80 klanten..........

26-01-2015 09:53 2303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij een inval in een kamertje in het Limburgse Valkenburg werden dna-sporen en contactgegevens gevonden van tachtig mannen die betaalde seks hebben gehad met een minderjarig meisje (16). Haar loverboy werd gearresteerd. Zelden werd er zo veel bewijs gevonden tegen een pooier én de klanten van een uitgebuit meisje. Justitie pakt de grote groep mannen nu publiekelijk hard aan, voor het eerst.



Deze mannen hadden tegen betaling seks met een minderjarige. Het is strafbaar en ik ga ze niet helpen om dat geheim te houden

Officier van justitie David van Kuppeveld

Jammer dan als vrouwlief opendoet, zegt justitie in Limburg, 'maar voor ons weegt seksuele uitbuiting zwaarder'. Harde woorden. En dit is nog maar het begin, stellen onderzoekers en rechercheurs op het gebied van mensenhandel. De aanpak van hoerenlopers zal de komende jaren verharden.



Politie en justitie richtten hun pijlen in de afgelopen 10 jaar vooral op de (loverboy)thematiek en aanpak van mensenhandelaren. Nu wordt ook de klant ter verantwoording geroepen, zoals vorige week in Limburg. Toen pas kwam naar buiten wat er zich in oktober vorig jaar heeft afgespeeld in een hotel in Valkenburg.



Onder dwang van een loverboy, de 21-jarige Armin A., ontving een 16-jarig meisje klanten op een kamer. Het moeten er minstens vijftig zijn geweest, gaf het OM aan. Bij hen staat de politie binnenkort op de stoep. Gisteravond bleek dat justitie naar nog eens dertig andere mannen onderzoek doet, aldus de Limburgse nieuwssite 1Limburg.



Inval

Wanneer de politie op 14 oktober een inval doet, wordt een klant op heterdaad betrapt. De prullenbak zit dan al vol condooms. Armin A. zit tijdens de inval op het toilet in de badkamer.



Zijn telefoon, waarop het meisje volgens de online advertenties bereikbaar zou zijn, ligt voor het grijpen. Hierin vindt de politie een lange klantenlijst. Met deze gegevens en de prullenbak vol dna heeft het Openbaar Ministerie een zeldzame grote zaak tegen minstens vijftig hoerenlopers. Hen hangt een celstraf van 4 jaar boven het hoofd.



Justitie zegt nu: Let op, jij kunt als vader, opa of echtgenoot over een meisje heengaan, maar je draagt verantwoording voor haar. Dat heeft lang geduurd

Lou Repetur, adviseur seksueel geweld bij kennisinstituut Movisie

,,Deze mannen hadden tegen betaling seks met een minderjarige. Het is strafbaar en ik ga ze niet helpen om dat geheim te houden," zei officier van justitie David van Kuppeveld in niet mis te verstane woorden in de rechtbank.



Morele verontwaardiging

Een paar jaar geleden was deze harde aanpak niet goed gevallen, zegt Lou Repetur, adviseur seksueel geweld bij kennisinstituut Movisie. ,,We voelen de morele verontwaardiging nu veel meer dan 10 jaar geleden. Toen in 1995 campagnes werden gehouden om prostituanten te stimuleren seks met een condoom te hebben, werd er ook voorgesteld om hen te confronteren met vrouwen die onder dwang werken. Dat kwam er niet doorheen.''



Repetur: ,,Pas met de opkomst van loverboys werd het als probleem gezien. Justitie zegt nu: Let op, jij kunt als vader, opa of echtgenoot over een meisje heengaan, maar je draagt verantwoording voor haar. Dat heeft lang geduurd." Ze waarschuwt wel voor stigmatisering. ,,We moeten klanten aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor minderjarigen. Niet op het feit dat ze naar een legale prostituee gaan, want dat mag in Nederland.''



Mensenhandel

De zaak in Limburg noemt ze uniek. Zelden wordt er zo veel bewijs gevonden tegen de pooier én de klanten, zegt ook Eric van den Vrande, coördinator van het team Mensenhandel bij de politie Brabant. Vaak beschermen de misbruikte meisjes hun 'vermeende vriendje' en geven ze weinig informatie. ,,De pooier is vaak de enige die ze nog hebben," zegt hij.



Het is volgens Van der Vrande een landelijke tendens dat hoerenlopers meer zullen worden gecontroleerd. Er ligt al een wetsvoorstel van de Pvda, SP en CU klaar om ook klanten strafbaar te stellen die hadden kunnen weten dat een vrouw onder dwang werkt.



Plaatsvervangend hoofdofficier George Rasker hoopt dat de ontmaskering van de tientallen klanten anderen afschrikt. Onderzoeker Repetur betwijfelt dit. ,,Prostitutie is het oudste beroep ter wereld. Er zal behoefte aan blijven." Bovendien vindt ze de confrontatie thuis te ver gaan. ,,Voor wie is de schok groter: de man of het gezin?"
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 11 december 2016 @ 11:01:

[...]





Net zo iets als op straat ingaan op 'Psst, fiets kopen?' en dan beweren dat je geen flauw idee had.





[...]





Lijkt mij ook. Er zat er zelfs eentje tussen die in de jeugdhulpverlening werkte. Nota bene met slachtoffers van pooiers.Wat afschuwelijk. Wat moet er dan voor kronkel in je kop zitten om zo met jezelf te kunnen leven en zo met anderen om te gaan.
quote:Timetraveler schreef op 11 december 2016 @ 11:04:

[...]



Wat afschuwelijk. Wat moet er dan voor kronkel in je kop zitten om zo met jezelf te kunnen leven en zo met anderen om te gaan.



Ik meen me te herinneren dat tegen hem ook de hoogste straf is geëist hierom.



Als je het mij vraagt is dit dus zo'n typisch geval van een man die er op kickt. Wellicht geilt ie wel op de verhalen van die meisjes die hij zou moeten helpen. Nu is hij gepakt maar god weet hoeveel meisjes hij hiervoor te grazen heeft genomen.



Vreselijk dan ben je al slachtoffer en dan blijkt je hulpverlener ook nog zo'n schoft. Ik hoop toch op een hoge straf voor hem in hoger beroep want die 1 dag cel is natuurlijk een lachertje, zeker in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
Roept de methode rondom de prostitutie niet ook al genoeg vraagtekens op?

Ik begrijp uberhaupt niet dat men gebruikt maakt van al die schimmige websites waarvan niet duidelijk is wie daarachter zit.

Dat als je een afspraak wilt maken met een vrouw en dan bijvoorbeeld een man aan de lijn krijgt die de boel voor haar regelt vind ik eigenlijk ook al vreemd. Zeker als het 24/7 de dezelfde man is. Eigenlijk zou je toch precies moeten weten met wie je te maken hebt? Met welk bedrijf, het adres, de manier van werken. Transparantie lijkt me wel een voorwaarde in een bedrijfstak waarin de criminele activiteiten heel erg gediend zijn bij vaagheid.

Ik vind zeker dat klanten een verantwoordelijkheid moeten krijgen in dit geheel. De klant neemt die nu eenmaal niet vanzelf. Bij elk andere 'dienst' zijn de nadelige consequenties van een slechte 'koop' voor de klant veel duidelijker en nadrukkelijker. De neiging om dan goed vooronderzoek te doen (recensies, contactmogelijkheden, kvk nr etc.) is dan ook veel groter waardoor schimmige praktijken minder speelveld krijgen. Bij prostitutie werkt dit niet zo simpel, de klant heeft dan allang gehad waar hij voor betaalde en kan heel makkelijk zijn ogen sluiten voor de omstandigheden van de prostituee. Ik denk wel echt dat de overheid hier actief iets in moet doen. Verantwoordelijkheid nemen gaat gewoon niet vanzelf zoals bij een normaal vraag en aanbod verhaal.
Doubt kills more dreams than failure ever will

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven