Hoe oud was jij?

02-02-2019 16:58 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?

Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.

Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!

Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!

Fijn weekend!
blauwbosbesje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 22:16
Reden: toevoegingen
15.94% gewijzigd
Ik kreeg op mn werk idd dezelfde opmerking destijds.
Was 25 bij de eerste, nu 29 bij de tweede.
Zit straks 3,5 jaar tussen als de baby geboren is (had gehoopt op 3, maar dat heb je niet voor het kiezen)..

Op het werk was het gemiddelde ook rond de 34.. en dat vond ik weer vrij laat. Ook nu staat mn carrière namelijk niet stil en met 34 is de jongste 5, dus dan is het in mijn ogen allemaal net weer wat makkelijker..
25 en 27. Mijn man is net zo oud, dat was bijkans bijzonderder.
Ik vond het wel fijn, maar goed, je moet ook maar net de juiste partner tegenkomen én het moet ook allemaal maar net lukken.
26 toen we het gingen proberen. 30 tien de eerste geboren werd. Bijna 31 trouwens, kind was zes weken op mijn 31e verjaardag
27 toen de eerste geboren werd. 32 toen ik beviel van een tweeling (helaas wel vroeggeboorte en dit hebben ze niet overleefd) en nu met 33 hoogzwanger van nummer 4.
19 bij de eerste*, 21 bij de tweede, 23 bij de derde.
36 toen we gingen proberen en nog net 39 toen ik beviel van zoon. 2 miskramen in de tussenliggende periode. Hoogopgeleid (universiteit en gepromoveerd), maar late starten komt omdat mijn kinderwens pas kwam toen ik mijn man tegenkwam en toen was ik al 34.
Had ik het eerder gewild: alleen met mijn man, want met andere mannen was ik inmiddels echt niet meer samen geweest. Als ik mijn man eerder was tegengekomen en we dan ook eerder begonnen waren hadden we wellicht nog een kind gekregen en dat had ik graag gewild. Maar zoals gezegd, alleen met hem. Niet met een ander of alleen.
Gestopt met pil toen ik 22 was. Dochter 1 is geboren toen ik 27 was en dochter 2 toen ik 29 was.
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
19 bij de eerste, 23 bij de tweede en 25 bij de derde.

Ik ben hoogopgeleid na de eerste zwangerschap en tijdens de tweede en derde.

Het was makkelijker geweest om eerst een opleiding te hebben afgerond maar het is nu eenmaal zo gelopen. Het heeft ook wel iets dat ik nu nog steeds relatief jong ben terwijl mijn jongste nu 9 is en steeds zelfstandiger wordt.
Ik was 23 jaar. Was een verrassing, maar wel de aller mooiste. Op dat moment vond ik mezelf erg jong. Maar achteraf was het toen het juiste moment.
Ik was 27 bij de eerste (mijn man 28), 28 bij de tweede en 32 bij de derde.

Ik ben hoogopgeleid en heb bij de eerste van meerdere collega’s de vraag gehad of het een ongelukje was 🙈 Maar nee, we hadden het bewust zo gepland.

Inmiddels ben ik 40 en vind ik het heerlijk al grotere kinderen te hebben. Collega’s nu van mijn leeftijd krijgen nu vaak een eerste of tweede en dan ben ik zo blij niet meer “in de luiers” te zitten.
26
Begonnen met proberen toen ik 30 was, nu 35 en nog bezig (nou, dat is niet helemaal waar: ik ben op mijn 32e zwanger geweest en op mijn 35e. Maar nog geen kinderen dus).
Maar ik ben hoogopgeleid, dus zo te lezen hang ik nog net een beetje tegen het gemiddelde aan als dit ons jaar mag worden.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
2 weken voor mijn 24e werd onze oudste geboren, met 26 de tweede. Bewuste keuze.
2 weken voor mijn 24e werd onze oudste geboren, met 26 de tweede. Bewuste keuze.
26 bij de eerste. 28 bij de 2e..
hoogopgeleid maar had een enorme sterke kinderwens.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
33 begonnen met proberen, meteen aangeteld, met 33e bevallen. Prima leeftijd (voor ons).
22 bij de eerste en nu van de tweede uitgerekend twee weken na mijn 25ste verjaardag. Eerste was onverwacht, maar wel welkom. Hadden het er wel al een tijdje over omdat we al bijna 4 jaar samen waren dat jaar en we het er beiden over eens waren dat de kindjes er voor mijn 30 kwamen.

Kreeg hier bij de eerste vaak de opmerking dat we nog zo jong waren en dat we ons leven vergooiden omdat we nooit meer zouden kunnen uitgaan en weet ik veel wat nog allemaal :roll:
23 toen mijn dochter geboren werd. Hbo opgeleid en nu dochter wat ouder is 'carrière' aan het maken.
Ik was 29 toen onze zoon geboren werd. Ik wilde op mijn 26e al heel graag zwanger worden, maar mijn vriend (1 jaar ouder) was er toen nog niet klaar voor. Achteraf gezien is het goed dat we nog een paar jaar hebben gewacht. Ik ben nu 30 en hoop voor mijn 35e nog 1 kindje te krijgen (of misschien wel 2). We hebben allebei hbo gedaan.
Hier man 37 en vrouw 32. We hebben elkaar vrij laat ontmoet, na allerlei eerdere relaties, afgewisseld met periodes single zijn. Geen kinderen uit eerdere relaties en ook geen scheidingen.

Ben er achteraf happy mee, maar zou het net zo goed geweest zijn mocht ik 25 zijn geweest als vader. Het loopt zoals het loopt. Niet te veel mee bezig zijn. Ouderschap is sws fijn, een zegen. Zou het in een evt volgend leven zo weer doen, maar dan met minimaal 5 ipv nu 3.
.
26 en 32, hbo.
bibi72 schreef:
02-02-2019 18:47
Ik was 27 bij de eerste (mijn man 28), 28 bij de tweede en 32 bij de derde.

Ik ben hoogopgeleid en heb bij de eerste van meerdere collega’s de vraag gehad of het een ongelukje was 🙈 Maar nee, we hadden het bewust zo gepland.

Inmiddels ben ik 40 en vind ik het heerlijk al grotere kinderen te hebben. Collega’s nu van mijn leeftijd krijgen nu vaak een eerste of tweede en dan ben ik zo blij niet meer “in de luiers” te zitten.
Zijn er écht mensen - zeker verder af - die dat ook effectief uitspreken tegen een zwangere / pas bevallen vrouw?

Ik kan het soms wel es denken bij sommigen ("nu al?").
Afhankelijk ook van hoe lang ze samen zijn met hun partner.
(Iemand die al van haar 18de samen is en dan zwanger raakt op haar 26 is anders dan iemand die net 1 jaar samen is met haar partner.)

Maar hell no dat ik dat ook effectief uitspreek.
29 bij de eerste en 39 bij de laatste.

Ik was graag jonger moeder geworden , maar trof niet eerder een partner waar ik dat mee zag zitten.

Mensen riepen bij mij ook alsnog:jij zwanger?je bent nog zo jong! :huh:
Ik "ging ervoor" toen ik 26 was, maar werd uiteindelijk pas moeder toen ik 30 was.

Had het dus wel eerder gewild, maar helaas lukte dat niet. Nu kan die leeftijd me niets meer schelen en ben ik allang blij dat het überhaupt goed gekomen is.

Heb WO opleiding + PhD gedaan.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ook hoogopgeleid. Ik was 31, maar al op m’n 27e gestopt met de anticonceptie omdat we er klaar voor waren. Duurde helaas jaren voordat het eindelijk raak was. Eind 20 vind ik een mooie leeftijd voor een eerste kindje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven