Kind in je Uppie (deel 5)

11-06-2013 22:24 3571 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 5, een klein jubileum!

Door omstandigheden nu al een nieuw topic. Nu met een algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen.

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.

Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:

Kidcentrum (Amsterdam, verbonden met het AMC) (Dit is nu definitief over naar het AMC)

UMCU (Utrecht)

Geertgen (Elsendorp, Brabant)

Rijnstate (Arnhem)

Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)

Nij Barrahûs (Wolvega)

UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bv via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:

http://www.bam-mam.nl/

http://www.alleenmetkinderwens.nl/

http://www.freya.nl/

Fase 1: Orientatie of wachtlijst

MissBella (36 jr, wachtlijst bij UMC)

Elonie (26 jr, wachtlijst UMC)

Butterfly (24 jr, PCOS, start juli '13 Geertgen met deal-IVF)

Veronique (34 jr)

Oceana244 (33 jr, MCK, start in april 2014)

Sunshine76 (wachtlijst UMC/AMC, start in oktober 2014)

zojo83 (30 jr, wachtlijst UMC/AMC)

sammie1980 (33jr, wachtlijst in UMC/AMC)

Kipje78 (35 jr, wachtlijst AMC nov 2014/ MCK Denen)

Noa_Lynn (31 jr, wachtlijst AMC (sinds okt. 2013)

smile1975, (38 jr, sinds aug 2013 wachtlijst AMC)

de-onbekende (KID Rijnstate, start februari 2014)

Frizzy (wachtlijst sinds december 2013)

Honeybaby (30 jr, sinds maart 2014 wachtlijst Rijnstate)

Fase 2: ZI/IUI/IVF

Tammywynet

MevrouwR (Geertgen start IVF juli '12)

Leonie211 (30 jr, GG, sept 2012 start IVF)

Houston (gestart okt. '12)

Tessado (38 jr, MCK, start in maart 2013)

Rosings (36 jr, 1e kindje, bekende donor, ZI)

Abusu (36 jr, MCK, start in april 2014)

F1978 (34 jr, KCA)

Vlinder09 (27 jr, geertgen iui start in mei 2014)

Fase 3: Zwanger!

Mila (34 jr, ZI sinds sept '12, 2x mk, uitgerekend maart 2014)

Lonely_Butterfly (GG, lesbisch stel, 24 jr, 1ste kindje verloren)

Bredagirl (33 jr, bekende donor, uitgerekend mei 2014)

Wondertje (Rijnstate Arnhem, start aug. 2011)

Zoeter (GG, zwanger van tweede kindje, uitgerekend augustus 2014)

Mammienator (Rijnstate Arnhem, start juni 2010, uitgerekend juli 2014)

Muppet (33jr, uitgerekend oktober 2014)

Zuster123 (26 jr, start jan 2014 Geertgen met deal-IVF, uitgerekend oktober 2014)

Fase 4: Een baby

Chilles is in november 2011 bevallen van een dochter.

Sannasanna is in februari 2012 bevallen van een dochter.

Channel is in mei 2012 bevallen van een zoon.

Zoeter is in mei 2012 bevallen van een dochter.

Juffie is eind augustus 2012 bevallen van een dochter.

MoffelenPier is in de nazomer van 2012 bevallen van een dochter.

Ragnhild is in oktober 2012 bevallen van een dochter.

Bezigebij is in februari 2013 bevallen van een zoon.

Vinyl is in juni 2013 bevallen van een zoon.

Sillie is in juni 2013 bevallen van een dochter.

Fearless is in juli 2013 bevallen van een dochter.

ClaudeFiolle is in augustus 2013 bevallen van een zoon.

Lizlizzyliz is in augustus 2013 bevallen van een zoon.

NYC is in oktober 2013 moeder geworden van een zoon.

E123 is in november 2013 bevallen van een zoon.

Emma77emma is in januari 2014 bevallen van een dochter.

Gavia is in februari 2014 bevallen van een dochter.

Voorgaande delen:

Yezka in "Kind in je Uppie (deel 4)"

Yezka in "Kind in je uppie (deel 3)"

zoeter in "Kind in je uppie? deel 2"

Kind in je uppie?

Meepraten in de FB-groep? Mail naar gavia.gavia@gmail.com

Alleen voor de vaste schijfsters hier, volledig afgesloten.
quote:Gavia schreef op 22 december 2013 @ 16:02:

[...]

Ik bedoelde met die verliefdheid

Over de Denen kan ik je niets vertellen, maar er zitten hier volgens mij meerder mensen die een Deense donor hebben (iig Tammy, die had al van zich laten horen, de anderen zijn misschien inmiddels van dit topic verdwenen)

Overigens weet ik niet of er in Nederland een "passendere donor" voor je gevonden wordt. Het enige dat je zeker weet, via een ziekenhuis, is dat hij uitgebreid getest is.

Dat het je bezig houdt is logisch hoor! Laat het over je heenkomen.

Ooooooh natuurlijk was dat een grapje! Werd ik maar zo makkelijk verliefd, dan schreef ik hier vast niet mee.

Het is toch zo dat je aan een donor wordt gematcht op basis van overeenkomsten in het uiterlijk? Kleur ogen en haar ed?
quote:NYC schreef op 22 december 2013 @ 16:03:

Frizz, in Arnhem krijg je geloof ik ook een uitgebreid(er) donorprofiel, niet met foto volgens mij, maar wel een profiel waarin behalve de oog-/haarkleur/lengte/opleidingsniveau ook wel wat wordt vrijgegeven over de hobby's en interesses van de donor. Heb je misschien gevoelsmatig toch wat meer informatie over hoe hij in het leven staat en of dat een beetje bij jou past.Arnhem is véél te ver! Ik vind eigenlijk dat ik niet moet zeuren. Ik kan moeilijk een kerel eisen die ik zo aantrekkelijk vind dat ik er seks mee zou willen. Daar zijn er niet heel veel van bovendien.
Rosings, wat betreft die wederkerigheid bij Geertgen: Je hoeft niet per se je eigen eicellen te donoren. Je kunt iemand in je omgeving vragen (bijv. iemand van wie de kinderwens al volledig is vervuld) om donor te worden voor Geertgen voor het wederkerigheidsprincipe. En dat hoeft ook niet per se een eiceldonor te zijn. Hebben ze wel het liefst, want is een nóg groter tekort, maar dat is geen eis! Je kunt dus ook iemand vragen om zaaddonor te worden (die dus niet donor wordt voor jou) en dan kun jij gebruik maken van de zaadbank van Geertgen.

Echt, als dat voor jou de fijnste optie is (of financieel gunstiger) zou ik dat maar eens bespreekbaar maken. Al begrijp ik ook dat het wellicht geen gemakkelijke vraag is om aan een ander voor te leggen, om donor te worden. Maar ik dacht, vermeld het toch maar even, want ook dán geldt het wederkerigheidsprincipe.
quote:Frizz schreef op 22 december 2013 @ 16:04:

[...]

Het is toch zo dat je aan een donor wordt gematcht op basis van overeenkomsten in het uiterlijk? Kleur ogen en haar ed?

Volgens mij mag je dat vrijwel overal zelf bepalen. Als jij blond bent hoef je niet per se een blonde donor te kiezen, maar veel vrouwen willen dat vaak het liefst zelf wel, omdat er anders misschien veel vragen komen over: "Hé, heb jij bruine ogen en krullen? Die heb je dan zeker van je vader." En als je kind dan zegt zonder vader op te groeien is dat misschien pijnlijk.

Maar als jij denkt: Ik val op mannen van minimaal 1.90 met donker haar, dan kun je volgens mij ook een donor "krijgen" die daaraan voldoet.
Oh ik dacht dat het uitgangspunt toch wel is dat zij dat voor je bepalen. Ik zal het eens bespreken als ik aan de beurt ben.
Wat NYC zegt klopt! Ik heb idd gekozen voor een donor die op mij lijkt, maar in Utrecht kon je bijvoorbeeld ook kiezen voor een andere huidskleur!

En wat ik bedoelde met dat "passender" is dat je bij de Denen op meer kenmerken kan selecteren dan in de Nederlandse klinieken. Ze gaan niet voor je kijken wie ze bij jou vinden passen. En bij de Denen kan jij ook zelf zoeken naar iemand die op jou lijkt, als je dat zou willen.
@rosings Als je bij gg voor de denen gaat dan ga je eerst bloed prikken en daarna kan je een donor gaan kiezen. Ze raden aan om 6 rietjes te bestellen voor 6 pogingen omdat de meeste daarna zwanger zijn. Dan nog een echo halverwege je cyclus en dan kan je gaan starten, dan kan het snel gaan.

ik zelf heb even pauze in het hele traject, rare gedachte dat ik volgende kerst misschien wel zwanger ben.... nu voorbereiden op een verbouwing en daarna gaat het balletje al snel rollen, nog een half jaar tot de start.
Hoe werkt het bij Geertgen als je een eigen donor meeneemt? Die je ook zelf wil gebruiken?

Ik kan het op hun website niet vinden en kon vandaag tijdens m'n werk er ook niet rustig over bellen
Nee, dat hoeft niet per se de donor te zijn waar je zelf gebruik van maakt, mag uiteraard wel. Maar stel, jij hebt als alleenstaande een donor nodig en wil meedoen aan wederkerigheid, dan is het een optie dat jij eicellen afstaat in ruil voor donorsperma, maar wat ook mag is dat jij - even hypothetisch - een zus hebt van wie de kinderwens al vervuld is, dan mogen het ook haar eicellen zijn die worden gedoneerd. En zelfs een mannelijke donor aanleveren (bijv je broer, die uiteraard geen donor voor jou kan zijn) in ruil voor ander donorsperma, mag ook.

Ze zullen waarschijnlijk vooral eicellen willen hebben voor hun donorbank, dus misschien moet je even aandringen, maar ook de opties die ik gaf behoren tot "faire wederkerigheid".
Oh wacht, ik lees net dat dat misschien niet eens je vraag is...

Ik denk dat als je een eigen donor meebrengt waar je wel zelf gebruik van wil maken, dat je dan dezelfde behandeling krijgt als een stel dat daar komt voor vruchtbaarheidsproblemen. Volgens mij hoeft hij dan ook niet per de donor te worden voor Geertgen.
Ha mevrouw R.fijn dat je er weer bent en dat je snel weer kan starten..heb vaak aan je gedacht!

@Gavia en NYC jullie hebben niet helemaal gelijk in het MCK selecteren ze,wel degelijk op jouw eigen uiterlijke kenmerken! Je mag geen andere huidskleur kiezen oid..en dit heb ik bij meer klinieken zkh gehoord..

Tammy;wat jammer!

@Houston;mijn duimen zijn blauw!

Wat n spannend nieuwjaar! Vanaf deze (klus)plek alvast fijne dagen en een super vruchtbaar 2014 gewenst!
Ik heb begrepen dat je in Amsterdam ook niet kunt kiezen voor elke huidskleur. Er schijnen maar weinig niet-blanke donoren te zijn, en die willen ze kunnen gebruiken voor niet-blanke stellen/moeders. Dus ze zoeken ook daar een donor die op je lijkt, en niet een die lijkt op je ideale man.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ja, dat is eigenlijk ook best logisch. Maar volgens mij verschillen de mogelijkheden wel per kliniek. Ik weet iig dat er wel vrouwen zijn, ook die hier geschreven hebben, die niet voor een donor gekozen hebben die op hen lijkt.

Misschien zijn er ook wel verschillen in de mogelijkheden voor uppies en stellen, dat weet ik niet. Mij lijkt dat een vrouw met bijv onvruchtbare man, ook wel een donor mag krijgen die op haar partner lijkt ipv op haar zelf. Bij lesbische stellen ook.
Klopt, bij heterostellen met een onvruchtbare man wordt er een donor gezocht die op de man lijkt. En bij lesbische stellen zou het moeten kunnen dat dan gekozen wordt op wie de donor moet lijken. Helaas ken ik een geval waar het stel graag wilde dat de donor op de niet-dragende moeder zou lijken, maar het ziekenhuis heeft zonder het hun mee te delen toch een donor gekozen die op de dragende moeder leek. Omdat ze dat nou eenmaal zo deden als er geen vader was. Lijkt me enorm kwetsend als het zo gaat.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Inderdaad, het zou toch voor iedereen prettig zijn dat daarin iets meer vrijheid wordt gegeven. Begrijp echt wel dat ze er niet aan gaan beginnen dat iedereen probeert om aan een superhunk te komen die aan al iemands eisen voor "ideale man" voldoet, maar ik weet bijv ook van een vrouw die alleen voor het moederschap is gegaan dat ze bewust een kleinere donor wilde. Zij was zelf geloof ik bijna 1.90 en had altijd erg veel moeite met haar lengte. Zij wilde graag een donor die kleiner dan gemiddeld was (voor een man dus) zodat haar kind niet van 2 kanten genen meekreeg voor bijzonder lange mensen. Heef ze, voor zover ik weet, ook gekregen.
Gelukkig mag je in Arnhem gewoon zelf kiezen. Wat ik dan ook heb gedaan.

Ik heb gekozen voor leeftijd, opleidingsniveau en hobbies. Bewust niet op uiterlijk. Dat laatste was namelijk het enige aan dit hele traject wat me tegenstaat.
Waar zit de any-key?
Dank je Michele, en vice versa natuurlijk!
Waar zit de any-key?
Houston, wil je dan bewust ook niks weten over het uiterlijk van de donor of bedoel je meer dat jou dat om het even is? Of allebei?
Ik bedoel dat het mij om het even is. Ik had/heb veel moeite met: doet u er mij maar een (of twee) met blond haar en bruine ogen. Juist dat voelde voor mij als kind op bestelling.

Ik heb dus gezocht op andere kenmerken en daar kwamen drie donoren uitrollen. Met een verschillend uiterlijk. Dat maakt me dus niet uit. Vind het veel leuker dat ze dezelfde hobbies hebben als ik en twee van de drie hebben universiteit gedaan. Zegt helemaal niks, maar vind ik leuk, aangezien ik zelf ook van studeren hou (doe/deed twee masters).

Mijn oma was Indisch. Kon je goed zien. Mijn vader is wel blank, maar heeft Indische trekken. Mijn zusje en ik zijn blond met blauwgrijze ogen. Haar kinderen ook. Maar wel met een Indisch neusje.

Ik zie wel wat er bij mij uitkomt.
Waar zit de any-key?
Ik heb precies hetzelfde Houston. Het idee dat ik zelf een kind bij elkaar mag puzzelen staat me ontzettend tegen. Het enige waar ik op wil kiezen is opleidingsniveau en hobby's.

Hoe ging je echo Zoeter?
quote:sammie1980 schreef op 24 december 2013 @ 07:50:

Ik heb precies hetzelfde Houston. Het idee dat ik zelf een kind bij elkaar mag puzzelen staat me ontzettend tegen. Het enige waar ik op wil kiezen is opleidingsniveau en hobby's.

Hoe ging je echo Zoeter?

Dan moet je wel die mogelijkheid hebben he?

In Utrecht kan dat bijvoorbeeld niet.

Daarbij vind ik 'kind op bestelling' wel een beetje een vergaande uitspraak. (in het algemeen noem ik dit, niet specifiek tegen iemand hier) Het is toch niet zo dat je binnen loopt en zegt: Doet u mij maar een leuk Chineesje!?

Net zoals je met het selecteren op een hobby daarmee niet kiest voor "een topsporter" of ik wil de "nieuwe Beethoven baren".

Ik heb bewust gekozen voor een donor die op mij lijkt, zodat mijn kind (waarschijnlijk) niet veel van mij zal afwijken en we daarmee een soort "verschijning" zijn. Dat jij degene bent die hoofdonderwerp is op het schoolplein.

Maar mocht ik heel specifiek vallen op mannen met blond haar en/of blauwe ogen, dan zou ik misschien daar wel voor gekozen hebben. Ik weet het niet.

Kun je wel foto's zien, nou dan zou ik denk ik ook wel gaan voor een man die ik aantrekkelijk vind. Niet perse knap, maar wel iemand die me aanspreekt.

Maar van genenselectie kan er denk ik niet gesproken worden. We zijn ons volgens mij allemaal bewust van hoe moeilijk dit traject kan zijn en dat het heel bijzonder is om überhaupt deze mogelijkheid te hebben om een kindje te mogen verwelkomen.

En ik denk dan dat het er uiteindelijk helemaal niet meer toe doet wie de donor was, want dan is het gewoon JOUW kind. Met al zijn bijzonderheden en dat is al speciaal genoeg. (dus ook mijn eerdere uitspraken komen daarmee te vervallen, ik heb de keuze gehad en gemaakt. Had ik de keuze niet gehad, dan had ik me daar ook bij neergelegd)

Mocht ik voor een tweede gaan, dan wil ik voor dezelfde donor gaan. Omdat ik het mijn dochter gun een volle broer of zus te hebben. Ik ga niet eerst kijken of deze "bestelling" goed afgeleverd wordt. (Mochten er medische redenen zijn om een andere donor te kiezen, dan is dat een ander verhaal)
Mijn reactie was niet bedoeld als aanval Gavia (alhoewel mijn puzzelverwoording in het verkeerde keelgat kan schieten). Ieder moet voor zichzelf weten in hoeverre zij aangeeft waar de donor aan moet voldoen en ik wil daar niemand in veroordelen. Voor mij is het puur een gevoelskwestie dat ik niet teveel wil kiezen want daar heb ik moeite mee, maar als een ander dat wel wil, prima.
Gavia, ik noemde het kind op bestelling. Allerminst lullig bedoeld, maar wel hoe het bij mij voelde bij de selectie. Heb dat ook uitgesproken tegen de verpleegkundige toentertijd.

Gezien mijn voorouders - zie eerdere bericht - ben ik sowieso benieuwd wat voor kindje ik krijg.

Mocht het zover komen.
Waar zit de any-key?
Ik ben Gavia niet maar zie de discussie niet als een aanval hoor. :-) Iedereen zal eigen criteria hebben, of dat nu lengte is, de kleur van de ogen, opleidingsniveau of hobby's. Zelf zie ik niet waarom "selecteren" op dat eerste verder gaat dan het tweede, maar ik denk dat het bij iedereen anders werkt. In eerste instantie vond ik het altijd zo gek klinken als iemand schreef dat ze een donor koos/kreeg die op haar lijkt. Alsof het doel was een mini-me te krijgen ofzo. Maar na uitleg hier begrijp ik dat wel. Ik denk dat de criteria voor iedereen gewoon anders zijn.
Maar... Wanneer je kiest voor een levenspartner die tegelijk vader is voor je kinderen hanteer je toch ook criteria? Kun je het daar niet wat mee vergelijken? Ik denk dat dat voor mij wel (nog) zo werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven