80 klanten..........

26-01-2015 09:53 2303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij een inval in een kamertje in het Limburgse Valkenburg werden dna-sporen en contactgegevens gevonden van tachtig mannen die betaalde seks hebben gehad met een minderjarig meisje (16). Haar loverboy werd gearresteerd. Zelden werd er zo veel bewijs gevonden tegen een pooier én de klanten van een uitgebuit meisje. Justitie pakt de grote groep mannen nu publiekelijk hard aan, voor het eerst.

Deze mannen hadden tegen betaling seks met een minderjarige. Het is strafbaar en ik ga ze niet helpen om dat geheim te houden

Officier van justitie David van Kuppeveld

Jammer dan als vrouwlief opendoet, zegt justitie in Limburg, 'maar voor ons weegt seksuele uitbuiting zwaarder'. Harde woorden. En dit is nog maar het begin, stellen onderzoekers en rechercheurs op het gebied van mensenhandel. De aanpak van hoerenlopers zal de komende jaren verharden.

Politie en justitie richtten hun pijlen in de afgelopen 10 jaar vooral op de (loverboy)thematiek en aanpak van mensenhandelaren. Nu wordt ook de klant ter verantwoording geroepen, zoals vorige week in Limburg. Toen pas kwam naar buiten wat er zich in oktober vorig jaar heeft afgespeeld in een hotel in Valkenburg.

Onder dwang van een loverboy, de 21-jarige Armin A., ontving een 16-jarig meisje klanten op een kamer. Het moeten er minstens vijftig zijn geweest, gaf het OM aan. Bij hen staat de politie binnenkort op de stoep. Gisteravond bleek dat justitie naar nog eens dertig andere mannen onderzoek doet, aldus de Limburgse nieuwssite 1Limburg.

Inval

Wanneer de politie op 14 oktober een inval doet, wordt een klant op heterdaad betrapt. De prullenbak zit dan al vol condooms. Armin A. zit tijdens de inval op het toilet in de badkamer.

Zijn telefoon, waarop het meisje volgens de online advertenties bereikbaar zou zijn, ligt voor het grijpen. Hierin vindt de politie een lange klantenlijst. Met deze gegevens en de prullenbak vol dna heeft het Openbaar Ministerie een zeldzame grote zaak tegen minstens vijftig hoerenlopers. Hen hangt een celstraf van 4 jaar boven het hoofd.

Justitie zegt nu: Let op, jij kunt als vader, opa of echtgenoot over een meisje heengaan, maar je draagt verantwoording voor haar. Dat heeft lang geduurd

Lou Repetur, adviseur seksueel geweld bij kennisinstituut Movisie

,,Deze mannen hadden tegen betaling seks met een minderjarige. Het is strafbaar en ik ga ze niet helpen om dat geheim te houden," zei officier van justitie David van Kuppeveld in niet mis te verstane woorden in de rechtbank.

Morele verontwaardiging

Een paar jaar geleden was deze harde aanpak niet goed gevallen, zegt Lou Repetur, adviseur seksueel geweld bij kennisinstituut Movisie. ,,We voelen de morele verontwaardiging nu veel meer dan 10 jaar geleden. Toen in 1995 campagnes werden gehouden om prostituanten te stimuleren seks met een condoom te hebben, werd er ook voorgesteld om hen te confronteren met vrouwen die onder dwang werken. Dat kwam er niet doorheen.''

Repetur: ,,Pas met de opkomst van loverboys werd het als probleem gezien. Justitie zegt nu: Let op, jij kunt als vader, opa of echtgenoot over een meisje heengaan, maar je draagt verantwoording voor haar. Dat heeft lang geduurd." Ze waarschuwt wel voor stigmatisering. ,,We moeten klanten aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor minderjarigen. Niet op het feit dat ze naar een legale prostituee gaan, want dat mag in Nederland.''

Mensenhandel

De zaak in Limburg noemt ze uniek. Zelden wordt er zo veel bewijs gevonden tegen de pooier én de klanten, zegt ook Eric van den Vrande, coördinator van het team Mensenhandel bij de politie Brabant. Vaak beschermen de misbruikte meisjes hun 'vermeende vriendje' en geven ze weinig informatie. ,,De pooier is vaak de enige die ze nog hebben," zegt hij.

Het is volgens Van der Vrande een landelijke tendens dat hoerenlopers meer zullen worden gecontroleerd. Er ligt al een wetsvoorstel van de Pvda, SP en CU klaar om ook klanten strafbaar te stellen die hadden kunnen weten dat een vrouw onder dwang werkt.

Plaatsvervangend hoofdofficier George Rasker hoopt dat de ontmaskering van de tientallen klanten anderen afschrikt. Onderzoeker Repetur betwijfelt dit. ,,Prostitutie is het oudste beroep ter wereld. Er zal behoefte aan blijven." Bovendien vindt ze de confrontatie thuis te ver gaan. ,,Voor wie is de schok groter: de man of het gezin?"
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:charlottew88 schreef op 10 juli 2015 @ 15:30:

[...]

+1 Goed verwoord.

+10000000

En de straffen zijn daarbij wel heel erg veel te laag.
quote:feow schreef op 10 juli 2015 @ 11:53:

[...]

Zwaktebod Hans, waarbij je volledig voorbij gaat aan de vraag die je gesteld is. Je bent zelf regelmatig zeer open over de invulling van een deel van je vrije tijd, en als het topic daar over gaat en jij overduidelijk beïnvloed bent door die vrijetijdsinvulling is het ineens privé-informatie???
Bah, ik walg van diegene die het bijna zitten te verdedigen hier, zijn zeker zelf hoerenlopers dat ze zo in hun toetsenbord schieten.

Praten over dat de rechter nog niets heeft uitgesproken, echt hoe krom is dat.

Ze zijn zo schuldig als wat, ik heb er ook absoluut totaal geen medelijden mee dat ze zitten te piepen dat ze slecht slapen en hun relaties nu in de crisis zit.

Zelfs nu nog bekommeren ze zich niet om het slachtoffer van die klootpooier maar maken zich alleen maar druk over zichzelf.

Net goed dat hun hele leven op zijn gat ligt nu.
quote:NYC schreef op 10 juli 2015 @ 15:24:

Ik vind dat iedereen die seks heeft gehad met dit meisje schuldig is. Dat komt voornamelijk door de hele setting waarin zich dit heeft afgespeeld. Die is zo overduidelijk al verkeerd, dat het gewoon niet mogelijk is, dat je dit als man zijnde niet weet/door hebt. Kan gewoon niet. Er zijn neem ik aan, genoeg, echt meer dan genoeg andere plekken voor betaalde seks, waar ook jonge vrouwen werkzaam zijn die wel meerderjarig zijn en het - zo goed als je daarvan uit mag gaan - vrijwillig doen.

De hele situatie op zo'n achteraf kamertje, met een aanwezige loverboy die geld int, is op zichzelf toch al reden genoeg om te weten dat het niet in de haak is. Iedereen moet dat geweten hebben, kom op zeg, nog voor ze een stap over de drempel hadden gezet wisten ze het al.

Arm kind.+ 100000
quote:ronniemitchel schreef op 10 juli 2015 @ 15:59:

[...]

+10000000

En de straffen zijn daarbij wel heel erg veel te laag.Nou inderdaad maar dat vind ik sowieso van alle straffen in Nederland.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:KoningMichielIII schreef op 10 juli 2015 @ 15:54:

[...]

Je denkt dat je merkt dat een vrouw gedwongen werkt? Als ze dit al een paar jaar doet? Hoe denk jij dat te merken?Waarschijnlijk werkt een groot deel van de vrouwen gedwongen. En dan bedoel ik niet perse gedwongen door iemand, maar gedwongen door omstandigheden.
quote:charlottew88 schreef op 10 juli 2015 @ 16:08:

[...]

Nou inderdaad maar dat vind ik sowieso van alle straffen in Nederland.Dat zijn ze ook
quote:marjorette schreef op 10 juli 2015 @ 16:05:

Bah, ik walg van diegene die het bijna zitten te verdedigen hier, zijn zeker zelf hoerenlopers dat ze zo in hun toetsenbord schieten.

Ze zijn zo schuldig als wat, ik heb er ook absoluut totaal geen medelijden mee dat ze zitten te piepen dat ze slecht slapen en hun relaties nu in de crisis zit.

Zelfs nu nog bekommeren ze zich niet om het slachtoffer van die klootpooier maar maken zich alleen maar druk over zichzelf.

Net goed dat hun hele leven op zijn gat ligt nu.Oeps pas maar op straks word je gestaft
quote:hans66 schreef op 09 juli 2015 @ 13:09:

[...]

Het mag dan wel legaal zijn, maar er is sprake van effectieve criminalisering van prostitutie, stigma en propaganda van de overheid.

Weet je wie er pas last hebben van een stigma? De prostituees zelf. Niet zoals ieder ander gewoon kunnen vertellen wat je beroep is, gat in je cv, niet normaal pensioen kunnen opbouwen e.d.

En weet je wie er pas last hebben van de criminelen? De prostituees die door hen worden gedwongen en uitgebuit.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Net goed dat hun hele leven op zijn gat ligt nu.precies
quote:tonkje schreef op 10 juli 2015 @ 16:36:

[...]

Weet je wie er pas last hebben van een stigma? De prostituees zelf. Niet zoals ieder ander gewoon kunnen vertellen wat je beroep is, gat in je cv, niet normaal pensioen kunnen opbouwen e.d.

En weet je wie er pas last hebben van de criminelen? De prostituees die door hen worden gedwongen en uitgebuit.Dat weten sommige mensen heel goed, maar je moet het wel verdraaien anders deugd je gedrag niet en dat is nu net wat bepaalde personen niet willen inzien.

Als we hier nu met naam en toenaam een van die kerels aan het afbranden waren, dan kan ik me nog voorstellen dat iemand roept: "ho, wacht even, de rechter heeft nog niet gesproken!" Het kan natuurlijk best zijn dat er tussen die kerels een redelijk aardige zit die dat meisje een aai over de bol heeft gegeven en weer naar huis is gegaan. (Een echt aardige kerel was überhaupt niet bij dat meisje terecht gekomen. En als er een zonder haar verder aan te raken weg is gegaan omdat hij de boel niet vertrouwde, waarom dan niet de politie gebeld?) maar er wordt hier tekeer gegaan tegen deze mannen in het algemeen. "Als je zoiets doet, ben je een klootzak en smeerlap!" En dat vind ik prima kunnen, ook zonder uitspraak van de rechter.
quote:ronniemitchel schreef op 10 juli 2015 @ 16:41:

[...]

Dat weten sommige mensen hel goed, maar je moet het wel verdraaien anders deugd je gedrag niet en dat is nu net wat bepaalde personen niet willen inzien.En dan is ineens de hoerenloper zielig ipv de prostituee. Boehoe, ik durf niet te vertellen dat ik weleens naar de hoeren ga!
quote:tonkje schreef op 10 juli 2015 @ 16:45:

[...]

En dan is ineens de hoerenloper zielig ipv de prostituee. Boehoe, ik durf niet te vertellen dat ik weleens naar de hoeren ga!

Precies en voor je het weet word je door een sneue hoerenloper ook nog eens gestaft.

Dit soort kerels verdiend het dat hun leven naar de klote gaat,als je een ander helpt om andere levens naar de klote te helpen, verdien je zelf niks beters.
quote:tonkje schreef op 10 juli 2015 @ 16:36:

Weet je wie er pas last hebben van een stigma? De prostituees zelf. Niet zoals ieder ander gewoon kunnen vertellen wat je beroep is, gat in je cv, niet normaal pensioen kunnen opbouwen e.d.Precies. Daarom legitimeren ze zich niet als een klant daarom vraagt. Geen prostituee is zo gek dat te doen. Je bent chantabel. Ik vraag me echter af, hoe vaak ik moet zeggen dat die lieden in Valkenburg niet vrijuit gaan. Artikel 248b uit het Wetboek van Strafrecht is daar duidelijk over; daar zit geen woord Spaans, Russisch of Chinees bij. Maar als je in de advertentie zet dat je 18 bent en dus liegt (op het moment dat dit gebeurde was ze 16; nu is ze pas 17), in hoeverre lok je dan geen misdrijf uit? Dat is eveneens strafbaar volgens artikelen 47 en 48.

Dat is ook het standpunt van de advocaten? En er zullen meer dingen zijn dan wij willen weten en dat het daglicht niet verdragen kunnen.

quote:En weet je wie er pas last hebben van de criminelen. De prostituees die door hen worden gedwongen en uitgebuit.Ook helemaal juist. Haar pooier is daarom terecht veroordeeld.
World of Warcraft: Legion
quote:ivankar schreef op 10 juli 2015 @ 12:47:

Of ze 'wilde' doet niet ter zake qua strafbaarheid, betaalde seks met een minderjarige is verboden en strafbaar. Zelfs als ze adverteerde met 'net 18 geworden', je moet als klant meer moeite doen om je ervan te verzekeren dat e.e.a. legaal is.

Misleiding wb leeftijd zal ws wel worden meegenomen als verzachtende factor. Maar de strafbaarheid blijft.

Hier ben ik het mee eens, want dat betoog ik zelf ook. Dat argument heeft de Officier van Justitie trouwens ook gehad. Die heren zijn echt niet slim. Maar de rechter zal het gewicht bepalen in hoeverre dat meegewogen wordt.

De Nederlandse regering bedrijft opiniepolitiek, d.w.z. haar campagne is gebaseerd op vermoedens en heel wat minder op feiten. Daarbij gaat zij leugens niet altijd uit de weg. De Valkenburgse zedenzaak heeft m.i. het karakter van een showproces. I.p.v. dat iemand pas strafbaar is als er een vonnis is, is iemand al strafbaar zonder veroordeling. Als de heren vrijgesproken worden (wat ik - realistisch gezien - niet verwacht), zijn ze feitelijk toch gestraft.
quote:ronniemitchel schreef op 10 juli 2015 @ 16:47:

[...]

Precies en voor je het weet word je door een sneue hoerenloper ook nog eens gestaft.

Dit soort kerels verdiend het dat hun leven naar de klote gaat,als je een ander helpt om andere levens naar de klote te helpen, verdien je zelf niks beters.

Ik ben er eigenlijk wel trots op dat ik gestaft ben. En nog gecensureerd ook, he. Kun je het je voorstellen? Op een VROUWENforum in een discussie over VROUWENmisbruik mag ik niks zeggen over iemands hoerenloperij terwijl hij daar zélf pagina's lang mee gevuld heeft. Dan speel ik op de MAN. (Pun intended)

quote:KoningMichielIII schreef op 10 juli 2015 @ 15:46:

[...]

Meen je dit nou? Omdat dat lekkere geile meisjes zijn natuurlijk. Op Kinky moeten ze nu 21 zijn. Nou, de 18-jarigen zijn ineens drie jaar ouder hoor. Kinky vindt alles best. Als er maar geld verdiend wordt aan de advertenties.O, er zijn blijkbaar geen geile 28-jarige paydate-meisjes, om maar wat te noemen?
quote:mienbillekesjeuken schreef op 10 juli 2015 @ 17:11:

...over iemands hoerenloperij terwijl hij daar zélf pagina's lang mee gevuld heeft. Dan speel ik op de MAN. (Pun intended)

Dat hoeft niet tot in het hiernamaals herhaald te worden. Jij ondermijnt daarmee, dat ik prostitutie niet meer zou moeten aankaarten. Het soort forum (of het een vrouwenforum is of een marsmannetjesforum) heeft weinig te maken met dit onderwerp.

Nu je dat toch weer meent te moeten herhalen: Ik ben niet zo stom als die kerels in Valkenburg, als je dat per se weten wilt. Ook al maak je mij een miljoen keer belachelijk, ik zal mijn standpunt over de zaak NIET veranderen.

Ik zal je eens wat vertellen, Mien. Ik heb al een lange tijd niet meer "gewandeld", een dik half jaar niet. Ik denk vaak genoeg dat ik mijn geld wel beter te besteden heb.
quote:hans66 schreef op 10 juli 2015 @ 17:11:

[...]

Hier ben ik het mee eens, want dat betoog ik zelf ook. Dat argument heeft de Officier van Justitie trouwens ook gehad. Die heren zijn echt niet slim. Maar de rechter zal het gewicht bepalen in hoeverre dat meegewogen wordt.

De Nederlandse regering bedrijft opiniepolitiek, d.w.z. haar campagne is gebaseerd op vermoedens en heel wat minder op feiten. Daarbij gaat zij leugens niet altijd uit de weg. De Valkenburgse zedenzaak heeft m.i. het karakter van een showproces. I.p.v. dat iemand pas strafbaar is als er een vonnis is, is iemand al strafbaar zonder veroordeling. Als de heren vrijgesproken worden (wat ik - realistisch gezien - niet verwacht), zijn ze feitelijk toch gestraft.

wat heeft de nederlandse regering hier mee te maken dan? de regering houdt zich niet bezig met rechtspraak toch?? volgens mij hebben nu gewoon een keer "geluk" met een officier van justitie die geen bal geeft om al die zielige verhalen van de daders en het slachtoffer op op nr 1 zet. Dat zouden meer officieren van justitie moeten doen. Hulde hiervoor!

en je blijft maar zeggen dat die mannen dom zijn of echt niet slim, maar dat is niet aan de orde, iedereen die een goedkoop jong hoertje in een sleazy hotel zoekt kan op zijn vingers natellen dat dit 1) mogelijk gedwongen prostitutie betreft, 2) een minderjarig meisje zou kunnen zijn. En dan toch doorgaan he, want je hebt er tenslotte voor betaald. Je vrouw en dochter zitten thuis voor de buis, maakt niet uit joh.. Ik vind het meer dan walgelijk
quote:mienbillekesjeuken schreef op 10 juli 2015 @ 17:13:

[...]

O, er zijn blijkbaar geen geile 28-jarige paydate-meisjes, om maar wat te noemen?Joh, dat zijn rijpe vrouwen in vergelijking met zo'n lekker 18-jarig jong ding. Snap dat dan.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 10 juli 2015 @ 17:11:

[...]

Ik ben er eigenlijk wel trots op dat ik gestaft ben. En nog gecensureerd ook, he. Kun je het je voorstellen? Op een VROUWENforum in een discussie over VROUWENmisbruik mag ik niks zeggen over iemands hoerenloperij terwijl hij daar zélf pagina's lang mee gevuld heeft. Dan speel ik op de MAN. (Pun intended)

He nou, ik heb je bericht dat is verwijderd niet kunnen lezen en nu ben ik best nieuwsgierig. Je kunt het zeker niet even herhalen?
quote:citronella schreef op 10 juli 2015 @ 17:41:

[...]

wat heeft de nederlandse regering hier mee te maken dan? de regering houdt zich niet bezig met rechtspraak toch??

Maar onze regering staat wel toe dat de rechtspraak van deze 80 mannen meer weggeeft van een showproces.

En bovendien is onze regering bezig met niet zelden op leugens gebaseerde propaganda als het over prostitutie gaat.

Als ik de bijdrage van Hans66 correct samenvat tenminste.
quote:hans66 schreef op 10 juli 2015 @ 17:25:

[...]

Dat hoeft niet tot in het hiernamaals herhaald te worden. Jij ondermijnt daarmee, dat ik prostitutie niet meer zou moeten aankaarten. Het soort forum (of het een vrouwenforum is of een marsmannetjesforum) heeft weinig te maken met dit onderwerp.

Nu je dat toch weer meent te moeten herhalen: Ik ben niet zo stom als die kerels in Valkenburg, als je dat per se weten wilt. Ook al maak je mij een miljoen keer belachelijk, ik zal mijn standpunt over de zaak NIET veranderen.

Ik zal je eens wat vertellen, Mien. Ik heb al een lange tijd niet meer "gewandeld", een dik half jaar niet. Ik denk vaak genoeg dat ik mijn geld wel beter te besteden heb.

Ehm, Hans, dit vind ik niet zo'n handige bijdrage. Aan de ene kant vind je het niet leuk dat er gerefereerd wordt aan jouw hoerenlopen en in een andere post zeg je dat je daar zelf niet meer over schrijft. En of wij dat dan ook niet willen doen. Je gaat zelfs over tot staffen.

En dan schrijf je hier doodleuk weer wel over je laatste half jaar niet meer naar de hoeren geweest zijn.

Ik vind het onhandig en verwarrend.
quote:tonkje schreef op 10 juli 2015 @ 18:58:

[...]

Maar onze regering staat wel toe dat de rechtspraak van deze 80 mannen meer weggeeft van een showproces.

.Het is inderdaad een showproces en op zich handig opgezet, het zal mannen er mogelijk van weerhouden via internet advertenties naar hotelkamers af te reizen zonder zich te vergewissen van de leeftijd van de betreffende dame.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven