KIND IN JE UPPIE - DEEL 7
donderdag 14 april 2016 om 22:19
Deel 7 van kind in je uppie alweer!
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!
Met een nieuw algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:
Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies
Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!
We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.
Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle)
- Reinier de Graaf (Voorburg)
Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).
Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.
Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/
Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Fase 2: ZI/IUI/IVF
Fase 3: Zwanger!
BAMmers die ons voorgingen:
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie.
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.
Voorgaande delen:
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!
Met een nieuw algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:
Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies
Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!
We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.
Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle)
- Reinier de Graaf (Voorburg)
Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).
Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.
Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/
Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
| Naam | Leeftijd | Kliniek | Status |
| Blij_ei | 32 | Geertgen | wachtlijst sinds augustus 2016 |
| Sensotouch | 28 | UMC Utrecht | wachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap |
| Vivadiva85 | 32 | UMC Utrecht | Intake februari 2016 |
| Eeffie1 | 38 | MCK Leiderdorp | wachtlijst sinds november 2016 |
| Plien1985 | 31 | nijGeertgen | intake januari 2017 |
| Macarinata | 34 | n.v.t. | oriëntatie |
| Jootje29 | ? | Rijnstate | intake gehad, nu wachtlijst |
| Maris86 | 31 | Reinier de Graaf, Voorburg | Intake gehad, nu onderzoeken |
| Patroesj | 31 | Rijnstate | Wachtlijst voor intake sinds november 2017 |
Fase 2: ZI/IUI/IVF
| Naam | Leeftijd | Kliniek | Gestart |
| san92 | 24 | Geertgen | IUI september 2015 |
| anniebammer | 32 | UMC Utrecht | januari 2016 |
| Hope1980 | 36 | MCK | poging 6 in januari 2017 |
| Saffronskies | 38 | Isala | IVF (Cryos) augustus 2017 |
| Zara88 | 28 | ZI | december 2016 |
| Linnie_1983 | 33 | UMC Utrecht | IUI november 2016 |
| BiebkeBrabant | 39 | Nij Geertgen | 2 pogingen, nu on hold |
| Simply_Me37 | 37 | AMC | december 2016 |
| Manawa | 37 | Rijnstate | december 2016 |
| Pat36 | 37 | UMC Utrecht | december 2016 |
| Uppies85 | 31 | Nij Geertgen | februari 2017 |
| Globe83 | 33 | Nij Geertgen | februari 2017 |
| Alisa86 | 30 | UMC Utrecht | IUI september 2017 |
| Abrikozenpitjes | 36 | UMC Utrecht | augustus 2016 |
| Roosje-89 | 27 | Nij Geertgen | start iui juni/juli 2017 |
| Innerpeace | 36 | Reinier de Graaf Voorburg | 2 missed abortions, volgende IUI sept 2017 |
| deb87 | - | UMC Utrecht | start september 2017 voor 2e kindje |
| CCB53 | 31 | Nij Geertgen | start iui augustus 2017 |
| Nausicaa | 36 | AMC | start okt 2017 |
| NoraRecaptcha | 37 | start okt 2017, 2e kindje | |
| Angelaloes | 28 | Reinier de graaf Voorburg | start iui okt/nov 2017 |
Fase 3: Zwanger!
| Naam | Leeftijd | Kliniek | Gestart | Uitgerekend | Bijzonderheden |
| Mitakuye Oyasin | 33 | NijGeertgen | Januari 2017 | 24 oktober 2017 | Een jongen! |
| Jessy010 | ? | ? | ? | ? | |
| Wannabe79 | 37 | Isala | Mei 2017 | 03-07 eerste echo | |
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie.
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.
Voorgaande delen:
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 23-12-2017 21:56
44.33% gewijzigd
donderdag 12 januari 2017 om 23:47
quote:Plien1985 schreef op 12 januari 2017 @ 19:21:
Safronskies mijn gegevens: Leeftijd 31, Nij Geertgen, intake januari 2017
Ik ben vandaag geweest voor het intake gesprek. Ik ben in totaal ruim 2 uur daar geweest, waarvan maximaal 20 minuten bij arts/verpleegkundige. Ik vond het allemaal erg meevallen. Eigenlijk niets gehoord wat ik nog niet wist. Ik heb nu allerlei info mee naar huis gekregen om door te lezen.
Waar ik nu heel erg over aan het twijfelen ben… ik wilde voor een donor gaan van De donorbank van NijGeertgen zelf. Het nadeel is dat er dan alleen gemacht wordt op uiterlijk (kleur haar, ogen, lengte). dus bijvoorbeeld niet op opleidingsniveau. Ik denk dan: wat als ik gematch wordt aan iemand met een IQ van 70 ofzo… of is dit een hele gekke gedachte? Er wordt ook niets gezegd over gewicht. En aan spermadonatie zitten ook geen gewichtseisen…
Kan iemand aangeven hoe duur een bijvoorbeeld 1 poging bij ESB is ongeveer?
Ik betaal 550 euro ongeveer per rietje (Cryos), dit is inclusief de 25% BTW en verzendkosten. Ik heb gekozen voor een uitgebreid profiel en MOT 5 IUI ready. Kies je voor een basis profiel, dan ben je goedkoper uit, maar weet je ook veel minder. Ik weet heel veel over de donor die ik heb uitgezocht.
Kies je voor een hogere motiliteit, dan ben je duurder uit.
Echter, als er niet zo'n lange wachtlijst was geweest voor de spermabank in Zwolle, dan had ik gebruik gemaakt van een NLse donor en in Zwolle krijg je, voor zover ik weet, weinig gegevens. Bovendien mag je daar niet zelf uitkiezen, maar wordt er voor je gekozen op basis van jouw profiel.
Raar idee voor mij nu, omdat ik dus op dit moment zoveel gegevens heb over de donor die ik zelf heb uitgezocht.
Ik heb de tabel aangepast met jullie gegevens!
Safronskies mijn gegevens: Leeftijd 31, Nij Geertgen, intake januari 2017
Ik ben vandaag geweest voor het intake gesprek. Ik ben in totaal ruim 2 uur daar geweest, waarvan maximaal 20 minuten bij arts/verpleegkundige. Ik vond het allemaal erg meevallen. Eigenlijk niets gehoord wat ik nog niet wist. Ik heb nu allerlei info mee naar huis gekregen om door te lezen.
Waar ik nu heel erg over aan het twijfelen ben… ik wilde voor een donor gaan van De donorbank van NijGeertgen zelf. Het nadeel is dat er dan alleen gemacht wordt op uiterlijk (kleur haar, ogen, lengte). dus bijvoorbeeld niet op opleidingsniveau. Ik denk dan: wat als ik gematch wordt aan iemand met een IQ van 70 ofzo… of is dit een hele gekke gedachte? Er wordt ook niets gezegd over gewicht. En aan spermadonatie zitten ook geen gewichtseisen…
Kan iemand aangeven hoe duur een bijvoorbeeld 1 poging bij ESB is ongeveer?
Ik betaal 550 euro ongeveer per rietje (Cryos), dit is inclusief de 25% BTW en verzendkosten. Ik heb gekozen voor een uitgebreid profiel en MOT 5 IUI ready. Kies je voor een basis profiel, dan ben je goedkoper uit, maar weet je ook veel minder. Ik weet heel veel over de donor die ik heb uitgezocht.
Kies je voor een hogere motiliteit, dan ben je duurder uit.
Echter, als er niet zo'n lange wachtlijst was geweest voor de spermabank in Zwolle, dan had ik gebruik gemaakt van een NLse donor en in Zwolle krijg je, voor zover ik weet, weinig gegevens. Bovendien mag je daar niet zelf uitkiezen, maar wordt er voor je gekozen op basis van jouw profiel.
Raar idee voor mij nu, omdat ik dus op dit moment zoveel gegevens heb over de donor die ik zelf heb uitgezocht.
Ik heb de tabel aangepast met jullie gegevens!
vrijdag 13 januari 2017 om 10:23
Als ik kijk op de website van ESB dan staat er het volgende:
VAT is added to the sperm cost for treatment in the below countries:
Denmark 25%, Germany 19%, UK 0%, The Netherlands 0%, and all other EU countries 25%. Danish VAT (25%) is added to the sperm cost when the sperm is to be stored at our lab.
Zoals ik het lees dan zou er geen BTW bij komen voor Nederland.
Weet iemand of dit ook daadwerkelijk zo is?
VAT is added to the sperm cost for treatment in the below countries:
Denmark 25%, Germany 19%, UK 0%, The Netherlands 0%, and all other EU countries 25%. Danish VAT (25%) is added to the sperm cost when the sperm is to be stored at our lab.
Zoals ik het lees dan zou er geen BTW bij komen voor Nederland.
Weet iemand of dit ook daadwerkelijk zo is?
vrijdag 13 januari 2017 om 11:28
vrijdag 13 januari 2017 om 20:03
Bedankt voor het toevoegen in de tabel!
Fijn om te horen dat de intake meeviel Plien! Misschien krijg je nog meer info over hoe het precies zit met de donors? Qua intelligente lijkt mij dat ze de mensen met een echt laag iq er wel uit halen.
W.b.t. het afspreken: voor nu hoeft dit voor mij niet. Wie weet tegen die tijd wel, dan kan ik altijd nog zeggen dat ik kom (als ik op die dag kan en welkom ben natuurlijk). Ik lees tegen die tijd wel wanneer het is!
Ik heb net een aantal getekende formulieren naar Geertgen gemaild en gelijk gevraagd of ik de andere afspraken (psycholoog en donorkeuze) ook gelijk al kan maken.
Verder had ik nog een vraagje over de prijslijst aan de dames die ook bij Geertgen zitten: klopt het dat de rietjes in 2017 €195 per ronde kosten en je ook betaald voor het invriezen (€475 per invries) of lees/begrijp ik het verkeerd? Ik krijg hier vast en zeker nog wel uitleg over tegen die tijd, maar als ik het nu al weet kan ik wat extra sparen
Fijn om te horen dat de intake meeviel Plien! Misschien krijg je nog meer info over hoe het precies zit met de donors? Qua intelligente lijkt mij dat ze de mensen met een echt laag iq er wel uit halen.
W.b.t. het afspreken: voor nu hoeft dit voor mij niet. Wie weet tegen die tijd wel, dan kan ik altijd nog zeggen dat ik kom (als ik op die dag kan en welkom ben natuurlijk). Ik lees tegen die tijd wel wanneer het is!
Ik heb net een aantal getekende formulieren naar Geertgen gemaild en gelijk gevraagd of ik de andere afspraken (psycholoog en donorkeuze) ook gelijk al kan maken.
Verder had ik nog een vraagje over de prijslijst aan de dames die ook bij Geertgen zitten: klopt het dat de rietjes in 2017 €195 per ronde kosten en je ook betaald voor het invriezen (€475 per invries) of lees/begrijp ik het verkeerd? Ik krijg hier vast en zeker nog wel uitleg over tegen die tijd, maar als ik het nu al weet kan ik wat extra sparen
vrijdag 13 januari 2017 om 21:11
Lieve meiden,
Ik lees nog regelmatig even mee, en fijn om jullie verhalen te lezen.
Manawa, heel veel sterkte voor jou
Wat is het toch een kwetsbare tijd he, als je eenmaal weet dat je dit wilt...
Met mij gaat het goed. Ik ben nu 9 weken zwanger en komende week heb ik de eerste echo. Heel spannend.
Ik ben heel erg moe en vaak misselijk en niet zo gelukkig als ik van mezelf gewend ben en als ik had verwacht. Het zijn echt de hormonen... want op goede momenten ben ik zo blij dat onze grote wens - als alles goed gaat - uit gaat komen. Gelukkig heb ik veel steun aan m'n mannen die goed voor me zorgen en m'n huisgenoot die vaak kookt.
Ik hoop zo dat jullie ook snel zwanger worden! Is misschien iets om rekening mee te houden dat het eerste trimester best pittig kan zijn en ook een beetje eenzaam. Je leert dus meteen om om hulp en steun te vragen van je 'support system'.
Doortje, wat leuk dat je ook voor co-ouderschap gaat. Ik ben ook zwanger dmv ZI. Laat me weten als je vragen hebt. En veel plezier en succes morgen.
Lieve meiden, ik wens jullie allemaal heel veel geluk en dat het zwanger zijn echt gaat lukken. Het is jullie zo gegund.
Veel liefs,
Stjerna
Ik lees nog regelmatig even mee, en fijn om jullie verhalen te lezen.
Manawa, heel veel sterkte voor jou
Wat is het toch een kwetsbare tijd he, als je eenmaal weet dat je dit wilt...
Met mij gaat het goed. Ik ben nu 9 weken zwanger en komende week heb ik de eerste echo. Heel spannend.
Ik ben heel erg moe en vaak misselijk en niet zo gelukkig als ik van mezelf gewend ben en als ik had verwacht. Het zijn echt de hormonen... want op goede momenten ben ik zo blij dat onze grote wens - als alles goed gaat - uit gaat komen. Gelukkig heb ik veel steun aan m'n mannen die goed voor me zorgen en m'n huisgenoot die vaak kookt.
Ik hoop zo dat jullie ook snel zwanger worden! Is misschien iets om rekening mee te houden dat het eerste trimester best pittig kan zijn en ook een beetje eenzaam. Je leert dus meteen om om hulp en steun te vragen van je 'support system'.
Doortje, wat leuk dat je ook voor co-ouderschap gaat. Ik ben ook zwanger dmv ZI. Laat me weten als je vragen hebt. En veel plezier en succes morgen.
Lieve meiden, ik wens jullie allemaal heel veel geluk en dat het zwanger zijn echt gaat lukken. Het is jullie zo gegund.
Veel liefs,
Stjerna
vrijdag 13 januari 2017 om 21:16
vrijdag 13 januari 2017 om 21:21
@jessy, even nog een berichtje voor jou, omdat we zo tegelijk op liepen de vorige ronde. Ik wens je heel veel geluk en kracht toe voor de volgende ronde. Maar het klinkt alsof je heel bewust omgaat met je gevoelens en alles wat dit met je doet.
Wat goed dat je rust hebt genomen en bent begonnen met yoga en meditatie (is ook heel moeilijk om er routine van te maken, maar elke keer als je zo een moment voor jezelf pakt is meegenomen). Ik heb zelf veel gehad aan de 8-weekse mindfullness (alhoewel ik het nu ook niet meer doe :-S)
Wat goed dat je rust hebt genomen en bent begonnen met yoga en meditatie (is ook heel moeilijk om er routine van te maken, maar elke keer als je zo een moment voor jezelf pakt is meegenomen). Ik heb zelf veel gehad aan de 8-weekse mindfullness (alhoewel ik het nu ook niet meer doe :-S)
zaterdag 14 januari 2017 om 14:21
Abrikozenpitje,
Ik zat dus ook aan Utrecht te denken! April is prima, jij bent met het idee gekomen dus ik vind dat jij er sowieso bij moet zijn!
Uppie,
Ik betaal ook geen btw bij ESB maar ik dacht dat het een samenwerkingsafspraak was tussen hen en het MCK. Het kan dus kloppen wat jij zegt.. Anders moet je voor de zekerheid een mail sturen naar ESB, dan weet je waar je aan toe bent!
Stjerna,
Spannend zo'n eerste echo! Krijg je eindelijk te zien waar je het allemaal voor gedaan hebt..
Doortje,
Welkom! Wij gaan gelijk oplopen.. ik heb vandaag ook mijn inseminatie gehad!
Ik heb dus weer plaatsgenomen op het wachtbankje! Ik was toch wel een beetje zenuwachtig ondanks dat ik mezelf zo'n beetje ervaringsdeskundige mag noemen, is het toch ook weer spannend in een andere kliniek en na een half jaar pauze.. duimen jullie voor me?
Ik zat dus ook aan Utrecht te denken! April is prima, jij bent met het idee gekomen dus ik vind dat jij er sowieso bij moet zijn!
Uppie,
Ik betaal ook geen btw bij ESB maar ik dacht dat het een samenwerkingsafspraak was tussen hen en het MCK. Het kan dus kloppen wat jij zegt.. Anders moet je voor de zekerheid een mail sturen naar ESB, dan weet je waar je aan toe bent!
Stjerna,
Spannend zo'n eerste echo! Krijg je eindelijk te zien waar je het allemaal voor gedaan hebt..
Doortje,
Welkom! Wij gaan gelijk oplopen.. ik heb vandaag ook mijn inseminatie gehad!
Ik heb dus weer plaatsgenomen op het wachtbankje! Ik was toch wel een beetje zenuwachtig ondanks dat ik mezelf zo'n beetje ervaringsdeskundige mag noemen, is het toch ook weer spannend in een andere kliniek en na een half jaar pauze.. duimen jullie voor me?
zaterdag 14 januari 2017 om 17:19
quote:rosings schreef op 13 januari 2017 @ 21:16:
Herkenbaar Sternja, ik ben nu ziek thuis en heb medicatie tegen het spugen, als ik me rustig houd ga het ok, als ik bezig ben meteen weer misselijk. Nog maar 2 a 3 keer per dag spugen ipv 9. Dat scheelt wel. Maar in je eentje boven de pot hangen is af en toe wel confronterend.Jeetje Rosings, dat is heftig! Volgens mij zit je bijna in je 2e kwartaal toch? Ik duim voor je dat de misselijkheid dan weggaat.
Herkenbaar Sternja, ik ben nu ziek thuis en heb medicatie tegen het spugen, als ik me rustig houd ga het ok, als ik bezig ben meteen weer misselijk. Nog maar 2 a 3 keer per dag spugen ipv 9. Dat scheelt wel. Maar in je eentje boven de pot hangen is af en toe wel confronterend.Jeetje Rosings, dat is heftig! Volgens mij zit je bijna in je 2e kwartaal toch? Ik duim voor je dat de misselijkheid dan weggaat.
zaterdag 14 januari 2017 om 18:02
Spannend Hope en Doortje!
Met mij gaat t redelijk. Fysiek voel ik me weer goed. De bloedingen zijn bijna over. Maar ik merk dat ik toch wel erg verdrietig ben. Iedereen is erg lief voor me, maar ik mis een partner nu extra. En daardoor word ik ook weer een beetje onzeker over dit proces in mijn eentje. Want dat gaat natuurlijk nog vaak genoeg zwaar worden.
Met mij gaat t redelijk. Fysiek voel ik me weer goed. De bloedingen zijn bijna over. Maar ik merk dat ik toch wel erg verdrietig ben. Iedereen is erg lief voor me, maar ik mis een partner nu extra. En daardoor word ik ook weer een beetje onzeker over dit proces in mijn eentje. Want dat gaat natuurlijk nog vaak genoeg zwaar worden.
zondag 15 januari 2017 om 17:02
zondag 15 januari 2017 om 23:05
quote:polonium schreef op 15 januari 2017 @ 17:02:
@ manawa ik heb inmiddels 4 mislukte pogingen gehad en ik herken je gevoelens. Ik probeer het verdriet toe te laten en niet weg te stoppen, om daarna weer positief aan een volgende poging te beginnen.
@ de rest wat zijn de plannen voor de dag dat jullie willen afspreken?Misschien ergens wat lunchen of high tea-en? Sorry, ik hou van eten
@ manawa ik heb inmiddels 4 mislukte pogingen gehad en ik herken je gevoelens. Ik probeer het verdriet toe te laten en niet weg te stoppen, om daarna weer positief aan een volgende poging te beginnen.
@ de rest wat zijn de plannen voor de dag dat jullie willen afspreken?Misschien ergens wat lunchen of high tea-en? Sorry, ik hou van eten
maandag 16 januari 2017 om 10:26
Net naar Geertgen gebeld omdat ik alleen de intake gepland heb staan. Ik ben blij dat ik gebeld heb! Het gesprek met de psycholopg is nu aansluitend aan de intake op 14 maart. En 2 weken later (28 maart) heb ik het tweede gesprek bij de psycholoog voor de donorkeuze. Als ik eenmaal begonnen ben met de gesprekken etc. kan het mij niet snel genoeg gaan 
Is het nog vol te houden op het wachtbankje doortje en hope?
Is het nog vol te houden op het wachtbankje doortje en hope?
maandag 16 januari 2017 om 12:45