Hoe oud was jij?
zaterdag 2 februari 2019 om 16:58
Dag allemaal,
Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?
Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.
Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!
Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!
Fijn weekend!
Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?
Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.
Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!
Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!
Fijn weekend!
blauwbosbesje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 22:16
Reden: toevoegingen
Reden: toevoegingen
15.94% gewijzigd
zaterdag 2 februari 2019 om 19:20
Gestopt met pil/meteen zwanger met 24 en moeder met 25. Vriend was toen 31. Beide ook hoogopgeleid. Vind dit echt een prima leeftijd. 1-2 jaar eerder had ook gekund als ik toen al een vaste baan had. Veel later heeft al helemaal niet mn voorkeur maar soms heb je niks te kiezen. Bij ons liep alles gelukkig meteen volgens “planning”.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
zaterdag 2 februari 2019 om 19:24
Hier hbo (na vwo) opgeleid en een paar weken na mn 28e verjaardag bevallen. Ik was bij de tweede poging zwanger.
Ik had altijd in mn hoofd dat ik op mn 26e moeder wilde worden maar voelde me er toen helemaal nog niet klaar voor. Wel wist ik zeker dat ik niet eerst 30 wilde zijn voor ik wilde 'beginnen' (zoals veel van mn vriendinnen roepen die aan de universiteit zijn gaan studeren). Maar wij hebben geluk gehad dat het allemaal zo snel en makkelijk ging, dat besef ik me echt wel!
Ik had altijd in mn hoofd dat ik op mn 26e moeder wilde worden maar voelde me er toen helemaal nog niet klaar voor. Wel wist ik zeker dat ik niet eerst 30 wilde zijn voor ik wilde 'beginnen' (zoals veel van mn vriendinnen roepen die aan de universiteit zijn gaan studeren). Maar wij hebben geluk gehad dat het allemaal zo snel en makkelijk ging, dat besef ik me echt wel!
zaterdag 2 februari 2019 om 19:26
Die zijn er zeker.
Bij onze eerste heb ik de vraag echt meerdere keren gehad.
Niet van mensen die ons echt kenden, die vonden het echt geen verassing.
Maar collega's kennisen buren e.d. die vroegen er gewoon na
zaterdag 2 februari 2019 om 19:31
Ik was 22 jaar. Het was pittig omdat ik na de bevalling weer naar school moest. Bij de tweede was ik 28.
De oudste nu is 12 jaar en ik vind het super leuk dat zij nu redelijk zelfstandig ik. Ik doe regelmatig leuke dingen met haar. Winkelen, bioscoop, terrasje.
Het nadeel van het verhaal is dat mijn kledingkast op een magische wijze leeg aan het worden, ik heb geen sokken meer
De oudste nu is 12 jaar en ik vind het super leuk dat zij nu redelijk zelfstandig ik. Ik doe regelmatig leuke dingen met haar. Winkelen, bioscoop, terrasje.
Het nadeel van het verhaal is dat mijn kledingkast op een magische wijze leeg aan het worden, ik heb geen sokken meer
zaterdag 2 februari 2019 om 19:32
Zeker weten. Ik kreeg op mijn 27e van meerdere collega's de vraag of het wel gepland was. Heb me daar echt over verbaasd, want wat een onbehoorlijke vraag is dat!
zaterdag 2 februari 2019 om 19:35
zaterdag 2 februari 2019 om 19:42
28 toen we besloten ervoor te willen gaan. 29 toen de 1e geboren werd en als het goed is net 32 bij de 2e (ben nu 31 en in verwachting). Zit 2,5 jaar tussen straks. Ben hoog opgeleid en was exact 10 jaar samen met mijn huidige partner toen de eerste geboren werd. Denk dat dat laatste ook wel mee speelt, heb je überhaupt een partner en voldoende vertrouwen om samen aan een kindje te denken.
zaterdag 2 februari 2019 om 19:45
Hier WO opgeleid en eerste is geboren toen ik 26 was. Tweede toen ik 29 was. Ik werk in een omgeving waar ik m'n uren veelal zelf in kan delen en met kinderen is dat ideaal. Voordeel van relatief vroeg in je carrière kinderen krijgen is in ons geval dat je qua geld geen stap terug doet. Man en ik hebben pas sinds 1.5 jaar een goed salaris en kind 1 was er toen al. We werken beide 4 dagen in de week en dat was ook voorwaarde bij de nieuwe baan.
zaterdag 2 februari 2019 om 19:45
Op mijn 21ste gingen we ervoor en raakte ik zwanger. Toen ik net 24 was had ik voor het eerst een succesvolle zwangerschap achter de rug en een levende baby in mijn armen. Nu 28 en heb ik twee kinderen in huis.
Ik vind het perfect. Ik kan niet wachten tot tot we straks twee schoolgaande kinderen hebben, we de tropenjaren achter ons kunnen laten terwijl we net begin 30 zijn.
Ik ben trouwens laagopgeleid, man hoogopgeleid.
Ik vind het perfect. Ik kan niet wachten tot tot we straks twee schoolgaande kinderen hebben, we de tropenjaren achter ons kunnen laten terwijl we net begin 30 zijn.
Ik ben trouwens laagopgeleid, man hoogopgeleid.
anoniem_370133 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 19:47
6.09% gewijzigd
zaterdag 2 februari 2019 om 19:46
zaterdag 2 februari 2019 om 19:47
Ik was 27 toen de eerste geboren werd en net 30 bij de tweede. Werkte aan de universiteit en bij de eerste hebben inderdaad veel mensen gevraagd of het gepland was. Ik vind het nu heel fijn dat ik er relatief vroeg bij was, ben inmiddels midden 30 met 2 kinderen op de basisschool. Veel collega's van mijn leeftijd zitten nu in de kleine kinderen/ zwangerschappen/bevallingsverlof, terwijl ik nu weer volop energie heb. Was een paar jaar terug natuurlijk andersom, maar nu heb ik meer verantwoordelijken dan toen ik net werkte (was pas 1 jaar afgestudeerd toen ik zwanger werd). Gedurende hun verdere leven vind ik het toch een voordeel dat ik nog relatief jong ben (al moet je natuurlijk altijd maar afwachten hoe alles loopt).
Wel moet ik eerlijk zeggen dat die eerste jaren met (nieuwe) baan, verhuizingen en babies best pittig waren. Ik viel van het studentenleven in het ouderschap.
Wel moet ik eerlijk zeggen dat die eerste jaren met (nieuwe) baan, verhuizingen en babies best pittig waren. Ik viel van het studentenleven in het ouderschap.
zaterdag 2 februari 2019 om 19:56
Kijk zo kan het ook! Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd en aan een nieuwe baan begonnen. Mijn contract moet in mijn zwangerschapverlof verlengd worden naar vast en ik kreeg vlak voor mijn verlof in ging het bericht dat ze dat niet gaan doen. (uiteraard keurig verpakt)
Ik ben overigens overgekwalificeerd voor deze functie. Ik heb hbo niveau en werk(te) in een mbo functie.
zaterdag 2 februari 2019 om 20:07
WO opgeleid, 24 bij de eerste en 29 bij de tweede. Achteraf vind ik mezelf te jong bij de eerste, ik merk nu bij de tweede dat ik relaxter en minder onzeker ben. En ik was de enige in mijn vriendengroep met een kindje, dat vond ik ook jammer. Maar nooit heeft iemand me gevraagd of het wel gepland was!
zaterdag 2 februari 2019 om 20:11
Hier WO/WO-opgeleid (al ben ik nog niet helemaal klaar
).
Gestopt met AC op m’n 25ste verjaardag, bevallen op m’n 27ste na een vlot IVF-traject. Mensen in mijn omgeving vielen echt van hun stoel toen ik ging trouwen, op m’n 24ste. Die zwangerschap kwam daardoor wat minder onverwacht, vermoed ik. Wel ben ik zo’n beetje de enige in mijn omgeving die ‘al’ op haar 27ste moeder werd. Van mij had het dus nog wel eerder mogen zijn, maar het is prima zo.
Hoop dit jaar zwanger te mogen worden van nr. 2 en dan volgend jaar te bevallen en vlak voor dat bevallen af te studeren. We zullen zien hoe het loopt
Gestopt met AC op m’n 25ste verjaardag, bevallen op m’n 27ste na een vlot IVF-traject. Mensen in mijn omgeving vielen echt van hun stoel toen ik ging trouwen, op m’n 24ste. Die zwangerschap kwam daardoor wat minder onverwacht, vermoed ik. Wel ben ik zo’n beetje de enige in mijn omgeving die ‘al’ op haar 27ste moeder werd. Van mij had het dus nog wel eerder mogen zijn, maar het is prima zo.
Hoop dit jaar zwanger te mogen worden van nr. 2 en dan volgend jaar te bevallen en vlak voor dat bevallen af te studeren. We zullen zien hoe het loopt
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 2 februari 2019 om 20:59
Met 35 met anticonceptie gestopt, gelijk zwanger, maar helaas miskraam gehad. Net 36 toen ik voor de tweede keer zwanger was en drie maanden voor ik 37 werd bevallen van dochterlief. Ben mijn partner pas op mijn 31e tegengekomen en nog naar het buitenland verhuisd op mijn 34e. Dus voor ik er klaar voor was, was het wat later
zaterdag 2 februari 2019 om 21:10
Wat naar zeg! Hopelijk vind je snel een ‘nettere’ werkgever die wat meer naar de lange termijn kijkt en meedenkt in oplossingensparkandshine schreef: ↑02-02-2019 19:56Kijk zo kan het ook! Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd en aan een nieuwe baan begonnen. Mijn contract moet in mijn zwangerschapverlof verlengd worden naar vast en ik kreeg vlak voor mijn verlof in ging het bericht dat ze dat niet gaan doen. (uiteraard keurig verpakt)
Ik ben overigens overgekwalificeerd voor deze functie. Ik heb hbo niveau en werk(te) in een mbo functie.