Zwanger en te betrokken schoonmoeder

02-10-2019 21:11 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Ik nader inmiddels het einde van mijn eerste zwangerschap. Vanaf de mededeling dat ik zwanger ben heeft mijn schoonmoeder zich enthousiast opgeworpen als oma-to-be en wil ze van alles voor mij/ons doen. Op zich is dat lief aangeboden, maar soms gaat het wat te ver.
Een voorbeeld hiervan is dat ze per se met mij wilde gaan babyshoppen (iets waar mijn eigen moeder fysiek niet toe in staat was op dat moment) en erop stond om een deel van de inboedel te betalen. Ook geeft ze allerlei spullen cadeau, inclusief van alles om kunstvoeding te geven terwijl ik van begin af aan heb aangegeven dat ik borstvoeding wil geven, maar dat vindt ze maar "vies".
Een ander voorbeeld is dat ze recent onverwacht op de stoep stond terwijl ik had aangegeven dat ik met mijn moeder de kledingkast van de baby in wilde richten en de babykamer een sopje wilde geven; ze gaf aan dat ze wel wist dat ik dat samen met mijn moeder wilde doen maar dat ze met mijn schoonvader nog een spiegel voor ons op wilde hangen en dit ze het handigste moment leek. Vervolgens is ze de hele tijd in de babykamer blijven hangen waardoor mijn moeder en ik geen privacy hadden, onder het mom dat mijn moeder moest rusten (is recent ernstig ziek geweest).
Een aantal maanden geleden heeft ze op eigen houtje besloten de tuin op te knappen en heeft ze allerlei struiken gesnoeid, terwijl ik haar uitdrukkelijk had gevraagd om dit niet te doen (ik was niet thuis en zag het pas toen ik thuis kwam). Mijn man wist er overigens ook niets van.
Het lastige is dat als ik aangeef dat ik niet wil dat bepaalde dingen gebeuren, dat ze dan aangeeft dat ik ondankbaar ben aangezien ze zoveel voor mij/ons doet.

Nu is het volgende "probleem" dat zich aandient de bevalling. Zij zou het liefst bij de bevalling aanwezig zijn, en is ook bij de bevalling aanwezig geweest van haar dochter en een aantal nichten. Nu wil ik absoluut niet dat ze op de kamer aanwezig is terwijl ik beval. Mijn man zal bij de bevalling aanwezig zijn maar er is een mogelijkheid dat hij onwel wordt (hij kan niet goed tegen bloed en ook niet tegen als ik pijn heb), dus dat ik dan niet genoeg steun aan hem heb. Ik zou dan graag wel mijn eigen moeder erbij willen hebben, maar niet mijn schoonmoeder.
Mijn man vindt dit erg lastig te begrijpen, want zijn moeder wordt ook oma en hij vindt dat zij evenveel recht heeft om erbij te zijn als mijn moeder, dus helaas heb ik daar weinig aan.
Hetzelfde geldt overigens voor de kraamtijd, waarbij hij niet inziet dat ik me minder comfortabel voel bij mijn schoonmoeder dan bij mijn eigen moeder en hij het oneerlijk vindt en niet vindt kunnen als mijn eigen moeder er op bepaalde momenten wel bij mag zijn en ik mijn schoonmoeder er dan niet bij wil hebben.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb al wel geprobeerd bij mijn schoonmoeder aan te geven dat ik niet wil dat ze blijft slapen (geldt overigens ook voor mijn eigen moeder), maar dan zegt ze dat ik eigenwijs ben en dat ik na de bevalling nog wel zal zien hoe zwaar het is. Bij haar eigen dochter is ze gedurende 3 weken ingetrokken en heeft ze de kraamzorg weggejaagd. Ik heb al wel aangegeven bij de kraamzorg dat ik wat overheersende familieleden heb en dat ik graag wil dat de kraamzorg me daarbij helpt, maar ze zal zich niet zomaar laten wegsturen ben ik bang.

Dank alvast voor jullie input.

Edit: sorry voor de lange OP, hoop dat jullie de moeite willen nemen om het te lezen.
Nushy schreef:
02-10-2019 22:42
Het klinkt misschien stom, maar hij kan er beter tegen als hij iets eet, dus we nemen een grote tas vol eten mee.

Damn, de baby is er al! :proud:
Such fun!1
ouder1980 schreef:
02-10-2019 22:41
[...].

En een eigen moeder is zo anders dan een schoonmoeder. Ik zou hierin dus de term oma niet gebruiken, het gaat om de eigenheid, jouw moeder is dat. Het gaat nl om jouw relatie met iedereen die je erbij wil hebben, niet om de relatie die mensen tot het kindje hebben.
Mijn moede kwam bijv oppassen op de anderen, dus die wist het altijd eerder dan mijn schoonouders. Het zij zo.
Huh? En haar man noemt dan alleen zijn eigen moeder oma?
Nushy schreef:
02-10-2019 21:35
Mijn schoonmoeder heeft aangegeven dat ze het wil weten zodra het begint en gaat dan in de wachtkamer van het ziekenhuis wachten tot de baby er is. Ik heb haar daar niet vanaf kunnen brengen, dus als ze daar 24 uur wil gaan zitten moet ze dat zelf weten. Man en ik hebben overigens besloten dat we niet direct bellen bij de eerste wee maar dat we eerst wachten tot de verloskundige geweest is zodat we een beetje weten hoe het vordert.
Een sleutel hebben gelukkig zowel ouders als schoonouders niet en gaan ze ook niet krijgen.
Kijk dit snap ik dan niet. Je knikt ja en amen en vervolgens bel je haar toch pas op als de baby er is??!!! Al gaat ze op haar hoofd staan, je gaat haar hier toch niet haar dr zin in geven? Daarbij snap ik niet waarom je je eigen moeder er wel bij wil hebben. Komt vast goed met je man.

En als ze over flesvoeding begint, of niet op kamer slapen etc dan telkens zeggen: dat beslissen wij als ouders zelf. Einde discussie.

Misschien een keer benoemen dat je blij bent dat ze zo enthousiast is maar dat je soms het idee hebt dat het wat te is. Dat als zij te veel oordeelt jij haar op afstand gaat houden en dat je dat wilt voorkomen. Kortom: dat hey beter is voor allen als zij zich wat meer aanpast.
MarindaH schreef:
02-10-2019 22:42
Inderdaad haar niet van alles op de hoogte stellen. Bel haar als het kind geboren is, is vroeg genoeg. En waarom weet ze dat je een co-sleeper wil? Waarom weet ze wanneer je met je moeder de babykamer gaat soppen? Minder met haar delen, dat lijkt me stap 1.
Dat weet ze omdat ze mee is gaan winkelen. Dat van het soppen van de babykamer heb ik juist gezegd omdat ik niet wilde dat ze dan langs zou komen. Die boodschap heeft ze dus maar half begrepen, of eigenlijk wel begrepen omdat ze zelf ook aangaf dat ze wist dat ik dat graag met mijn moeder wilde doen, maar daar is ze overheen gewalst.
Bloemenzee schreef:
02-10-2019 22:43
Oh, en houd in gedachte dat je man er op moet toezien dat je schoonmoeder niet stiekem blijft slapen, als je daar bang voor bent. De kraamzorg is al rond 16:00/17:00 weg namelijk.
Wat is dat toch met dat blijven slapen? Ik ken geen enkele oma die blijft slapen, en al helemaal niet in de kraamtijd.
Leergierig schreef:
02-10-2019 22:45
Jaren geleden was er hier een topic met ongeveer hetzelfde onderwerp. Man wilde zijn moeder ook bij de bevalling hebben.
Iemand suggereerde toen dat ze haar man zou moeten vragen om naakt bij haar moeder op tafel te gaan liggen met zijn benen
helemaal wijd en voeten in de lucht en vervolgens een dikke drol uit te persen. Als hij dat geen probleem zou vinden en zich helemaal
op zijn gemak zou voelen, zou zij haar schoonmoeder bij de bevalling toelaten.

LOL, :D
Hahah briljant!
Rosalind schreef:
02-10-2019 22:46
Wat is dat toch met dat blijven slapen? Ik ken geen enkele oma die blijft slapen, en al helemaal niet in de kraamtijd.
Geen idee, ik wil ook absoluut niet dat er oma's blijven slapen, ik wil niemand 's nachts hier hebben behalve mijzelf+man+baby.
Nushy schreef:
Dat weet ze omdat ze mee is gaan winkelen. Dat van het soppen van de babykamer heb ik juist gezegd omdat ik niet wilde dat ze dan langs zou komen. Die boodschap heeft ze dus maar half begrepen, of eigenlijk wel begrepen omdat ze zelf ook aangaf dat ze wist dat ik dat graag met mijn moeder wilde doen, maar daar is ze overheen gewalst.
:bonk:
Sorry TO, maar hier moet ik wel een beetje om lachen.
Eens met wat er gezegd wordt, deel gewoon eens wat minder met haar!
makreel schreef:
02-10-2019 22:26
Je zegt: m’n man kan niet tegen bloed en misschien trekt hij het niet. Ik zou voorstellen dat je man gewoon in de buurt van je hoofd blijft en niet tussen je knieën loert als hij dat eng vindt, en verder zet hij z’n kiezen maar op elkaar en flink zijn, want jullie krijgen een kind en dat lijkt me nogal een belangrijke ervaring. Dus die hele schoonmoeder en moeder lijken me hierbij niet nodig, want natuurlijk is je man hier gewoon bij. Man up, zeg.
Zo waar!!!!
Kom los van je moeder. Jij wordt ouders met je man. Klaar de klus met hem.
Leergierig schreef:
Jaren geleden was er hier een topic met ongeveer hetzelfde onderwerp. Man wilde zijn moeder ook bij de bevalling hebben.
Iemand suggereerde toen dat ze haar man zou moeten vragen om naakt bij haar moeder op tafel te gaan liggen met zijn benen
helemaal wijd en voeten in de lucht en vervolgens een dikke drol uit te persen. Als hij dat geen probleem zou vinden en zich helemaal
op zijn gemak zou voelen, zou zij haar schoonmoeder bij de bevalling toelaten.

LOL, :D
:worship:
Rosalind schreef:
Geen idee, maar TO noemt het regelmatig.
(Al blijft oma hier soms wel slapen, omdat in één dag op en neer qua reistijd niet te doen is. Maar zeker niet tijdens de kraamtijd.)
mabelle schreef:
Kijk dit snap ik dan niet. Je knikt ja en amen en vervolgens bel je haar toch pas op als de baby er is??!!! Al gaat ze op haar hoofd staan, je gaat haar hier toch niet haar dr zin in geven? Daarbij snap ik niet waarom je je eigen moeder er wel bij wil hebben. Komt vast goed met je man.

En als ze over flesvoeding begint, of niet op kamer slapen etc dan telkens zeggen: dat beslissen wij als ouders zelf. Einde discussie.

Misschien een keer benoemen dat je blij bent dat ze zo enthousiast is maar dat je soms het idee hebt dat het wat te is. Dat als zij te veel oordeelt jij haar op afstand gaat houden en dat je dat wilt voorkomen. Kortom: dat hey beter is voor allen als zij zich wat meer aanpast.
Dat laatste is zeker zo, alleen heeft ze nog nooit open gestaan voor kritiek, dat zal nu niet anders zijn.
Jouw moeder voelt “eigen”, daarbij kun je waarschijnlijk 100% jezelf zijn. Je schoonmoeder niet, dat hoor je niet voor niets heel vaak!
Het is jouw lijf, jouw bevalling, dus jij bepaalt wie erbij zijn. Als de baby er is krijgt ze heus wel een keer de mogelijkheid om lekker te tutten, wandelen of iets dergelijks. Zij regeert jouw leven niet!

Mijn schoonmoeder ging zo ver dat ze telde hoe vaak zij met de baby op de foto stond en hoe vaak mijn moeder erop stond. Daarom ben ik nog steeds allergisch voor de schoonmoeders in dit soort topics!
Nushy schreef:
02-10-2019 22:44
Dit klinkt ideaal maar ik krijg mijn man ook niet zover vrees ik, die wil graag dat zijn ouders worden ingelicht zodra de bevalling begint, dus dan ga ik mijn ouders ook inlichten.
Wat erg zeg dat je man niet meegaat in jouw wensen met het risico dat je
schoonmoeder misschien toch bij de bevalling is terwijl je dat niet wilt.

Stevig benadrukken bij de verloskundige dat je dat echt niet wilt, Als je schoonmoeder gaat smeken en janken
bij de deur van de verloskamer dat ze er echt bij wil zijn, gaat je man misschien toch overstag en laat haar binnen,
De verloskundige kan dan ingrijpen.
Rosalind schreef:
02-10-2019 22:48
:bonk:
Sorry TO, maar hier moet ik wel een beetje om lachen.
Eens met wat er gezegd wordt, deel gewoon eens wat minder met haar!
Op zich wel een goeie, ze kan zich er inderdaad niet mee bemoeien als ze dingen niet weet.
Nushy schreef:
Dit klinkt ideaal maar ik krijg mijn man ook niet zover vrees ik, die wil graag dat zijn ouders worden ingelicht zodra de bevalling begint, dus dan ga ik mijn ouders ook inlichten.
Waarom? Wat voegt het toe dat ze binnen snel of misschien wel 2 dagen een kleinkind krijgen? En weet je als je weet dat schoonmoeder in het ziekenhuis gaat zitten dan en jij wil dat niet vind ik dat al genoeg reden om het niet te vertellen. En verder idd alsof man optie heeft om het niet te trekken..... en het is niet alsof het bloed eruit gutst ofzo (dan gaat er echt iets mis ;-) )
Leergierig schreef:
02-10-2019 22:51
Wat erg zeg dat je man niet meegaat in jouw wensen met het risico dat je
schoonmoeder misschien toch bij de bevalling is terwijl je dat niet wilt.

Stevig benadrukken bij de verloskundige dat je dat echt niet wilt, Als je schoonmoeder gaat smeken en janken
bij de deur van de verloskamer dat ze er echt bij wil zijn, gaat je man misschien toch overstag en laat haar binnen,
De verloskundige kan dan ingrijpen.
Ga ik zeker doen, ik heb morgen een afspraak bij de verloskundige dus zal het dan alvast aangeven.
Nushy schreef:
Waarom wil je man dat?

Vindt hij het prettig als ze in de wachtkamer gaan zitten wachten? En blijven ze daar braaf zitten als de bevalling anders loopt dan verwacht en -bijvoorbeeld- nog onder het mes moet omdat de placenta niet spontaan komt? Of hebben ze dan al uitgebreid met je kind geknuffeld nog voor je daar zelf de kans toe gehad hebt?
Nushy schreef:

Jezus. Doe wat iemand anders al opperde. Jouw lijf, JOUW bevalling. Van mij mocht ie zelf ook wegblijven met zo'n houding.
Such fun!1
Eze schreef:
02-10-2019 22:53
Waarom wil je man dat?

Vindt hij het prettig als ze in de wachtkamer gaan zitten wachten? En blijven ze daar braaf zitten als de bevalling anders loopt dan verwacht en -bijvoorbeeld- nog onder het mes moet omdat de placenta niet spontaan komt? Of hebben ze dan al uitgebreid met je kind geknuffeld nog voor je daar zelf de kans toe gehad hebt?
Hij vindt het prettig als ze in de wachtkamer gaan zitten wachten. Ik denk alleen niet dat ze daar braaf blijven zitten als ik onder het mes moet nee... maar waarschijnlijk vindt man het ook prima als ze dan alvast met kind knuffelen als ik een paar uur weg ben. Kan er dan ook weinig aan doen, kan het hem/hen moeilijk verbieden. Ik krijg daarna nog kans genoeg vooral aangezien ik borstvoeding ga geven.
Volgens mij gaat het er niet om wat wij allemaal wel of niet willen of nodig zouden vinden maar om wat Nushy wel, maar vooral ook niet, wilt.

Jij hebt geen behoefte aan je schoonmoeder in de kraamkamer. Dan gebeurt dat dus ook niet. Daar kan je man zeker wat van vinden maar jij ligt daar met je benen wijd dus jij beslist. Praktische tip: neem dit op in je geboorteplan en geef het aan bij je verloskundige.

Ik zou snel klaar zijn met zo'n schoonmoeder. Zij geeft jou ongevraagd dure cadeaus en vindt dat ze daarmee het recht koopt zich overal mee te bemoeien. Ik zou echt proberen duidelijker grenzen te stellen, naar haar en je man. Dit is nog maar het begin. Er zullen nog talloze situaties volgen waarbij zij, en ook anderen, vinden dat je het anders zou moeten doen. Het is dan aan jou om sterk genoeg in je schoenen te staan en weerstand te bieden. En dat ben je maar 'stom/ondankbaar'.

Ik krijg het gevoel dat het niet je intentie is om je schoonmoeder minder de omarol te gunnen dan je eigen moeder maar dat je je vooral niet gehoord/begrepen voelt. Daar kan je alleen wat aan veranderen door helder, duidelijk en consequent te zijn. Nee is nee. 'Bedankt voor je advies, ik doe het op mijn manier'.

Veel sterkte met de laaste loodjes, ik hoop dat je een onbezorgde bevalling zult hebben!
Dankjewel!
In hoeverre verwacht je dat je schoonmoeder jullie tijdens de bevalling gaat contacten om naar de voortgang te vragen? En ben je van plan thuis te bevallen of in het ziekenhuis? Met zo'n schoonmoeder zou ik daar bang voor zijn en dat zou voor mij de reden zijn niet te melden dat het begonnen is.

Waarom wil je man het startmoment met zijn moeder delen? Voor zichzelf of voor haar? En als het voor haar is, waarom vindt hij haar wens daarin belangrijker dan jouw wens hierin, terwijl jij degene bent die bevalt? En als het voor hemzelf is, wat levert het hem dan op? En gaat hij dan ook live verslag uitbrengen? Of is alleen de start melden genoeg?

Hoe los is jouw man van zijn moeder? En wil hij echt zijn moeder erbij hebben, of durft hij geen nee te zeggen?
Nushy schreef:
02-10-2019 22:56
Hij vindt het prettig als ze in de wachtkamer gaan zitten wachten. Ik denk alleen niet dat ze daar braaf blijven zitten als ik onder het mes moet nee... maar waarschijnlijk vindt man het ook prima als ze dan alvast met kind knuffelen als ik een paar uur weg ben. Kan er dan ook weinig aan doen, kan het hem/hen moeilijk verbieden. Ik krijg daarna nog kans genoeg vooral aangezien ik borstvoeding ga geven.
Oké dit zou ik echt vreselijk vinden.... dit was echt een van weinige wensen.... stel he stel alles wat mis kan gaan gaat mis waardoor jij platgespoten wordt spoedkeizersnede en je ligt nog tig uur bij te komen.... dan wil je toch niet dat alle oma’s en opa’s al weten dat de baby pietje heet flaporen heeft en heel veel haar? Je wilt toch zelf eerst pietje ontmoeten?
Nushy schreef:
02-10-2019 22:56
Oh jawel hoor. Jij bent de moeder.
Echt niet dat mijn moeder of schoonmoeder eerder mijn versgeperste baby vast zouden houden dan ik zelf.

Ik krijg de indruk dat je man het allemaal maar wat eng vindt, en zijn moeder erbij wil hebben als steun. Net als jij met de jouwe dus eigenlijk ;-D
Maar he, het is jullie baby. Waar jullie straks nachtenlang mee opzitten, krampjes weg te sussen, te wiegen etc. Jullie kind dat je straks moet troosten na een nachtmerrie, over wie je zorgen hebt als hij/zij voor het eerst ziek is etc. Je man en jij, niet jouw moeder of schoonmoeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven