Onvruchtbaar, maar dus niet echt

18-09-2015 09:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden (vijf of zes) was mij na veel onderzoek verteld dat ik onvruchtbaar was door diverse redenen. Niet in die woorden maar meer van: heeft u momenteel een kinderwens? Het zal voor u namelijk heel moeilijk worden om zwanger te raken op de ouderwetse manier. Wanneer u een kinderwens heeft, kunt u contact opnemen voor een vruchtbaarheidsbehandeling-traject.

Erg gedesillusioneerd maar single en geen directe kinderwens ging ik naar huis en ging ik door met mijn leven. Leerde mijn huidige partner kennen; alles rustig aan. Bijna twee en een half jaar geleden merkte ik dat ik zwanger was; bijna al 10 weken. Wow. Het kan dus toch! Ik was helemaal blij en vond het echt een gelukstreffer. Ons kind wilde er gewoon zo graag komen. Mijn huisarts had het over nu of nooit, nadat ik volkomen in shock daar zat, je weet nooit of het later nog wil lukken. Ondertussen is mijn oudste twee jaar en deed ik gisteren een testje omdat ik een onbestemd gevoel had.

Ja hoor, 4 tot 5 weken zwanger. Uiteraard zijn we hartstikke blij en is het kind weer helemaal welkom, liefde genoeg, maar ik ben wel weer erg geschrokken. Die arts van het ziekenhuis; ik zie hem nog steeds voor me. Hij heeft mijn leven vijf/zes jaar geleden zo op zijn kop gezet. Ik heb echt zin om hem aan zijn oren te trekken. Hoezo onvruchtbaar? 2x zwanger in 3 jaar tijd! HALLO! Dat is niet onvruchtbaar, chef!

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
Prima advies, maar het is niet meteen zo dat iemand die later met foliumzuur is begonnen meteen onverantwoordelijk is. Het is niet dat ze aan de cocaïne heeft gezeten tijdens haar zwangerschap.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je hoeft niet met onderzoekjes te gooien. Ik weet ook wel dat het wordt aangeraden. Dat betekent niet dat het altijd zo uitkomt.

Beginnen wanneer je er achter komt is beter als niet.

De meesten zijn geen 10 weken als ze erachter komen. To is verminderd vruchtbaar, logisch dat die niet rekende op een zwangerschap.

Omdat het bij ons ook vrij lang kon duren heb ik het ook voor de tijd niet genomen, ik wilde niet jaren wat slikken.

Mijn vk zei dat het niks uitmaakt. Ja voor de tijd is iets beter, maar als je dat niet gedaan hebt is het geen ramp hoor.

Ik moest het gewoon wat langer slikken.

Nu heb ik sowieso zwangerschapspillen waar alles in zit.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MadameQetesh schreef op 18 september 2015 @ 11:01:

Ik doe ook niet aan een aangepast dieet hoor. Welk dieet dan? Ja je mag als zwangere een aantal dingen niet hebben maar omdat nou dieet te noemen.

Ook ik ben met foliumzuur begonnen de dag na de positieve test ( op zondag getest toen zat de winkel dicht). Ons meisje is helemaal gezond.

To, er is een heel gezellig zwangerschapsklaagtopic. Je bent van harte welkom.

Ja wie weet is het tijd om daar maar eens aan te schuiven.

Wordt inmiddels strontziek van dit soort mensen zoals TO met hun "Ons kind wilde er gewoon zo graag komen." bullshit. en dan een beetje lopen miepen dat ze onvruchtbaar is terwijl ze al een levend kind op de wereld heeft gezet en zwanger is van de 2e in 3 jaar.

Maar sorry TO, ik zal je topic niet langer vervuilen, een goede zwangerschap toegewenst.
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
quote:Budhababe schreef op 18 september 2015 @ 11:07:

[...]

Blablabla, na die eerste keer had er een lampje moeten gaan branden, wat voor een bewijs dat je dus wel zwanger kan worden heb je nodig naast een levende baby?

Prima dat je nu folium slikt en er standaard een goed dieet op na houdt (ik bedoel met dieet niet een afval dieet) en veel succes ermee.Gaat het wel goed met je? Waarom zo gefrustreerd?
Volgens je topic zei hij 'het gaat moeilijk worden' niet dat het helemaal niet kan. Wat is het nou?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Budhababe schreef op 18 september 2015 @ 11:10:

[...]

Ja wie weet is het tijd om daar maar eens aan te schuiven.

Wordt inmiddels strontziek van dit soort mensen zoals TO met hun "Ons kind wilde er gewoon zo graag komen." bullshit. en dan een beetje lopen miepen dat ze onvruchtbaar is terwijl ze al een levend kind op de wereld heeft gezet en zwanger is van de 2e in 3 jaar.

Maar sorry TO, ik zal je topic niet langer vervuilen, een goede zwangerschap toegewenst.

Chill.

Als je daar al strontziek om wordt wat word je dan wel niet van sommige andere topics hier.
quote:Budhababe schreef op 18 september 2015 @ 10:48:

"Ons kind wilde er gewoon zo graag komen."

Oh dus daarom ben ik nog niet zwanger!

Anyway - gefeliciteerd met je 2e zwangerschap, dat meen ik echt.

Maar ik zou ipv een arts die nooit heeft beweerd dat je onvruchtbaar was aan zijn oren te willen trekken, gewoon happy zijn.

Ik snap er weinig van hoe je jezelf onvruchtbaar durft te noemen terwijl je notabene 2x in 3 jaar tijd zonder hulp zwanger bent geworden.

En als ik het dus goed begrijp heb je toen je wel een partner kreeg hem dus verteld dat je onvruchtbaarbaar was? En dus zonder voorbehoedsmiddel vrijen om dan "oeps 10 weken" zwanger te zijn?

Dus ook geen foliumzuur? Aangepast dieet etc? Met deze zwangerschap dus ook niet?

Lekker verantwoordelijk zeg...Wat een zure benepen reactie.
Budhababe, wat zul jij een pijn hebben. Ik hoop dat je snel je eerste kindje krijgt - en dat er daarna nog een stuk of 3 mogen volgen.

MadameQetesh; ik ga eens op zoek Dank je wel !
Ik vind het een raar topic.

Er is niet gezegd dat je onvruchtbaar bent; sowieso kan men die uitspraak alleen met 100% zekerheid doen als je de noodzakelijke organen mist.

Er is gezegd dat zwanger worden wel eens heel moeilijk zou kunnen zijn. En daarbij meteen aangeboden dat als je een kinderwens krijgt, dat je dan vervroegd in de medische molen kan komen.

Lijkt me een adequate en nuttige boodschap, want het is jammer als je eerst jaren tevergeefs zou proberen terwijl men al eerder weet dat je kansen (veel) lager dan gemiddeld liggen.

In jouw geval gaat het dus toch makkelijker dan men op basis van klinische ervaring heeft ingeschat. Dat kun je toch die arts niet aanrekenen?

En hoewel ik de verpakking van de boodschap van Budababe niet heel vriendelijk vind, snap ik de kern van haar boodschap wel. Als je bewezen toch vruchtbaar bent, nog een kinderwens hebt en geen anticonceptie gebruikt is het wat gek om heel verbaasd te zijn dat je weer zwanger wordt en was het slimmer geweest om daar vooraf rekening mee te houden, bijv door het slikken van foliumzuur. Kleine moeite.

Maar gefeliciteerd! Een gezonde en gelukkige zwangerschap toegewenst.
anoniem_80327 wijzigde dit bericht op 18-09-2015 11:31
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Gefeliciteerd! Komt als een echte verrassing!
Budha, dat is nergens voor nodig hoor. Ik begrijp je, het heeft bij ons de eerste keer ook lang geduurd. Maar nooit heb ik wrok gekoesterd tegenover forummers hier. En ondanks dat ik zwanger ben van de tweede, kwam het als een verrassing. Ik heb de eerste zes weken niets geweten en dus ook geen foliumzuur geslikt en zelfs nog alcohol gedronken.

Had ik betere voorzorgsmaatregelingen kunnen nemen? Zeker. Ik weet dat we het risico genomen hebben want ik gebruikte geen AC, al vermeed ik seks rond de vruchtbare dagen. Zwanger worden is niet vanzelfsprekend en een gezond kind ook niet, maar soms is het gewoon een aangename verrassing als je voorheen moeilijk zwanger kon worden. Ik heb mijn leven daarvoor niet op hold gezet.

En dat zou ik ten tijde van ons IVF traject anderen ook niet kwalijk hebben genomen, hoor.

Ik hoop ondanks je reacties, dat het voor jullie snel raak mag zijn.
Bij mij was het ook zo dat de dokter zei dat er weinig kans op zat dat ik op een natuurlijke manier zwanger zou geraken. Ik ben wel in de medische molen gestapt. Ook de gynaecoloog vertelde me dat.

Via medische molen lukte het niet. We hadden de hoop opgegeven en waren al tijdje gestopt met het medische traject toen bleek dat ik zwanger was. Dat op natuurlijke wijze.

Toen we het nieuws hoorde waren we ontzettend blij. Nu nog steeds hoor :-)

Ik snap niet waarom je die dokter aan zijn oren wil trekken. Wees blij dat hij ongelijk had. Binnenkort heb je 2 kinderen. Genoeg mensen waar de dokter spijtig genoeg wel gelijk heeft. Het ging niet om een ernstige ziekte of een zware medische fout.
.
Ik heb twee vriendinnen waarbij de artsen zeiden dat ze ( om verschillende redenen) zonder medische hulp niet zwanger konden raken. Dus: niet moeizaam/lastig maar gewoon niet. Beide zijn inmiddels mama van twee kids en dat zonder medisch ingrijpen. TO, wees blij dat je voor de tweede keer zwanger bent; artsen zijn ook maar mensen en kunnen het fout hebben ( gelukkig).

Ik snap de frustratie van Budhababe ten opzichte van de zin " ons kindje wilde zo graag komen" compleet. Wanneer je zelf, zoals Budhababe, al lang probeert zwanger te worden dan kan zo'n opmerking heel pijnlijk binnenkomen. Alsof haar kindje niet graag wil komen....

Voor TO en Budhababe allebei een . Jullie hebben allebei dezelfde wens en ik wens jullie beide een goede zwangerschap en een gezond kindje toe!!
quote:_Branwen_ schreef op 18 september 2015 @ 11:46:

Ik (bij ons is kans op spontane zwangerschap nihil) snap wel dat dit steekt. Ik heb een vriendin (die van onze situatie op de hoogte is) die eens zei dat haar kindje haar had uitgezocht, want kinderen zochten goede ouders uit. Nu vind ik dat soort dingen onzin, maar toch, mensen die dan ongewild kinderloos blijven, die zouden volgens deze persoon kennelijk dus geen goede ouders zijn, anders hadden ze wel een kind gekregen. Ik ben de discussie met haar niet aangegaan, maar ik vond het wel heel onnadenkend.Dat vind ik inderdaad echt een belachelijke opmerking en daarbij nog onzin ook. Er zijn helaas ook genoeg ouders op de wereld die het helemaal niet zo goed doen, het feit dat je een kind kunt baren geeft geen enkele garantie op hoe je het verder gaat doen. Maar kennelijk heeft zij het nodig om haar ego op die manier te strelen, erg raar dat ze dat doet in jouw bijzijn.
Overigens snap ik de frustratie om "ons kind wilde zo graag komen" ook. Komt evengoed niet leuk aan als je niet of niet spontaan zwanger wordt.
Ik snap haar ook wel. De zin is gewoon niet zo slim gekozen.

Maar om anderen dan maar meteen als onverantwoordelijk te bestempelen en zo gefrustereerd te doen is niet nodig. To kan er niks aan doen als een zwangerschap bij een ander niet wil.

Het is ook niet eerlijk, sommige worden zwanger terwijl ze het niet willen anderen willen zo graag maar het lukt niet.

Het zou zo mooi zijn als het bij iedereen die graag een kindje wil zou lukken.

Ik hoop voor Budhababe dat ze ook snel een positievetest in handen heeft.
Sorry mensen ik schaam me rot.

Had niet zo uit mijn vel moeten schieten.

Mijn oprechte excuses TO, veel gelluk ermee.
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Ouderwetse manier vind ik eigenlijk ook een heel raar gekozen term. Er is niet een nieuwerwetse manier beschikbaar voor iedereen. Er is een natuurlijke manier en een medische manier zonder garanties.
quote:Budhababe schreef op 18 september 2015 @ 12:02:

Ik vind het rot voor je dat het je niet mee zit.

Sterkte!

Dat geeft niet. Ik begrijp je wel en geef je geen ongelijk. De manier waarop kon inderdaad wat vriendelijker.

Je bent ook maar een mens. Mensen laten zich af en toe eens leiden door emoties. Niets mis mee.

Mijn oprechte excuses TO, veel gelluk ermee.Wat netjes van je. Je hoeft je niet rot te schamen hoor.
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Van de eerste was ik met medische hulp vrij vlot zwanger. De tweede zwangerschap wilde niet lukken, drie jaar en 3 miskramen verder (en nog wat andere medische ongein tussendoor) toch nog zwanger van de tweede. Met vriend besloten dat we het zo lieten, weer de molen in vroeg teveel van onze relatie en de andere kinderen (ik was niet heel gezellig onder de hormonen). Ruim een jaar na de geboorte spontaan zwanger van nr 3. En ik hoor het vaker.

Nu is het echt onmogelijk als het goed is, gynaecoloog vond het verstandiger om me te steriliseren .
Sterilisatie zie ik hier ook wel gebeuren in de toekomst; ik mag gezien mijn afwijking geen hormonale anticonceptie en heb een allergie voor onder andere koper (koperspiraal is ook geen optie). Condooms zijn wel een optie, maar dit vinden wij geen ideale anticonceptie. Maar goed, dat is een ander onderwerp en momenteel niet aan de orde.

Nogmaals bedankt voor alle felicitaties!
Gefeliciteerd!

Een bekende van mij kreeg eenzelfde bericht als jij. Ze was al veertig toen ze na een vakantietripje maar zwanger bleef. Een tante suggereerde dat ze zwanger was en werd weggehoond. Toch maar een test gedaan. Zwanger inderdaad. Van een tweeling bleek later.

Dat was wel wat wennen. Haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven