Slechte 20 weken echo

09-07-2019 14:10 858 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Afgelopen 25 juni een 20 weken echo gehad. Daaruit bleek dat alle organen van onze dochter en haar hersenen uitstekend waren. Haar buikje en benen liepen goed qua groei. Alleen haar hoofdje zat op de onderste lijn. Verder lag ze compleet dubbel gevouwen en kon ze het hartje niet heel goed zien. Een week (afgelopen 3 juli) later nogmaals een 20 echo gehad en hopen dat ze nu wat meer mee wilde werken qua ligging.
Hier kon de echoscopiste bevestigen dat alle organen etc. er uitstekend uitzagen. Alleen haar hoofdje zat nu onder de onderste lijn en haar buikje en benen kwamen nu in de buurt van de onderste lijn. Bovendien vond ze dat ik ook weinig vruchtwater had.
Ze heeft ons doorgestuurd naar het Erasmus. Afgelopen vrijdag hadden we daar een afspraak voor een guo.
Daaruit bleek dat de organen er inderdaad goed uitzagen alleen dat onze dochter ruim 3 weken achter liep op groei en echodense darmen heeft.
Gisteren een vlokkentest gehad, omdat ik te weinig vruchtwater had voor een punctie.
Het kan zijn dat er een chromosoomafwijking is (nipt met nevenbevindingen gedaan en daaruit kwam dat ze gezond is) en ze gaan ook nog verder kijken op genenafwijkingen.
Heb wel gemeld dat ik dacht dat ik vruchtwater lekte. Ik voelde een week of wat geleden wat druppelen en heb toen snel mn vingers eronder gehouden en geroken, maar was absoluut geen urine geur.
Ze denken dat dat inderdaad goed mogelijk is, omdat ik weinig vruchtwater heb in combi met een niet goed werkende placenta dat onze dochter daarom nu achterloopt op groei. Maar het kan ook een afwijking zijn. Al had ik toen ik 16 weken was ook nog een echo gehad en daar zag alles er goed uit qua groei en vruchtwater.
Nu nog 10 dagen in de stress zitten voor de uitslagen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zowel positief als negatief? Ik maak me zo ontzettend veel zorgen. Ik voel haar meerdere keren per dag bewegen en kan me niet voorstellen dat er iets mis met haar is.

Sorry voor het lange en warrige verhaal.

Liefs,
Ginny
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring op die termijn of met die specifieke dingen. Ik had een slechte echo met 13 weken en heb toen nog twee weken in spanning moeten zitten. Vreselijk was dat. Sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Sterkte meid met afwachten. :hug:
Hopelijk valt het mee allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Speciaal even snel een account aangemaakt, eigenlijk lees ik altijd alleen maar mee.

Mijn meisje bleek ook de de 20 weken echo klein te zijn, vooral haar hoofd. Doorgestuurd voor guo en daar zagen ze ook echodense darmen. Veelvoudig echo's gehad, de ene keer weer erg klein en de andere keer viel het mee. Van verloskundige naar gynaecoloog, terug naar verloskundige en weer terug naar gynaecoloog.. Moest eigenlijk met 37 weken ingeleid word en maar besloten toch dat we het nog even aan konden kijken.

Om een lang verhaal kort te maken, ik en met 41+1 bevallen van een perfect meisje van 50 cm en 3000 gram, niks mis mee dus!

Ik hoop voor jou dat dit ook bij jou het geval is en probeer te genieten van je drukke buik en niet teveel te stressen!
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk was de uitslag bij jou wel goed.
Dat wachten is inderdaad vreselijk. Dat wens je niemand toe.
Alle reacties Link kopieren
Esseje dat is geweldig nieuws! Wat fijn voor jullie dat jullie een gezonde dochter hebben gekregen.
Ik hoop zo dat het bij ons ook zo gaat aflopen.
Zoiets lezen geeft me alleen maar meer hoop. Al weet ik dat het bij ons ander zou kunnen aflopen, maar jouw verhaal lezen doet me goed.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ginnyy,

Wat vreselijk moet dat zijn. Lig je nu in het ziekenhuis?

Ik heb geen ervaring maar ik wil je heel veel sterkte toewensen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons waren de darmen ook echodens op de 20-weken echo. Alle echo's en onderzoeken voor die tijd waren prima (was nog voor de NIPT, wel combinatietest gedaan). Verder geen afwijkingen. We hebben toch een vruchtwaterpunctie laten doen en daar kwam uit dat dochter een niet levensbedreigende genetische afwijking had.
Echodense darmen zijn meestal vals alarm overigens. In ons geval was de ontdekking van de genetische afwijking ook een toevalstreffer, had niets met de echodense darmen te maken. De darmen waren alle echo's daarna ook weer prima.
Maar het was wel een hele nare periode, waarin je even keihard van je roze wolk af flikkert en alles ineens heel onzeker wordt. Veel sterkte en ik hoop op goed nieuws voor je.
Alle reacties Link kopieren
Nee lig niet in het ziekenhuis. Mocht gewoon naar huis toe. Heb wel 2 dagen bedrust gekregen vanwege de vlokkentest.

@ duufje: gelukkig maar dat jullie dochter geen levensbedreigende afwijking heeft. Heb vrijdag weer een echo bij de verloskundige. Ben officieel daar weg, maar voor onze gemoedsrust zei ze kom maar gewoon langs voor extra echo. Gewoon de geruststelling dat het hartje nog klopt.
Hè joh wat vervelend.

Even een hart onder je riem (wel een ander verhaal); wij hadden ook geen goede 20 weken echo; hartje kon niet goed beoordeeld worden, en na 2x de echo te hebben gedaan zijn we doorverwezen naar de kindercardioloog in het Erasmus. Ze zag een afwijking bij de aorta (lang verhaal) en we moesten met 30 weken terugkomen. Omdat de Nipt goed was hoefden we geen vruchtwaterpunctie te doen. Na 10 onzekere weken weer met lood in de schoenen naar t Erasmus en toen..
zagen ze niets meer! Blijkbaar kan dat dus ook..
o_o
Na de geboorte (na 10 dagen) meteen teruggegaan naar het Erasmus voor nog een check en ook toen zagen ze niets meer. Bizar toch?

Onze zoon is nu 12 weken oud en ligt op dit moment heerlijk bij me te drinken en blaakt van gezondheid.

Sterkte! Laat je niet gek maken..
Alle reacties Link kopieren
Nee, maar wel een vriendin die een paar weken geleden ook te horen kreeg dat er iets niet goed is. Heel naar die onzekerheid, sterkte!
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje had met de 20 weken echo ook echodense darmen. En een te grote nier wat zou kunnen duiden op een genetische afwijking. Ik heb een vruchtwaterpunctie laten uitvoeren en hier is niets uitgekomen. De echodense darmen bleken rond 30 weken ook bijgetrokken te zijn.

Dus eigenlijk lijkt het gewoon een gezond kindje te zijn. Ik ben nog niet bevallen dus het is nog wel spannend. Maar ik heb vanaf de 20 weken echo tot aan de 30 weken echo in de stress gezeten 😥

Aan de ene kant, goed dat ze alles kunnen zien maar aan de andere kant, ik zat er behoorlijk doorheen. Wat een spanning :|

Dus ik leef met je mee :hug: . Laat je hier nog weten wat eruit komt?
Alle reacties Link kopieren
Wat een stress TO.
Ik heb geen ervaring met echodense darmen (wat is dat?). Maar wel met een groeiachterstand. Bij 20 weken viel die achterstand nog wel mee, maar ik moest met 30 weken terugkomen vanwege iets anders (een nierafwijking, waar achteraf geen sprake van is!). En toen bleek ze inderdaad te klein te zijn.
Ik zou met 37 weken een keizersnede krijgen (ivm stuitligging), maar de bevalling begon spontaan met 36 weken. Ze was inderdaad klein, 2 kilo. Maar ze is nu 5 maanden en helemaal bijgetrokken ;)

Ik hoop dat het bij jou ook allemaal goed afloopt. Ik kan me voorstellen dat dat wachten verschrikkelijk is.
Alle reacties Link kopieren
We krijgen 19 juli de uitslag van de vlokkentest.
Ik voel haar gelukkig vandaag ontzettend veel bewegen dat is alleen maar goed volgens de verloskundige. Heb haar even gebeld. Was bang dat het misschien zou komen omdat ze het benauwd zou hebben, maar is echt niet het geval. Ben nu overal onzeker over.

Heel fijn dat jullie toch een gezond k kindje gaan krijgen dreuzel. En inderdaad die onzekerheid en stress is vreselijk. Heb toevallig gisteren een brief van het Erasmus gehad dat ik begin september voor de groeiecho met 30 weken moet terug komen. Hopen dat alles goed is en we gewoon dan naar de afspraak kunnen.

Ben afgelopen 2 dagen geen vruchtwater meer verloren naar mijn weten. Voor het laatst maandagavond. Probeer nu ook echt alleen maar rust te houden. Vandaag wel wezen werken. Hoefde maar een half dagje.

Navy-blue dat zijn darmen die er op de echo net zo wit uitzien als botten. Darmen zien er normaal gesproken minder wit (‘echodens’) uit dan botten.
Hoeveel liep ze achter qua groei?
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb ook een slechte twintig weken echo gehad. Bij mijn zoontje werd er een ernstige hartafwijking geconstateerd. (Later in de zwangerschap ook een groeiachterstand maar dat hield geen verband met elkaar)
Wij hebben toen een vruchtwaterpunctie laten doen waar gelukkig verder niks uit kwam. Die weken wachten op de uitslag waren echt vreselijk! Er gaat van alles door je hoofd.. ik wil je heel veel sterkte wensen! Voor ons was het een slopende periode! Ik weet nog dat ik er zoveel verdriet van had dat ik me soms afsloot voor het bewegende kindje in mijn buik. Ik durfde me in die weken soms niet meer verder aan hem te hechten.
Wat ons hielp is vooral blijven praten, ook over een eventuele slechte uitslag. Wat we dan hadden gewild.

Inmiddels is ons zoontje 11 weken oud, medisch gezien nog wel een lange weg te gaan maar hij doet het naar omstandigheden goed.

Ik hoop dat jij ook binnenkort goed nieuws krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Ginnyy schreef:
10-07-2019 13:25

Navy-blue dat zijn darmen die er op de echo net zo wit uitzien als botten. Darmen zien er normaal gesproken minder wit (‘echodens’) uit dan botten.
Hoeveel liep ze achter qua groei?
Ze hebben de achterstand nooit uitgedrukt in weken. Maar ze zat met haar buikje onder of op de P1 lijn, hoofd op P5 dacht ik en benen gemiddeld. Ze heeft in verhouding nu ook lange benen en een klein hoofd. Maar ze is gezond.
Mijn placenta werkte waarschijnlijk niet zo goed, ook had ik een hoge bloeddruk de laatste weken.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Heel dichtbij meegemaakt dat een twintig weken echo niet goed was. Week na week werd er getest en gekeken en met de week werd de voorspelling slechter. In eerste instantie zou het kindje motorisch achterlopen, daarna zou het überhaupt nooit kunnen lopen en zo werd de prognose zelfs dat het nooit kon praten en wss ook mentaal gehandicapt zou zijn. Tegen het eind vd zwangerschap bleek het kindje überhaupt niet levensvatbaar. Dat is super verdrietig maar komt gelukkig heel weinig voor!

Wel gezien hoeveel impact die onzekerheid en spanning met zich meebrengt en ik wil je op het hart drukken om goed voor jezelf te blijven zorgen. Geen stress is onmogelijk maar probeer jezelf niet gek te maken. Ik duim voor je mee dat alles goed is straks.
Alle reacties Link kopieren
Niet meegemaakt, maar ben op dit moment ook zwanger en kan me je zorgen goed voorstellen. Wat moet dit zwaar voor jullie zijn. Wil jullie heel veel sterkte toewensen :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hey TO. Ik heb aan je gedacht vandaag :daisy:
Hoe was de uitslag van de vlokkentest?
O sorry. Ik zie dat die volgende week vrijdag pas komt.
Heel veel sterkte. Ik heb meegelezen en leef ontzettend met je mee :hug:
elisa55 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 19:40
Reden: Spelfout
43.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Even een update. Afgelopen vrijdag naar de verloskundige geweest. Had gebeld of ik langs mocht komen voor onze eigen geruststelling. Haar hartje klopte uitstekend. Nog steeds weinig vruchtwater. Maar 5.5 cm. Normaal is tussen de 10 en 15 en onder de 5 is te weinig.
Werd terwijl ik daar lag gebeld door het ziekenhuis. Ze hadden 2 uitslagen terug. We zijn beide geen drager van taaislijmziekte en ook geen infectie. Dat is positief. Nu aanstaande vrijdag nog. Hoe dichterbij dat komt hoe nerveuzer ik word. Maar blijf positief. Voel haar elke dag meerdere keren en dat is goed.
Ik houd jullie op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Ginnyy.. Fijn dat de eerste uitslagen in elk geval goed zijn, succes nog met de laatste dagen wachten.. het is slopend.
Alle reacties Link kopieren
Succes vandaag Ginnyy!
Alle reacties Link kopieren
Succes! Ik duim voor je!
Sterkte Ginnyy
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft geen afwijkingen. Onderzoeken waren goed. Ze is wel veel te klein. Loopt 3 weken achter. Maandag afspraak met de kinderarts. We laten de zwangerschap niet afbreken, maar de kans dat ze het gaat overleven is heel erg klein.
Maar er is een kleine kans en die willen we haar geven. Ze is in feite gezond.
Ik heb dus blijkbaar placenta insufficientie.
Tis nu afwachten. De gynaecoloog zei in feite dat het beter was als we de zwangerschap zouden afbreken, maar dat doen we niet. Maandag dus het gesprek bij de kinderarts.
Al is er maar één sprankje kans dat ze het overleeft het is een kans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven