Opzien tegen tweede bevalling

05-07-2017 19:56 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb denk ik wat bemoedigende woorden nodig 😉 Onze wens voor een tweede kindje was sterker dan de angst voor het bevallen, maar het komt dichterbij en de kop in het zand steken gaat niet lang meer werken. Ik ben nu namelijk 31 weken zwanger.

Mijn eerste bevalling was heftig. In een notendop; mijn vliezen braken om half 2 's nachts en 36 uur later is mijn zoon geboren. Dit is nu op dit moment 2 jaar en een maand geleden. Het duurde even voor het op gang kwam en ik heb heel wat uren weeën weggepufd. Ik raakte soort van in paniek omdat ik geen energie meer over had en nog maar 2-3 cm ontsluiting had (22 uur na het breken van de vliezen). Het voelde alsof ik het niet aankon (ondanks dat ik van tevoren juist had bedacht om heel ontspannen te zijn en te geloven in mn eigen kracht als vrouw). Na 24u werd ik medisch in verband met de gebroken vliezen (infectiegevaar). Toen heb ik ook een ruggenprik gekregen omdat ik het niet meer trok. Die werkte maar aan één helft van m'n lichaam dus slapen zat er alsnog niet in. Ik moest worden bijgestimuleerd en kreeg nog zuurstof toegediend. Heb heel lang op 9 cm en een randje gezeten (6u ofzo). Toen mocht ik eindelijk persen en na 1,5u is besloten een (flinke!!) knip te zetten en een vacuüm te gebruiken. Met succes. M'n kraamverzorgster had nog nooit zo'n blauwe plek gezien. Heb ook weken op een plankje gezeten. Ben na de bevalling flauw gevallen toen ik wilde douchen (onder begeleiding).

Afijn. Nu mag ik nog een keer. Ik probeer mezelf er van te overtuigen dat het mee kan gaan vallen. Mijn zoon lag in stuit en is gedraaid door de verloskundigen met 36+4 weken. Met de geboorte (40+5) bleek het een sterrenkijker. Ik heb weleens gelezen dat die weeen heftiger zijn bij een sterrenkijker. Het persen sowieso, dat verklaart de kunstverlossing. En hij is pas ingedaald een week voor de bevalling. Ik zat nog potdicht, misschien ook daardoor..?
Hebben jullie ervaringen op dit gebied? Misschien een sterrenkijker en een kindje dat normaal lag?
Dit kindje lag vandeweek trouwens met het hoofd naar beneden en al wat ingedaald, dus fingers crossed dat het zo blijft.
Geen ervaring of tips. Maar bespreek het goed met je verloskundige.

Ik kan wel vertellen dat mijn schoonzus bij de eerste een behoorlijk lange bevalling had (ong 16 uur) en bij de tweede 2 uur. Bij de eerste heeft ze ook 1,5 uur geperst, bij de tweede een half uur. Geeft natuurlijk allemaal geen garanties voor jou, maar het kan dus wel heel anders worden!
Ja, heftige eerste bevalling met knip, pomp en operatie erna. Misschien niet zo heftig als bij jou, maar toch: de tweede was echt totaal anders. Zoveel makkelijker, ook veel meer het idee gehad dat ik het zelf deed. Daardoor ook meer een trots gevoel.
In mijn geval klopte het echt dat de eerste de weg had vrijgemaakt om zo te zeggen.

Maar mbt je angst: praat erover met je VK.
Heel herkenbaar. Mijn dochter zat klem bij de geboorte en is met geweld uit mijn buik geduwd, meteen weggehaald, omdat ze niet ademde en moest 5 dagen in het ziekenhuis blijven. Allemaal goed gekomen, maar dat was een erg heftige ervaring.

Toch wilden we graag een tweede kind, die 3 1/2 jaar later geboren is. Ik zag enorm op tegen de bevalling, heb in het ziekenhuis nog extra echo's gehad om de groei in de gaten te houden en laten noteren dat er sneller zou worden ingegrepen dmv een keizersnee bij elk teken van problemen. Toen het er op leek dat zoon niet geboren wilde worden, werd alles in gereedheid gebracht voor een keizersnee en net toen ze me daarvoor kwamen halen, schoot zoon naar beneden (hij was niet eens ingedaald daarvoor) en was binnen 3x persen geboren. Achteraf viel deze 2e keer erg mee, duurde net aan 6 uur, terwijl de eerste keer 24 uur heeft geduurd. Ook mochten we direct naar huis.

Een volgende bevalling kan bij dezelfde vrouw dus heel anders uitpakken. Eerste en tweede kind waren even zwaar bij de geboorte (8 pond), maar zo anders van bouw, dat de 2e keer dus veel soepeler en sneller ging. Ik was de 2e keer ook veel sneller hersteld.

Praat zeker ook met je vk over je angst.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Meestal is het zo, dat de eerste al de weg bereid heeft voor de tweede. Bij mij in ieder geval wel. Laten we hopen dat het bij jou ook zo is! Bespreek het in ieder geval, want dan houden ze er rekening mee dat je wat gespannen bent. Komt goed!
Zonder oorzaak geen gevolg
1e bevalling bijna 2 dagen onderweg.
2e bevalling binnen 4 uur van gebroken vliezen naar een baby.

Dus hou hoop! Het kan heeel anders gaan!
Mijn tweede bevalling was een eitje vergeleken bij mijn eerste. Duurde veel korter (effectief dan, ik werd ingeleid en vanaf het breken van de vliezen tot de bevalling duurde het zo'n vier uur) èn ik kreeg een ruggenprik.

Heb je de opties voor de pijnbestrijding met je vk besproken?
Oh wauw, ik lees inderdaad al heftige verhalen, maar gelukkig ook positieve tweede ervaringen.

Ik heb afgelopen week een blaadje meegekregen om mijn geboorteplan te schrijven. Op de één of andere manier zou ik heel veel dingen hetzelfde opschrijven als bij de eerste, met dat verschil dat ik milder ga zijn naar mezelf (ruggenprik is geen schande, bijv). Dus praten erover gaat gebeuren maar ik hoop maar dat er wat tijd voor vrijgemaakt wordt :-| Aangezien het een dingetje is.
Maar ik zou er voor tekenen om zoals jullie voorbeelden binnen een paar uur 'moeiteloos' te bevallen!
anoniem_150741 wijzigde dit bericht op 05-07-2017 20:37
0.34% gewijzigd
Je kunt ook direct voor een ruggenprik gaan als dat jou rust geeft. Sterkte!
SallySpectra schreef:
05-07-2017 20:25
Mijn tweede bevalling was een eitje vergeleken bij mijn eerste. Duurde veel korter (effectief dan, ik werd ingeleid en vanaf het breken van de vliezen tot de bevalling duurde het zo'n vier uur) èn ik kreeg een ruggenprik.

Heb je de opties voor de pijnbestrijding met je vk besproken?
Ah top!! Fijn dat het zo ging bij de tweede.

Met de vk nog niet, wel kort met de gynaecoloog (was een eenmalig consult). Ze kon me in elk geval vertellen dat je 'het pompje' (remifentanil) in elk geval tot het einde van de bevalling nog kunt krijgen. Dat is niet afhankelijk van een bepaald aantal cm ontsluiting zoals bij de ruggenprik.
Maarja, ik begin sowieso thuis (heb geen medische indicatie of verzekering voor ziekenhuis). Ik had vorige keer een TENS-apparaat voor thuis, maar ik had niet het idee dat het iets deed dus ik denk dat ik die op zolder laat liggen...
Bij mij verschilden beide bevallingen als dag en nacht. Bij de eerste bevalling heb ik na 10 uur vreselijke weeen die me vrijwel geen ontsluiting opleverden een dosis weeenopwekkers gekregen waar je een olifant mee zou kunnen laten bevallen. Daarna nog 10 uur heel erg veel pijn gehad, op een gegeven moment wel een ruggenprik, maar ook daar kwam de pijn gewoon doorheen. Een knip gehad en enorm veel hechtingen. Een verschrikking vond ik het. Bij de tweede bevalling waren de eerste paar uren heel relaxed, daarna opeens een kwartiertje heftige (pers)weeen en de baby floepte er zo uit toen de verloskundige net 5 seconden binnen was. Het was dat we enigszins in paniek waren omdat de baby zich opeens al aandiende terwijl de verloskundige er nog niet was, maar anders was het de ideale bevalling geweest.

Ik zou er dus niet vanuitgaan dat de tweede bevalling net zo zal lopen als de eerste. Meestal gaat de tweede bevalling veel sneller dan de eerste. Ik snap dat je er tegenop ziet hoor, dat is logisch, maar probeer het los te laten dat het vast weer zo'n drama zal worden. Best kans dat het veel makkelijker gaat nu!
Eis tijd voor een gesprek over pijnbestrijding! Vertel vooral ook aan je partner wat jij wil en zorg dat hij voor je opkomt als dat nodig is.
Ik vroeg bij nr 2 toen ik het niet meer trok om pijnbestrijding.
Toen begon de verpleegkundige over "ja ik zal een infuusje klaarmaken bladiebla"
Dus toen heb ik iets gemompeld over "ik wil ruggenprik. NU!" En man: "Ja, ze wil een ruggenprik".
En hoppa, het was geregeld.

Echt bespreek dit uitgebreid. Dat je eerder richting ziekenhuis wil omdat je HOE DAN OOK een ruggenprik wil. Zorg dat ze het noteren en herhaal het tot ze ervan gaan zuchten :biggrin:

Als je op het moment suprème toch geen ruggenprik wil, kun je je altijd nog bedenken.
Neem die ruggenprik! En proactief (dus voor ze je weeenopwekkers aanzetten) mocht het weer een inleiding worden.

Na een hel van een bevalling (inleiding, vacuum na 5 kwartier, operatie na de bevalling )heb ik ook wel even moeten slikken bij het idee van een natuurlijke tweelingbevalling. Het werd weer een inleiding, ruggenprik was een hemel en toen alles eindelijk begon was mijn bevalling in 3 uur gepiept. Echt! Een droom! Een van de mooiste dagen van mijn leven. Het kan dus echt echt anders gaan 😀😀
Remifentanil heb ik bij de eerste gehad. Haalde wel de scherpste randjes van de pijn (verpleegkundige gaf ook aan dat het bij mij minder goed werkte dan bij veel anderen) maar niet zoveel. Verder werd ik er ontzettend wazig van, en niet op een prettige manier.

Met de ruggenprik was ik helder en heb ik vrolijk keuvelend nummer 2 uitgeperst.
Mijn eerste bevalling duurde een dagje langer als die van jou, en de uitdrijving ging nog iets lastiger maar verder hetzelfde. Echt drama dus.

Mijn tweede bevalling duurde 3,5 uur vanaf het breken van mijn vliezen tot het komen van de placenta.
Hoi, hier hetzelfde!
27 weken zwanger van ons tweede kindje.
Zag al vreselijk op tegen de eerste bevalling, en dat was terecht, achteraf. Ging niet zo super...
Maar, we wilden graag 'compleet' zijn, dus ik ga het nog een keer proberen, maar jeetje, wat zie ik er verschrikkelijk tegen op zeg...
SallySpectra schreef:
05-07-2017 20:37
Eis tijd voor een gesprek over pijnbestrijding! Vertel vooral ook aan je partner wat jij wil en zorg dat hij voor je opkomt als dat nodig is.
Ik vroeg bij nr 2 toen ik het niet meer trok om pijnbestrijding.
Toen begon de verpleegkundige over "ja ik zal een infuusje klaarmaken bladiebla"
Dus toen heb ik iets gemompeld over "ik wil ruggenprik. NU!" En man: "Ja, ze wil een ruggenprik".
En hoppa, het was geregeld.

Echt bespreek dit uitgebreid. Dat je eerder richting ziekenhuis wil omdat je HOE DAN OOK een ruggenprik wil. Zorg dat ze het noteren en herhaal het tot ze ervan gaan zuchten :biggrin:

Als je op het moment suprème toch geen ruggenprik wil, kun je je altijd nog bedenken.
Haha... goeie! Ik hoorde een tijd een terug van iemand die het een beetje gefaket, als in: ze begon al te roepen dat ze het 'eeecht' niet meer trok toen het nog prima nog. Leek me toen wat overdreven maar als ik er zo over nadenk... 😉 Het duurde dacht ik wel 2/2,5u van moment aankomen ziekenhuis tot het moment dat het wat begon te helpen tegen de pijn. Die uren duurden echt een eeuwigheid.
SallySpectra schreef:
05-07-2017 20:42
Remifentanil heb ik bij de eerste gehad. Haalde wel de scherpste randjes van de pijn (verpleegkundige gaf ook aan dat het bij mij minder goed werkte dan bij veel anderen) maar niet zoveel. Verder werd ik er ontzettend wazig van, en niet op een prettige manier.

Met de ruggenprik was ik helder en heb ik vrolijk keuvelend nummer 2 uitgeperst.
Goed om te weten, Thanks!
Spreek er goed over met je verloskundige.

Ik weet de details niet, maar ik denk dat het zou kunnen dat je sowieso een medische indicatie krijgt als je om een ruggenprik vraagt.
Het is de moeite waard het na te vragen.

Succes in ieder geval,ik heb ook betere herinneringen aan de tweede bevalling.
Pieps2016 schreef:
05-07-2017 20:42
Mijn eerste bevalling duurde een dagje langer als die van jou, en de uitdrijving ging nog iets lastiger maar verder hetzelfde. Echt drama dus.

Mijn tweede bevalling duurde 3,5 uur vanaf het breken van mijn vliezen tot het komen van de placenta.
Oei, ik heb met je te doen...
Superfijn dat de tweede zo makkelijk ging. Ben je toen thuis bevallen zonder pijnbestrijding?
Ligt misschien aan het verloop van bevallingen maar bij alle 3 bevallingen is mij een ruggeprik aangeboden op het moment van binnenkomst, en alleen bij de eerste had ik al weeen. De andere 2 zijn ingeleid.
Pelia schreef:
05-07-2017 20:43
Hoi, hier hetzelfde!
27 weken zwanger van ons tweede kindje.
Zag al vreselijk op tegen de eerste bevalling, en dat was terecht, achteraf. Ging niet zo super...
Maar, we wilden graag 'compleet' zijn, dus ik ga het nog een keer proberen, maar jeetje, wat zie ik er verschrikkelijk tegen op zeg...
Vervelend hè? Ik zag er toen ook al tegenop, heb nog een boek gelezen over ontspannen de bevalling ingaan enzo en t is nu alleen maar erger geworden haha.
Ik moest eerst nog een half uur aan de ECG voordat ze pijnbestrijding wilde geven. En toen had ik opeens persweeën en hoefde het niet meer.
Volgende keer wil ik dus echt wel eerder richting ziekenhuis!

Edit: ik kwam dus met 8 cm ontsluiting in het ziekenhuis aan.
anoniem_318765 wijzigde dit bericht op 05-07-2017 21:23
13.49% gewijzigd
daardbei schreef:
05-07-2017 21:11
Oei, ik heb met je te doen...
Superfijn dat de tweede zo makkelijk ging. Ben je toen thuis bevallen zonder pijnbestrijding?
Nee bij mijn 2de ( en 3de) bevalling ben ik ingeleid en heb geen pijnstilling gehad. Het werd mij wel aangeboden maar het was gewoon niet nodig. Veel vrouwen zeggen dat ze dan gewoon een hoge pijngrens hebben maar ik ben er echt van overtuigd dat bij de ene bevalling de weeen helse pijn doen en bij de andere bevalling nauwelijks voelbaar is.
Ik herken je angst.. de eerste ingeleid, weeënstorm, uiteindelijk pas laat een ruggenprik, me laten liggen met persdrang. Na ruim 2 uur persen een knip en vacuümpomp, waardoor kind een voorkeurshouding ontwikkelde en zeer lang overprikkeld was (tot 5 mnd).
We hebben in ieder geval de afspraak dat mocht ik weer ingeleid moeten worden, dan krijg ik primair een ruggenprik. Ook word ik vaker gecheckt (ipv 4 uur lang niet meer aan mijn bed verschijnen).. ik ben nu 27 weken zwanger. Ik zie er tegenop, maar ik ga er ook een klein beetje van uit dat het nu anders en waarschijnlijk makkelijker zal gaan.
Erger je niet, verwonder je slechts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven