ICSI behandeling vrouw 44 jaar
zaterdag 11 mei 2019 om 12:09
Hallo,
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:33
Niemand weerhoud je ervan om duizenden euro's uit te gaan geven voor een behandeling.Troffel75 schreef: ↑11-05-2019 14:27
De overheid heeft nog niet zo heel veel jaar geleden de maximaalgrens omhoog gezet naar 50 jaar, voor de leeftijd dat je een behandeling mag ondergaan in Nederland. Maar de vergoedingsleeftijd is hetzelfde gebleven. Een vrouw van 42 of 43 of 44 - de wens om moeder te worden kan toch even groot zijn. Het verdriet als het niet lukt, is heus niet kleiner dan bij een vrouw van 41. Ik vind het wel erg makkelijk eerlijk gezegd om over de juistheid van een moederwens te oordelen van een ander...
zaterdag 11 mei 2019 om 14:33
Down valt op te sporen en kun je nog laten weghalen. Kans op autisme neemt toe bij zowel mannen als vrouwen boven de 35.Star² schreef: ↑11-05-2019 14:28Valt echt allemaal wel mee:
“Zo hebben vrouwen die dertig jaar zijn, gemiddeld een kans van 0,1 procent op het krijgen van een kindje met het Syndroom van Down, vrouwen van vijfendertig jaar 0,3 procent, vrouwen van veertig jaar 1 procent, en vrouwen van vijfenveertig jaar al 4 procent”, vertelt Eva Ablas, eerstelijns verloskundige en Docent Verloskunde aan Academie Verloskunde Amsterdam Groningen in Vrouw Magazine. Maar hoewel de kans dat het mis kan gaan dus iets toeneemt, is de kans op een normale zwangerschap en een gezonde baby nog steeds het allergrootst.
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... re-moeder/
zaterdag 11 mei 2019 om 14:35
zaterdag 11 mei 2019 om 14:39
Inderdaad! Het stoort mij tegenwoordig steeds meer dat iedereen maar denkt te kunnen rommelen met de maakbaarheid van het leven. Je kan niet ergens je verzoekbriefjes inleveren. Soms moet je gewoon accepteren dat dingen anders gaan dan je graag had gewild.
Ik denk ook dat je je daarom beter je energie op iets anders kan richten. Iets wat wél binnen je mogelijkheden ligt.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:40
redbulletje schreef: ↑11-05-2019 14:32Natuurlijk veroordelen mensen het wel als vrouwen van rond de 40, laat staan erboven, nog zwanger worden. Dat je het dan op eigen houtje kunt uitvoeren staat daar los van.
Je ontneemt je potentiele kind de kans om als volwassenen onder elkaar met elkaar om te kunnen gaan, want tegen dat die volwassen is ben jij bejaard of dood.
En wat te denken van je pubers die je hier mee op wil zadelen.
Vanuit dit uitgangspunt proberen een kind te verwekken vind ik de overtreffende trap van egoistisch.
Nu misschien ja. Mijn oma was 38 toen mijn moeder werd geboren. Hebben prima als volwassenen met elkaar om kunnen gaan hoor.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:44
zaterdag 11 mei 2019 om 14:45
Overdrijf niet zo.redbulletje schreef: ↑11-05-2019 14:32Natuurlijk veroordelen mensen het wel als vrouwen van rond de 40, laat staan erboven, nog zwanger worden. Dat je het dan op eigen houtje kunt uitvoeren staat daar los van.
Je ontneemt je potentiele kind de kans om als volwassenen onder elkaar met elkaar om te kunnen gaan, want tegen dat die volwassen is ben jij bejaard of dood.
En wat te denken van je pubers die je hier mee op wil zadelen.
Vanuit dit uitgangspunt proberen een kind te verwekken vind ik de overtreffende trap van egoistisch.
Ik ken meerdere vrouwen die rond de 39 waren toen ze (voor het eerst) moeder werden.
Je bent dan niet meteen hoogbejaard.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:50
MinkeDeWit schreef: ↑11-05-2019 14:49Wat mij het meest zou tegenhouden is het feit dat je dan als vijftiger op het kleuterplein staat. Eigenlijk was je al ‘klaar’ geweest en nu begin je weer opnieuw, maar je hoort er niet meer echt bij.
Onzin. Er moet niemand door de ballotage met haar ID hoor op de meeste scholen.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:51
Dat valt dan weer niet op tussen al die oppas-oma's...MinkeDeWit schreef: ↑11-05-2019 14:49Wat mij het meest zou tegenhouden is het feit dat je dan als vijftiger op het kleuterplein staat. Eigenlijk was je al ‘klaar’ geweest en nu begin je weer opnieuw, maar je hoort er niet meer echt bij.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:53
Het is toch anders. Er waren bij ons meerdere moeders die rond 44-46 nog een kind hadden gekregen, en dan heb je toch minder aansluiting met de moeders van 28. Dat kun je geen probleem vinden, maar ik vind het nooit leuk om de oudste te zijn.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:56
Ik ben 55 en nog steeds gewoon ongesteld. Mijn collega is 56 en ook nog ongesteld. Het zou zomaar kunnen dat je nog 10 jaar aan de spiraal moet ....MinkeDeWit schreef: ↑11-05-2019 14:44Kunnen ze trouwens op echo’s zien hoe goed je eicellen zijn? Ik ben ook nog gewoon elke maand ongesteld, maar over twee jaar (dan ben ik 48) moet mijn spiraal vervangen. Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dan alleen maar lege doppen te hebben en de anticonceptie aan de wilgen te kunnen hangen.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:57
Er zijn ook moeders van 20, horen die er wel bij dan?MinkeDeWit schreef: ↑11-05-2019 14:53Het is toch anders. Er waren bij ons meerdere moeders die rond 44-46 nog een kind hadden gekregen, en dan heb je toch minder aansluiting met de moeders van 28. Dat kun je geen probleem vinden, maar ik vind het nooit leuk om de oudste te zijn.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:59
Weet je het verschil tussen ivf en icsi?Troffel75 schreef: ↑11-05-2019 14:27Misschien is 2400 euro niet veel geld, en zeker niet als het lukt natuurlijk. Maar wat als je drie of vier behandelingen nodig hebt, zoals bij veel jongere vrouwen ook het geval is? Dan loopt het wel snel op. De leeftijdsgrens 43 jaar is bij ICSI redelijk random, omdat ICSI betere sagingskansen heeft dan IVF, juist ook bij vrouwen boven de 40. Bij IVF daalt het slagingspercentage snel per jaar boven de 40, maar bij ICSI minder.
De overheid heeft nog niet zo heel veel jaar geleden de maximaalgrens omhoog gezet naar 50 jaar, voor de leeftijd dat je een behandeling mag ondergaan in Nederland. Maar de vergoedingsleeftijd is hetzelfde gebleven. Een vrouw van 42 of 43 of 44 - de wens om moeder te worden kan toch even groot zijn. Het verdriet als het niet lukt, is heus niet kleiner dan bij een vrouw van 41. Ik vind het wel erg makkelijk eerlijk gezegd om over de juistheid van een moederwens te oordelen van een ander...
Dat de slagingskansen met ICSI boven de 40 wellicht beter zijn, komt omdat ICSI (voornamelijk) wordt ingezet bij vrouwen die zelf niks mankeren maar wiens partner slecht zaad heeft. Dat valt met ICSI goed om te omzeilen. Bij de groep die IVF doet is het eerder de vrouw die iets mankeert.
Ik denk dat je bij de eerste behandeling al heel goed inzicht krijgt hoe groot je kansen zijn. Als je dan fantastisch embryo’s krijgt is de kans best groot dat het je lukt (vanwege je eerdere zwangerschappen). Blijkt toch dat je eicellen niet goed genoeg zijn, dan heeft een tweede of derde poging ook geen zin meer.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:59
Plus dat je constant 'oma' wordt genoemd als je op je 50e op het schoolplein staat. Kinderen zijn eerlijk en zeggen gewoon wat ze denken. Ik heb al heel vaak vaders en moeders zien verschieten door zo'n opmerking van een kind.MinkeDeWit schreef: ↑11-05-2019 14:53Het is toch anders. Er waren bij ons meerdere moeders die rond 44-46 nog een kind hadden gekregen, en dan heb je toch minder aansluiting met de moeders van 28. Dat kun je geen probleem vinden, maar ik vind het nooit leuk om de oudste te zijn.
Het lijkt mij niet fijn om zelf in de overgang te zitten en dan nog kleine kinderen te hebben. Zoveel nadelen. TO ik zou er nog eens heel, heel goed over nadenken. Hoe oud is je vriend eigenlijk?
zaterdag 11 mei 2019 om 15:00
Nee, helaasMinkeDeWit schreef: ↑11-05-2019 14:44Kunnen ze trouwens op echo’s zien hoe goed je eicellen zijn? Ik ben ook nog gewoon elke maand ongesteld, maar over twee jaar (dan ben ik 48) moet mijn spiraal vervangen. Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dan alleen maar lege doppen te hebben en de anticonceptie aan de wilgen te kunnen hangen.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:01
Ik was zo'n moeder van 20 toen eerste kind geboren werd. En neen, ik vond op het schoolplein niet veel aansluiting; de meeste moeders waren rond de 35j toen kind naar school ging.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:04
MinkeDeWit schreef: ↑11-05-2019 14:53Het is toch anders. Er waren bij ons meerdere moeders die rond 44-46 nog een kind hadden gekregen, en dan heb je toch minder aansluiting met de moeders van 28. Dat kun je geen probleem vinden, maar ik vind het nooit leuk om de oudste te zijn.
Helemaal niet anders. Hier gaat van jong tot in de 50 (vaders) prima samen. Wat beperkt ben je dan als je alleen naar leeftijd kan kijken.
zaterdag 11 mei 2019 om 15:04
zaterdag 11 mei 2019 om 15:05
Maya85 schreef: ↑11-05-2019 14:59Plus dat je constant 'oma' wordt genoemd als je op je 50e op het schoolplein staat. Kinderen zijn eerlijk en zeggen gewoon wat ze denken. Ik heb al heel vaak vaders en moeders zien verschieten door zo'n opmerking van een kind.
Het lijkt mij niet fijn om zelf in de overgang te zitten en dan nog kleine kinderen te hebben. Zoveel nadelen. TO ik zou er nog eens heel, heel goed over nadenken. Hoe oud is je vriend eigenlijk?
Ja want als je 50 bent zie je er als een oma uit
zaterdag 11 mei 2019 om 15:19
Ja en wat dan nog?
Overigens zien veel vijftigers er hipper uit dan sommige dertigers.
Vijftigers van nu zijn niet te vergelijken met vijftigers van 40/50 jaar geleden.