Onvruchtbaar, maar dus niet echt

18-09-2015 09:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden (vijf of zes) was mij na veel onderzoek verteld dat ik onvruchtbaar was door diverse redenen. Niet in die woorden maar meer van: heeft u momenteel een kinderwens? Het zal voor u namelijk heel moeilijk worden om zwanger te raken op de ouderwetse manier. Wanneer u een kinderwens heeft, kunt u contact opnemen voor een vruchtbaarheidsbehandeling-traject.

Erg gedesillusioneerd maar single en geen directe kinderwens ging ik naar huis en ging ik door met mijn leven. Leerde mijn huidige partner kennen; alles rustig aan. Bijna twee en een half jaar geleden merkte ik dat ik zwanger was; bijna al 10 weken. Wow. Het kan dus toch! Ik was helemaal blij en vond het echt een gelukstreffer. Ons kind wilde er gewoon zo graag komen. Mijn huisarts had het over nu of nooit, nadat ik volkomen in shock daar zat, je weet nooit of het later nog wil lukken. Ondertussen is mijn oudste twee jaar en deed ik gisteren een testje omdat ik een onbestemd gevoel had.

Ja hoor, 4 tot 5 weken zwanger. Uiteraard zijn we hartstikke blij en is het kind weer helemaal welkom, liefde genoeg, maar ik ben wel weer erg geschrokken. Die arts van het ziekenhuis; ik zie hem nog steeds voor me. Hij heeft mijn leven vijf/zes jaar geleden zo op zijn kop gezet. Ik heb echt zin om hem aan zijn oren te trekken. Hoezo onvruchtbaar? 2x zwanger in 3 jaar tijd! HALLO! Dat is niet onvruchtbaar, chef!

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
Nog geen ervaring met zwanger worden, maar ik ben verminderd vruchtbaar en hoop nog altijd dat jouw verhaal mij over 10 jaar ook overkomt.

En ik wilde even zeggen dat ik het ontzettend fijn voor je vindt, dat hij ongelijk had!
Niet geheel soortgelijk, maar wel verteld gekregen dat de kans zowat nihil was dat wij zonder IVF ooit kinderen zouden kunnen krijgen. Dochter is er gekomen door dat traject, maar afgelopen juli was ik een goede week over tijd, test gedaan en ja hoor, het was gewoon raak. Man is echt een week in shock geweest! Maar wij hadden wel zoiets van: eh?

Natuurlijk is het schrikken, maar ik denk dat nooit iemand 100% uitspraak kan doen of je echt onvruchtbaar bent, je hoort dit soort verhalen immers best vaak.
De arts heeft nooit gezegd dat je onvruchtbaar bent. En na je eerste spontane zwangerschap had je dat zelf ook al kunnen bedenken...
Nee geen ervaring maar je hoort wel vaker van stellen die bijvoorbeeld niet zwanger raken door IVF of andere methoden en die dan toch spontaan zwanger raken.
Hij heeft gezegd 'het wordt moeilijk' niet 'je bent onvruchtbaar. Het laat vooral zien hoe selectief we luisteren vooral naar een schokkende boodschap.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb een iets andere ervaring. We waren allang bezig met zwanger worden. Dit was 3 x gelukt maar 2 miskramen en een missed abortion. De artsen hadden een onderzoek gedaan en zeiden dat onze genen niet matchen. Zwanger worden lukte wel maar zwanger blijven niet. Tot ik opnieuw zwanger werd. Na 3 jaar eindelijk een zwangerschap uitgedragen! Na ons zoontje geen anticonceptie gebruikt en ik werd gewoon na 4 maanden weer zwanger! Nu 2 gezonde kindjes!
Hier twee kinderen gekregen met ivf. Zeven jaar na het stoppen met de pil, spontaan zwanger van nr 3.

Inmiddels zijn ze bijna 18, 15 en 12. Geen verdere kinderen gekregen want na bekomen te zijn van de schrik van nr 3, heeft man zich laten steriliseren.
quote:fleetfox schreef op 18 september 2015 @ 09:51:

maar ik denk dat nooit iemand 100% uitspraak kan doen of je echt onvruchtbaar bent, je hoort dit soort verhalen immers best vaak.

Nee dat is ook zo. Ik heb alleen een erfelijke afwijking, een verhoogd bmi en nog een aantal andere zaken die mee speelden waardoor hij het zo op die manier stelde als zeer onwaarschijnlijk. Hij heeft daarna nog telefonisch contact met me opgenomen om onduidelijkheden op te helderen. Ik dacht van: oké, lastig, wanneer we er aan toe zijn; gaan we terug om met de artsen te praten en eventueel te kijken wat voor stappen we kunnen ondernemen. Nu zijn we dus tot 2x toe aangenaam verrast.

En ja, natuurlijk wisten we dat die kans er was; maar gezien mijn verdere medische geschiedenis hebben we er dus nooit echt bij stil gestaan dat het ook 'nu' zou kunnen gebeuren. We zagen het meer als 'in de toekomst gaan we er wel actief mee bezig', met als doel afvallen, behandelingen, hard werken, veel pijn en moeite etc. Nu komt het gewoon als een cadeautje in onze schoot geworpen. Beetje beduusd gewoon...
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Ik zou alleen de arts zijn oren met rust laten. Hij heeft je gezegd dat je moeilijk zwanger kunt raken. Jij maakt daar ontvruchtbaar van. Dat is wat anders.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Geen ervaring, wel een felicitatie. Van harte!
Crosspost.

Mooi cadeautje. Snap wel dat je beduusd bent.
Geweldig toch, dat die arts geen gelijk blijkt te hebben. Gefeliciteerd!
Dank jullie wel voor de felicitaties !

Ik heb maandag een afspraak met de huisarts. Ik weet van de vorige ervaring dat het rechtstreeks naar de afdeling gynaecologie van het ziekenhuis gaat worden in plaats van de verloskundige. Dus ik ga maandag maar eens in gesprek over hoe de komende maanden medisch gezien gaat verlopen. Ze zullen mij uit voorzorg wel weer vaker in het ziekenhuis willen hebben. Ook al verliep het de verleden keer allemaal gemoedelijk, zonder echte problemen... Ik hoop dat ik dit keer ook weer zulk geluk heb dat alles goed blijft gaan.
Gefeliciteerd !!

Zelf geen ervaring, maar een onvruchtbare vriendin bleek bij de eerste al vier maanden zwanger te zijn voordat het werd ontdekt. Toen de eerste 11 maanden was, werd nummer twee ook geboren.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Suze02 schreef op 18 september 2015 @ 09:51:

De arts heeft nooit gezegd dat je onvruchtbaar bent. En na je eerste spontane zwangerschap had je dat zelf ook al kunnen bedenken...Dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gefeliciteerd !!
quote:SarahMary schreef op 18 september 2015 @ 10:05:

[...]

Nee dat is ook zo. Ik heb alleen een erfelijke afwijking, een verhoogd bmi en nog een aantal andere zaken die mee speelden waardoor hij het zo op die manier stelde als zeer onwaarschijnlijk. Hij heeft daarna nog telefonisch contact met me opgenomen om onduidelijkheden op te helderen. Ik dacht van: oké, lastig, wanneer we er aan toe zijn; gaan we terug om met de artsen te praten en eventueel te kijken wat voor stappen we kunnen ondernemen. Nu zijn we dus tot 2x toe aangenaam verrast.

En ja, natuurlijk wisten we dat die kans er was; maar gezien mijn verdere medische geschiedenis hebben we er dus nooit echt bij stil gestaan dat het ook 'nu' zou kunnen gebeuren. We zagen het meer als 'in de toekomst gaan we er wel actief mee bezig', met als doel afvallen, behandelingen, hard werken, veel pijn en moeite etc. Nu komt het gewoon als een cadeautje in onze schoot geworpen. Beetje beduusd gewoon...

Beduusd snap ik wel! gefeliciteerd.

Alleen, waarom zou je de arts aan zijn oren willen trekken? Is hij een slechte arts omdat jij selectief geluisterd hebt?
"Ons kind wilde er gewoon zo graag komen."

Oh dus daarom ben ik nog niet zwanger!

Anyway - gefeliciteerd met je 2e zwangerschap, dat meen ik echt.

Maar ik zou ipv een arts die nooit heeft beweerd dat je onvruchtbaar was aan zijn oren te willen trekken, gewoon happy zijn.

Ik snap er weinig van hoe je jezelf onvruchtbaar durft te noemen terwijl je notabene 2x in 3 jaar tijd zonder hulp zwanger bent geworden.

En als ik het dus goed begrijp heb je toen je wel een partner kreeg hem dus verteld dat je onvruchtbaarbaar was? En dus zonder voorbehoedsmiddel vrijen om dan "oeps 10 weken" zwanger te zijn?

Dus ook geen foliumzuur? Aangepast dieet etc? Met deze zwangerschap dus ook niet?

Lekker verantwoordelijk zeg...
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Er zijn er wel meer hoor die nog geen foliumzuur slikten voordat ze zwanger waren.

Daar kan je ook gewoon mee beginnen zodra je zwanger bent.
Ik lees in jouw bericht een hoop ergenis en begrijp dat je zelf ook graag zwanger wil worden. Dat dit niet lukt is kut en heel vervelend maar daar kan een ander natuurlijk niets aan doen.
@Budhababe,

Een aangepast dieet? Ik eet met mijn partner en kind 'gewoon' gezond en eigenlijk niet anders dan een zwangere vrouw zou moeten doen. Ik drink sowieso al niet (heb ik een hekel aan) en ik slik geen medicatie. Ik rook niet - dus waar jij onverantwoordelijk vandaan haalt??? Ik denk dat je even bij jezelf te raden moet gaan. Sinds ik gisteren de test gedaan heb (en nog even een cb-test ben gaan halen) heb ik gelijk foliumzuur meegenomen. Zwanger zijn is niet een ziekte; vrouwen raken al eeuwen zwanger - je hoeft geen aangepast dieet te eten maar 'gewoon' gezond eten en een aantal dingen schrappen die hier sowieso al niet op het menu stonden.

Btw; volgens mij weet je niet half wat onverantwoordelijk gedrag is. Wij zijn een stabiel gezin, met alle liefde, stabiliteit en goede financiële situatie; waarbij een kind gewoon welkom (en gewenst) is. We hadden alleen niet gedacht dat het zou lukken.

En voor de mensen die zeggen: hij zei niet onvruchtbaar - nee, maar hij zei wel dat het zwanger worden op de ouderwetse manier niet zou lukken. Daarvoor was mijn bmi te hoog, heb ik pcos én een erfelijke afwijking aan mijn hypofyse. Dus de kansen waren erg gering tot bijna niet. Schijnbaar had hij het mis. Nee, ik ga hem niet opsporen en confronteren; maar ik vind het nog steeds frappant. Verder ga ik ook niet meer op zulke reacties in. Ik heb geen zin om mij te hoeven verdedigen voor andermans aannames.
Ik doe ook niet aan een aangepast dieet hoor. Welk dieet dan? Ja je mag als zwangere een aantal dingen niet hebben maar omdat nou dieet te noemen.

Ook ik ben met foliumzuur begonnen de dag na de positieve test ( op zondag getest toen zat de winkel dicht). Ons meisje is helemaal gezond.

To, er is een heel gezellig zwangerschapsklaagtopic. Je bent van harte welkom.
quote:MadameQetesh schreef op 18 september 2015 @ 10:53:

Er zijn er wel meer hoor die nog geen foliumzuur slikten voordat ze zwanger waren.

Daar kan je ook gewoon mee beginnen zodra je zwanger bent.Nadat Amerikaanse gezondheidsautoriteiten in september 1992 ermee begonnen waren, wordt sinds 1993 in Nederland zwangere vrouwen en vrouwen met een kinderwens aangeraden om dagelijks 400 microgram (0,4 mg/dag) foliumzuur te slikken van minimaal vier weken voor de bevruchting tot acht weken daarna.[2] Eind 1995 begon het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Sport ook een mediacampagne om dit advies meer bekendheid te geven. De aanbevolen dagelijkse extra dosis voor zwangere vrouwen is 400 tot 600 microgram per dag (0,4 tot 0,6 mg/dag).

Een probleem is dat de meeste zwangeren pas met foliumzuursuppletie beginnen wanneer een groot deel van deze periode al verstreken is, namelijk wanneer zij weten dat zij zwanger zijn. Het is daarom erg belangrijk al met foliumzuursuppletie te beginnen als er een zwangerschapswens is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Foliumzuu ... twikkeling

Na 10 weken (haar eerste zwangerschap) heeft t niet meer zoveel nut.

Ik vind dat gewoon stom, als je bewust onveilige sex hebt en zwanger wil worden slik dan gewoon foliumzuur.
quote:SarahMary schreef op 18 september 2015 @ 10:57:

@Budhababe,

Een aangepast dieet? Ik eet met mijn partner en kind 'gewoon' gezond en eigenlijk niet anders dan een zwangere vrouw zou moeten doen. Ik drink sowieso al niet (heb ik een hekel aan) en ik slik geen medicatie. Ik rook niet - dus waar jij onverantwoordelijk vandaan haalt??? Ik denk dat je even bij jezelf te raden moet gaan. Sinds ik gisteren de test gedaan heb (en nog even een cb-test ben gaan halen) heb ik gelijk foliumzuur meegenomen. Zwanger zijn is niet een ziekte; vrouwen raken al eeuwen zwanger - je hoeft geen aangepast dieet te eten maar 'gewoon' gezond eten en een aantal dingen schrappen die hier sowieso al niet op het menu stonden.

Btw; volgens mij weet je niet half wat onverantwoordelijk gedrag is. Wij zijn een stabiel gezin, met alle liefde, stabiliteit en goede financiële situatie; waarbij een kind gewoon welkom (en gewenst) is. We hadden alleen niet gedacht dat het zou lukken.

En voor de mensen die zeggen: hij zei niet onvruchtbaar - nee, maar hij zei wel dat het zwanger worden op de ouderwetse manier niet zou lukken. Daarvoor was mijn bmi te hoog, heb ik pcos én een erfelijke afwijking aan mijn hypofyse. Dus de kansen waren erg gering tot bijna niet. Schijnbaar had hij het mis. Nee, ik ga hem niet opsporen en confronteren; maar ik vind het nog steeds frappant. Verder ga ik ook niet meer op zulke reacties in. Ik heb geen zin om mij te hoeven verdedigen voor andermans aannames.

Blablabla, na die eerste keer had er een lampje moeten gaan branden, wat voor een bewijs dat je dus wel zwanger kan worden heb je nodig naast een levende baby?

Prima dat je nu folium slikt en er standaard een goed dieet op na houdt (ik bedoel met dieet niet een afval dieet) en veel succes ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven