Zwanger raken na morning-afterpil

13-07-2020 12:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem. Ik heb het idee zwanger te zijn, terwijl ik dit niet wil.

Ik heb vorige week woensdag onveilige seks gehad. De volgende dag heb ik een morning-afterpil genomen, zo een 13 uur na de daad. Gisteren, 4 dagen erna, ben ik een soort van ongesteld geworden. Dit is ook het moment dat ik normaliter volgens mijn cyclus ongesteld moest worden. Ik bloed niet hevig, terwijl dit normaal wel het geval is. Normaliter stroomt het bloed (en klonters) er in de eerste dagen eruit, maar nu merk ik dat het bloed donker tot gewoon rood is en er maar weinig uit komt. Is het mogelijk dat dit een nestelingsbloeding is? Ik heb een CB test gehaald, maar weet niet of ik deze kan doen op dit moment? Kan ik dit doen tijdens mijn menstruatie/bloeding? Is het te vroeg? Ik zit met zoveel vragen en kan momenteel echt aan niets anders denken, wil zeker niet zwanger zijn op dit moment.
Ik zou met je vragen naar de huisarts of apotheker gaan, welke van de twee je het prettigste vind.
Alle reacties Link kopieren
Een zwangerschapstest is het nog wat vroeg voor. Reken op ongeveer 2 weken na de ‘mogelijke bevruchting’. Dus ergens halverwege volgende week zou dat wel uitsluitsel moeten geven.

Heb je enig idee wanneer je eisprong zou zijn? Want de morning after pil werkt niet de hele maand rond (iets met eisprong uitstellen ofzo).
Ik vermoed dat je eisprong al eerder was omdat je menstruatie er kort op volgde.

Een zwangerschap is niet geheel uit te sluiten en zou dus volgende week testen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de MAP schijnt wel flink met je hormonen te rommelen. Op zich logisch ook. Mogelijk zou je menstruatie daardoor anders dan anders kunnen zijn.

Als ik jou was zou ik gewoon de huisarts even bellen om te overleggen, dat lijkt me het beste.
Alle reacties Link kopieren
https://www.apotheek.nl/themas/morning- ... g-afterpil

daar staat:
CONTROLEER OF JE ONGESTELD WORDT

Controleer of je menstruatie na gebruik van de morning-afterpil hetzelfde is als normaal. Na het nemen van de morning-afterpil komt de menstruatie meestal op dezelfde dag als verwacht, maar soms ook een paar dagen eerder of later. Als de menstruatie lichter is of uitblijft, doe dan een zwangerschapstest. Is de zwangerschapstest negatief en word je nog steeds niet ongesteld, herhaal de test dan na 1 week.
Ok, allereerst, pas op de plaats. Ik denk dat de kans dat je zwanger bent/raakt heel erg klein is.

Je hebt afgelopen woensdag seks gehad, dat was 5 dagen geleden. Een eventuele zwangerschapstest slaat meestal pas 2 weken na de bevruchting positief uit. Dus dat betekent dat je op zijn vroegst woensdag de 22e kunt testen. Heb je een regelmatige cyclus? Zo ja, hoe lang is deze? Hoe dan ook, ik denk niet dat je zwanger zal raken want:

1. Als je volgens je eigen natuurlijke cyclus gisteren ongesteld had moeten worden, was je eisprong ongeveer rond 28 juni. Dat ei was allang vergaan voordat je seks had gehad, omdat een eitje maar zo'n 24u goed blijft.

2. Daarnaast heb je binnen hele korte tijd de MAP genomen. Beide morning after pillen bestaan uit progestagenen. Door ingewikkelde mechanismen stelt dat een eventuele eisprong lang genoeg uit om ervoor te zorgen dat er geen bevruchting zal plaatsvinden.

Progestageen is het hormoon dat wordt afgegeven door het wondje (corpus luteum) dat ontstaat van de eisprong. Zolang dat wondje er is en progesteron aanmaakt, blijft je baarmoederslijmvlies zitten. Dit hormoon zorgt ervoor dat een bevruchte eicel de tijd krijgt zich in te nestelen. Zodra een innesteling heeft plaatsgevonden, neemt het embryo die functie over door zwangerschapshormoon te produceren. Zodra het eisprongwondje gaat helen en een littekentje wordt (corpus alba) valt de productie van progesteron weg. Als er dan geen innesteling heeft plaatsgevonden met zwangerschapshormoonaanmaak, word je ongesteld. Jij hebt dus vlak voordat dat wondje geheeld was, een dosis progesteron (de morning after pil) naar binnen gekregen. Dat je menstruatie toch doorzet, maar lichter, is dus niet onverwacht. Het zegt ook niets over of de MAP zijn werk goed gedaan heeft.

Nog een toevoeging: Je bent hartstikke alert op een eventuele zwangerschap, dus stel dát het zo zou zijn, ben je er heel vroeg bij. Zwanger raken betekent niet dat je een kind moet krijgen he? Maar goed, buiten dat alles om denk ik echt dat de kans nihil is dat je hiervan zwanger raakt. Betere anticonceptie is wel een slim plan denk ik.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 13-07-2020 13:55
15.51% gewijzigd
Tip voor de volgende keer: er is ook een morning after spiraal. Dat is 5 jaar effectief.
Alle reacties Link kopieren
Een map gooit alles door elkaar dus totaal niet raar dat het nu totaal anders verloopt (kan de volgende paar keer ook nog zo zijn)

De kans dat je zwanger bent na een map is erg klein overigens.
Ik vind de voorlichting voor de MAP niet zo goed. Het klopt inderdaad dat je die niet altijd effectief kunt nemen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als de dag van je verwachte menstruatie al voorbij is, dan kun je gewoon betrouwbaar een zwangerschapstest doen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
13-07-2020 14:40
Als de dag van je verwachte menstruatie al voorbij is, dan kun je gewoon betrouwbaar een zwangerschapstest doen.
Ja maar Flip, anders dan haar regelmatige cyclus, heeft TO geen bewijs van wanneer haar eisprong was. Stel dat het een x een afwijkende cyclus zou zijn met heel late eisprong, heeft die test dus geen zin, 5 dagen na gemeenschap.

Nou denk ik dat ze sowieso veilig zit, maar goed.
Alle reacties Link kopieren
Na een MAP kun je zwanger zijn.

Het kan ook dat je je ontzettend zorgen maakt en hier reageren je hormonen, en dus je menstruatie, ook soms op.
Alle reacties Link kopieren
Als je bloedt kan je ook gewoon een test doen. Vang urine op in een bekertje, wel even zorgen dat er geen bloed in komt, en dan kan je de test er indopen.

Je menstruatie kan anders zijn door de MAP.

Blijft je menstruatie licht dan over 9 dagen de test herhalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven