Aanslag in Nice

15-07-2016 00:02 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vrachtwagen reed in op een feestende menigte die naar een vuurwerkshow keken op de promenade. Daarna werd er geschoten al 30 doden en vele gewonden
quote:willem1959 schreef op 15 juli 2016 @ 09:54:

[...]

Precies. Alleen al het feit dat Karremans als schuldige wordt aangewezen is te gek voor woorden. Nederland mocht niet ingrijpen en had niet eens de middelen. Dat NL de schuld krijgt van de moord op al de mannelijke inwoners is volstrekt idioot.Ik vind ook niet dat je die soldaatjes, want dat waren de meeste, daar verantwoordelijk voor kunt houden. Maar ze waren daar wel om de veiligheid te garanderen. Die belofte zijn ze niet nagekomen, of het kon of niet. De echte misdadigers zijn er dan weer goed mee weggekomen.
quote:fashionvictim schreef op 15 juli 2016 @ 10:52:

Mijn vader zei 30 jaar geleden, toen aanslagen nog helemaal niet aan de orde waren al, dat Arabische / islamitische culturen een groot verschil met westerse culturen hadden: in de islam is het een eer voor je geloof te sterven. Er wordt anders aangekeken tegen de dood, zei hij toen al.

Ik denk dat dat wel klopt.

Precies. Wij zijn geindividualiseerd. Ik ben heel benieuwd, is er iemand hier die zijn leven zou geven voor de vrijheid van een ander, een andere burger? (ik bedoel dus niet je kind/partner/familie oid) maar echt voor de vrijheid van de Nederlandse/Europese bevolking.

Wat boeit ons de vrijheid van een ander, als we het zelf maar goed hebben en veilig zijn toch?
quote:Dormouse schreef op 15 juli 2016 @ 11:01:

[...]

Waarom kreeg Hitler zoveel steun? .

De historici hebben daar boeken over volgeschreven.

Armoede, nationale vernedering, een gevoel als enige de schuld te hebben gekregen van WO1

in combinatie met een gewiekste politicus met een uitzonderlijk talent de massa te bespelen en een gezamenlijke vijand

"Het internationale Jodendom"

Iemand andere inzichten?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:2Italy2 schreef op 15 juli 2016 @ 08:55:

[...]

Nee. Als anderen dood en verderf zaaien in naam van jouw religie dan sta je op en laat je zien dat dit niet de kern van je geloof is. Je roept je geloofsgenoten op om massaal afstand te nemen van deze moordpraktijken. Jammer genoeg heb ik dat nog niet mogen zien/ervaren.Jij kent blijkbaar geen moslims, anders dacht je er dus wel anders over. En ik ga echt niet de straat op om te demonstreren tegen IS. Want tegenover wie moet ik bewijzen dat ik terreur niet steun?
quote:hollebollegijs schreef op 15 juli 2016 @ 11:28:

[...]

Armoede, nationale vernedering, een gevoel als enige de schuld te hebben gekregen van WO1

in combinatie met een gewiekste politicus met een uitzonderlijk talent de massa te bespelen.

Iemand andere inzichten?Het was een retorische vraag Over een X aantal jaar zullen er ook bibliotheken aan boeken volgeschreven zijn over de motivatie van de terroristen van nu. Tot die tijd is het vergelijken, gissen, en accepteren dat er nu eenmaal van die idioten zijn en als wereld doen wat je kan om te zorgen dat er zo min mogelijk slachtoffers vallen.
Ik heb gisteravond gereageerd in dit topic, omdat ik de toon van medeleven erg kon waarderen. Gezamenlijk meedenken aan wat er in Nice gebeurd is.

Nu open ik het topic weer, en is het vervuld met 'anti-islam' berichten. Persoonlijk vind ik dit nogal respectloos naar de slachtoffers en de nabestaanden.
quote:hollebollegijs schreef op 15 juli 2016 @ 11:28:

[...]

in combinatie met een gewiekste politicus met een uitzonderlijk talent de massa te bespelen en een gezamenlijke vijand

"Het internationale Jodendom"

Iemand andere inzichten?

Oorlog voeren zit in de mens. Net zoals dieren in de natuur. Geen zinnige verklaring voor te geven. Blijkbaar is de sterkste en machtigste zijn een behoefte. De behoefte om te heersen.

Er zal geen eind aan komen tot dat de wereld vergaat. De tweede wereldoorlog is ook geen bijzonder geval. Ik denk alleen dat we het de laatste jaren niet meer gewoon vinden.
quote:muurbloempje66 schreef op 15 juli 2016 @ 11:36:

[...]

Oorlog voeren zit in de mens. Net zoals dieren in de natuur. Geen zinnige verklaring voor te geven. Blijkbaar is de sterkste en machtigste zijn een behoefte. De behoefte om te heersen.

Er zal geen eind aan komen tot dat de wereld vergaat. De tweede wereldoorlog is ook geen bijzonder geval. Ik denk alleen dat we het de laatste jaren niet meer gewoon vinden.Bullshit. Want waarom heeft 90% van de wereldbevolking geen behoefte om oorlog te voeren?
quote:Stokstaartjenl schreef op 15 juli 2016 @ 11:34:

Ik heb gisteravond gereageerd in dit topic, omdat ik de toon van medeleven erg kon waarderen. Gezamenlijk meedenken aan wat er in Nice gebeurd is.

Nu open ik het topic weer, en is het vervuld met 'anti-islam' berichten. Persoonlijk vind ik dit nogal respectloos naar de slachtoffers en de nabestaanden.Dat zou dan nog terecht zijn ook als alleen dit soort dingen door "moslims" gepleegd zou zijn. Als je kijkt naar de lijst van oorlogen in de wereld raak je bij de eerste alinea al de tel kwijt.
quote:notalwaysdark schreef op 15 juli 2016 @ 11:38:

[...]

Bullshit. Want waarom heeft 90% van de wereldbevolking geen behoefte om oorlog te voeren?

Een groot deel is welvarend. Die vallen dan al af. En een deel heeft de middelen gewoon niet. Soms is er geen aanleiding.

Wist je dat het in Tjetsjenie nog steeds onrustig is? Korea is nog steeds in een staat van oorlog (er is nog niet voor vrede getekend), Sudan heeft een wapenstilstand (tijdelijk?), over de Afrikaanse oorlogen maar niet te hebben.
quote:muurbloempje66 schreef op 15 juli 2016 @ 11:41:

[...]

Een groot deel is welvarend. Die vallen dan al af. En een deel heeft de middelen gewoon niet. Soms is er geen aanleiding.

Maar jij schets oorlogvoeren als een 'levensbehoefte'. Alsof we instinctief geprogrammeerd zijn om oorlog te voeren.

Ik zie het juist als een enorme vorm van machteloosheid.

En wij zullen inderdaad nooit een aanleiding vinden om oorlog te voeren. We zijn te welvaren. Vinden onszelf net iets te belangrijk. Daarom gaan we het ook nooit, maar dan ook nooit winnen. Winnen van de "gekken" bedoel ik dan.
Ik noem het geen levensbehoefte, het is iets wat de mensheid sinds het ontstaan van de aarde al doet.

De drang om de machtigste te zijn is er gewoon nog steeds.
Het is niet de drang naar macht. Het is machteloosheid. Niet weten wat. Totaal gehersenspoeld zijn. Vergeet niet dat de meeste ook ontzettend getraumatiseerd zijn.
quote:muurbloempje66 schreef op 15 juli 2016 @ 11:38:

[...]

Dat zou dan nog terecht zijn ook als alleen dit soort dingen door "moslims" gepleegd zou zijn. Als je kijkt naar de lijst van oorlogen in de wereld raak je bij de eerste alinea al de tel kwijt.

Het is (op het moment) gewoon niet relevant. Er zijn zo'n 80 mensen omgekomen. Die hebben allemaal familie/vrienden die hun gaan missen. Laten we voor nu stilstaan bij dat verdriet.

En dan later kan er gekeken worden naar wat het motief van de dader was, en of er extra maatregelen moeten komen om herhaling voorkomen. Voor de nabestaande is dat namelijk niet relevant.
Dader stond niet bekend als islamist.

Dus misschien is deze hele discussie zinloos wat moslim en islam betreft
quote:SuperWijf schreef op 15 juli 2016 @ 12:04:

Dader stond niet bekend als islamist.

Dus misschien is deze hele discussie zinloos wat moslim en islam betreftMaar was wel ontzettend geïnspireerd door het jihadisme.
Oorlogvoeren an sich zit denk ik niet in de mens, egoïsme wel. Net als de drang jezelf te verdedigen (of het nu tegen een menselijke vijand of tegen vijandige omstandigheden is). De hang naar macht is er ook, maar dat is weer per individu heel verschillend hoe sterk dat is/hoe groot de behoefte. Veel mensen zouden het wel fijn vinden, maar niet eenieder wil er actief naartoe werken.

Het is denk ik net een beetje als moord an sich. Ik denk dat ieder mens, hoe pacifistisch ook, ertoe in staat is wanneer de omstandigheden hen of hun geliefden bedreigen, maar er zijn er maar weinig die het voor hun plezier doen. Zo zijn er denk ik ook weinig mensen die voor de gein wat oorlog willen voeren, maar worden en veel in meegetrokken door in die omstandigheden te (moeten) leven. Of beter, in die omstandigheden in leven te blijven.
Weet iemand misschien of deze afgrijselijke aanslag officieel is opgeeist door IS ? En ik stel vraagtekens bij het feit dat er nepwapens en een nepgranaat in die vrachtwagen zijn gevonden. Wat was de dader daarmee van plan ? Ik denk dat de dader eerder een labiel individu betreft dat zich kan vinden in het gestoorde gedachtengoed van de IS. Maar het blijft een drama voor de betroffen personen en de komende jaren zal deze feestdag niet meer op dezelfde manier gevierd kunnen worden in Frankrijk.
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !
quote:Marilia007 schreef op 15 juli 2016 @ 12:13:

Weet iemand misschien of deze afgrijselijke aanslag officieel is opgeeist door IS ? En ik stel vraagtekens bij het feit dat er nepwapens en een nepgranaat in die vrachtwagen zijn gevonden. Wat was de dader daarmee van plan ? Ik denk dat de dader eerder een labiel individu betreft die zich kan vinden in het gestoorde gedachtengoed van de IS. Maar het blijft een drama voor de betroffen personen en de komende jaren zal deze feestdag niet meer op dezelfde manier gevierd kunnen worden in Frankrijk.Je bent sowieso een labiel figuur als je je laat lenen voor een zelfmoordaanslag.
Voor een keer eensch met Willem. Maar het maakt wel een verschil of dit een labiel figuur is dat zodanig mentaal in de war was dat hij met nepwapens op een massa inreed, of dat dit een nauwkeurig gestructureerd moordplan moest voorstellen met hulp van 'vrienden' uit Syrie of Irak. Mocht dat laatste het geval zijn, dan snap ik de aanwezigheid van namaakwapens al helemaal niet. Voor de slachtoffers maakt dit natuurlijk niets uit, maar alles en iedereen die zo'n halve gare heeft geholpen bij de organisatie van zo'n plan mag wat mij betreft heeeel lang de bak in.
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !
En juist die 'labiele individuën' zijn hier gevoelig voor. Dat vindt IS maar al te handig. In Den Haag loopt een succesvol project tegen radicalisering onder jongeren. Er wordt daar gewerkt vanuit de gezinnen zelf. Dit project wordt nu landelijk ingevoerd, 'Oumnia works'. Hopelijk helpt dit soort initiatieven ons hier in Nederland om het zo veilig mogelijk te houden. Hopelijk is het succesvol en waait 'what works' uit naar andere landen. We moeten zo sterk en verenigd mogelijk staan, juist door verdeeld te raken creëer je ruimte voor die 'labiele individuën' om te groeien.
quote:notalwaysdark schreef op 15 juli 2016 @ 12:10:

[...]

Maar was wel ontzettend geïnspireerd door het jihadisme.

Dat is niet bekend/bevestigd. Lees er iig nergens iets over.

Daesh is er vast blij mee (gezien de jubelende twittertoon die in de media getoond wordt) maar heeft niks opgeeist en Mohamed Lahouaiej-Bouhlel,was welliswaar een bekende van de politie, maar niet ivm terreur of fichier S, gewoon een crimineeltje.

Aan de andere kant, Marine Le Pen is er ook blij mee, die laat nooit een kans voorbij gaan om haat te zaaien. Die burgeroorlog die hier eerder werd aangehaald, die kans is er idd, helaas.
quote:emka78 schreef op 15 juli 2016 @ 12:58:

[...]

Dat is niet bekend/bevestigd. Lees er iig nergens iets over.

Daesh is er vast blij mee (gezien de jubelende twittertoon die in de media getoond wordt) maar heeft niks opgeeist en Mohamed Lahouaiej-Bouhlel,was welliswaar een bekende van de politie, maar niet ivm terreur of fichier S, gewoon een crimineeltje.

Aan de andere kant, Marine Le Pen is er ook blij mee, die laat nooit een kans voorbij gaan om haat te zaaien. Die burgeroorlog die hier eerder werd aangehaald, die kans is er idd, helaas.

Klopt, alleen de Paris Match had erover bericht maar inmiddels ook weer ingetrokken:

Het Franse blad Paris Match heeft de bewering dat de aanslag in Nice was opgeëist door terreurorganisatie Islamitische Staat, ingetrokken.
@Hollebollegijs:

Het multipurposefregat Zr.Ms. Van Amstel keerde vrijdagochtend 15 juli terug van een inzet van vier maanden in de Egeïsche Zee en Middellandse Zee. In thuishaven Den Helder werd het schip welkom geheten door familieleden en vrienden, die eindelijk hun geliefden weer in de armen konden sluiten.

Zr.Ms. Van Amstel bracht de vluchtelingenstromen in kaart in de Egeïsche Zee tussen Griekenland en Turkije. Daarna werd zij ingezet voor Frontex en voerde verschillende Search and Rescue acties uit. In totaal hebben zij 1024 migranten uit het water gered en een zeer bijzondere geboorte aan boord meegemaakt.

Nee, als goed militair en als mens laat je die mensen voor je ogen verdrinken.
https://vrouw.nl/artikel/open_brief/345 ... _zacht_pop

*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven