Ervaringen thuisbevallers

15-10-2015 14:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 weken zwanger en steeds meer aan het nadenken over bevallen. Ben alweer over de helft dus het komt steeds dichterbij.

Zeg al vanaf het begin dat ik hoop op een thuisbevalling. Mij lijkt dat een stuk rustiger, ik heb niet zoveel met ziekenhuizen. Ook het aspect dat ik bij een "normale bevalling" na 2á3 uur weer de kou in moet naar huis staat mij tegen.

Maar nu lees ik de bekende bevallingstopics waar horrorverhalen voorbij komen. Schrikt mij niet erg af maar zet mij aan het denken. Al die smurrie die je lichaam verlaat, hoe zorg ik in hemelsnaam dat mijn bed/ slaapkamer nog fatsoenlijk blijft. Natuurlijk heb je daar matjes voor en de kraamhulp helpt met poetsen. Maar in sommige verhalen komt zoveel viezigheid voorbij gevlogen/ gesproeid of gelekt. Zou het zonde vinden als mijn boxspring naar de milieustraat kan en de muren opnieuw geverfd kunnen worden.

Wat zijn jullie ervaringen en tips?
quote:lemoos2 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:33:

[...]

En daar zit dan weer de andere kant van de medaille onder. Je hoort ze nog net niet hardop zeggen "geen pijnstilling omdat dat wijf verrekt te persen". Een art-assistent die toch vooral gaat benadrukken hoe zielig het is om een anesthesist te moeten oproepen. De VK bleef gewoon veilig op haar krukje zitten . Echt, als je zo'n dossier achteraf leest: overdracht eerstelijn, overdracht twee lijn, heroverdracht eerste lijn, etc. Ik zie die lul van een gyn nog naar binnen wandelen toen de kinderarts bezig was met zoon. "Jaja, heb je het toch he-le-maal zelf gedaan meid". Sindsdien weet ik dat je echt geen pijn, scheuren of wat dan ook voelt en binnen twee minuten na een bevalling in gevechtshouding overeind kunt springen. God, wat had ik die lul graag die waterballon van een placenta op zijn hoofd willen laten klappen.

Dikke duim voor verpleging. "Als je niets doet dan ga naar buiten" . Ik dacht het, zij zei het.Nja gynaecologen zijn ook raar volk, dat valt niet te ontkennen maar ik heb liever een klinische lul eerlijk gezegd. En ik snap dat ik daar een zeldzaamheid in ben
ik heb zowiezo liever een vrouw trouwens, en dat zijn de meeste verloskundige.

Ik moest, omdat ik overtijd liep, ter controle bij een gyn. En die man die hád toch van die kolenschoppen!

Zijn toucheren deed mij meer pijn dan het hele gepers een aantal dagen later.
quote:Miffy schreef op 15 oktober 2015 @ 22:33:

[...]

Met zweverigheid heb ik niets, en mijn verloskundigen waren alles behalve terughoudend met doorverwijzen, dus jouw ervaring herken ik niet. Maar wat dat dikgedrukte stukje tekst betreft: het lijkt erop dat gynaecologen nog best vaak méér doen dan ze zouden moeten doen, en daar zitten ook nadelen aan.

Overigens: jij woont in het midden van het land, toch, of verwar ik je met iemand anders? Aan het WKZ is een verloskundigenpraktijk verbonden waar ze volgens mij helemaal niet aan thuisbevallingen doen. Klinkt als een optie die voor jou geschikt zou zijn.

Ik woon in Amsterdam. Zal tegen de tijd dat ik zwanger ben eens kijken of er zoiets is hier.

En zoals mensen de cijfers niet geloofden over thuisbevallingen, heb ik zo mijn twijfels over de cijfers over ingrijpen. Maar nogmaals het is persoonlijk en ik ben de enige vrouw in Nederland die zonder aarzelen een gyn zou nemen als het kon, en dat is prima.
quote:reisa1978 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:39:

Verpleegkundige: Ik ga nu de gyn bellen en ga het heel erg overdrijven, niet schrikken het is helemaal niet zo erg, maar anders komt ze niet. Je moet nu komen, die baby hangt er al half uit.

Na mijn bevalling was mijn verloskundige in de kamer ernaast bezig en de placenta van die mevrouw kwam maar niet. Verpleegkundige kwam binnen rennen: Die mevrouw raakt in shock. Verpleegkundige zegt tegen mij: Die mevrouw raakt niet in shock hoor, maar anders gaat ze gewoon niet.

Ik vond het wel vermakelijk, maar was wel blij dat mijn eigen verloskundige bij de bevalling kon blijven.Ja maar als een gynaecoloog gewoon je bevalling zou doen, en er geen verloskundige zou zijn, zou dat natuurlijk al heel anders gaan. Dat is vervelend aan het Nederlandse systeem, niet aan gynaecologen zelf.
quote:absor schreef op 15 oktober 2015 @ 22:44:

ik heb zowiezo liever een vrouw trouwens, en dat zijn de meeste verloskundige.

Ik moest, omdat ik overtijd liep, ter controle bij een gyn. En die man die hád toch van die kolenschoppen!

Zijn toucheren deed mij meer pijn dan het hele gepers een aantal dagen later.Ligt er ook maar aan. Ik ben behandeld voor een pap3/cin3 door een vrouwelijke gyn die me behoorlijk martelde (voor de behandeling, die voelde ik niet) en de controles zijn tot nu toe gedaan door een super zachtaardige mannelijke gynaecoloog met hele enge roze handen haha. Maar hij doet me geen pijn
maar dan nog vind ik persoonlijk het nadeel van gepland in het ziekenhuis bevallen dat je pas halverwege je bevalling mag komen.

Eerst moet je al een stuk op weg zijn,

Zelf zit ik dan inmiddels al totaal gefocust in mijn coconnetje, moet er niet aandenken dat ik dan mijn schoenen en jas aan moet, een auto in en mezelf verplaatsen naar een ziekenhuis ( natuurlijk: medische redenen uitgesloten )

Ik sta dan liever onder de douche.
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:40:

[...]

Nja gynaecologen zijn ook raar volk, dat valt niet te ontkennen maar ik heb liever een klinische lul eerlijk gezegd. En ik snap dat ik daar een zeldzaamheid in ben

Ik ben zeker niet van het gezweef en als ik pijn heb schop ik letterlijk om mij heen als iemand mij wil aanraken. Maar djiezus christ, dat ze dan in godsnaam ophouden met die leugen van 'pijnstilling op aanvraag kraamvrouw". Dat ie dan er meteen bijzet dat dot enkel binnen kantooruren kan.

Ik kan het niet meer overdoen (ook geen behoefte aan ) maar een volgende keer zou ik alleen de kinderarts en de verpleegster erbij willen. VK mag, geen pre. No nonsense, doen wat moet gebeuren en geen slecht geveinsde empathie. Ik zie die nepgrijns nog voor mij.
Maar goed ik voel totaal niet de noodzaak om jullie ervan te overtuigen dat een gyn beter is dan een vk en omgekeerd hoeven jullie het ook niet te proberen hoor, ik voel me gewoon prettiger bij een gyn om de dingen die ik noemde. Daarom zou ik graag bij een gyn bevallen, omdat hij mij een prettiger gevoel geeft dan een vk. Helaas kan het dus niet.
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:45:

[...]

Ja maar als een gynaecoloog gewoon je bevalling zou doen, en er geen verloskundige zou zijn, zou dat natuurlijk al heel anders gaan. Dat is vervelend aan het Nederlandse systeem, niet aan gynaecologen zelf.In verband met stuitbevalling werd mijn bevalling gedaan door de gyn. Maar die zit er natuurlijk niet de hele tijd bij. Het was dat mijn eigen verloskundige de bevalling in de aangrenzende kamer deed en de baby daar eerder geboren werd dat ze er bij was. Maar zij mocht niets zeggen of doen.
Zo.. heb een hele discussie opgerakeld. Gelukkig ook sommige berichten dat de smurrie meevalt! Ik ben weer gerustgesteld.

Ik heb ervaringen meegemaakt en gehoord die zorgen dat voor mij een ziekenhuis niet perse veiliger voelt. Artsen zijn ook maar mensen en daar worden net zo goed fouten gemaakt. Ik vind een bevalling niet per definitie een medische aangelegenheid, ik denk dat onze maatschappij te veel schijnveiligheid wil creëren.

Als mijn vriend mocht kiezen zou hij voor een ziekenhuis bevalling gaan. Maar het is mijn feestje zoals hij zegt. Natuurlijk heeft hij wel een stem, als hij het echt niet ziet zitten dan doen we het niet. Maar ik vind het proberen waard en wie weet waar we belanden.
De keuze, zolang je de keuze hebt, is juist zo fijn!
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:44:

[...]

Ik woon in Amsterdam. Zal tegen de tijd dat ik zwanger ben eens kijken of er zoiets is hier.

En zoals mensen de cijfers niet geloofden over thuisbevallingen, heb ik zo mijn twijfels over de cijfers over ingrijpen. Maar nogmaals het is persoonlijk en ik ben de enige vrouw in Nederland die zonder aarzelen een gyn zou nemen als het kon, en dat is prima.Ik was van mijn vorige verloskundige, zeker tijdens en na de bevalling niet onder de indruk. Toen ik vroeg om pijnstilling was ze 'teleurgesteld' want ik was zo kalm (eerder niet in staat om nog een woord uit te brengen) en ook na de bevalling schatte ze mijn stemming totaal verkeerd in. Nu ben ik voorbereid, heb het meteen tijdens de eerste afspraak met de vk over pijnstilling en welk ziekenhuis gehad. Verder geeft een site al heel veel info; de praktijk waar ik nu zit heeft bijvoorbeeld uitgebreide info over pijnstilling, pnd en dergelijke op de site. Vind ik een goed teken. Maar goed, we zullen zien, ik weet nu in ieder geval wat ik wel en niet wil.
Sorry trouwens TO, voor het off-topic gaan.
quote:lemoos2 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:49:

[...]

Ik ben zeker niet van het gezweef en als ik pijn heb schop ik letterlijk om mij heen als iemand mij wil aanraken. Maar djiezus christ, dat ze dan in godsnaam ophouden met die leugen van 'pijnstilling op aanvraag kraamvrouw". Dat ie dan er meteen bijzet dat dot enkel binnen kantooruren kan.

Ik kan het niet meer overdoen (ook geen behoefte aan ) maar een volgende keer zou ik alleen de kinderarts en de verpleegster erbij willen. VK mag, geen pre. No nonsense, doen wat moet gebeuren en geen slecht geveinsde empathie. Ik zie die nepgrijns nog voor mij.

Maar dat is júíst mijn ervaring met vk's, dat die heel erg antipijnstilling zijn. En daar voortdurend nog achterhaalde feiten over vertellen om hun verhaal kracht bij te zetten. In het buitenland heb je niet zo'n systeem met een focus op de 'natuurlijke bevalling', dat zou voor mij veel beter zijn.

Maar in NL heb ik toch het idee dat gynaecologen daar makkelijker mee zijn dan vk's. Ik ga trouwens in het academisch ziekenhuis waar ik heb gestudeerd bevallen als ik straks zwanger ben, en daar hebben ze 24u anesthesiologie. En ja dat is een voorwaarde voor het bevalziekenhuis van mijn keuze
quote:reisa1978 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:54:

De keuze, zolang je de keuze hebt, is juist zo fijn!Helemaal mee eens!
quote:Honeymoonquiz schreef op 15 oktober 2015 @ 22:54:

[...]

Ik was van mijn vorige verloskundige, zeker tijdens en na de bevalling niet onder de indruk. Toen ik vroeg om pijnstilling was ze 'teleurgesteld' want ik was zo kalm (eerder niet in om nog een woord uit te brengen) en ook na de bevalling schatte ze mijn stemming totaal verkeerd in. Nu ben ik voorbereid, heb het meteen tijdens de eerste afspraak met de vk over pijnstilling en welk ziekenhuis gehad. Verder geeft een site al heel veel info; de praktijk waar ik nu zit heeft bijvoorbeeld uitgebreide info over pijnstilling, pnd en dergelijke op de site. Vind ik een goed teken. Maar goed, we zullen zien, ik weet nu in ieder geval wat ik wel en niet wil.Bij die praktijk van jouw eerste heb ik ook meegelopen denk ik dan haha. Die vrouw vond de keuze voor pijnstilling ook 'teleurstellend'
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 22:45:

[...]

Ja maar als een gynaecoloog gewoon je bevalling zou doen, en er geen verloskundige zou zijn, zou dat natuurlijk al heel anders gaan. Dat is vervelend aan het Nederlandse systeem, niet aan gynaecologen zelf.In het verhaal van Reisa was het geen verloskundige maar een verpleegkundige die de gyn zo ver moest krijgen dat ze kwam, en in het verhaal van Lemoos was er een arts-assistent die geen anesthesist wilde oproepen. Verloskundigen zijn nou ook weer niet de bron van alle kwaad
quote:reisa1978 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:52:

[...]

In verband met stuitbevalling werd mijn bevalling gedaan door de gyn. Maar die zit er natuurlijk niet de hele tijd bij. Het was dat mijn eigen verloskundige de bevalling in de aangrenzende kamer deed en de baby daar eerder geboren werd dat ze er bij was. Maar zij mocht niets zeggen of doen.Nee ik bedoel dat het zo lang duurt voor een gyn komt. Als een gyn de leiding heeft over de bevalling komt hij wél, aangezien hij de verantwoordelijkheid nu eenmaal heeft. Maar ze zitten er niet de hele tijd naast te wachten nee, waarom zouden ze? Dat lijkt me eigenlijk ook helemaal niet prettig.
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 23:02:

[...]

Nee ik bedoel dat het zo lang duurt voor een gyn komt. Als een gyn de leiding heeft over de bevalling komt hij wél, aangezien hij de verantwoordelijkheid nu eenmaal heeft. Maar ze zitten er niet de hele tijd naast te wachten nee, waarom zouden ze? Dat lijkt me eigenlijk ook helemaal niet prettig.Ze was al lang in het ziekenhuis, zat ergens koffie te drinken volgens de verpleegkundige, maar het was tijd voor actie, dat ging een stuk sneller dan verwacht. Ik had een enorme weeënstorm.
quote:Miffy schreef op 15 oktober 2015 @ 23:00:

[...]

In het verhaal van Reisa was het geen verloskundige maar een verpleegkundige die de gyn zo ver moest krijgen dat ze kwam, en in het verhaal van Lemoos was er een arts-assistent die geen anesthesist wilde oproepen. Verloskundigen zijn nou ook weer niet de bron van alle kwaad

Nee dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat ik me prettiger zou voelen bij een gyn en dat ik snap dat ik daar (bijna) de enige in ben en jullie argumenten ervaringen/argumenten overtuigen me totaal niet van het tegendeel. Maar er is niks mis met een vk op zich verder. Alleen de bevalling hoeft ze wat mij betreft niet te doen.

Maar aangezien je daar niet echt een keuze in hebt, heb ik me allang in dat lot geschikt hoor.

En ik zei toch dat gynaecologen raar volk waren n.a.v. dat verhaal van lemoos?
Gaat was mis.
quote:reisa1978 schreef op 15 oktober 2015 @ 23:04:

[...]

Ze was al lang in het ziekenhuis, zat ergens koffie te drinken volgens de verpleegkundige, maar het was tijd voor actie, dat ging een stuk sneller dan verwacht. Ik had een enorme weeënstorm.Vervelend dat dat zo gegaan is dan. Verder blijf ik bij mijn standpunt, sorry. Maar nogmaals het is een persoonlijk standpunt en mijn gevoel.
Ik ben thuisbevallen en zou het een evt. Volgende keer net zo doen. De bevalling verliep heel vlot. Ik voelde me helemaal op mijn gemak in een vertrouwde omgeving. Helaas moest is vanwege een totaalreptuur toch nog naar het ziekenhuis, dat was minder leuk. Maar het spannendste had ik al achter de rug. Een heerlijk gezond kindje geboren in een net nieuw bed. Toen ik terug kwam uit het ziekenhuis was niks meer te zien van de bevallig. Kraamzorg en man hadden alles opgeruimd.

Cliché, maar vertrouw op je gevoel en kies voor het geen waar je jezelf het prettigst bij voelt. Succes!
quote:lux. schreef op 15 oktober 2015 @ 23:02:

[...]

Nee ik bedoel dat het zo lang duurt voor een gyn komt. Als een gyn de leiding heeft over de bevalling komt hij wél, aangezien hij de verantwoordelijkheid nu eenmaal heeft. Maar ze zitten er niet de hele tijd naast te wachten nee, waarom zouden ze? Dat lijkt me eigenlijk ook helemaal niet prettig.

Ik heb, net als Reisa, ook niet de ervaring dat een gyn dan wél komt - al was het in mijn geval omdat de beste man er op dat moment, midden in de nacht, alleen voor stond en hij moeilijk op twee plekken tegelijk kon zijn: hij was al bij een andere patiënt en dat ging nog wel even duren. De drempel voor de verpleegkundige om iemand anders te bellen was toen duidelijk wel heel hoog.

Toen er tijdens mijn laatste bevalling nog iemand tegelijk met mij beviel, regelde de verloskundige dat daar iemand anders heen ging. Die drempel leek een stuk lager en dat vind ik dan weer een serieus voordeel van bevallen met een verloskundige.
Het is in ieder geval goed om er van tevoren over na te denken en even alles op een rijtje te zetten. En dan kiezen waar jij je het meest prettig bij voelt alle omstandigheden in acht genomen.

Als ik niet in de periferie had gewoond dan had ik denk ik ook eerst man een rondje laten bellen waar er een anesthesist klaar stond .

Destijds ook een VK praktijk uitgezocht met het minst hoge zweefgehalte. Qua gyn had ik niets te kiezen maar dat was wel een verplicht nummertje gezien mijn eigen reeds bestaande medische toestand. Zwangerschap zelf verliep vlekkeloos dus ik heb gewoon heel veel extra echo's gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven