Hoe oud was jij?

02-02-2019 16:58 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?

Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.

Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!

Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!

Fijn weekend!
blauwbosbesje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 22:16
Reden: toevoegingen
15.94% gewijzigd
Ik was 28 toen dochter werd geboren en als het goed is wordt nummer 2 geboren als ik 30 ben.
In mijn omgeving ben ik een van de jongeren, maar ik voel me absoluut geen jonge moeder. Gewoon normaal. Beiden HBO opgeleid.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 21:17
5.04% gewijzigd
26 bij 1e, nu 28 en bijna uitgerekend van 2e

HBO, maar eerste was niet gepland op dat moment.

Man had al dochter en was 22 toen zij geboren werd.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 21:16
21.81% gewijzigd
Net 24 toen ik stopte met de pil. Net 26 toen onze zoon geboren werd. Had het niet anders gewild (ja het had minder lang mogen duren voor ik zwanger werd).
Bijna 29 jaar toen we begonnen. Als alles goed blijft gaan, ben ik net 2 maanden 30 wanneer onze eerste wordt geboren. Hbo opgeleid en ongeveer 5 jaar aan het werk. Maar denk dat wanneer ik de juiste partner eerder ontmoet had, het misschien wel eerder was gebeurd. Nu denk ik dat dat dit sowieso wel een goed moment is. Ik heb nog nooit zo zeker en stabiel in het leven gestaan als nu.
dem89 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 21:42
53.17% gewijzigd
Ik was 30 toen we begonnen en zoon is geboren toen ik 31 was. Ik ben nu 34 en we zijn nu bezig voor de tweede.
DaisyLiz schreef:
02-02-2019 21:14
Ik was 24 toen we besloten ervoor te gaan. Deze week word ik 29 en ik heb nog steeds geen (levend) kindje en ben ook niet zwanger.
:hug: heb je even geloept, weet nu wie je bent. App je me als je terug bent? :bigkiss:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Wo opgeleid.. 25 toen ik moeder werd van de eerste, 28 van de tweede.. jong? Wellicht, ik vind het fantastisch om jong moeder te zijn en ik heb nu nog genoeg tijd om mijn carrière op te bouwen..
Het zijn maar gemiddelden. Ik ben in mijn omgeving juist een van de laatste terwijl ik toch pas (en ook als de beeb geboren wordt) 27 ben.
Net 24 was ik toen de eerste geboren werd. Had ook 22 kunnen zijn als het meteen gelukt was. En hoog opgeleid.
salacia schreef:
02-02-2019 21:10
Wat naar zeg! Hopelijk vind je snel een ‘nettere’ werkgever die wat meer naar de lange termijn kijkt en meedenkt in oplossingen :hug:
Dankje! Het komt vast goed! We krijgen een prachtige tweede zoon die het meer dan waard is. De rest is latere zorg.
Gefeliciteerd, Sparkandshine! Knap hoe je de werksituatie kan relativeren. Komt vast en zeker wel in orde, maar het is niet fijn en netjes.
37 bij de eerste, 41 bij de tweede, HBO opgeleid en de man waar ik kids mee wilde, pas ontmoet op mijn 35ste
😘
DaisyLiz schreef:
Ik was 24 toen we besloten ervoor te gaan. Deze week word ik 29 en ik heb nog steeds geen (levend) kindje en ben ook niet zwanger.
Ik 10 jaar ouder. 34 toen we begonnen (man pas laat ontmoet). Ben nu 39 en nog steeds niet zwanger geweest.
Hbo.
Ik was 24 en 26, twee keer vrij vlot zwanger. Man en ik hebben beide uni gedaan. We woonden samen en waren afgestudeerd. Toch kreeg ik regelmatig de vraag of het een ongelukje was, of we niet eerst meer wilden reizen etc.
Nou nee, we wilden graag jonge ouders worden en gelukkig is dat gelukt.
Nu zijn we tweede helft dertig en de kinderen zijn al behoorlijk zelfstandig, dat vind ik ook fijn.
Wo opgeleid. Op mijn 28e gestopt met anticonceptie. Nu bijna 31 en hoogzwanger van ons eerste kindje. Ik heb altijd gezegd dat ik voor mijn 30e moeder wilde worden, maar vriend was er eerder niet aan toe en toen duurde het helaas langer dan gepland.
Hoog opgeleid, 1e 27, 2e 29. Werd in mijn omgeving als jong gezien. In Amsterdam zie je relatief veel oudere moeders.
Voor mij een bewuste keuze. Wilde de kans op down ed zó klein mogelijk houden en wilde graag ook redelijk jong weer m'n handen vrijer hebben. Gelukkig is het gegaan zoals ik voor ogen had. Nu 40 jaar en ik vind het heerlijk met twee pubers in huis en niet meer in de kleintjes
Ik was 25 met de eerste. Ongepland en toen was ik laag opgeleid. Alleen middelbare school.
Achteraf vind ik t een heerlijke leeftijd voor een eerste kind.
Alleen was ik dan weer niet echt klaar voor een vaste relatie.

Inmiddels hogeropgeleid. Op mn 33e zwanger van de 2e geraakt, wederom ongepland, maar dit keer wel binnen een hele fijne relatie.

Het loopt zoals het loopt.
Hoogopgeleid en 28 en 32.
sparkandshine schreef:
02-02-2019 22:55
Dankje! Het komt vast goed! We krijgen een prachtige tweede zoon die het meer dan waard is. De rest is latere zorg.
Precies, dat zie je dan wel weer. Met deze positieve instelling komt t vast goed.
DaisyLiz schreef:
:hug: wat heftig
Begonnen met zwanger worden op mijn 30e en werd uiteindelijk moeder op mijn 34e. Overigens WO opgeleid voor zover van belang.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Met 28 gingen we er voor
Uiteindelijk 29 bij eerste, 31 bij tweede en 33 bij derde.
Partner is even oud.
26 jaar bij de eerste en nu 28 jaar en net onze tweede verwelkomd. Hbo opgeleid. Ik vind het zelf wel een voordeel om jonger moeder te zijn geworden omdat ik dan ook nog relatief jong ben als de Kids volwassen zijn.
Hoog opgeleid en net 36 jaar toen mijn dochter werd geboren. Bij de tweede ben ik hopelijk net 38 (als deze zwangerschap goed mag gaan)

Ik was er zelf niet eerder aan toe maar als je dat wel bent, go for it! Halverwege de 20 lijkt me dan ideaal.
37 jaar mijn eerste en enige (man is 4 jaar jonger). Ik was zwanger na 4 maanden proberen. Ik ben universitair opgeleid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven