ICSI behandeling vrouw 44 jaar

11-05-2019 12:09 490 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?

groetjes,
Mi.
Mijn oma van vaders kant had tien kinderen en was met 45 jaar ook nog wel zwanger, jouw lichaam weet al wat zwanger zijn is dus dan is het voor een derde keer helemaal niet oud.
Je eerste kind op latere leeftijd schijnt wel kans op complicaties te vergroten.

Maar wauw.. Dat je dr nog zin an hebt..
Alles weer overnieuw, ik vind het juist zo fijn al die fases doorlopen en ineens een zelfstandig kind hebben, echt van elke fase enorm genieten maar alles 16 jaar later in jouw geval nog een keer?? Are you sure?
Wittelamp schreef:
11-05-2019 17:28

Het is vooral op internetfora waar toch bepaalde types zich verzamelen dat er zo geoordeeld wordt. Als je in een beetje een normale omgeving woont kom je dat in real life gelukkig niet zo snel tegen.

Het Viva-forum is hier inderdaad heel goed in. Een iemand denkt met haar grote bek te kunnen oordelen over de keuzes van een ander, en vervolgens kakelt de helft van de dames haar na.

@TO: je zal wel niet meer lezen, vrees ik, maar ik heb al je weloverwogen bijdragen gelezen, de keuzes die je hierin wel zal maken, en waar voor jullie de grens zal liggen. Een antwoord op je vraag heb ik niet, maar ik hoop dat jullie wens vervuld mag worden, en zo niet dat daar berusting in mag komen.

Jouw bijdragen geven aan hoe je hier over nadenkt, afwegingen maakt. Komt op mij over als een heel wat stabielere (toekomstige) moeder dan een flink aantal onnozele ganzen waarvan ik - puur voor een eventueel kind - hoop dat ze dat hoofdstuk aan zich voorbij laten gaan.
Maya85 schreef:
11-05-2019 19:43
Ik geloof nooit dat je voor die 2500 euro alles kan betalen? Ik denk dat alsnog veel van de kosten terecht komen bij het collectief. Om dan tot 50 jaar dergelijke behandelingen uit te voeren? Dat gaat toch wel erg ver.

T/m 42 jaar vind ik zelf echt gek zat en eerlijk gezegd denk ik dat als je een referendum zou houden dat de meeste mensen het hiermee wel eens zijn.
gelukkig worden er over dit soort dingen geen referenda gehouden. Je krijgt dan alleen onderbuikstemmen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik vind het echt egoïstisch om zo oud nog een kind te krijgen. Zadel dat kind niet met oude ouders op man. En waar begin je aan, echt.
Lady*Voldemort schreef:
11-05-2019 19:38
Dat is waar, maar die kans wordt niet ineens 75% of zo. De kans op een kind met een handicap is heel klein bij een vrouw van 25, en bij een vrouw van 45 is ie iets minder klein maar nog steeds klein.
De kans dat ze uberhaupt zwanger raakt en blijft is sowieso heel klein.
Jammer hoor, zoveel geld pompen in iets waarvan de kans op mislukking zo groot is.'
Maar he, als TO daar zin in heeft en ze geld genoeg heeft, dan moet ze het vooral doen.
Troffel75 schreef:
11-05-2019 15:59
Waarom is de wens van twee mensen die 44 zijn verwend, terwijl dezelfde wens van mensen die 42 zijn of 40 (of 34 of 39) dat niet is? Dat is toch onzin? Dan zou van alle mensen die een derde kind graag zouden willen verwend zijn. Dus als je al kinderen hebt, wordt je kinderwens "verwend"? Maar niet als je 42 bent, wat maar iets meer dan 1 jaar jonger is dan ik nu ben? Ee kinderwens is nooit verwend. En als ik deze man ontmoet had toen we 20, 30 of 40 waren geweest, dan was er hetzelfde probleem geweest met zijn vruchtbaarheid. Dat heeft niets met zijn leeftijd te maken. En ik vind dat je simpelweg nooit moet oordelen over de wens of de droom van een ander, laat staan over de ethiek van die droom. Het feit dat ik al kinderen heb, is niet relevant. Dan kun je van elk tweede, derde of vierde kind in elk gezin zeggen dat het een verwend gebeuren is. Niemand heeft recht op een kind, of op een tweede of derde. Het gaat zoals het gaat. Maar de keuze van ouders over hoeveel kinderen ze zouden willen hebben, is iets waar geen waarde oordeel op hoort te zitten. En als de wetenschap kan helpen, waarom zou het dan onethisch of verwend zijn om daar gebruik van te maken?
Waarom niet?
EHR schreef:
11-05-2019 19:48
Het Viva-forum is hier inderdaad heel goed in.
Niet alleen het Viva-forum. Beschaving is voor velen blijkbaar maar een heel dun laagje vernis.
Maya85 schreef:
11-05-2019 19:25
https://www.trouw.nl/home/nooit-meer-ui ... n~ab7783d6

De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen oma worden is 52, mannen worden gemiddeld op hun 54ste voor het eerst opa.
dat is toch allang niet meer zo?

het idee alleen al dat ik over een jaar of 7 oma ben.
is mijn moeder niet eens gelukt op haar 52e.
wij slapen nooit.
Lady*Voldemort schreef:
11-05-2019 19:53
Niet alleen het Viva-forum. Beschaving is voor velen blijkbaar maar een heel dun laagje vernis.
Klopt, maar vaak is het achter je rug om.
Lievejetje schreef:
11-05-2019 19:13
De maatschappij draait ook op voor jou. Vind ik persoonlijk ook zonde van mijn belastinggeld
Jezus wat een nare opmerking, maar jezus wat begrijp ik em goed. :-$
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik vind dat je zelf prima mag weten wanneer je een kind krijgt.
Maar ik vind ook dat je op een bepaalde leeftijd niet meer ‘geholpen’ hoeft te worden. Lukt het vanzelf; prima.
Lukt het niet; dan houd het op.
Er is niet voor niks een maximum leeftijd verbonden aan bepaalde vergoedingen. Iets met risico’s enzo.
Ik vraag me af of TO dat wel goed realiseert en het allemaal niet een beetje romantiseert. Zouden zij en haar vriend, en de reeds bestaande kinderen, nét zo blij zijn met een kindje dat gehandicapt is, Down heeft, of een andere afwijking of beperking? Als alle gezinsaandacht daar naar uit gaat en alles naar dat kind aangepast dient te worden?
Dan denk ik; je hebt verdorie nu twee (gezonde neem ik aan?) kinderen; tel je zegeningen en wees dankbaar voor het geen je wél hebt.
Belg007 schreef:
11-05-2019 17:01
Moet het persé een kind van jullie zelf zijn?

Langdurige pleegzorg bijvoorbeeld al overwogen?
:idee:
pipootje schreef:
11-05-2019 19:23
Zowat alle mensen in mijn omgeving hebben voor hun 30e al hun kinderen al gekregen en hun moeders ook.. De meeste werden oma tussen 50 en 55
Nou, dan is jouw omgeving dus niet gemiddeld.

David Dunning
valentinamaria schreef:
11-05-2019 19:55
dat is toch allang niet meer zo?

het idee alleen al dat ik over een jaar of 7 oma ben.
is mijn moeder niet eens gelukt op haar 52e.
Dit is wel zo. Het artikel is van 2011, de leeftijd zal de laatste jaren iets omhoog zijn gegaan, net als de leeftijd waarop vrouwen voor het eerst moeder worden, maar niet veel hoor in die paar jaar tijd.
Een gemiddelde heb je door onder andere uitschieters naar boven en beneden
Solomio schreef:
11-05-2019 19:56
Jezus wat een nare opmerking, maar jezus wat begrijp ik em goed. :-$
Ja sorry, kutopmerking. Maar die reacties op ieders kinderwens irriteren me dermate, alsof alles rechtstreeks van haar salarisstrook afgaat. Ik betaal ook voor de “behoeftige mens” terwijl ik er niet om gevraagd heb. Ik vind het zó bot om met dat soort argumenten iemands kinderwens de grond in te boren.
Maya85 schreef:
11-05-2019 20:00
Dit is wel zo. Het artikel is van 2011, de leeftijd zal de laatste jaren iets omhoog zijn gegaan, net als de leeftijd waarop vrouwen voor het eerst moeder worden, maar niet veel hoor in die paar jaar tijd.
ik ken , op een Roma vrouw na, echt helemaal niemand van begin 50 die al oma is.
wij slapen nooit.
Maya85 schreef:
11-05-2019 20:00
Echt geen zin om verder te zoeken, maar mijn logica denkt: gemiddeld eerste kind op 29-jaar-en-nog-wat, dan kan die 52 niet kloppen.

David Dunning
Lievejetje schreef:
11-05-2019 20:02
Ja sorry, kutopmerking. Maar die reacties op ieders kinderwens irriteren me dermate, alsof alles rechtstreeks van haar salarisstrook afgaat. Ik betaal ook voor de “behoeftige mens” terwijl ik er niet om gevraagd heb. Ik vind het zó bot om met dat soort argumenten iemands kinderwens de grond in te boren.
Zoals ik schrijf: ik begrijp em zo goed.
Ik weet dat RB niet zal staffen, die kan namelijk prima incasseren, maar ik hoop dat ook niet iemand anders staft.

David Dunning
Wittelamp schreef:
11-05-2019 16:20
Joh, vroeger kregen vrouwen juist wel vaker in de veertig nog een kind. In een wereld zonder anticonceptie zal jij verbaasd staan over hoe lang vrouwen nog vruchtbaar kunnen zijn. We zien het hier gewoon nooit meer omdat de meeste vrouwen het simpelweg niet proberen en anticonceptie gebruiken. Ik denk dat maar weinig vrouwen boven de 40 zónder kinderwens helemaal zonder anticonceptie zouden durven vrijen hoor.

Ik ken in mijn directe omgeving al 3 vrouwen die boven de 42 gewoon natuurlijk zwanger zijn geworden (en dan heb ik mezelf nog niet meegerekend ;) ).

Daar hoor ik nooit iemand over, maar zodra je er je best voor gaat doen met een traject is het blijkbaar opeens verwerpelijk. Alsof het alleen mag als de natuur het je geeft ofzo. Wat is dat voor benepen houding?

Ja, dat is ongeveer wat ik denk, maar verwerpelijk vind ik het niet. Ik vind het wel redelijk dat het traject niet meer wordt vergoed voor TO vanwege haar leeftijd. Soms is het beter en veiliger om de natuur te volgen. Ik weet niet of dat benepen is, misschien wel. :)

Het heeft ook iets met nederigheid te maken zegt mijn gevoel.
Solomio schreef:
11-05-2019 20:06
Zoals ik schrijf: ik begrijp em zo goed.
Ik weet dat RB niet zal staffen, die kan namelijk prima incasseren, maar ik hoop dat ook niet iemand anders staft.
Oh zo stafwaardig vond ik m niet. Op de man misschien? Nou tja, dan word ik maar gestaft. Kan ik ook wel incasseren hoor ;)
Maya85 schreef:
11-05-2019 14:51
38-40 vind ik een heel verschil met boven de 42 jaar. Er moet ergens een grens liggen. 44 is echt te oud.
En ook hier duik je weer op... pfff
Lievejetje schreef:
11-05-2019 20:11
Oh zo stafwaardig vond ik m niet. Op de man misschien? Nou tja, dan word ik maar gestaft. Kan ik ook wel incasseren hoor ;)
Zeer stafwaardig volgens Viva-normen.

David Dunning
De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen voor het eerst moeder worden is 29. In de jaren 80 toen deze nu dertigers geboren werden, zal dat een jaar of 25 zijn geweest, dus dan klopt het wel ongeveer.
Solomio schreef:
11-05-2019 20:05
Echt geen zin om verder te zoeken, maar mijn logica denkt: gemiddeld eerste kind op 29-jaar-en-nog-wat, dan kan die 52 niet kloppen.
Dat ligt er aan wat de gemiddelde leeftijd waarop iemand een eerste kind kreeg zo’n 25 jaar geleden was, maar volgens mij was die niet zo heel veel lager. Mensen die nu begin 50 zijn, waren 20ers in de jaren 80. Als toen de gemiddelde leeftijd 24 was, dan is 24 + 29 oma op gemiddeld 53.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven