Vaginale bevalling na spoedkeizersnede

24-07-2018 07:59 49 berichten
Er zijn ongetwijfeld oude topics maar ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die vaginaal zijn of wilden bevallen na een eerdere keizersnede.

Gisteren bij intake verloskundige gehoord dat het onder begeleiding van gynaecoloog is en dat ze terughoudend zijn met weeënopwekkend.

Zoon is gehaald na keizersnede na 21 uur weeën en maar 4 cm ontsluiting. Bij keizersnede bleek zoon een sterrenkijker.

Ik wil graag vaginaal bevallen dus ben op zoek naar positieve en negatieve ervaringen :).
Alle reacties Link kopieren
Ik noem de mijne ook semi spoed. Heeft de gyn ook gezegd. Die zei bij spoed waren we nu al op de gang. Bij echt spoed had ik onder narcose gemoeten want ik had al een ruggeprik. Deze hebben ze opgeschroefd maar dat duurt een half uur. Ik mocht alleen geen ontsluitingsweeen krijgen want dan hadden we wel een probleem maar die kans was klein dat die er snel zouden zijn had pas 4cm ontsluiting. Ik heb ook gewoon moeten wachten tot er een ok vrij was.
83angel schreef:
25-07-2018 07:31
Ik noem de mijne ook semi spoed. Heeft de gyn ook gezegd. Die zei bij spoed waren we nu al op de gang. Bij echt spoed had ik onder narcose gemoeten want ik had al een ruggeprik. Deze hebben ze opgeschroefd maar dat duurt een half uur. Ik mocht alleen geen ontsluitingsweeen krijgen want dan hadden we wel een probleem maar die kans was klein dat die er snel zouden zijn had pas 4cm ontsluiting. Ik heb ook gewoon moeten wachten tot er een ok vrij was.
Dat zinnetje blijft mij triggeren, omdat er dus echt mensen zijn die vinden dat mijn ks dus geen spoed kan zijn geweest, omdat ik geen narcose kreeg. Zou me natuurlijk niks uit moeten maken, maar dat doet het wel.

Maar het maakt wrsch wel uit dat jij al een ruggenprik had. De ruggenprik bij een bevalling is (voor zover ik weet) anders dan die bij een ks. Als je dan de ene al hebt kunnen ze niet zomaar die andere toedienen.

Voor mijn tweede bevalling heb ik dit besproken met de anesthesist, want ik heb ook nog een genetische afwijking waardoor narcose bij mij riskanter is, dus elke anesthesist kiest bij mij voor een ruggenprik als dat maar enigszins mogelijk is.
Hij heeft mij verzekerd dat een ruggenprik net zo snel werkt als narcose.
Het duurt zeker geen half uur, bij een operatieruggenprik althans.
Ze waren echt binnen een paar minuten aan het opereren.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
25-07-2018 07:48
Dat zinnetje blijft mij triggeren, omdat er dus echt mensen zijn die vinden dat mijn ks dus geen spoed kan zijn geweest, omdat ik geen narcose kreeg. Zou me natuurlijk niks uit moeten maken, maar dat doet het wel.

Maar het maakt wrsch wel uit dat jij al een ruggenprik had. De ruggenprik bij een bevalling is (voor zover ik weet) anders dan die bij een ks. Als je dan de ene al hebt kunnen ze niet zomaar die andere toedienen.

Voor mijn tweede bevalling heb ik dit besproken met de anesthesist, want ik heb ook nog een genetische afwijking waardoor narcose bij mij riskanter is, dus elke anesthesist kiest bij mij voor een ruggenprik als dat maar enigszins mogelijk is.
Hij heeft mij verzekerd dat een ruggenprik net zo snel werkt als narcose.
Het duurt zeker geen half uur, bij een operatieruggenprik althans.
Ze waren echt binnen een paar minuten aan het opereren.
Klopt idd. Of er wordt minder verdovingsmiddel gebruikt. Bij mijn KS ruggeprik kon ik mijn benen niet meer bewegen, bij de bevallingsruggeprik wel. Beiden werkt direct. Bij de 2e ben ik na de bevalling nog onder volledige narcose geweest om gehecht te worden en volledige narcose kost minder tijd dan een ruggeprik. Je krijgt dan die kap op je gezicht en je bent vertrokken. Bij een ruggeprik moet je op de rand van het bed zitten en dan moet de anesthesist kijken naar de juiste plek. Kreeg er ook nog allerlei plakkers bij (bij de 3e). Bij de 1e weet ik dat niet meer precies (1e is 8 jaar geleden, 3e was dit jaar)

Ik ben het wel met je eens dat jou 1e KS echt wel superspoed was, ondanks dat je een ruggenprik hebt gehad.
Verschil tussen epiduraal en spinaal. Bij een bevalling krijg je epiduraal, bij een ks spinaal.

https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Pu ... nesthesie)

Bij epiduraal komt de verdoving op een andere plek, waardoor het langer duurt voordat het werkt.
Bij een spinale werkt het vrijwel direct.
wilma36 schreef:
25-07-2018 08:15
Klopt idd. Of er wordt minder verdovingsmiddel gebruikt. Bij mijn KS ruggeprik kon ik mijn benen niet meer bewegen, bij de bevallingsruggeprik wel. Beiden werkt direct. Bij de 2e ben ik na de bevalling nog onder volledige narcose geweest om gehecht te worden en volledige narcose kost minder tijd dan een ruggeprik. Je krijgt dan die kap op je gezicht en je bent vertrokken. Bij een ruggeprik moet je op de rand van het bed zitten en dan moet de anesthesist kijken naar de juiste plek. Kreeg er ook nog allerlei plakkers bij (bij de 3e). Bij de 1e weet ik dat niet meer precies (1e is 8 jaar geleden, 3e was dit jaar)

Ik ben het wel met je eens dat jou 1e KS echt wel superspoed was, ondanks dat je een ruggenprik hebt gehad.
Dat is dus echt niet waar. Want ook al ben je snel vertrokken, ze kunnen je dan niet direct opensnijden, want je moet toch ook eerst nog pijnstilling en bewakingsapparatuur opgeplakt krijgen, vergelijkbaar met een ruggenprik. Alleen bij een ruggenprik merk je dat, bij narcose vaak niet.

Bij mij werd de ruggenprik gezet terwijl ik in bed op mijn zij lag, was echt 3 seconden werk. Moet je wel een goede anesthesist hebben.
Ruggenprik erin, terugdraaien naar rugligging en snijden maar.
Solomio. Met een ruggeprik kun je zeker spoed gehad hebben. Maar wat je idd al zei komt dat ik er al een had voor de bevalling deze moeten ze opschroeven. Terwijl ruggeprik voor ok meteen werkt.

Ik had ook een slangetje van 30cm in mijn rug.

Ze proberen ten alle tijden de moeder bij bewustzijn te houde zelfs bij spoed. Het was echt niet bedoeld om hiermee aan te geven dat je geen spoed kunt hebben want dat kan degelijk. Maar epiduraal duurt half uur om dosis hoger te krijgen en na epiduraal kun je geen spinaal meer krijgen.

Ps folder kont uit het zh waar ik mijn ks heb gehad
83angel schreef:
25-07-2018 08:35
Solomio. Met een ruggeprik kun je zeker spoed gehad hebben. Maar wat je idd al zei komt dat ik er al een had voor de bevalling deze moeten ze opschroeven. Terwijl ruggeprik voor ok meteen werkt.

Ik had ook een slangetje van 30cm in mijn rug.

Ze proberen ten alle tijden de moeder bij bewustzijn te houde zelfs bij spoed. Het was echt niet bedoeld om hiermee aan te geven dat je geen spoed kunt hebben want dat kan degelijk. Maar epiduraal duurt half uur om dosis hoger te krijgen en na epiduraal kun je geen spinaal meer krijgen.

Ps folder kont uit het zh waar ik mijn ks heb gehad
Nogmaals, ik zou het me verder niet aan moeten trekken, maar dat doe ik wel.
Er is idd weleens tegen mij gezegd dat het blijkbaar geen spoed was, want dan had ik wel narcose gehad.
Als ik dan wat minder sterk in mijn schoenen had gestaan had ik mss zomaar kunnen denken dat mijn kind het had kunnen overleven als ik maar narcose had gehad, want sneller enzo.
En dat wil ik dus voor anderen voorkomen.
Ik snap je solomio helaas weten niet alle mensen hoe verdoving werkt. Straks gaan ze nog zeggen het was geen spoed want je bent nog verdoofd. Maar kan me je frustratie voorstellen dat je je dan niet serieus genomen voelt worden.
Het andere 'misverstand' is dat je bij echte spoed een verticale snee krijgt en ik heb een bikini-snee.

Maar goed, eigenlijk zwaar offtopic.

Ik ga ervandoor. :bye:
Solomio schreef:
25-07-2018 08:51
Het andere 'misverstand' is dat je bij echte spoed een verticale snee krijgt en ik heb een bikini-snee.

Maar goed, eigenlijk zwaar offtopic.

Ik ga ervandoor. :bye:
Dat klopt inderdaad niet, ik had toch echt een SPOED!keizersnee (het scheelde niet veel of mijn kind en ik hadden het niet overleefd) maar ik heb ook een horizontale.
Ach Solomio, wat een verdrietig verhaal!

Mijn oudste is geboren met een geplande keizersnee vanwege een stuitligging. (Nou ja, gepland.. Ze diende zich vroeger aan dan we gepland hadden.)

De jongste is vaginaal geboren. Dat moest in het ziekenhuis, vanwege de eerdere keizersnee en het litteken dat ze in de gaten moeten houden.
Ik ben wel ingeleid, want ik ontwikkelde een veel te hoge bloeddruk. Ik heb overigens wel wee-opwekkers gekregen.
Bevalling duurde 9,5 uur. Na 8 uur zat ik nog maar op 5 cm, ik verloor de moed een beetje toen. Maar een uurtje later zat ik zomaar ineens op 10 cm, ik voelde m’n kind ineens zakken. Alsof ze langs het litteken moest wurmen. Toen nog een half uurtje geperst en toen kon ik heerlijk mijn kind knuffelen! Prima bevalling geweest.

Ik vond het op dat moment wel heel emotioneel en mooi dat ik het dit keer zelf gedaan had, maar ik denk dat dat in een soort hormonen-waas was.
Ik heb nooit meer het gevoel gehad dat deze bevalling ‘beter’ was dan de eerste.
Misschien komt dat ook omdat ik beide kinderen meteen vanuit de buik mocht vasthouden en bij me houden, ook bij de keizersnee dus.
Solomio schreef:
24-07-2018 15:27
Nou............... ik heb twee van zulke keizersnedes gehad, maar ik vind er nogal verschil in zitten.
De eerste keer ben ik hardhollend (nou ja, ik holde niet, ik lag in bed) door de ziekenhuisgangen naar de OK gereden, waarbij er onderweg steeds meer mensen mee gingen rennen, zodat ze allemaal zo snel mogelijk in die OK waren.
Dat zou echt een scene uit ER ofzo kunnen zijn, met van die langsflitsende tl-lampen boven je hoofd enzo.
..

Zo ging mijn spoedkeizeesnee ook. Met dat verschil dat mijn kind leeft. Gecondoleerd met jouw verlies.

Ik lag rustig te bevallen, de verloskundige schrok, drukte op een knop en toen was het dikke paniek, tig mensen om mijn bed en hollen. Ik kan nog meer vertellen om de spoed te illustreren maar dat is te privacygevoelig. Het was pure horror. Pas uren later hoorde ik wat er nou eigenlijk aan de hand was geweest, ze hadden niet eens tijd dat te vertellen.

Ik had gelukig al een ruggenprik en heb een keurige, bijna onzichtbare bikini incisie gehad. Dus inderdaad kan dat zo gaan.

Ik snap je Solomio dat als je dit hebt meegemaakt, je daarna niet zo snel meer iets spoed noemt. Maar ik snap ook dat vrouwen die onverwacht een keizersnee nodig hadden waarbij het niet dieect leven of dood was, dit toch echt als spoed kunnen ervaren. Laten we het erop houden dat de ene spoed de andere niet is maar voor de boeken heet het allemaal spoed.

Ik durf zelf niet meer vaginaal te bevallen bij een eventuele tweede.
Hertjehertje schreef:
25-07-2018 09:06
Ach Solomio, wat een verdrietig verhaal!

Mijn oudste is geboren met een geplande keizersnee vanwege een stuitligging. (Nou ja, gepland.. Ze diende zich vroeger aan dan we gepland hadden.)

De jongste is vaginaal geboren. Dat moest in het ziekenhuis, vanwege de eerdere keizersnee en het litteken dat ze in de gaten moeten houden.
Ik ben wel ingeleid, want ik ontwikkelde een veel te hoge bloeddruk. Ik heb overigens wel wee-opwekkers gekregen.
Bevalling duurde 9,5 uur. Na 8 uur zat ik nog maar op 5 cm, ik verloor de moed een beetje toen. Maar een uurtje later zat ik zomaar ineens op 10 cm, ik voelde m’n kind ineens zakken. Alsof ze langs het litteken moest wurmen. Toen nog een half uurtje geperst en toen kon ik heerlijk mijn kind knuffelen! Prima bevalling geweest.

Ik vond het op dat moment wel heel emotioneel en mooi dat ik het dit keer zelf gedaan had, maar ik denk dat dat in een soort hormonen-waas was.
Ik heb nooit meer het gevoel gehad dat deze bevalling ‘beter’ was dan de eerste.
Misschien komt dat ook omdat ik beide kinderen meteen vanuit de buik mocht vasthouden en bij me houden, ook bij de keizersnee dus.
Die kreeg ik uiteindelijk ook wel. Maar ik had eerst in 3 dagen 4 ballonkatheters gehad. Ze wilden pas starten met de wee-opwekkers nadat de vliezen waren gebroken. Maar dat ging dus niet. Pas na een dag met wee-opwekkers lukte het om de vliezen te breken (en dat ging nog niet makkelijk). Mijn kind was al overleden en op dat moment kiezen ze toch liever voor een natuurlijke bevalling omdat bij een keizersnede het risico op een depressie groter is.
Xanthan schreef:
25-07-2018 09:07
Zo ging mijn spoedkeizeesnee ook. Met dat verschil dat mijn kind leeft. Gecondoleerd met jouw verlies.

Ik lag rustig te bevallen, de verloskundige schrok, drukte op een knop en toen was het dikke paniek, tig mensen om mijn bed en hollen. Ik kan nog meer vertellen om de spoed te illustreren maar dat is te privacygevoelig. Het was pure horror. Pas uren later hoorde ik wat er nou eigenlijk aan de hand was geweest, ze hadden niet eens tijd dat te vertellen.

Ik had gelukig al een ruggenprik en heb een keurige, bijna onzichtbare bikini incisie gehad. Dus inderdaad kan dat zo gaan.

Ik snap je Solomio dat als je dit hebt meegemaakt, je daarna niet zo snel meer iets spoed noemt. Maar ik snap ook dat vrouwen die onverwacht een keizersnee nodig hadden waarbij het niet dieect leven of dood was, dit toch echt als spoed kunnen ervaren. Laten we het erop houden dat de ene spoed de andere niet is maar voor de boeken heet het allemaal spoed.

Ik durf zelf niet meer vaginaal te bevallen bij een eventuele tweede.
Ow, ik wil andere spoedkeizersnedes niet bagatelliseren, al realiseer ik me dat het zo kan overkomen.
Dat was niet mijn bedoeling.
wilma36 schreef:
25-07-2018 09:16
Die kreeg ik uiteindelijk ook wel. Maar ik had eerst in 3 dagen 4 ballonkatheters gehad. Ze wilden pas starten met de wee-opwekkers nadat de vliezen waren gebroken. Maar dat ging dus niet. Pas na een dag met wee-opwekkers lukte het om de vliezen te breken (en dat ging nog niet makkelijk). Mijn kind was al overleden en op dat moment kiezen ze toch liever voor een natuurlijke bevalling omdat bij een keizersnede het risico op een depressie groter is.
Ha, ik kreeg het infuus pas nadat m’n vliezen gebroken waren. Ook na een ballonkatheter. Wat een nare bevalling lijkt me dat, van je overleden kindje te moeten bevallen.
Je hebt spoed als in het kind moet er nu meteen uit het liefst een uur geleden al (bij wijze van)het leven van het kind en/of moeder is in gevaar dan ga je rennen

en je hebt spoed als in we gaan het kind nu halen maar we hebben nog even de tijd.

Bij de eerste variant heb je meer kans op narcose en als het echt levensbedreigend is wordt er zodra de moeder tekenen vertoond van slapen echt wel gesneden hoor. Geen tijd voor steriliteit of omkleden in je operatiekleding. Nee gewoon in je eigen kleren daar staan en beginnen.

Bij de tweede variant is wordt er eigenlijk altijd een ruggenprik geplaatst.

Maar beide varianten worden wel spoed genoemd. Veel ziekenhuizen hebben hier codes voor zoals groen oranje rood
estzet schreef:
25-07-2018 13:49
Je hebt spoed als in het kind moet er nu meteen uit het liefst een uur geleden al (bij wijze van)het leven van het kind en/of moeder is in gevaar dan ga je rennen

en je hebt spoed als in we gaan het kind nu halen maar we hebben nog even de tijd.

Bij de eerste variant heb je meer kans op narcose en als het echt levensbedreigend is wordt er zodra de moeder tekenen vertoond van slapen echt wel gesneden hoor. Geen tijd voor steriliteit of omkleden in je operatiekleding. Nee gewoon in je eigen kleren daar staan en beginnen.

Bij de tweede variant is wordt er eigenlijk altijd een ruggenprik geplaatst.

Maar beide varianten worden wel spoed genoemd. Veel ziekenhuizen hebben hier codes voor zoals groen oranje rood
En toch word ik er moe van. Sorry.
Levensbedreigend spoed en ruggenprik kunnen prima samen.
Ik heb een spoedkeizersnede gehad nadat ik na 44 uur weeën op 4 cm bleef zitten.
Thuis begonnen maar na 40 uur naar het ziekenhuis gegaan. Toen kreeg ik een ruggenprik en daarna weeënopwekkers.
Half uurtje even geen pijn gehad maar daarna ging de pijn er dwars doorheen. Gyn kwam met echoapparaat en daarna met spoed een keizersnede gehad want baby lag niet goed en baarmoeder stond op scheuren. Daar kwam dus de pijn vandaan!

Rennend werd ik naar de o.k. gebracht en ik kreeg weer een ruggenprik.
Dus ik ben ook het bewijs dat met spoed zij nog steeds een ruggenprik kunnen geven en bovendien kan het dus ook dat je en epiduraal en spinaal ruggenprik bij elkaar kan krijgen.
Solomio schreef:
25-07-2018 16:40
En toch word ik er moe van. Sorry.
Levensbedreigend spoed en ruggenprik kunnen prima samen.
Ze zegt toch alleen meer kans op narcose, niet dat gebeurt altijd onder narcose.
Yajes had je dan dus twee naalden in je rug? Hier hadden ze dus gewoon vloeistof van pijnstilling vervangen door de vloeistof die nodig is bij keizersnede.
1-Aapje schreef:
25-07-2018 17:02
Yajes had je dan dus twee naalden in je rug? Hier hadden ze dus gewoon vloeistof van pijnstilling vervangen door de vloeistof die nodig is bij keizersnede.
Ja, ze gingen nog een keer prikken.
Overigens waarschuwden ze mij wel dat ik met die twee verschillende ruggenprikken het risico liep alsnog een narcose te krijgen. Omdat het samen niet goed zou kunnen gaan.

Nadat mijn baby eruit was, ging heel snel, waren ze wat langer bezig om mij weer te hechten en toen werd ik inderdaad niet helemaal goed. Werd misselijk, kon niet overgeven door verlamming, en viel weg. Toen hebben ze gauw wat zuurstof gegeven en toen ging het weer.
Toen kreeg ik ook weer praatjes..
1-Aapje schreef:
25-07-2018 17:02
Zo ging het bij mij ook. Ik had al een ruggeprik en kan me niet herinneren dat ze er nog een prik bij hebben gezet.

Ik dacht zelfs dat ze gewoon de dosis opschroefden en helemaal geen andere vloeistof gebruikten maar dat weet ik niet zeker. Ik weet alleen dat ze na niet meer dan luttele momenten nadat ik op de OK lag (eerder seconden dan minuten) vroeg: “voel je dit??” . Ik zei “ik weet het niet”. En direct zei de anestesist die bij mijn hoofd stond: “nee hoor, je voelt niets, ze is al aan het snijden” :D

Mogen de medici hier zelf concluderen wat er in de ruggeprik zat, ik weet het niet.
Hmm, het is al 10 jaar geleden en ik begin nu toch te twijfelen. Het ging ook allemaal zo snel.
Ik weet wel 100% zeker dat ik weer gebukt moest zitten voor de ruggenprik. Net als de eerste keer.
Prik heb ik niet gevoeld maar dat lijkt mij logisch doordat ik al "verdoofd" was..
Ik weet niet meer of ik moest zitten. Volgens mij wisselden ze bij mij de infuuszak. Was wel duidelijk ander spul want ik lag vervolgens over te geven op de ok en kreeg de keizersnede amper mee doordat ik ontzettend lag te beven en rillen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven