk dat ik niet met een verloskundige zou willen bevallen maar met een gynaecoloog. Ik heb als geneeskundestudent meegelopen in een verloskundigenpraktijk en ik was op z'n zachtst gezegd niet onder de indruk.

Klinisch verloskundige vind ik nog wel oké maar ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, in verloskundige zorg.

Ik zou bijna een ruggenprik of een remifentanilpompje nemen zodat de gyn erbij komt

Ach, de arts assistent die ik bij mijn eerste bevalling had had heel wat aanwijzingen nodig van mijn vk om er achter te komen dat de baby in stuit lag, ze heeft drie keer gevraagd wat ze voelde. Pas toen ze vroeg of ze een hoofd voelde of billen snapte ze hem. De gyn die toen opgeroepen werd moest behoorlijk aangespoord worden door de verpleegkundigen anders kwam ze niet. Mijn verloskundigen waren geweldig.

Het ligt erg aan welke arts/verloskundige je treft.
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:05:

Klinisch verloskundige vind ik nog wel oké maar ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, in verloskundige zorg.

Ik zou bijna een ruggenprik of een remifentanilpompje nemen zodat de gyn erbij komt Dan komt de gyn er nog steeds niet bij hoor. Ik had gewoon de (klinisch) verloskundige; geen arts gezien.
quote:reisa1978 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:11:

[...]

Ach, de arts assistent die ik bij mijn eerste bevalling had had heel wat aanwijzingen nodig van mijn vk om er achter te komen dat de baby in stuit lag, ze heeft drie keer gevraagd wat ze voelde. Pas toen ze vroeg of ze een hoofd voelde of billen snapte ze hem. De gyn die toen opgeroepen werd moest behoorlijk aangespoord worden door de verpleegkundigen anders kwam ze niet. Mijn verloskundigen waren geweldig.

Het ligt erg aan welke arts/verloskundige je treft.Ik heb best een hoop AIOS, gynaecologen en verloskundigen gezien toen hoor. Ik was niet van 1 vk niet zo onder de indruk, was van alle die ik had ontmoet niet zo onder de indruk vond het hele lieve vrouwen en het was wel gezellig in zo'n verloskundigenpraktijk, maar zo'n gynaecoloog is gewoon klinisch, doet wat 'ie moet doen. Die verloskundigen hadden allemaal een hidden agenda als anti-ziekenhuis/pijnstilling/flesvoeding etc. en waren voor mijn gevoel zelf zo zweverig over een bevalling. Ik wil gewoon zo iemand die gewoon no nonsense doet wat moet en geen gezweef graag.
quote:Honeymoonquiz schreef op 15 oktober 2015 @ 22:12:

[...]

Dan komt de gyn er nog steeds niet bij hoor. Ik had gewoon de (klinisch) verloskundige; geen arts gezien.

De klinisch verloskundigen vond ik ook nog wel oké. Maar ik zou liever sowieso een klinisch VK en/of een gynaecoloog kunnen kiezen.

't Kan hier alleen niet dus ja ik moet het er maar mee doen.
ben alle keren thuisbevallen,

vond het heerlijk.

Ik heb zelf wel voor alle zwangerschappen stage gelopen op de verloskamers in het ziekenhuis, en was niet zodanig onder de indruk dat ik het idee had dat ik daar veel veiliger af zou zijn, of dat er heel veel sneller ingegrepen kon worden.

Ik ben overtuigd dat je moet doen waar je het beste gevoel bij hebt. Als het idee dat je in het ziekenhuis bent je veel rust geeft ,moet je zeker daar bevallen. Want als je in een bepaalde 'trance' komt van veiligheid en rust, dan vlot de bevalling het beste!
quote:absor schreef op 15 oktober 2015 @ 22:23:

vond het heerlijk.

Ik heb zelf wel voor alle zwangerschappen stage gelopen op de verloskamers in het ziekenhuis, en was niet zodanig onder de indruk dat ik het idee had dat ik daar veel veiliger af zou zijn, of dat er heel veel sneller ingegrepen kon worden.

Ik ben overtuigd dat je moet doen waar je het beste gevoel bij hebt. Als het idee dat je in het ziekenhuis bent je veel rust geeft ,moet je zeker daar bevallen. Want als je in een bepaalde 'trance' komt van veiligheid en rust, dan vlot de bevalling het beste!Sorry hier ben ik het echt niet mee eens. Als je weet dat je 30 min nodig hebt om in het ziekenhuis te komen is een thuisbevalling gewoon onverantwoord. 30 min kan het verschil zijn tussen een snoezelige baby in een maxicosi of een baby in een hele kleine doodskist.
quote:matroesjka_ schreef op 15 oktober 2015 @ 22:25:

[...]

Sorry hier ben ik het echt niet mee eens. Als je weet dat je 30 min nodig hebt om in het ziekenhuis te komen is een thuisbevalling gewoon onverantwoord. 30 min kan het verschil zijn tussen een snoezelige baby in een maxicosi of een baby in een hele kleine doodskist.

ja dat is waar, ik woon midden in de randstad waar je struikelt over de ziekenhuizen.

Dan praat je wellicht vanuit ander referentiekader.

Als ik op texel zou wonen zou ik ook aan wal bevallen bijvoorbeeld.
Overigens is de keus alsnog aan de moeder hoor, maar ik vind niet dat je die beslissing moet baseren op een gevoel dat je het relaxed vindt thuis.

Ik woon trouwens ook in de randstad. Maar als ik in de spits met spoed naar het ziekenhuis moet ben ik er ook met ambulance niet in 5 min.
quote:kadanz schreef op 15 oktober 2015 @ 20:42:

[...]

Ok, dan iets heel anders. Wat vertel je je buren als je thuis gaat bevallen? En wat vertellen de buren hun kinderen als ze je horen gillen? En ja, sommige dames gillen de boel bij elkaar

Dat je thuis bevalt, en aan de kinderen dat er een vrouw aan het bevallen is

Denk ik dan he..
quote:absor schreef op 15 oktober 2015 @ 22:23:

vond het heerlijk.

Ik ben overtuigd dat je moet doen waar je het beste gevoel bij hebt. Als het idee dat je in het ziekenhuis bent je veel rust geeft ,moet je zeker daar bevallen. Want als je in een bepaalde 'trance' komt van veiligheid en rust, dan vlot de bevalling het beste!

Dat denk ik ook, daarom vind ik het jammer dat ik geen gyn mag kiezen.

Maar goed misschien ben ik 'verpest' voor verloskundigen door een heel nare casus waarbij de vk eerst niet op tijd aan de bel getrokken heeft en toen zelf in paniek raakte en ik zag het aan haar en die echtgenoot zag het aan haar. En de gynaecoloog en neonatoloog kwamen eraan en waren een en al rust en een en al gewoon 'handelen'.

Daar werd ik rustig van en van die vk raakte ik ook in paniek (ik was tweedejaars).

Gelukkig is het nog 'goed' gekomen, baby'tje had wel schade maar geen blijvende. Maar zodra een vk begint over thuisbevallen, zelf proberen, enz. zie ik alleen maar dat baby'tje voor me en die paniekerige vk en die artsen die zo relaxt waren, zo beheerst, zo professioneel.

En ik ga dus ook op zoek naar een vk die niet eigenlijk pro thuisbevallen en antimedicatie is. Juist een kouwe kikker ipv een zweefteef haha. Zo iemand en ik zitten gewoon totaal niet op een lijn. Daar kan ik me niet aan overgeven op zo'n moment, omdat ze er dan totaal anders over denkt dan ik.

Maar denk dat ik zowat de enige ter wereld ben die het klinische juist het aantrekkelijke aan het ziekenhuis vind, als ik hier zo lees
En met een beetje pech heb je op 3 hoog zonder lift ook nog een aantal minuten nodig om beneden te komen. Of moet je uit huis getakeld worden.
quote:matroesjka_ schreef op 15 oktober 2015 @ 22:25:

[...]

Sorry hier ben ik het echt niet mee eens. Als je weet dat je 30 min nodig hebt om in het ziekenhuis te komen is een thuisbevalling gewoon onverantwoord. 30 min kan het verschil zijn tussen een snoezelige baby in een maxicosi of een baby in een hele kleine doodskist.Ja da's waar. Ik woon op 5 minuten fietsen van 3 ziekenhuizen dus daar maak ik me nooit zo druk om al zal ik dan vast niet fietsend gaan
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:30:

[...]

Dat denk ik ook, daarom vind ik het jammer dat ik geen gyn mag kiezen.

Maar goed misschien ben ik 'verpest' voor verloskundigen door een heel nare casus waarbij de vk eerst niet op tijd aan de bel getrokken heeft en toen zelf in paniek raakte en ik zag het aan haar en die echtgenoot zag het aan haar. En de gynaecoloog en neonatoloog kwamen eraan en waren een en al rust en een en al gewoon 'handelen'.

Daar werd ik rustig van en van die vk raakte ik ook in paniek (ik was tweedejaars).

Gelukkig is het nog 'goed' gekomen, baby'tje had wel schade maar geen blijvende. Maar zodra een vk begint over thuisbevallen, zelf proberen, enz. zie ik alleen maar dat baby'tje voor me.

En ik ga dus ook op zoek naar een vk die niet eigenlijk pro thuisbevallen en antimedicatie is. Zo iemand en ik zitten gewoon totaal niet op een lijn. Daar kan ik me niet aan overgeven op zo'n moment, omdat ze er dan totaal anders over denkt dan ik.zo ben ik waarschijnlijk, door mijn ervaring als leerling verpleegkundige in het ziekenhuis. juist andersom 'verpest'.
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:15:

[...]

Ik heb best een hoop AIOS, gynaecologen en verloskundigen gezien toen hoor. Ik was niet van 1 vk niet zo onder de indruk, was van alle die ik had ontmoet niet zo onder de indruk vond het hele lieve vrouwen en het was wel gezellig in zo'n verloskundigenpraktijk, maar zo'n gynaecoloog is gewoon klinisch, doet wat 'ie moet doen. Die verloskundigen hadden allemaal een hidden agenda als anti-ziekenhuis/pijnstilling/flesvoeding etc. en waren voor mijn gevoel zelf zo zweverig over een bevalling. Ik wil gewoon zo iemand die gewoon no nonsense doet wat moet en geen gezweef graag.

Met zweverigheid heb ik niets, en mijn verloskundigen waren alles behalve terughoudend met doorverwijzen, dus jouw ervaring herken ik niet. Maar wat dat dikgedrukte stukje tekst betreft: het lijkt erop dat gynaecologen nog best vaak méér doen dan ze zouden moeten doen, en daar zitten ook nadelen aan.

Overigens: jij woont in het midden van het land, toch, of verwar ik je met iemand anders? Aan het WKZ is een verloskundigenpraktijk verbonden waar ze volgens mij helemaal niet aan thuisbevallingen doen. Klinkt als een optie die voor jou geschikt zou zijn.
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:15:

[...]

Ik heb best een hoop AIOS, gynaecologen en verloskundigen gezien toen hoor. Ik was niet van 1 vk niet zo onder de indruk, was van alle die ik had ontmoet niet zo onder de indruk vond het hele lieve vrouwen en het was wel gezellig in zo'n verloskundigenpraktijk, maar zo'n gynaecoloog is gewoon klinisch, doet wat 'ie moet doen. Die verloskundigen hadden allemaal een hidden agenda als anti-ziekenhuis/pijnstilling/flesvoeding etc. en waren voor mijn gevoel zelf zo zweverig over een bevalling. Ik wil gewoon zo iemand die gewoon no nonsense doet wat moet en geen gezweef graag.

En daar zit dan weer de andere kant van de medaille onder. Je hoort ze nog net niet hardop zeggen "geen pijnstilling omdat dat wijf verrekt te persen". Een art-assistent die toch vooral gaat benadrukken hoe zielig het is om een anesthesist te moeten oproepen. De VK bleef gewoon veilig op haar krukje zitten . Echt, als je zo'n dossier achteraf leest: overdracht eerstelijn, overdracht twee lijn, heroverdracht eerste lijn, etc. Ik zie die lul van een gyn nog naar binnen wandelen toen de kinderarts bezig was met zoon. "Jaja, heb je het toch he-le-maal zelf gedaan meid". Sindsdien weet ik dat je echt geen pijn, scheuren of wat dan ook voelt en binnen twee minuten na een bevalling in gevechtshouding overeind kunt springen. God, wat had ik die lul graag die waterballon van een placenta op zijn hoofd willen laten klappen.

Dikke duim voor verpleging. "Als je niets doet dan ga naar buiten" . Ik dacht het, zij zei het.
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:32:

[...]

Ja da's waar. Ik woon op 5 minuten fietsen van 3 ziekenhuizen dus daar maak ik me nooit zo druk om al zal ik dan vast niet fietsend gaan Nja je weet waar ik woon en dat ik niet in the middle of nowhere zit. Hier 3 ziekenhuizen op een afstand die mij totaal niet zou storen om met weeën naartoe te moeten zolang ik een "goede" bevalling heb. Maar toch wel iets te riskant als het een noodsituatie wordt.
quote:reisa1978 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:11:

[...]

Het ligt erg aan welke arts/verloskundige je treft.

Heb dit meerdere keren gehoord. Gynaecologen die pas laat komen en arts assisteenten die pas na lang aandringen door de verloskundige de gynaecoloog durven bellen.

Maar goed..de thuisbevalling en poliklinische bevalling tonen geen verschil in sterftecijfers en wat een feit is is dat bevallen soepeler gaat als je je goed kunt ontspannen. Voor de een is dat thuis en vior de ander ziekenhuis.Probleem in Nederland is wel dat samenwerking tussen verloskundigen en gynaecologen beter moet maar dat staat los van plaats van bevalling.

Gek eigenlijk.. er zijn wel zaken rondom zwangerschap, geboorte en de periode daarna die wel aantoonbaar voor hogere risico's zorgen, maar daar hoor je nooit zulke felle meningen over.
quote:kvdt76 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:36:

[...]

Heb dit meerdere keren gehoord. Gynaecologen die pas laat komen en arts assisteenten die pas na lang aandringen door de verloskundige de gynaecoloog durven bellen.

Maar goed..de thuisbevalling en poliklinische bevalling tonen geen verschil in sterftecijfers en wat een feit is is dat bevallen soepeler gaat als je je goed kunt ontspannen. Voor de een is dat thuis en vior de ander ziekenhuis.Probleem in Nederland is wel dat samenwerking tussen verloskundigen en gynaecologen beter moet maar dat staat los van plaats van bevalling.

Gek eigenlijk.. er zijn wel zaken rondom zwangerschap, geboorte en de periode daarna die wel aantoonbaar voor hogere risico's zorgen, maar daar hoor je nooit zulke felle meningen over.In die zaken is NL dan weer mainstream. Qua thuisbevallingen dan weer niet.
Verpleegkundige: Ik ga nu de gyn bellen en ga het heel erg overdrijven, niet schrikken het is helemaal niet zo erg, maar anders komt ze niet. Je moet nu komen, die baby hangt er al half uit.

Na mijn bevalling was mijn verloskundige in de kamer ernaast bezig en de placenta van die mevrouw kwam maar niet. Verpleegkundige kwam binnen rennen: Die mevrouw raakt in shock. Verpleegkundige zegt tegen mij: Die mevrouw raakt niet in shock hoor, maar anders gaat ze gewoon niet.

Ik vond het wel vermakelijk, maar was wel blij dat mijn eigen verloskundige bij de bevalling kon blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven