Vaginale bevalling na spoedkeizersnede

24-07-2018 07:59 49 berichten
Er zijn ongetwijfeld oude topics maar ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die vaginaal zijn of wilden bevallen na een eerdere keizersnede.

Gisteren bij intake verloskundige gehoord dat het onder begeleiding van gynaecoloog is en dat ze terughoudend zijn met weeënopwekkend.

Zoon is gehaald na keizersnede na 21 uur weeën en maar 4 cm ontsluiting. Bij keizersnede bleek zoon een sterrenkijker.

Ik wil graag vaginaal bevallen dus ben op zoek naar positieve en negatieve ervaringen :).
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was de eerste ook een sterrenkijker. Na een bevalling van 16 uur, waarvan 2 uur persen, is ze met een spoedkeizersnede gehaald.

Bij de tweede was ik daardoor erg bang voor de bevalling en ik vond het herstel na de ks heel erg meevallen, dus heb ik erg aangedrongen op weer een ks bij de tweede. Ik mocht toen kiezen, een ks bij 38 weken of natuurlijk bevallen, maar de gyn wist me zo gerust te stellen dat ik toch voor de natuurlijke manier ben gegaan.

De eerste weeen begonnen om 18:45 uur, ze hebben nooit écht veel pijn gedaan en om 21:15 uur was onze dochter er. Een uurtje later gingen we al naar huis en ik kon meteen weer alles, de volgende dag stond ik alweer op het schoolplein en mensen snapten er niks van, ik was toch zwanger? (Van mijn buik was ook al niks meer te zien :mrgreen: ) Natuurlijk hoeft de tweede niet zó’n eitje te zijn, maar ik ben enorm blij dat ik niet voor een keizersnede heb gekozen!
Mijn oudste is geboren via spoedkeizersnede en bij de 2e (4 en een half jaar later) ben ik vaginaal bevallen.

Bij de 2e ben ik ingeleid om en hij is rond half 4 dezelfde dag geboren maar we moesten wel een nachtje blijven omdat hij met de tang gehaald is.
Ik lees mee!

Vorige keer is mijn bevalling ook geëindigd in een keizersnede en ik ben nu in januari uitgerekend van de 2e. Ik hoop deze keer ook op een vaginale bevalling ook al maak ik me er best een beetje zorgen over...
Mijn oudste is geboren via een spoedkeizersnede, prematuur. (30 weken) en mijn jongste is a terme geboren en ben ik vaginaal bevallen.
Ik ben persoonlijk heel blij dat ik het beide heb meegemaakt, ik vond de laatste bevalling een positieve ervaring. Pijnlijk, maar positief. :P
winters schreef:
24-07-2018 08:18
Mijn oudste is geboren via spoedkeizersnede en bij de 2e (4 en een half jaar later) ben ik vaginaal bevallen.

Bij de 2e ben ik ingeleid om en hij is rond half 4 dezelfde dag geboren maar we moesten wel een nachtje blijven omdat hij met de tang gehaald is.
Zo blijft het een raadsel hoe laat je bent ingeleid :proud:
Ik lees ook mee!
winkelfanaat schreef:
24-07-2018 08:31
Zo blijft het een raadsel hoe laat je bent ingeleid :proud:
Oh haha!
Om 8:15
Eerste bevalling een spoedkeizersnee, tweede bevalling was de bedoeling vaginaal.
Zoon draaide echter tijdens de bevalling naar stuitligging, dus werd uiteindelijk weer een keizersnee.
Derde bevalling mocht ik vaginaal proberen, maar hoefde niet. Ik ben er niet meer aan begonnen, geplande keizersnee.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
1e bevalling was hetzelfde als bij jou, alleen kreeg ik na 28 uur een ks, bleef hangen op 4cm en bleek een sterrenkijker.

2e bevalling wilde ik vaginaal doen, bleef weer hangen op 4cm, bij mij wel wee opwekkers gebruikt, te veel, waardoor de hartslag van de baby dipte, en ik doodziek werd. Ik had een baarmoeder ruptuur, werd rennend naar de ok gebracht voor een spoedks. Wel weer ruim 28 uur weeën gehad. We kunnen het allebei nog navertellen, nog net, was seconden werk, maar ik kan nooit meer een derde kindje krijgen. Nooit meer zwanger worden. Door deze complicaties.

Helaas was mijn ervaring negatief, ik heb achteraf zoveel spijt dat ik niet voor een geplande ks heb gekozen. Maar ik wilde het zoo graag een keer ‘gewoon’ meemaken. Maar nu ben ik gewoon erg blij dat ik het na kan vertellen, met kind. Bij mij zijn ze gewoon te lang doorgegaan, fout van het zkh. Heb er echt een trauma aan over gehouden, wordt weer kwaad en verdrietig als ik eraan denk. Maar dat is vooral omdat ik na 10 uur al riep doe maar een ks, dit gaat hem niet worden. En ze wilde per se doorgaan tegen vooraf afgemaakte afspraken in. Jongste is nu 1,5.

Ik hoop dat jij wel een hele fijne bevalling mag hebben :) er zijn meer positieve dan negatieve verhalen, houdt daaraan vast!
QueenArachnia schreef:
24-07-2018 08:27
Mijn oudste is geboren via een spoedkeizersnede, prematuur. (30 weken) en mijn jongste is a terme geboren en ben ik vaginaal bevallen.
Ik ben persoonlijk heel blij dat ik het beide heb meegemaakt, ik vond de laatste bevalling een positieve ervaring. Pijnlijk, maar positief. :P

Precies zo ook bij mij.

Ze zijn inderdaad terughoudend met weeënopwekkers, maar dat hoeft de bevalling niet in de weg te staan. Ik kreeg een hele lichte dosis. En daarom, toen de ontsluiting niet opschoot, vond ik dat ze te snel begonnen over de mogelijkheid van een keizersnede. Op dat moment vond ik dat nog niet nodig, te snel. Gelukkig hield ik m'n hoofd erbij en ging er niet in mee. Daarna schoot het plotseling op ging de bevalling voorspoedig. Wees daarop bedacht. Ik ben blij dat ik de gewone bevalling heb mee gemaakt. Vond het erg bijzonder om echt gelijk dat kleine hummeltje in m'n armen te hebben.
Mijn oudste is met een semi spoedkeizersnede gehaald (er was nog wel tijd voor een ruggeprik). Ook hij lag niet goed voor de uitgang, of hij daadwerkelijk een sterrekijker was weet ik niet, dat heeft de gyn nooit gezegd.
De 2e is vaginaal geboren, de bevalling begon spontaan bij 38+5. Wel een beetje hulp van de vacuum gehad.
Mijn 3e is met 31 weken in de baarmoeder overleden. Voor die bevalling ben ik ingeleid middels ballonkatheter. Ze wilden vanwege de eerdere keizersnede niet direct met hormonen beginnen. Dat is wel een langdurig traject geweest, maar dat heeft ook te maken met de duur van de zwangerschap. In 99% van de gevallen is een lichaam met 31 weken nog niet klaar om te bevallen.
wilma36 schreef:
24-07-2018 11:42
Mijn oudste is met een semi spoedkeizersnede gehaald (er was nog wel tijd voor een ruggeprik).
Het is een misvatting dat een spoedkeizersnee altijd onder narcose moet.
Ruggenprik en narcose kosten ongeveer even veel tijd.
Vertelde de anesthesist mij.
Solomio schreef:
24-07-2018 11:46
Het is een misvatting dat een spoedkeizersnee altijd onder narcose moet.
Ruggenprik en narcose kosten ongeveer even veel tijd.
Vertelde de anesthesist mij.
Mijn vk vertelde toen dat het geen spoed was omdat ik een ruggeprik had gehad. Daarom noem ik het Semi-spoed. Hartslag dipte te veel tijdens de weeen en hij lag te hoog voor een vacuum, daarom is het een KS geworden.
wilma36 schreef:
24-07-2018 12:15
Mijn vk vertelde toen dat het geen spoed was omdat ik een ruggeprik had gehad. Daarom noem ik het Semi-spoed. Hartslag dipte te veel tijdens de weeen en hij lag te hoog voor een vacuum, daarom is het een KS geworden.
Ik geloof hierin dan eerder de anesthesist. Want ik had dat verhaal wel eerder gehoord en wilde graag weten of het klopte, maar de anesthesist zei van niet.
Mijn eerste ks was echt superspoed, maar wel ruggenprik.
In mijn ogen is spoed een ongeplande keizersnede als gevolg van omstandigheden.

Anyway, fijn de positieve verhalen!
1-Aapje schreef:
24-07-2018 15:15

Ben ik het ook wel mee eens
1-Aapje schreef:
24-07-2018 15:15

Nou............... ik heb twee van zulke keizersnedes gehad, maar ik vind er nogal verschil in zitten.
De eerste keer ben ik hardhollend (nou ja, ik holde niet, ik lag in bed) door de ziekenhuisgangen naar de OK gereden, waarbij er onderweg steeds meer mensen mee gingen rennen, zodat ze allemaal zo snel mogelijk in die OK waren.
Dat zou echt een scene uit ER ofzo kunnen zijn, met van die langsflitsende tl-lampen boven je hoofd enzo.
Waarna mijn kind alsnog overleed, dus het was toch niet snel genoeg gegaan.

De tweede keer werd er na 17 uur weeën besloten tot een keizersnee, waarna ik op m'n gemakje werd voorbereid en de daadwerkelijke keizersnee ongeveer een uur later plaatsvond.

In jouw omschrijving dus allebei spoed, in mijn idee toch niet.
Ik volg even. Hier na 36 uur weeen en 4cm ontsluiting een keizersnede gekregen. Hartslag van dochter viel bij iedere wee weg. Tevens lag haar hoofdje “overig” (staat in de officiële papieren) net iets gedraaid waardoor ik moeilijk ontsluiting kreeg. Nu ook weer net zwanger van een tweede en wil heel graag vaginaal bevallen. Maar ben bang om overtijd te gaan.
83angel schreef:
24-07-2018 15:32
Ik volg even. Hier na 36 uur weeen en 4cm ontsluiting een keizersnede gekregen. Hartslag van dochter viel bij iedere wee weg. Tevens lag haar hoofdje “overig” (staat in de officiële papieren) net iets gedraaid waardoor ik moeilijk ontsluiting kreeg. Nu ook weer net zwanger van een tweede en wil heel graag vaginaal bevallen. Maar ben bang om overtijd te gaan.
Dat hoeft niet. Mijn oudste kwam spontaan bij 41 weken (en dat werd dus een KS). De 2e kwam spontaan bij 38+5.
wilma36 schreef:
24-07-2018 15:38
Dat hoeft niet. Mijn oudste kwam spontaan bij 41 weken (en dat werd dus een KS). De 2e kwam spontaan bij 38+5.
Bij mijn moeder in de familie is er nog niemand te vroeg bevallen. Helaas familiekwaaltje. Broer en ik beide 18d te laat bij dochter ingeleid bij 41w (wel al 24 uur weeen na strippen maar kreeg geen ontsluiting)
Bevalling 1: thuis (41 wk), 6 uur ontsluitingsweeën, na 1 uur persen zonder vooruitgang met ambulance naar ziekenhuis, wee-opwekkers, nog eens 3 uur persen, geen enkele voortgang, toen keizersnede. Baby was ruim 4 kg en sterrenkijker.

Bevalling 2: Inleiding op 40+3, met als reden "we laten de baby niet nog groter worden". 2.5 uur ontsluitingsweeeën, 1 uur persen wederom zonder resultaat, toen weer keizersnede. Baby was 3.5 kg en lag normaal.
Tijdens deze 2e keizersnede is mijn baarmoeder wat te ver ingescheurd en daardoor veel bloed verloren. Herstel duurde daardoor best lang en dat was wel echt vervelend.

Lijkt er dus op dat de verhouding tussen mijn bekken en de hoofden van mijn kinderen niet zo goed is. Ik had echt supergraag een vaginale bevalling gehad, maar helaas.

Ik ken echter ook iemand met een vergelijkbaar verhaal waarbij het de 2e keer wel is gelukt. En die 2e baby was groter dan de eerste.

Succes met je keuze!
Solomio schreef:
24-07-2018 15:27

In jouw omschrijving dus allebei spoed, in mijn idee toch niet.
Heel verdrietig, maar beide spoed. Niet alle spoed is levensbedreigend maar kan ook geen dag wachten. Ik heb op vrijdagavond om 22:00 een spoedkeizersnede gehad want een geplande keizersnede was nooit op dat tijdstip geweest. Net als dat je zowel met gebroken arm als met hartaanval naar spoedeisende hulp gaat.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 24-07-2018 19:45
20.70% gewijzigd
83angel schreef:
24-07-2018 15:42
Bij mijn moeder in de familie is er nog niemand te vroeg bevallen. Helaas familiekwaaltje. Broer en ik beide 18d te laat bij dochter ingeleid bij 41w (wel al 24 uur weeen na strippen maar kreeg geen ontsluiting)
Hier ook niemand te vroeg of op tijd bevallen. Ik ga dus uit van minimaal 41 weken.
1-Aapje schreef:
24-07-2018 19:42
Heel verdrietig, maar beide spoed. Niet alle spoed is levensbedreigend maar kan ook geen dag wachten. Ik heb op vrijdagavond om 22:00 een spoedkeizersnede gehad want een geplande keizersnede was nooit op dat tijdstip geweest. Net als dat je zowel met gebroken arm als met hartaanval naar spoedeisende hulp gaat.
Ik noem de eerste ks spoed, de tweede semi-spoed. Kon geen dag meer wachten, maar hoefde niet met piepende banden over de gang.

En wel beide keren een ruggenprik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven