Hoe oud was jij?

02-02-2019 16:58 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?

Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.

Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!

Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!

Fijn weekend!
blauwbosbesje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 22:16
Reden: toevoegingen
15.94% gewijzigd
26
Ik was 22 bij mijn eerste.
28 is toch vrij normaal als het gemiddelde op 29 ligt?
Ach gemiddelden zijn ook maar gemiddelden. Ik val onder de noemer hoogopgeleid maar was 26 bij de eerste en ben 27 bij de tweede. Werk nog wel 36 uur en hoop nog wat van m'n carrière te kunnen maken...en hoop daarmee een voorbeeld te kunnen stellen voor mijn kinderen... Denk dat veel mensen eerst carrière willen maken en dan aan kinderen gaan denken, ik doe 't (hopelijk) andersom :-)
40
Ik was 31 toen ik stopte met de pil.
Als alles goed gaat wordt in augustus ons eerste kindje geboren. Dan ben ik 35.
Zeker, Lalize, alleen is bij ons op de werkvloer dus het gemiddelde eerder 34. Ik vind 28 een prima leeftijd. :)

Gefeliciteerd, Twilight! Start kinderwens en eerste kindje krijgen, kunnen - helaas - een eind uit elkaar liggen...
blauwbosbesje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 17:04
34.31% gewijzigd
Ik was 30 toen de eerste kwam. Bij 32 nr2 en bij 35 nr3.
29 toen ik stopte met de pil, 31 toen ik moeder werd.
There is always something happening, and it's usually right now
Ik ben hoogopgeleid en was 24 bij de eerste en 27 bij de tweede (bij 2e duurde zwanger worden helaas wat langer).
groentuintje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 17:30
29.94% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
29 toen we begonnen en 3 dagen voor mijn 31ste verjaardag bevallen van de eerste. 35 bij de 2de
Don't cry, buy a bag and move on.
25, hbo. Ik vond het prima.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 17:07
10.20% gewijzigd
Ik word dit jaar 35 en hoop dit jaar zwanger te worden.
34 bij de eerste en 37 bij de tweede (die is onderweg). Achteraf gezien was een paar jaar eerder wel beter geweest. Gewoon omdat je dan niet zo snel oud bent als je kinderen volwassen worden. Maar ja, een paar jaar geleden was ik er echt nog niet aan toe.
39. De reden voor het relatief laat krijgen van m'n eerste kind is dat ik er eerder nog niet aan toe was en de juiste partner nog niet had gevonden.
Ik ben hoogopgeleid, maar dat speelde geen rol (in de zin dat ik bewust eerst carrière wilde maken bv.). Geen spijt gehad, ben blij dat ik gewacht heb op juiste moment (met risico dat het niet meer zou lukken).

Je bent niet te jong en niet te oud TO, maak keuzes waar je zelf achter staat.
Be true to yourself
Jerica, klopt. Dat doe ik dus ook. Het is ook zeker niet dat mijn omgeving me (ons) weerhoudt. De opmerking zorgde er alleen voor dat ik nieuwsgierig werd naar jullie leeftijden!
29
27 bij de eerste, 28 bij de tweede.
Hoogopgeleid, 30 toen de eerste geboren werd.
32 bij de eerste
33 bij de tweede

Ik trek t gemiddelde wel omhoog, maar ben niet hoog opgeleid.
27 toen we besloten voor een kindje te gaan.
32 toen ik moeder werd
32 bij de 1e en de 2e. Maar dat was een tweeling. Niet hoogopgeleid. Ook geen spijt.
23
Geen spijt, lekker juist. Maar je moet maar net het geluk hebben dat je dan al de juiste partner heb.
29 bij de eerste, 31 bij de tweede en 33 bij de derde. Hoger opgeleid.
Hbo opgeleid
23 bij de eerste, 24 bij de tweede en 29 bij de derde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven