Zwanger en te betrokken schoonmoeder

02-10-2019 21:11 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Ik nader inmiddels het einde van mijn eerste zwangerschap. Vanaf de mededeling dat ik zwanger ben heeft mijn schoonmoeder zich enthousiast opgeworpen als oma-to-be en wil ze van alles voor mij/ons doen. Op zich is dat lief aangeboden, maar soms gaat het wat te ver.
Een voorbeeld hiervan is dat ze per se met mij wilde gaan babyshoppen (iets waar mijn eigen moeder fysiek niet toe in staat was op dat moment) en erop stond om een deel van de inboedel te betalen. Ook geeft ze allerlei spullen cadeau, inclusief van alles om kunstvoeding te geven terwijl ik van begin af aan heb aangegeven dat ik borstvoeding wil geven, maar dat vindt ze maar "vies".
Een ander voorbeeld is dat ze recent onverwacht op de stoep stond terwijl ik had aangegeven dat ik met mijn moeder de kledingkast van de baby in wilde richten en de babykamer een sopje wilde geven; ze gaf aan dat ze wel wist dat ik dat samen met mijn moeder wilde doen maar dat ze met mijn schoonvader nog een spiegel voor ons op wilde hangen en dit ze het handigste moment leek. Vervolgens is ze de hele tijd in de babykamer blijven hangen waardoor mijn moeder en ik geen privacy hadden, onder het mom dat mijn moeder moest rusten (is recent ernstig ziek geweest).
Een aantal maanden geleden heeft ze op eigen houtje besloten de tuin op te knappen en heeft ze allerlei struiken gesnoeid, terwijl ik haar uitdrukkelijk had gevraagd om dit niet te doen (ik was niet thuis en zag het pas toen ik thuis kwam). Mijn man wist er overigens ook niets van.
Het lastige is dat als ik aangeef dat ik niet wil dat bepaalde dingen gebeuren, dat ze dan aangeeft dat ik ondankbaar ben aangezien ze zoveel voor mij/ons doet.

Nu is het volgende "probleem" dat zich aandient de bevalling. Zij zou het liefst bij de bevalling aanwezig zijn, en is ook bij de bevalling aanwezig geweest van haar dochter en een aantal nichten. Nu wil ik absoluut niet dat ze op de kamer aanwezig is terwijl ik beval. Mijn man zal bij de bevalling aanwezig zijn maar er is een mogelijkheid dat hij onwel wordt (hij kan niet goed tegen bloed en ook niet tegen als ik pijn heb), dus dat ik dan niet genoeg steun aan hem heb. Ik zou dan graag wel mijn eigen moeder erbij willen hebben, maar niet mijn schoonmoeder.
Mijn man vindt dit erg lastig te begrijpen, want zijn moeder wordt ook oma en hij vindt dat zij evenveel recht heeft om erbij te zijn als mijn moeder, dus helaas heb ik daar weinig aan.
Hetzelfde geldt overigens voor de kraamtijd, waarbij hij niet inziet dat ik me minder comfortabel voel bij mijn schoonmoeder dan bij mijn eigen moeder en hij het oneerlijk vindt en niet vindt kunnen als mijn eigen moeder er op bepaalde momenten wel bij mag zijn en ik mijn schoonmoeder er dan niet bij wil hebben.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb al wel geprobeerd bij mijn schoonmoeder aan te geven dat ik niet wil dat ze blijft slapen (geldt overigens ook voor mijn eigen moeder), maar dan zegt ze dat ik eigenwijs ben en dat ik na de bevalling nog wel zal zien hoe zwaar het is. Bij haar eigen dochter is ze gedurende 3 weken ingetrokken en heeft ze de kraamzorg weggejaagd. Ik heb al wel aangegeven bij de kraamzorg dat ik wat overheersende familieleden heb en dat ik graag wil dat de kraamzorg me daarbij helpt, maar ze zal zich niet zomaar laten wegsturen ben ik bang.

Dank alvast voor jullie input.

Edit: sorry voor de lange OP, hoop dat jullie de moeite willen nemen om het te lezen.
Nushy schreef:
02-10-2019 23:06
Helaas wel, want ze had al aangegeven dat ze een keer in het weekend langs wilde komen om te helpen met die spiegel ophangen, en toen had ik al aangegeven dat ik die zondag graag tijd met mijn moeder wilde doorbrengen, met het idee dat zij dan een ander weekend zou uitkiezen.
Niet lullig bedoelt want je bedoelt het goed maar dit is al teveel info! Gewoon zeggen is goed, kun je dan en dan? En dan spreek je af! Had ze niet geweten dat je moeder kwam en had ze ook niet op de stoep gestaan!! Heel vervelend maar persoonlijk denk ik wel de beste manier. Dit soort mensen moet je zo min mogelijk vertellen
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
mabelle schreef:
02-10-2019 23:11
Dan zeg je dag tegen haar. Dat als zij zich niet wat meer als gast gaat opstellen in jullie huis en zich gaat schikken, het voor jou dan erg moeilijk wordt om het contact goed te houden. Dat je dat niet wilt. Dus schikken of stikken..
Mijn kind, mijn regels. Mijn huis, mijn regels
+1
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Odense2 schreef:
02-10-2019 23:25
Geef haar nooit je huissleutel.
Bemoeizuchtige schoonmoeders hebben de neiging om tijdens je afwezigheid (vakantie of anders) dingen te doen in je huis: opruimen, stofzuigen, meubels verplaatsen.
En daar moet jij dan verschrikkelijk 'dankbaar' voor zijn.

En vooral nooit zeggen dat je nog van plan bent om iets te gaan kopen.
Als je zegt: "Ik ga nog slabbetjes kopen.", wie staat er dan de volgende dag op de stoep met een stapel slabbetjes? Precies. (En daar moet je dan ook weer dankbaar voor zijn.) En dan vindt je man het lief: "O, wat lief van mijn moeder. Dat hadden we nodig."
Alleen vertellen wat je al gedaan hebt, niet wat je nog gaat doen.
Huissleutel gaat ze zeker niet krijgen. Dat laatste is inderdaad herkenbaar, ik geef nu juist alles aan om achteraf geen commentaar te krijgen maar dat werkt misschien juist averechts.
dance01 schreef:
02-10-2019 23:25
To 1 tip als schoonmoeder al zo slecht jouw grenzen accepteert zou ik ervoor zorgen dat je hun pas inlicht na de bevalling op het moment dat het voor jou en je man goed is, als de baby er is want eenmaal op de gang ga je haar natuurlijk niet tegen houden! Teveel stress en spanning niet doen! Wat niet weet wat niet deert to! Nog een tip zo weinig mogelijk aan schoonmoeder vertellen en kort en duidelijk zijn!
Ik ga het met mijn man bespreken, maar ook kijken waar ik me op het moment dat de bevalling begint het prettigst bij voel.
Rosalind schreef:
02-10-2019 22:09
Werkelijk? En dan kan je man er niet meer tegen, wordt je moeder binnen geroepen en je schoonmoeder heeft het nakijken? Dat is echt vragen om problemen.

Je schoonmoeder zit niet op dat bankje he, als jullie haar niet vertellen dat de bevalling begonnen is.

Ik ben het zo met de eerste reactie in het topic eens: kom wat los van je moeder én schoonmoeder.
Je man heeft nota bene geen werk dus jullie zijn de hele kraamtijd met z´n tweeën thuis! Plus de kraamhulp. Waarom zou je dan ook steeds je moeder daarbij willen hebben?
Eens. Het komt bijna kinderlijk afhankelijk over. Bij vlagen is het zelfs lachwekkend. Ik kan alleen maar denken: mens, leid je eigen leven en geef je grenzen aan.
elein schreef:
02-10-2019 23:26
Neem hem mee en laat de verloskundige hem ook even goed duidelijk maken dat het niet aan hem is om te bepalen wie er gebeld wordt (en vervolgens op de gang komt zitten) bij JOUW bevalling. En dat dat gemekker over "het misschien niet trekken" ook afgelopen moet zijn. Het gaat erom dat jij met vertrouwen je bevalling tegemoet ziet, en daar kan je geen stress over schoonmoeders bij gebruiken.

Je kan het ook in je geboorteplan zetten voor als je naar het ziekenhuis gaat. Bij mijn bevallingen werd er ook door ziekenhuispersoneel goed rekening gehouden met mijn wensen.
Staat inderdaad in het geboorteplan en ik geef het nog extra aan bij de verloskundige.
Rosalind schreef:
02-10-2019 23:26
Heel bijzonder.
En je denkt ook nog dat de opa´s en oma´s naar huis gaan voor ze jou gezien en gefeliciteerd hebben?
Goeie, daar heb ik niet echt over nagedacht. Waarschijnlijk niet nee.
Nushy schreef:
02-10-2019 22:56
Hij vindt het prettig als ze in de wachtkamer gaan zitten wachten. Ik denk alleen niet dat ze daar braaf blijven zitten als ik onder het mes moet nee... maar waarschijnlijk vindt man het ook prima als ze dan alvast met kind knuffelen als ik een paar uur weg ben. Kan er dan ook weinig aan doen, kan het hem/hen moeilijk verbieden. Ik krijg daarna nog kans genoeg vooral aangezien ik borstvoeding ga geven.
Je kan het ze wel degelijk verbieden. Laat toch niet zo lamlendig over je heenlopen. Alsof je leven compleet geregeerd wordt door iedereen behalve jijzelf. En dan moet je nog moeder worden ook....
Nushy schreef:
02-10-2019 23:40
Staat inderdaad in het geboorteplan en ik geef het nog extra aan bij de verloskundige.
Dus de kraamhulp en de verloskundige moeten je schoonmoeder weren, omdat je man niet naar je luistert en jij niet tegen je schoonmoeder durft te zeggen dat je haar niet bij de bevalling wil hebben?
Jeetje meid, kom toch eens voor jezelf op!
Rosalind schreef:
02-10-2019 23:44
Dus de kraamhulp en de verloskundige moeten je schoonmoeder weren, omdat je man niet naar je luistert en jij niet tegen je schoonmoeder durft te zeggen dat je haar niet bij de bevalling wil hebben?
Mijn schoonmoeder weet dat ik haar niet binnen wil hebben tijdens de bevalling, dat heb ik namelijk al tegen haar gezegd, maar ik denk dat ze het in haar enthousiasme misschien alsnog zal proberen en ik dan misschien zo in mijn eigen bubbel zit dat ik op dat moment niet in staat ben om nee te zeggen. Daarom wil ik graag steun van de verloskundige en kraamhulp.
Nushy schreef:
02-10-2019 23:50
Mijn schoonmoeder weet dat ik haar niet binnen wil hebben tijdens de bevalling, dat heb ik namelijk al tegen haar gezegd, maar ik denk dat ze het in haar enthousiasme misschien alsnog zal proberen en ik dan misschien zo in mijn eigen bubbel zit dat ik op dat moment niet in staat ben om nee te zeggen. Daarom wil ik graag steun van de verloskundige en kraamhulp.
En wat dacht je van je man, haar zoon??
Rosalind schreef:
02-10-2019 23:44
Ik krijg gewoon last van plaatsvervangende schaamte als ik het lees. En dan die kleuter van een man ook nog, die niet tegen viezigheid kan en wel naar zijn mammie moet kunnen als hij flauwvalt. Mijn god, word toch volwassen en steun je vrouw gewoon. Ik zou überhaupt al geen kinderen hebben gemaakt met zo'n prachtexemplaar van een man.
Rosalind schreef:
02-10-2019 23:51
En wat dacht je van je man, haar zoon??
Primair wil ik steun van hem natuurlijk. Het gaat echter nu vooral om het moment dat hij die steun niet kan geven. Als hij er voor me kan zijn en zich houdt aan wat we afgesproken en besproken hebben is er geen probleem.
Lachattenoir schreef:
02-10-2019 23:53
Ik krijg gewoon last van plaatsvervangende schaamte als ik het lees. En dan die kleuter van een man ook nog, die niet tegen viezigheid kan en wel naar zijn mammie moet kunnen als hij flauwvalt. Mijn god, word toch volwassen en steun je vrouw gewoon. Ik zou überhaupt al geen kinderen hebben gemaakt met zo'n prachtexemplaar van een man.
Het gaat vooral om het zien van bloed in combinatie met de omgeving (namelijk een ziekenhuis) waar hij nare associaties mee heeft waar ik hier omwille van privacy verder niet op in wil gaan.
Ik had iets geschreven maar zie het niet terug.

Wat zou je man ervan vinden als jouw moeder bij een uitgebreid darmonderzoek zou willen zijn. Daar ligt hij dan in zijn blote kont, benen in de beugels in vol ornaat. Jouw moeder gaat van heel dichtbij kijken wat ze precies aan het doen zijn. Hoe zou hij zich daarbij voelen?

Laat je man desnoods dit topic lezen over hoe anderen denken over zijn moeder in de wachtkamer. Gewoon niet bellen. Pas als baby geboren is en wachten tot jij klaar bent (ook al duurt dat lang omdat jij moet herstellen bv) zodat jij zelf eerst uitgebreid kan kennismaken met jullie kind.

En laat je man zich niet zo aanstellen met zijn, ik kan niet tegen bloed. Gewoon bij je hoofd op een stoel desnoods. Hij hoeft niet alles van heel dichtbij te bekijken als hij dat niet wil maar hij moet er wel voor jou zijn.

Ook na de bevallng thuis uren bezoek van de oma’s onder het mom van helpen, gewoon niet doen. Een uurtje is lang genoeg. De kraamverpleegster help met koken, wassen en met de baby helpen. Oma’s zijn er om even te knuffelen, een kopje koffie te drinken en jullie gezin weer alleen te laten.

Laten ze desnoods later met een maaltijd komen zodat je niet hoeft te koken. Maar ook dan een uurtje en weer ophoepelen.

Laat je man zijn moeder aanspreken als zij weer begint over borstvoeding en bij jullie slapen. Jullie zijn de ouders en jullie doen het anders. Gewoon steeds herhalen, wij doen het anders. Niet op ingaan en geen discussies voeren. Jullie doen het anders, klaar.
Nushy schreef:
02-10-2019 23:50
De oplossing is, zoals al eerder geopperd, heel simpel: je ouders en schoonouders pas informeren als het kindje geboren is en jullie samen van de eerste momenten hebben kunnen genieten. En ja, je man zal daarin mee moeten gaan. Zeg hem dat je alle ouders pas na de bevalling wil informeren, en dat je zijn steun nodig hebt tijdens de bevalling. Een man die dit niet kan begrijpen of hierin mee wil/kan gaan heeft wat mij betreft een kronkel in zijn hoofd. Kom op, jullie samen met z'n tweeën de ouders van dit kindje. Jullie zullen het echt samen en zelfstandig moeten leren doen.
Ik ga er serieus over nadenken om de ouders van beide kanten pas in te lichten als de baby er is.
Dank voor alle inzichten.
Nushy schreef:
02-10-2019 23:54
Het gaat vooral om het zien van bloed in combinatie met de omgeving (namelijk een ziekenhuis) waar hij nare associaties mee heeft waar ik hier omwille van privacy verder niet op in wil gaan.
Tja, tijd om hiervoor naar een psycholoog te gaan dan. En ja, ik spreek helaas uit ervaring.

Het valt me op dat hij zich er nu al heel druk om maakt terwijl hij helemaal niet weet hoe het is. In de werkelijkheid is een bevalling voor vrijwel alle mannen, naast bloederig en heftig, ook iets heel moois en indrukwekkends. Daarbij kan hij ook wat verderop gaan zitten of bij het hoofdeinde blijven.

Verder hebben de verpleegsters/verloskundigen hier ruim ervaring mee tijdens bevallingen. Ze weten heus wat ze moeten doen met flauwvallende mannen.
Zeker. Misschien moet ik het plan B maar loslaten en erop vertrouwen dat het goedkomt.
Nushy schreef:
02-10-2019 23:05
Wat bedoel je met je eerste vraag?
Het is niet dat ik niets in te brengen heb tegen mijn man, het is alleen dat ik het fijn vind als we op één lijn zitten, en over het algemeen is dat wel zo, maar hierin verschillen we van mening en dat vind ik lastig.
Mijn eerste vraag was meer retorisch, want ik vind dat hij weinig rekening houdt met hoe het straks voor jóu zal zijn.
Je schoonmoeder wordt zo goed oma. Je lijk wel allergisch voor haar. Laat ze dat geld lekker uitgeven aan de baby als ze dat willen, desnoods leg je het weg om op zijn/haar spaarrekening te zetten. Je kan het niet maken om jouw moeder wel overal bij te betrekken, en haar er als een debiel bij te laten staan. En ja, ik heb ook een betuttelende schoonmoeder.
Ga de bevalling lekker met z'n tweeën in. Bel pas als jij lekker opgefrist bent. Is jouw schoonmoeder in staat de informatie die ze eerder krijgt (dat jij aan het bevallen bent) voor zich te houden of gaat dat meteen de familie door? Dat deed mijn schoonmoeder namelijk. Iedereen was ingelicht en wij hadden het nakijken.
Ik zou schoonmoeder helemaal niet inlichten bij start bevalling. Een bevalling is 1 van de dingen in het leven waar JIJ de regie hebt. Daar heeft schoonmoeder niets over te zeggen hoor. En ontspanning is daar ook belangrijk bij, dan is iemand aan je bed, die je er niet bij wil hebben, niet handig!
De andere zaken, tja beter grenzen aangeven en sommige onbenullige dingen zou ik lekker Laten gaan.
Schoonmoeder poetst hier soms ook de koelkast en ruimt een kast op samen met kleinkind, als ze hier oppast. Kan daar een hele heisa van maken, maar zij vindt het leuk/maakt haar blij en ik heb een opgeruimd huis:)
Nushy schreef:
02-10-2019 23:53
Primair wil ik steun van hem natuurlijk. Het gaat echter nu vooral om het moment dat hij die steun niet kan geven. Als hij er voor me kan zijn en zich houdt aan wat we afgesproken en besproken hebben is er geen probleem.
Die krijg je van je vk
Je man heeft een bijrolletje
Toen de vader van mijn kinderen tijdens de zwangerschap van oudste aangaf dat hij niet wist of bevallen wel wat voor hem was en hij er misschien niet bij wilde zijn, heeft mijn schoonmoeder de opvoeding nog even afgemaakt. Dat deed ze door hem haarfijn uit te leggen dat voor mij bevallen vast ook niets was, maar dat het de enige manier is om vader te worden. Dus of hij zich alsjeblieft minder belangrijk wilde voelen en aan moeder en kind wilde gaan denken ipv zijn eigen trauma’s.

En dat geldt voor jouw man en jezelf misschien ook. Moeders zijn niet meer het belangrijkste, dat is je eigen gezin. Ze bij de zwangerschap betrekken is leuk, ze elke stap die je zet erbij halen is niet nodig. Ja, dan zijn ze misschien even boos als ze iets niet weten of als je zegt dat iets liever niet hebt. Die discussie had je eigenlijk al in de puberteit moeten voeren, maar voor een gezonde volwassenen relatie toch echt nodig.

Nog een tip, want niet bellen als de bevalling begonnen is, is een erg goed plan. Probeer jezelf in de aanloop na de bevalling aan te leren om niet elk telefoontje of appje meteen te beantwoorden en niet dagelijks een status update te geven.
Dan voorkom je dat ze, als je een keer geen update geeft of niet reageert, meteen denken dat er wat is. Beste reden die je kunt geven daarvoor; je bent je terug aan het trekken in je einde zwangerschapscoconnetje en dan heb je nou eenmaal minder behoefte aan anderen dan je man, hoe lief bedoeld ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven