Te lage bloedplaatjes/bevalling
woensdag 27 januari 2016 om 10:19
Ik ben inmiddels 40+3 weken zwanger (van mijn eerste kind), nog geen tekenen van een naderende bevalling dus wordt maandag ingeleid als baby er dan nog niet is.
Paar weken geleden waren mijn trombocyten/bloedplaatjes al te laag (97), vorige week 93 en afgelopen maandag weer geprikt (83). Ze blijven dus dalen. De gynaecoloog gaf aan dat dit gevolgen kan hebben voor het plan van aanpak bij de bevalling, zoals geen ruggeprik, geen vacuumpomp en geen elektrode op hoofd van de baby, dit alles om extra bloedverlies te voorkomen.
Ik krijg het toch wel een beetje benauwd nu want wat als een ruggeprik of vacuum wel nodig zijn, wat dan? De gyn blijft een beetje vaag en heeft het over 'handelen naar bevinden' maar ik krijg niet duidelijk waaruit dat handelen dan kan bestaan.
Ik heb morgen een spoedafspraak bij de internist dus hopelijk wordt één en ander dan wat duidelijker.
Maar ik ben benieuwd of iemand hier toevallig al ervaring mee heeft (dus te lage trombocyten in combinatie met bevalling)?
Paar weken geleden waren mijn trombocyten/bloedplaatjes al te laag (97), vorige week 93 en afgelopen maandag weer geprikt (83). Ze blijven dus dalen. De gynaecoloog gaf aan dat dit gevolgen kan hebben voor het plan van aanpak bij de bevalling, zoals geen ruggeprik, geen vacuumpomp en geen elektrode op hoofd van de baby, dit alles om extra bloedverlies te voorkomen.
Ik krijg het toch wel een beetje benauwd nu want wat als een ruggeprik of vacuum wel nodig zijn, wat dan? De gyn blijft een beetje vaag en heeft het over 'handelen naar bevinden' maar ik krijg niet duidelijk waaruit dat handelen dan kan bestaan.
Ik heb morgen een spoedafspraak bij de internist dus hopelijk wordt één en ander dan wat duidelijker.
Maar ik ben benieuwd of iemand hier toevallig al ervaring mee heeft (dus te lage trombocyten in combinatie met bevalling)?
woensdag 27 januari 2016 om 10:31
Dankjewel voor he reactie. De gyn gaf aan dat ik bij een evt. keizersnede eerst een infuus zou krijgen met bloedplaatjes. Dus ik vroeg of ik die dan niet sowieso kon krijgen zodat ik ook een ruggeprik als pijnstilling zou kunnen krijgen, maar toen deed ze weer vaag.. Ik hoop natuurlijk dat het allemaal niet nodig is. Bleeh, ik had echt een droomzwangerschap, geen kwaaltjes, voel me goed dus heb geen zin in onduidelijkheid nu op het einde.
woensdag 27 januari 2016 om 11:48
woensdag 27 januari 2016 om 12:16
Wat raar kan me voorstellen dat je hier niet blij mee bent! Ik ben geen arts maar vind het raar dat ze het zo aan de toeval overlaten, bij pomp is er spoed , als je een weeenstorm heb en wel ruggenprik nodig heb wat dan? Ik wil je niet bang maken hoor maar een bevalling valt niet te plannen, ik zou denk ik in jou geval aansturen op een geplande keizersnede.
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
woensdag 27 januari 2016 om 12:46
Het is iets dat kan optreden tijdens de zwangerschap. Ik laat 2x per jaar bloedprikken ivm darmziekte en toen was deze waarde altijd goed en na de zwangerschap zal het waarschijnlijk ook weer gewoon herstellen.
Ik krijg inderdaad het liefst vooraf een infuus met bloedplaatjes maar ik begrijp ook wel dat ze daar voorzichtig mee zijn. Een keizersnede alleen om deze bloedwaarde vind ik ook 'zonde'. Als het niet anders kan moet het natuurlijk. Hopelijk is de internist morgen duidelijker.
Ik krijg inderdaad het liefst vooraf een infuus met bloedplaatjes maar ik begrijp ook wel dat ze daar voorzichtig mee zijn. Een keizersnede alleen om deze bloedwaarde vind ik ook 'zonde'. Als het niet anders kan moet het natuurlijk. Hopelijk is de internist morgen duidelijker.
woensdag 27 januari 2016 om 13:34
woensdag 27 januari 2016 om 13:54
Natuurlijk geen geplande keizersnede. Dan heb je sowieso bloedverlies, daarom ook dat infuus met bloedplaatjes. Wat TO ook echt wel zal krijgen als het om een andere reden, zoals vacuüm, ruggenprik (ook bij keizersnede) nodig is. Maar bloedplaatjes zijn een bloedproduct, met alle risico's van dien. Je kan er bijvoorbeeld allergisch op reageren, daarom geven ze het liever niet preventief. En daarom zegt de gynaecoloog waarschijnlijk ook handelen naar bevinden. Als jij t qua pijnstilling met remifentanyl af kan (wat sowieso minder bijwerkingen heeft dan ruggenprik) zal hij daar waarschijnlijk de voorkeur aan geven, zo niet, dan niet, maar t zal ter plekke risico's afwegen worden, ook afhankelijk van.hoe laag je trombo's bij bepaalde bevalling sowieso zijn. Als ze nog veel verder dalen, kom je voor een gewone bevalling misschien niet eens onder een preventieve transfusie uit. Maar bespreek je zorgen en onzekerheden met je gynaecoloog, en accepteer daarbij, dat hij/ zij ook bepaalde beslissingen ter plekke zal moeten nemen. Succes met de laatste loodjes!
donderdag 28 januari 2016 om 14:50
Update:
Ze proberen vacuum/ruggenprik/elektrode op hoofdje te vermijden maar als het niet anders kan, krijg ik bloedplaatjes toegediend. Na de bevalling worden de bloedplaatjes van de baby ook gecontroleerd.
De afspraak bij de internist was niet gericht op de bevalling maar op de bloedwaarde. De afwijking kan komen door de zwangerschap maar ook door een afwijking in de milt of lever tot bijv. leukemie. Ik heb een echo gehad van mijn milt (die was goed) en er zijn 5 buisjes bloed geprikt. Het wordt serieus opgepakt dus. Als er niks bijzonders uitkomt moet ik over 6 weken weer terug voor controle om te kijken of mijn bloed zichzelf weer heeft hersteld.
Ze proberen vacuum/ruggenprik/elektrode op hoofdje te vermijden maar als het niet anders kan, krijg ik bloedplaatjes toegediend. Na de bevalling worden de bloedplaatjes van de baby ook gecontroleerd.
De afspraak bij de internist was niet gericht op de bevalling maar op de bloedwaarde. De afwijking kan komen door de zwangerschap maar ook door een afwijking in de milt of lever tot bijv. leukemie. Ik heb een echo gehad van mijn milt (die was goed) en er zijn 5 buisjes bloed geprikt. Het wordt serieus opgepakt dus. Als er niks bijzonders uitkomt moet ik over 6 weken weer terug voor controle om te kijken of mijn bloed zichzelf weer heeft hersteld.