Tweeling, zo geschrokken
zondag 1 april 2018 om 11:17
Hoi Iedereen,
Op dit moment ben ik nu 8 weken zwanger. De zwangerschap op zich was redelijk een verrassing. Ik zeg redelijk, omdat wij 1 keer onveilige seks hebben gehad. Wel ben ik nu bijna 10 jaar samen met mijn vriend en hebben we altijd gezegd 'als het komt, is het goed'. Ik zelf ben nu 29 en mijn vriend 30, dus de leeftijd is wat dat betreft ook ok.
Omdat de zwangerschap niet gepland was, was ik eigenlijk nog steeds aan het wennen aan het feit dat ik uberhaupt zwanger was. Geen roze wolk voor mij nog. Had juist best veel angsten/beren op de weg. Nu moet ik zeggen dat ik sowieso een persoon ben die dit heel snel heeft en moeilijk om kan gaan met veranderingen. Ik voelde me sinds een weekje eigenlijk net weer mezelf en begon wat aan het idee te wennen. Zag mezelf al lopen met de baby in de draagdoek:)
Nu hebben we afgelopen week een eerste echo gehad en ik ben enorm geschrokken. Zoals de titel wel zegt ben ik dus in verwachting van een tweeling. Ik moet zeggen dat ik best wel in paniek ben geraakt. Hoe ga ik dit ooit doen? Ik had nooit verwacht een tweeling te krijgen, zit ook bij beide niet in de familie. Eerlijk gezegd zie ik het op dit moment niet echt zitten. Heb al twee dagen huilbuien omdat ik echt enorm emotioneel ben erover. Ik zie op tegen alle praktische kanten, zoals hoe ga ik dit combineren met mijn werk? En ik ben erg bang om in een sociaal isolement te komen en de deur niet meer uit te kunnen. Ook heb ik nog 2 honden, waardoor ik niet weet hoe ik de honden uit moet laten met de babies (eerst was het idee met de baby in de draagzak) Ook ben ik op dit moment aan het verhuizen, waardoor ik sowieso erg veel op mn bordje heb op dit moment.
Nouja, ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Wilde het gewoon even kwijt denk ik.
Wellicht zijn er nog mensen met slimme tips of gewoon even een hart onder de riem. Bedankt voor het lezen in ieder geval.
Op dit moment ben ik nu 8 weken zwanger. De zwangerschap op zich was redelijk een verrassing. Ik zeg redelijk, omdat wij 1 keer onveilige seks hebben gehad. Wel ben ik nu bijna 10 jaar samen met mijn vriend en hebben we altijd gezegd 'als het komt, is het goed'. Ik zelf ben nu 29 en mijn vriend 30, dus de leeftijd is wat dat betreft ook ok.
Omdat de zwangerschap niet gepland was, was ik eigenlijk nog steeds aan het wennen aan het feit dat ik uberhaupt zwanger was. Geen roze wolk voor mij nog. Had juist best veel angsten/beren op de weg. Nu moet ik zeggen dat ik sowieso een persoon ben die dit heel snel heeft en moeilijk om kan gaan met veranderingen. Ik voelde me sinds een weekje eigenlijk net weer mezelf en begon wat aan het idee te wennen. Zag mezelf al lopen met de baby in de draagdoek:)
Nu hebben we afgelopen week een eerste echo gehad en ik ben enorm geschrokken. Zoals de titel wel zegt ben ik dus in verwachting van een tweeling. Ik moet zeggen dat ik best wel in paniek ben geraakt. Hoe ga ik dit ooit doen? Ik had nooit verwacht een tweeling te krijgen, zit ook bij beide niet in de familie. Eerlijk gezegd zie ik het op dit moment niet echt zitten. Heb al twee dagen huilbuien omdat ik echt enorm emotioneel ben erover. Ik zie op tegen alle praktische kanten, zoals hoe ga ik dit combineren met mijn werk? En ik ben erg bang om in een sociaal isolement te komen en de deur niet meer uit te kunnen. Ook heb ik nog 2 honden, waardoor ik niet weet hoe ik de honden uit moet laten met de babies (eerst was het idee met de baby in de draagzak) Ook ben ik op dit moment aan het verhuizen, waardoor ik sowieso erg veel op mn bordje heb op dit moment.
Nouja, ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Wilde het gewoon even kwijt denk ik.
Wellicht zijn er nog mensen met slimme tips of gewoon even een hart onder de riem. Bedankt voor het lezen in ieder geval.
zondag 1 april 2018 om 11:51
zondag 1 april 2018 om 11:54
Misschien omdat er minder te regelen viel?nerdopviva schreef: ↑01-04-2018 11:50Ik ken ook zo'n stel. Inderdaad, na de eerste zei de dokter dat ze nog even door moest persen want er kwam er nog eentje. Nuchtere ouders, dus ze maakten er niet echt een probleem van. Eén wieg? Dan gaan ze tijdelijk met z'n tweeën in de wieg. Allebei honger, dan moest er eentje even wachten of de andere ouder werd ingeschakeld. Sowieso heb ik het idee dat er vroeger veel makkelijker werd gedacht over (de praktische kanten van) kinderen. Of ik kom gewoon uit een nuchtere omgeving, dat kan ook![]()
Moeders bleven vaak thuis, dus hoefde je ook niet te zorgen voor kinderopvang ed.
En kinderen kwamen er vaak " gewoon".
zondag 1 april 2018 om 11:55
En laten we wel wezen; ze lopen niet zomaar je buik uit op weg naar hun eerste sollicitatie gesprek. Tussen de bevalling en laatstgenoemde zitten nog heel veel fases waarin je als moeder meegroeit.vivapimpelmees schreef: ↑01-04-2018 11:51Ik hoorde 3 dagen voor mn bevalling dat het een tweeling zou gaan worden. de schrik was groot en ook ik zag allerlei beren op de weg maar ik moest de knop snel omzetten.
en geloof me, een tweeling is leuk! natuurlijk is t druk maar je staat er niet alleen voor toch?
gefeliciteerd!
zondag 1 april 2018 om 11:58
Ik snap dat je even in paniek bent. Maar het komt goed. Ik kreeg er ook 2 ongepland en ik stond er alleen voor. Inmiddels zijn is de tweeling 13. Het eerste jaar is best pittig, vond ik. Maar daarna is het echt suoer leuk! En echt je vind je ritme wel. Maak je niet te druk. Je zult zien dat alles op zijn pootjes terecht komt. Kom tijd, komt raad. En natuurlijk gefeliciteerd!
zondag 1 april 2018 om 11:58
Een vriendin van mij beviel van een tweeling toen haar eerste kindje 1,5 jaar oud was, zij heeft dus drie kinderen binnen anderhalf jaar.
Daarnaast werkt zij zelf als arts, inclusief weekenddiensten ect. En heeft ze ook gewoon een sociaal leven.
Tweelingwagen met meerijplankje voor de oudste. Tweeling samen in een draagdoek kan ook.
Zelf heb ik geen tweeling, wel twee kinderen met 14 maanden er tussen, dus ook een hele poos met een duowandelwagen gelopen, halve volksverhuizing aan spullen als we ergens heen gingen, twee ledikantjes in huis, twee kinderstoelen in huis en luiers die niet aan te slepen waren (Kruidvat bezorgt gratis thuis bij bestelling van meer dan 50 euro en daar zit je zo aan met luiers, scheelt weer zelf slepen).
Er komt nu even heel veel op je af, maar dit gaat jullie lukken!
Daarnaast werkt zij zelf als arts, inclusief weekenddiensten ect. En heeft ze ook gewoon een sociaal leven.
Tweelingwagen met meerijplankje voor de oudste. Tweeling samen in een draagdoek kan ook.
Zelf heb ik geen tweeling, wel twee kinderen met 14 maanden er tussen, dus ook een hele poos met een duowandelwagen gelopen, halve volksverhuizing aan spullen als we ergens heen gingen, twee ledikantjes in huis, twee kinderstoelen in huis en luiers die niet aan te slepen waren (Kruidvat bezorgt gratis thuis bij bestelling van meer dan 50 euro en daar zit je zo aan met luiers, scheelt weer zelf slepen).
Er komt nu even heel veel op je af, maar dit gaat jullie lukken!
zondag 1 april 2018 om 12:14
Ana_Isabel2 schreef: ↑01-04-2018 11:54Misschien omdat er minder te regelen viel?
Moeders bleven vaak thuis, dus hoefde je ook niet te zorgen voor kinderopvang ed.
En kinderen kwamen er vaak " gewoon".
Met een eigen bedrijf en al een kind viel er genoeg te regelen. Maar het was nu eenmaal zo, dus werd voor alles "gewoon" een oplossing bedacht.
zondag 1 april 2018 om 12:16
Oepsnerdopviva schreef: ↑01-04-2018 12:14Met een eigen bedrijf en al een kind viel er genoeg te regelen. Maar het was nu eenmaal zo, dus werd voor alles "gewoon" een oplossing bedacht.
Wel een goede mentaliteit. Zo zijn wij ook opgevoed.
zondag 1 april 2018 om 12:18
Bedankt voor alle lieve berichten! Doet me erg goed. Het is fijn om even je verhaal kwijt te kunnen, ook al is het op internet. En fijn om te lezen dat het bij iedereen goed is gekomen!
En inderdaad: mijn vriend is er ook nog en natuurlijk zal hij ook gaan opvoeden/taken voor zijn rekening nemen. We hebben ook afgesproken een beetje makkelijk te zijn (hopelijk) en als één van de twee weg wil de ander gewoon thuis blijft. Ook wil ik zeker een goede oppas zoeken en hebben opa's en oma's al aangeboden om wel eens een weekendje/nachtje op te willen passen (ze wonen allemaal wat verder weg, dus echt structureel gaat niet).
Het lijkt mij vooral wel leuk voor de kinderen zelf. Dat er altijd een broertje/zusje is van dezelfde leeftijd en in dezelfde fase. Ik ben ook wel benieuwd naar hun interactie later en heb dan ook weer wel gehoord dat ze elkaar flink kunnen bezighouden (wat dan weer fijn is voor de ouders:))
En inderdaad: mijn vriend is er ook nog en natuurlijk zal hij ook gaan opvoeden/taken voor zijn rekening nemen. We hebben ook afgesproken een beetje makkelijk te zijn (hopelijk) en als één van de twee weg wil de ander gewoon thuis blijft. Ook wil ik zeker een goede oppas zoeken en hebben opa's en oma's al aangeboden om wel eens een weekendje/nachtje op te willen passen (ze wonen allemaal wat verder weg, dus echt structureel gaat niet).
Het lijkt mij vooral wel leuk voor de kinderen zelf. Dat er altijd een broertje/zusje is van dezelfde leeftijd en in dezelfde fase. Ik ben ook wel benieuwd naar hun interactie later en heb dan ook weer wel gehoord dat ze elkaar flink kunnen bezighouden (wat dan weer fijn is voor de ouders:))
zondag 1 april 2018 om 14:49
Je bent daarna ook meteen klaar.
En tweelingen zijn kleiner bij geboorte, mocht je voor een natuurlijke bevalling gaan, kan dat het makkelijker maken denk ik.
En met een tweeling is de kans op keizersnede groter, maar een keizersnede kan dan ook weer een hoop vaginale ellende en verdriet besparen waar andere vrouwen je niks zeggen.
Win-win situatie. En dan heb je 2 kids, dus klaar. Lekker toch!
En tweelingen zijn kleiner bij geboorte, mocht je voor een natuurlijke bevalling gaan, kan dat het makkelijker maken denk ik.
En met een tweeling is de kans op keizersnede groter, maar een keizersnede kan dan ook weer een hoop vaginale ellende en verdriet besparen waar andere vrouwen je niks zeggen.
zondag 1 april 2018 om 15:32
Maak je geen zorgen, geniet je zwangerschap. Ik had 3 kinderen van 3, 18 maanden en een baby van 3 maanden, en een Labrador van 12 weken. En toen kreeg ik er 2 kinderen bij van bijna 4 , en 22 maanden....Onze beste vrienden stierven na een ongeluk. Mijn grootste drama was de hond.....niet die kinderen
Man ging s`ochtends voor zijn werk uit, ik met de kinderwagen en een baby op mijn buik om ca 12 uur, ( de oudste 2 op hun fietsjes) en mijn man met 1 of 2 kinderen als hij uit zijn werk kwam...
Intussen 15 jaar verder: nog een Labrador erbij, en we hebben alle stress overwonden.....
En soms denk ik echt van hoe heb ik dat allemaal gedaan.....
Man ging s`ochtends voor zijn werk uit, ik met de kinderwagen en een baby op mijn buik om ca 12 uur, ( de oudste 2 op hun fietsjes) en mijn man met 1 of 2 kinderen als hij uit zijn werk kwam...
Intussen 15 jaar verder: nog een Labrador erbij, en we hebben alle stress overwonden.....
En soms denk ik echt van hoe heb ik dat allemaal gedaan.....
zondag 1 april 2018 om 16:04
Sorry, ik kan het niet laten om hier even op te reageren. Echt, je wilt niet weten hoeveel mensen menen iets te moeten zeggen op het moment dat je met een kinderwagen-met-tweeling in het openbaar rondloopt. Ik trok me daar doorgaans niet zoveel van aan, en besefte ook dat de opmerkingen meer zeiden over degene die ze maakte dan over mij of mijn tweeling. Maar met stip op 1 vond ik dit toch wel een hele banale en respectloze opmerking. Hoezo ben je dan klaar? Wie bepaalt er hoeveel kinderen ik wil? Doe dat gewoon niet, zulke opmerkingen. Oh, nog net een graadje erger wellicht: 'wel jammer dat het twee jongens zijn, met een meisje en een jongen was je meteen klaar geweest'moonlight schreef: ↑01-04-2018 14:49Je bent daarna ook meteen klaar.
En het is vast ook goed bedoeld van je om een tweeling-bevalling te laten klinken als 'eigenlijk nog makkelijker dan 1 want vaak keizersnede' maar daarmee ga je ook compleet aan de werkelijkheid voorbij. Overigens zijn tweelingen niet altijd kleiner. Die van mij waren beiden bijna 3000 gram. Best wel doorsnee dus.
zondag 1 april 2018 om 16:17
Dit is echt een misvatting. De bevalling van een klein kind is niet per definitie makkelijker en van een tweeling al helemaal niet.
Het gaat veel meer om de ligging van de baby ('s), de grootte van het bekken van de moeder en om allerlei andere factoren die de bevalling kunnen bespoedigen of juist lastiger maken.
zondag 1 april 2018 om 16:41
TO, in deze post lees je een hoop vooroordelen over tweelingen.moonlight schreef: ↑01-04-2018 14:49Je bent daarna ook meteen klaar.
Moonlight, uit je post blijkt dat je helemaal niets, nakkes, nada weet over meerlingen. Als tweelingmoeder heb ik jouw opmerkingen zo vaak naar mijn hoofd gekregen van mensen die heel goed denken te weten hoe tweelingzwangerschappen verlopen. Ontzettend vermoeiend.
zondag 1 april 2018 om 16:45
Ik heb dit ook naar mijn hoofd gekregen en vond het vreselijk. We waren zo trots en blij met onze tweelingjongetjes! Bij de derde kregen we ook regelmatig te horen dat dat begrijpelijk was, want we zouden toch een meisje willen? Nee dus.Aapie87 schreef: ↑01-04-2018 16:04Sorry, ik kan het niet laten om hier even op te reageren. Echt, je wilt niet weten hoeveel mensen menen iets te moeten zeggen op het moment dat je met een kinderwagen-met-tweeling in het openbaar rondloopt. Ik trok me daar doorgaans niet zoveel van aan, en besefte ook dat de opmerkingen meer zeiden over degene die ze maakte dan over mij of mijn tweeling. Maar met stip op 1 vond ik dit toch wel een hele banale en respectloze opmerking. Hoezo ben je dan klaar? Wie bepaalt er hoeveel kinderen ik wil? Doe dat gewoon niet, zulke opmerkingen. Oh, nog net een graadje erger wellicht: 'wel jammer dat het twee jongens zijn, met een meisje en een jongen was je meteen klaar geweest'![]()
En het is vast ook goed bedoeld van je om een tweeling-bevalling te laten klinken als 'eigenlijk nog makkelijker dan 1 want vaak keizersnede' maar daarmee ga je ook compleet aan de werkelijkheid voorbij. Overigens zijn tweelingen niet altijd kleiner. Die van mij waren beiden bijna 3000 gram. Best wel doorsnee dus.
De vierde werd een meisje en ook bij haar kreeg ik de meest stompzinnige opmerkingen naar mijn kop. De ergste was toch wel dat het zoooo fijn was dat we eiheiheindelijk een meisje kregen, maar dat we dat beter bij de tweeling hadden kunnen doen. Huh? Ja, want dan had ik nooit vier kinderen hoeven te krijgen. Op mijn opmerking dat wij gewoon graag nog een vierde wilden en dat het ons niet uitmaakte of het een jongen of een meisje was, kreeg ik alleen maar een onnozele, ongelovige blik.
Stompzinnig gedoe. Zolang je geen pinguins baart is het allemaal leuk wat je krijgt: een jongen of een meisje. Het zijn je kinderen en je houdt ervan.
zondag 1 april 2018 om 17:27
Wat een onzin. Wij wilden 1 kind. Had ik er 1 terug moeten stoppen?moonlight schreef: ↑01-04-2018 14:49Je bent daarna ook meteen klaar.
Mijn kinderen zijn na een zwangerschap van 40 weken op de uitgerekende datum geboren met een gewicht van 5 en 6 pond met een ks inderdaad. Herstel daarvan is echt niet niks hoor.
vivapimpelmees wijzigde dit bericht op 02-04-2018 08:58
0.28% gewijzigd
zondag 1 april 2018 om 18:48
Die opmerkingen krijg je ook als je twee kinderen na elkaar krijgt. Wij hebben een zoon en ook de tweede waar ik nu zwanger van ben is een jongen.
Ik had zelf oprecht geen voorkeur, maar ook hier zoveel opmerkingen gekregen, dat het toch wel jammer was, maar het er uiteindelijk om ging dat hij gezond was en dat we dan nog maar voor een derde moesten gaan
Ik had zelf oprecht geen voorkeur, maar ook hier zoveel opmerkingen gekregen, dat het toch wel jammer was, maar het er uiteindelijk om ging dat hij gezond was en dat we dan nog maar voor een derde moesten gaan