Rustige baby?
maandag 15 januari 2018 om 08:08
Ik ben nu bijna 31 weken zwanger van ons eerste kindje. Nu vindt ik ons kereltje vaak heel rustig. Ik voel hem wel regelmatig bewegen, maar over het algemeen is het heel rustig in mijn buik en moet ik me soms echt even concentreren of ik hem nog wel voel. Nu vroeg ik me af of dit normaal is en of andere vrouwen hier ook een 'rustige' baby hebben gehad?
Dit is mijn eerste zwangerschap, dus ik vindt het erg lastig om te weten wat nou normaal is. Nu ligt mijn placenta ook helemaal aan de voorkant en is mijn kindje al aan het indalen, dus misschien zijn dat ook reden waarom ik het minder goed voel allemaal? Alle controles bij de verloskundige zijn altijd helemaal prima!
Ik ga sowieso ook even de verloskundige bellen vandaag, maar ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Dit is mijn eerste zwangerschap, dus ik vindt het erg lastig om te weten wat nou normaal is. Nu ligt mijn placenta ook helemaal aan de voorkant en is mijn kindje al aan het indalen, dus misschien zijn dat ook reden waarom ik het minder goed voel allemaal? Alle controles bij de verloskundige zijn altijd helemaal prima!
Ik ga sowieso ook even de verloskundige bellen vandaag, maar ik ben benieuwd naar jullie reacties!
maandag 15 januari 2018 om 08:15
Er zijn wel richtlijnen voor hoe vaak je je kindje zou 'moeten' voelen bewegen. Overleg dat zeker even met je vk.
Mijn ervaringen zijn wisselend: druk kind, extreem rustig kind.
Jongetjes zijn gemiddeld wel wat rustiger tijdens de zwangerschap, maar goed, er zullen nu tig reacties komen van moeders met drukke jongetjes en rustige meisjes.
Mijn ervaringen zijn wisselend: druk kind, extreem rustig kind.
Jongetjes zijn gemiddeld wel wat rustiger tijdens de zwangerschap, maar goed, er zullen nu tig reacties komen van moeders met drukke jongetjes en rustige meisjes.
You are exactly where you're supposed to be. Because you make terrible choices.
Week 19 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 19 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 15 januari 2018 om 08:40
maandag 15 januari 2018 om 08:46
Met je placenta aan de voorkant voel je sowieso minder.
Mijn oudste was ook erg rustig in mn buik (nu nog steeds een rustig kind trouwens) soms voelde ik haar echt eem poos niet, zelfs een keer een ctg laten maken omdat ik haar de hele nacht niet gevoeld had.
De jongste heeft me helemaal beurs getrapt.
Als je het niet vertrouwt gewoon de verloskundige bellen hoor
Mijn oudste was ook erg rustig in mn buik (nu nog steeds een rustig kind trouwens) soms voelde ik haar echt eem poos niet, zelfs een keer een ctg laten maken omdat ik haar de hele nacht niet gevoeld had.
De jongste heeft me helemaal beurs getrapt.
Als je het niet vertrouwt gewoon de verloskundige bellen hoor
maandag 15 januari 2018 om 08:52
Mijn placenta had ik zowel bij de eerste als nu bij de tweede zwangerschap aan de voorkant. Het is dan heel normaal dat je minder voelt.
Als ze aan mij vroegen of ik het kindje goed voelde, ging ik altijd voor mezelf na of ik de kleine net zo voelde als de dagen ervoor, ik had tenslotte ook geen vergelijkingsmateriaal, behalve mijn eigen ervaringen. Als dat zo was, zei ik ja, ook al hield dat in dat je je kleintje in vergelijking met anderen minder voelt.
Laat je vooral niet gek maken door anderen, maak anders een korte aantekening voor jezelf als je je kleintje voelt, dan zie je vanzelf dat het best meevalt.
Veel succes nog de laatste weken!
Als ze aan mij vroegen of ik het kindje goed voelde, ging ik altijd voor mezelf na of ik de kleine net zo voelde als de dagen ervoor, ik had tenslotte ook geen vergelijkingsmateriaal, behalve mijn eigen ervaringen. Als dat zo was, zei ik ja, ook al hield dat in dat je je kleintje in vergelijking met anderen minder voelt.
Laat je vooral niet gek maken door anderen, maak anders een korte aantekening voor jezelf als je je kleintje voelt, dan zie je vanzelf dat het best meevalt.
Veel succes nog de laatste weken!
maandag 15 januari 2018 om 08:57
Hoe drukker jij bent, hoe rustiger jouw kind. Je wiegt hem als ware in slaap
Als ik beweging wilde voelen, legde ik mijn iPhone op mijn buik en zette ik een liedje op. Werkte wonderwel. Steeds hetzelfde liedje. Na de geboorte zette ik dat liedje weer aan als ze onrustig was of huilde. ( Het werkt écht
)
Als ik beweging wilde voelen, legde ik mijn iPhone op mijn buik en zette ik een liedje op. Werkte wonderwel. Steeds hetzelfde liedje. Na de geboorte zette ik dat liedje weer aan als ze onrustig was of huilde. ( Het werkt écht
maandag 15 januari 2018 om 09:20
Volgens mij gaat het er om dát je hem voelt en niet hoe hard 
Heb je trouwens al eens gepord?
Ik ging liggen en duwde tegen de kleine zijn kont en dan reageerde hij. En ik duwde vaak terug als hij duwde. Dan duwde hij weer terug.
Of op het eind dan legde ik iets kouds/warms tegen mijn buik aan de kant waar ik hem voelde liggen. Bij warmte kroop hij er dan dichter tegen aan en bij kou duwde hij het weg.
Heb je trouwens al eens gepord?
Of op het eind dan legde ik iets kouds/warms tegen mijn buik aan de kant waar ik hem voelde liggen. Bij warmte kroop hij er dan dichter tegen aan en bij kou duwde hij het weg.
maandag 15 januari 2018 om 09:24
Mijn kinderen waren in de buik allemaal enorm rustig. Vooral vanaf een week of 35 waren er soms dagen bij dat ik ze niet of nauwelijks voelde. Toen ik dat een keer aan de verloskundige vertelde verschoot ze van kleur en schrok zichtbaar. Maar gek genoeg heb ik mij zelden zorgen gemaakt. Ik had heel weinig buik (was amper zichtbaar zwanger) en ik denk dat ze gewoon geen ruimte hadden om te bewegen.
Na de geboorte hebben ze dat alles ingehaald en had ik juist enorm beweeglijke kinderen.
Na de geboorte hebben ze dat alles ingehaald en had ik juist enorm beweeglijke kinderen.
maandag 15 januari 2018 om 09:31
Ieder kindje heeft zijn eigen "normaal" - afhankelijk van waar de placenta ligt, kindje zelf, jouw activiteit etc. Je kunt gewoon een rustig kindje hebben, maar als je je zorgen maakt: beter een keer teveel controleren, dan een keer te weinig.
Als je je kindje minder voelt dan "normaal" - VK/huisarts bellen en aandringen op een groeiecho! Er kan al vanalles mis aan het gaan zijn zonder dat de VK niet merkt met normale controles. Niet om je bang te maken - maar ik vond het een eye-opener:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/22/he ... 7-a1134638
(En voor degene die dit paniekzaaierij vinden: dan lees je het toch gewoon niet?)
Als je je kindje minder voelt dan "normaal" - VK/huisarts bellen en aandringen op een groeiecho! Er kan al vanalles mis aan het gaan zijn zonder dat de VK niet merkt met normale controles. Niet om je bang te maken - maar ik vond het een eye-opener:
(En voor degene die dit paniekzaaierij vinden: dan lees je het toch gewoon niet?)
maandag 15 januari 2018 om 09:42
Hier heb je ook de folder over leven voelen van de vereniging van verloskundigen. Ze raden aan om als je je kind al even niet gevoeld hebt op je linkerzij te liggen 2uur lang en te tellen.
http://deverloskundige.nl/over-de-verlo ... n-bewegen/
http://deverloskundige.nl/over-de-verlo ... n-bewegen/
maandag 15 januari 2018 om 09:57
Bjorg schreef: ↑15-01-2018 09:31Ieder kindje heeft zijn eigen "normaal" - afhankelijk van waar de placenta ligt, kindje zelf, jouw activiteit etc. Je kunt gewoon een rustig kindje hebben, maar als je je zorgen maakt: beter een keer teveel controleren, dan een keer te weinig.
Dat artikel was voor mij de reden om mij aan te melden voor een speciale cursus die ons ziekenhuis bood aan verloskundigen in opleiding. Bij die cursus werden de verloskundigen getraind om bij te dikke vrouwen andere meetmethoden te gebruiken. Het meten met de hand of met een centimeter om mijn buik was inaccuraat door mijn vet. Ons kind werd gewoon geboren met 52cm en 3,5 kilo maar bij een doorsnee verloskundigen praktijk hadden ze de groei niet goed kunnen monitoren met de traditionele meetmethoden. Een kind is gewoon niet goed manueel te voelen bij obesitas en dat dringt nu pas door in de opleidingen van verloskundigen. Het was voor de cursisten ook indrukwekkend hoe zeer hun gemeten resultaten afweken van de werkelijkheid als er een echo werd gemaakt.
In principe 'mag' ik bij mijn volgende zwangerschap bij een doorsnee verloskundigen praktijk mijn zwangerschap doorlopen en met medische indicatie pas in de laatste weken naar het ziekenhuis. Maar dat wil ik niet en gelukkig hoeft dat ook niet. Dan maar weer elke keer naar het ziekenhuis en elke keer weer al die vragen en testen. Dan krijg ik wel elke keer mijn baby te zien en meten ze hem elke keer na.
maandag 15 januari 2018 om 11:26
Als je regelmatig bij de gynaecoloog op controle gaat en hij of zij jou verzekert dat alles in orde is, dan zou ik mij hier geen al te grote zorgen in maken. Je hoort wel vaker dat als de placenta vooraan ligt, dat je het kindje dan wat minder voelt bewegen. Toen ik zo’n 32 weken zwanger was van mijn eerste dochter, toen was het bewegen ook wat minder en moest ik mij inderdaad ook concentreren om te voelen of zij nog bewoog. Meestal ging ik dan rustig op de bank liggen en wachtte ik af tot mijn buik bewoon. Net alsof mijn lieve schat eventjes naar mij zwaaide.... Maak je je toch zorgen, ga dan eens op een extra controle.
dinsdag 16 januari 2018 om 10:33
Dank jullie wel voor de reacties!
Ik heb gisteren nog even contact opgenomen met de verloskundige en die vond mijn verhaal niet zorgwekkend klinken. Waarschijnlijk is het inderdaad een rustig kindje en voel ik minder door de placenta. Zolang ik hem elke dag voel is het goed, maar ik mag altijd langskomen voor een extra controle
.
Hopelijk is hij na de geboorte ook zo heerlijk rustig, haha!
Ik heb gisteren nog even contact opgenomen met de verloskundige en die vond mijn verhaal niet zorgwekkend klinken. Waarschijnlijk is het inderdaad een rustig kindje en voel ik minder door de placenta. Zolang ik hem elke dag voel is het goed, maar ik mag altijd langskomen voor een extra controle
Hopelijk is hij na de geboorte ook zo heerlijk rustig, haha!
dinsdag 16 januari 2018 om 12:29
Mijn dochtertje van nu vier weken was in de buik ook een stuk rustiger dan haar broertjes en zus. En nu nog is het een onwijs rustig meisje dat amper beweegt als ze slaapt en ook het liefst de hele dag slaapt. Ik kon wel altijd 10 bewegingen in het uur voelen als ik ervoor ging liggen, maar mijn placenta lag juist gunstig