Nipt: waarschijnlijk kindje met down

24-02-2024 22:17 147 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik kreeg vanavond de uitslag van de Nipt test en helaas ziet het ernaar uit dat ons kindje down heeft. Er is nog zo’n 10% kans dat de afwijking alleen in mijn placenta zit.

Ik ben enigszins geschrokken omdat ik er een “goed gevoel” bij had, wat natuurlijk nergens op slaat en ik voel me schuldig omdat ik al wat ouder ben en graag nog een tweede wilde, dus het voelt als “mijn schuld”.
We vreeën al een paar jaar zonder anticonceptie en net toen ik dacht, we moeten er nu echt mee stoppen, en ik alle babyspullen weggegooid had, bleek ik zwanger. Ik ben nu 42.

Mijn eerste gedachten en angsten zijn misschien wat kort door de bocht maar ik ben alleen thuis, man is op reis, en met mijn zoon kan ik dit nog niet delen:

1. Wat betekent dit voor het kindje? Gaat hij/zij een fijn leven hebben? Want ondanks alle lieve en grappige dingen die je vaak op tv ziet, schijnt er nog heel veel bij te komen, zoals hartproblemen waar nooit over gesproken wordt.

2. Wat is de grens waarop wij gaan vinden dat het kindje nog een fijn leven kan krijgen, in hoeverre wordt duidelijk tijdens de zwangerschap hoeveel fysieke klachten het kindje krijgt en hoeveel impact dat gaan hebben op zijn/haar leven?

3. Wat betekent dit voor mijn oudste zoon. Schuif ik hiermee ook een verantwoordelijkheid in zijn schoenen op het moment dat zijn vader en ik er niet meer zijn?

4. Is mijn carrière nu voorbij?

5. Wat voor soort opvang moet ik nu gaan zoeken, gaat dit anders?

6. Kunnen wij dit? Vast wel maar het is nu vooral even eng.

Ik ken niemand met een kindje met down, helaas zou ik bijna zeggen, bij gebrek aan het beter onder woorden brengen, want op dit moment zou ik heel graag iemand willen spreken met ervaring…

Man is nu onderweg van de ene stad naar de andere (in een ander land) en belt mij wanneer hij aangekomen is.

Ik hoop dat sommige van jullie open staan voor een eerlijk gesprek hierover.
Ook ik wens je wederom heel veel sterkte! :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte vandaag! Ik hoop dat jullie snel meer weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte TO. :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel veel sterkte vandaag!
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel sterkte TO! Wat een rotsituatie voor jullie :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal,

Dank jullie wel voor alle lieve berichtjes.
We zijn bij de dokter geweest en we hoeven geen besluit meer te maken. Bij de echo bleek dat het hartje al was gestopt met kloppen.

We zijn verdrietig maar ook opgelucht dat het voor ons besloten is en dat hiermee ook in 1 klap duidelijk was dat het kindje echt heel erg ziek was.

Nu in afwachting van het belletje van de verloskundige om een plan te maken over het afwachten of opwekken van de miskraam.

Ik wil jullie allemaal heel hartelijk danken voor jullie ondersteuning en persoonlijke ervaringen en boven alles jullie begrip, het heeft me heel veel geholpen in de afgelopen week.

Veel liefs Elfje
Elfje, :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel veel sterkte :redrose:
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
:rose:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, sterkte :rose:
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een verdrietige realiteit voor jullie, de keuze niet hoeven maken is vast een soort opluchting. Veel sterkte ook voor je man, en sterkte met het vertellen aan je zoontje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach Elfje, verdriet en opluchting kunnen naast elkaar bestaan.
Heel veel sterkte voor jou en je gezin.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte de komende tijd Elfje
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
De keuze is jullie bespaard gebleven.
Veel sterkte nu met dit proces en het verlies van jullie kindje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte. :redrose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verdrietig, Elfje, al kan ik me voorstellen dat het inderdaad ook een soort opluchting is. Heel veel sterkte voor jou en je man, en zeker ook voor je zoontje :redrose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte :rose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel veel sterkte, maar wel fijn dat er nu geen keuze meer gemaakt hoeft te worden :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, wat heftig TO!
Ik wens jullie allen heel veel sterkte en kracht🤍
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach wat verdrietig, veel sterkte komende tijd :rose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een heftig nieuws Elfje, ik heb stil zitten meelezen. Wel heel fijn dat je er rust in hebt gevonden (en begrijpelijk ook). Veel sterkte voor jullie alledrie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een naar bericht. Ik wens je veel sterkte. Neem de tijd die je nodig hebt van werk/thuis etc. ‘T is niet niks!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven