Gezocht; bevalingstabel?

03-10-2016 23:56 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wist niet zo goed hoe ik de titel moest noemen. Ik ben op zoek naar iets wat hier ooit gepost is, ik geloof in een zwangertopic. Ik heb me suf gezocht, ook via Google maar kan het niet meer terug vinden. Dus dan maar via een topic als laatste redmiddel.

Ik heb hier een tijdje geleden, ik geloof een jaar ofzo iemand een reactie zien posten met daarin een tabel voor na de bevalling. Die kon je meenemen naar de verloskundige met daarin gegevens zoals controles op de borst en nog veel andere dingen.

Weet iemand wat ik bedoel?
Geboorteplan?
Ik denk inderdaad dat je een geboorteplan / bevallingsplan bedoelt. Over je wensen rond de bevalling en de eerste uren na de geboorte.

Als je op geboorteplan of bevallingsplan googelt krijg je genoeg voorbeelden waar je uit kunt knippen en plakken.

Bespreek het plan wel met je verloskundige, zodat je zeker weet dat er geen onmogelijke wensen in staan, en zodat de verloskundige goed begrijpt wat je bedoelt. En uiteraard kun je nooit voorspellen hoe de bevalling zal verlopen en kan er wellicht niet aan je wensen worden voldaan als het eenmaal zover is.
Bedenk wel; zo'n plan is leuk, maar wees niet teleurgesteld als het niet uitgevoerd (kan) zal worden.

Bij mij wisselden de diestdoende vk's net toen ik moest gaan persen. De volgende vk had mijn plan echt niet gelezen. Die hees mijn benen direct in de beugels (met een agressieve snauw van mij tot gevolg) en meer van dat soort dingen. Gelukkig mocht en kom de kleine uk wel lekker lang op mijn borst blijven liggen.
quote:south schreef op 04 oktober 2016 @ 00:09:

Bedenk wel; zo'n plan is leuk, maar wees niet teleurgesteld als het niet uitgevoerd (kan) zal worden.

Bij mij wisselden de diestdoende vk's net toen ik moest gaan persen. De volgende vk had mijn plan echt niet gelezen. Die hees mijn benen direct in de beugels (met een agressieve snauw van mij tot gevolg) en meer van dat soort dingen. Gelukkig mocht en kom de kleine uk wel lekker lang op mijn borst blijven liggen.Dat de baby bij je ligt is nu standaard. Alleen als er een medische reden is doen ze het niet. Oudste mocht ik 1 minuutje vasthouden toen moest hij de couveuse in en ik naar de OK. Bij de jongste uren samen gelegen tot ik het wel tijd vond om te gaan douchen.
Alle reacties Link kopieren
Geboorteplan inderdaad! Thanks!! Ik kwam er gewoon niet op.

Het is niet voor mijzelf maar voor een vriendin. Ik wist wat het was maar niet hoe het heette. Gelukkig hebben we het Viva forum. Die zelfs in de nacht oplossingen bied haha. Thanks ladies.

Uiteraard weet ook zij dat het eventueel anders kan lopen maar sommige dingen blijven bepaald natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld het direct starten met borstvoeding. Maar ook daar ligt het allemaal maar net weer aan hoe het verloopt. Het is wel fijn om achter de hand te hebben.
Op de website van de knov kun je een plan vinden om in te vullen.

Het plan is mooi om even bewust na te denken over je bevalling, maar achteraf vind ik het dikke flauwekul. Zo'n beetje alles is anders gelopen dan hoe ik het beschreven had. En dan niet door toedoen van de verloskundige. Alles wat ik beschreven had wilde ik op dat moment niet of was gewoon onprettig. Je weet gewoon niet hoe je bevalling gaat lopen en wat je op dat moment wil. Het enige waar het bij geholpen heeft is dat ik had opgeschreven dat ik niet wilde dat stagiaires aan me gingen frunniken. Daarmee heb ik kunnen voorkomen dat de stagiaire mijn hechtingen ging zetten. Mijn conclusie is: bij een eventuele volgende keer vul ik het niet weer in.
quote:Tinkeltje30 schreef op 04 oktober 2016 @ 09:02:

Op de website van de knov kun je een plan vinden om in te vullen.

Het plan is mooi om even bewust na te denken over je bevalling, maar achteraf vind ik het dikke flauwekul. Zo'n beetje alles is anders gelopen dan hoe ik het beschreven had. En dan niet door toedoen van de verloskundige. Alles wat ik beschreven had wilde ik op dat moment niet of was gewoon onprettig. Je weet gewoon niet hoe je bevalling gaat lopen en wat je op dat moment wil. Het enige waar het bij geholpen heeft is dat ik had opgeschreven dat ik niet wilde dat stagiaires aan me gingen frunniken. Daarmee heb ik kunnen voorkomen dat de stagiaire mijn hechtingen ging zetten. Mijn conclusie is: bij een eventuele volgende keer vul ik het niet weer in.Bij mij hadden ze alles kunnen doen zoals ik dat wilde. Maar het plan was gewoon niet gelezen. Ik heb dat stomme mens echt weg moeten slaan met haar hartslagprikker die ze in mijn baby's hoofd wilde prikken. (Ben er nog boos over)
Ik ben niet in het ziekenhuis bevallen, ik denk dat dat al veel scheelt. Voor het ziekenhuis denk ik ook dat zo'n plan meer nut heeft. Mijn verloskundige staat er om bekend dat zij heel makkelijk is. Al zou je op de kop willen bevallen, zij vindt alles prima.

Wel stom dat ze het niet leest, dat is echt 2 minuten werk.
Mijn eerste bevalling is echt Absoluut Niet gegaan zoals ik wilde. Het was weliswaar een medische bevalling in het ziekenhuis, maar medisch was er niet zoveel aan de hand dus het had echt heel anders gekund. Ik had tijdens het opvangen van de weeën 0,0 bewegingsruimte door alle monitoren en draadjes, die er alleen maar zaten 'omdat dat protocol was', niet omdat het in mijn geval noodzakelijk was (inclusief priksensor in babies hoofd, zonder noodzaak). Kind en ik zijn na de bevalling heel lang uit elkaar gehouden zonder medische reden, en zo nog wat van die dingen. Ik had toen overigens geen bevallingsplan, maar ik denk ook niet dat de dienstdoend verloskundige (wat een kenau...) daar erg van onder de indruk was geweest.

Voor mijn tweede wilde ik daarom wél een bevallingsplan, en die vooraf heel duidelijk met de verloskundige doorspreken. Dit keer geen medische bevalling. Deze verloskundige was helemaal verbaasd over alles wat ik had opgeschreven want dat deden ze allemaal al standaard. Kindje zoveel mogelijk bij de moeder houden etc. Tweede bevalling was er uiteindelijk eentje met een gouden randje en het bevallingsplan is niet eens uit de tas geweest...

Toch was het goed dat ik het heb opgeschreven. Je staat zo even bewust stil bij de aanstaande bevalling. Misschien loopt het om medische redenen anders, misschien wil je het zelf toch anders. Kan allemaal. Maar dat neemt niet weg dat het prettig is even heel bewust stil te staan bij hoe je het nu in de ideale situatie voor je ziet en dat ook heel goed met je partner te bespreke (hij/zij zal jouw stem moeten zijn als je er zelf echt doorheen zit!). En door wat van die voorbeelden op internet te bekijken zie je misschien nog aspecten waar je nog totaal niet bij had stilgestaan.

Bij mijn eerste bevalling hebben we misschien ook teveel over ons heen laten lopen, bleu als we waren. Met veel dingen waren we het niet eens, maar hadden wel zoiets van 'oh, zo gaat dat kennelijk'. We hadden véél meer op onze strepen moeten gaan staan. Een bevallingsplan (zowel je wensen helder in je hoofd hebben zitten als dat het ook nog op papier staat) kan daarbij misschien helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven