Aanslagen Sri Lanka

21-04-2019 08:59 282 berichten
Ben net wakker en lees op nu.nl dat er aanslagen zijn geweest bij o.a. kerken en hotels in Sri Lanka. En dat er al honderd doden zijn waaronder toeristen. In de liveblog van nu.nl staat ook dat men aan het onderzoeken is of er Nederlanders betrokken zijn bij de aanslagen.

https://www.nu.nl/buitenland/5854404/ze ... lanka.html
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
22-04-2019 12:08
Je kan er wel smalend over doen, maar de NPO heeft gister zelf gesuggereerd dat het ook wel eens om extremistische boeddhisten ging, aangezien ze al vaker moslims hadden gesard. Obama en Clinton hadden het over een aanslag op 'Easter worshippers'. Paas-aanbidders dus. Nooit van gehoord persoonlijk en het zegt genoeg over de zienswijze van deze lieden.

Er zijn aanslagen gepleegd op kerken tijdens de paasviering. Niet op 'paas-aanbidders' dus, maar op christenen!

Een naam van een van de aanslagplegers is bekend: Mohammed. Lijkt mij genoeg.

Zolang het beestje niet bij de naam genoemd wordt gaat het probleem van de extremistische moslimterreur nooit opgelost worden.

Gelukkig is feitenvrij gespeculeer en gebrek aan begrip voor termen voor christelijke vieringen in andere talen niet de basis voor betrouwbare journalistiek.
Als je moeite had gedaan gereputeerde internationale media te volgen had je kunnen zien dat er nergens berichten verschenen over de daders, dat heeft niets met de NPO te maken, maar met zorgvuldige berichtgeving.
Alleen het aan CNN verbonden 18news had gisteravond een bericht hierover, naar aanleiding van een uitspraak van een medewerker van een veiligheidsdienst.
Je had slechts het NOSnieuws van vandaag hoeven te beluisteren om te horen dat daar heel duidelijk genoemd wordt wie de daders zijn, namelijk moslimextremisten van NTJ, en dat je dus ongelijk hebt met je verdachtmakingen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
21-04-2019 13:38
Waarom zijn er altijd meteen van die eikels (zoals hollebollegijs) die dit soort situaties gelijk misbruiken om hun haat richting bepaalde Nederlandse politici te uiten? Kan je nu werkelijk niet gewoon even je mond houden en stil staan bij wat er is gebeurt?
De opmerking van Gijs heeft toch niets met haat te maken richting politici? Waarom zou je iemand haten als je het niet eens bent met hem of haar? Ik vind Halsema en Klaver ook helemaal niets, maar dat wil toch nog niet zeggen dat ik ze haat?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
22-04-2019 13:59
Gelukkig is feitenvrij gespeculeer en gebrek aan begrip voor termen voor christelijke vieringen in andere talen niet de basis voor betrouwbare journalistiek.
Als je moeite had gedaan gereputeerde internationale media te volgen had je kunnen zien dat er nergens berichten verschenen over de daders, dat heeft niets met de NPO te maken, maar met zorgvuldige berichtgeving.
Alleen het aan CNN verbonden 18news had gisteravond een bericht hierover, naar aanleiding van een uitspraak van een medewerker van een veiligheidsdienst.
Je had slechts het NOSnieuws van vandaag hoeven te beluisteren om te horen dat daar heel duidelijk genoemd wordt wie de daders zijn, namelijk moslimextremisten van NTJ, en dat je dus ongelijk hebt met je verdachtmakingen.
Als je gisteravond naar de NPO hebt gekeken dan had je kunnen zien dat er wel degelijk van alles uit de kast getrokken werd om het woord “moslims” maar niet te gebruiken. De opgetrommelde deskundige begon over de problemen met boeddhisten en hield zich veilig op de vlakte.
Poppy_del_Rio schreef:
22-04-2019 13:50
Voor mij voelt Nieuw-Zeeland veel dichter bij dan Sri Lanka omdat NZ ook een westers land is, qua samenleving vergelijkbaar met Nederland, en ik er mensen ken.
Voor mij voelen de gebeurtenissen in Sri Lanka juist veel dichterbij. Weliswaar geen westers land zoals N-Z maar de acties zijn wel doelgericht tegen de westerse beschaving.

De gebeurtenis in N-Z vond dan wel plaats in een westers land met een cultuur vergelijkbaar als die in Europa maar was geen haat ten opzichte van de westerse beschaving.

Niet dat het een erger is dan het ander maar voor mij zit daarin het verschil wel waarom SL voor mij als "dichterbij" voelt.

Maar op de een of andere manier lijkt het alsof veel (westerse) mensen zichzelf of hun cultuur niet willen zien in de zin als bedreigd worden/slachtoffer zijn en zeker niet dóór mensen met een andere cultuur/geloof/achtergrond en enkel alsof westerlingen enkel daders kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-04-2019 14:30
Voor mij voelen de gebeurtenissen in Sri Lanka juist veel dichterbij. Weliswaar geen westers land zoals N-Z maar de acties zijn wel doelgericht tegen de westerse beschaving.

De gebeurtenis in N-Z vond dan wel plaats in een westers land met een cultuur vergelijkbaar als die in Europa maar was geen haat ten opzichte van de westerse beschaving.

Niet dat het een erger is dan het ander maar voor mij zit daarin het verschil wel waarom SL voor mij als "dichterbij" voelt.

Maar op de een of andere manier lijkt het alsof veel (westerse) mensen zichzelf of hun cultuur niet willen zien in de zin als bedreigd worden/slachtoffer zijn en zeker niet dóór mensen met een andere cultuur/geloof/achtergrond en enkel alsof westerlingen enkel daders kunnen zijn.
Hoe kom je daar nu bij?
Er zijn genoeg aanslagen tegen ''het Westen'' gericht geweest. Niemand ontkent dat.
Nee, voor mij voelt het inderdaad niet alsof mijn cultuur bedreigd wordt en ik voel mij ook geen slachtoffer door wat er in Sri Lanka is gebeurd.
Poppy_del_Rio schreef:
22-04-2019 14:42
Nee, voor mij voelt het inderdaad niet alsof mijn cultuur bedreigd wordt en ik voel mij ook geen slachtoffer door wat er in Sri Lanka is gebeurd.
Maar wel meer/sterker door wat er in Nieuw-Zeeland is gebeurd?
NYC schreef:
22-04-2019 14:43
Maar wel meer/sterker door wat er in Nieuw-Zeeland is gebeurd?
Nee, ook daardoor voel ik me geen slachtoffer of direct geraakt.

Maar dat er in een relatief veilig en vreedzaam land als NZ een aanslag wordt gepleegd op een minderheid die ook in Nederland onder het vergrootglas ligt, vind ik shockerender dan een aanslag in een land als SL waar in het recente verleden al langdurige onenigheid is geweest (Tamils).
Alle reacties Link kopieren
Dat er bij de aanslagen een internationaal netwerk bij betrokken is, vind ik behoorlijk verontrustend. Nu is het dus Sri Lanka, maar waar is het de volgende keer? De haat tegen christenen en westerlingen is zo groot en zit zo diep bij een deel van de moslims en dat is wel iets om angstig van te worden.

Met het snel groeiende salafisme in Nederland is het allemaal geen ver van mijn bedshow meer. Onze wetgeving loopt hopeloos achter bij een veranderd Europa/veranderde wereld en teveel naïevelingen met oogkleppen hier zien het gevaar niet. En dan dat oeverloze gel.l van politici over verbinden en diversiteit. Waarom wil het er niet in dat er hier moslims in Nederland wonen die helemaal niet “verbonden” willen worden? Dat er moslims zijn, voor wie alleen maar de islam, sharia en een wereldwijd kalifaat belangrijk zijn.

En ja, ik weet dat dat niet een meerderheid van de moslims is, maar het is wel een veel te grote groep. Zo groot dat ze een steeds grotere bedreiging voor onze, maar ook voor andere samenlevingen vormen.
Ik ben het met je eens Fizz. Dat oeverloze gezwam over verbinden en diversiteit begint stilletjes aan belachelijk te worden. Je kan geen mensen met elkaar verbinden die niet verbonden willen worden.

Beter zou het zijn als Den Haag eens een stevige vuist maakt en onder andere het salafisme de kop indrukt. Praatjes vullen geen gaatjes en het wordt tijd dat ze eens gaan poetsen in plaats van lullen.
Poppy_del_Rio schreef:
22-04-2019 14:48
Nee, ook daardoor voel ik me geen slachtoffer of direct geraakt.

Maar dat er in een relatief veilig en vreedzaam land als NZ een aanslag wordt gepleegd op een minderheid die ook in Nederland onder het vergrootglas ligt, vind ik shockerender dan een aanslag in een land als SL waar in het recente verleden al langdurige onenigheid is geweest (Tamils).
Het gevoel dat het in een land als NZ shockerender voelt snap ik. Maar voor mij persoonlijk maakt het gevoel van dreiging en mij (on)voelig voelen dus wel uit of terreurdaden gericht zijn tegen westerse of tegen niet-westerse cultuuruitingen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-04-2019 14:43
Maar wel meer/sterker door wat er in Nieuw-Zeeland is gebeurd?
Ik vind beide aanslagen erg schokkend.
Nieuw Zeeland vanwege de koelbloedige moordzucht en vanwege het feit dat de dader uit een cultuur komt die ook de mijne is.
Daar komt nog bij dat ik met meerdere moslims bevriend ben en weet dat de dader het voorzien had op willekeurige moslims in westerse landen.

Sri Lanka is verontrustend vanwege de schaal en de kennelijk goede voorbereiding die eraan voorafging. Hoe heeft dit kunnen gebeuren, waar waren de veiligheidsdiensten?
Maar bovenal, waar zijn/ waren de aanslagplegers op uit? Wat is hun motief?
Voor de moslims op Sri Lanka kunnen ze het niet gedaan hebben. Hun positie zal er zeker niet beter op worden.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
22-04-2019 14:57
Ik ben het met je eens Fizz. Dat oeverloze gezwam over verbinden en diversiteit begint stilletjes aan belachelijk te worden. Je kan geen mensen met elkaar verbinden die niet verbonden willen worden.

Beter zou het zijn als Den Haag eens een stevige vuist maakt en onder andere het salafisme de kop indrukt. Praatjes vullen geen gaatjes en het wordt tijd dat ze eens gaan poetsen in plaats van lullen.
Wat stel je concreet voor?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-04-2019 14:30
Voor mij voelen de gebeurtenissen in Sri Lanka juist veel dichterbij. Weliswaar geen westers land zoals N-Z maar de acties zijn wel doelgericht tegen de westerse beschaving.


Dit snap ik niet. De aanslagen waren toch gericht tegen Sri Lankese christenen en Sri Lankese hotels?
IS heeft grote aanslagen gepleegd in het Westen maar niet alleen de westerse beschaving is een doelwit, en of ze hierbij betrokken zijn is onbekend.
De daders zijn afkomstig van Sri Lanka.
Het lijkt me dat je erg haastig conclusies trekt.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 22-04-2019 15:08
0.34% gewijzigd
nounou
quiaquia schreef:
22-04-2019 14:59
Ik vind beide aanslagen erg schokkend.
Nieuw Zeeland vanwege de koelbloedige moordzucht en vanwege het feit dat de dader uit een cultuur komt die ook de mijne is.
Daar komt nog bij dat ik met meerdere moslims bevriend ben en weet dat de dader het voorzien had op willekeurige moslims in westerse landen.

Sri Lanka is verontrustend vanwege de schaal en de kennelijk goede voorbereiding die eraan voorafging. Hoe heeft dit kunnen gebeuren, waar waren de veiligheidsdiensten?
Maar bovenal, waar zijn/ waren de aanslagplegers op uit? Wat is hun motief?
Voor de moslims op Sri Lanka kunnen ze het niet gedaan hebben. Hun positie zal er zeker niet beter op worden.
Precies dat maakt dat ik dit zo beangstigend vind. Het is niet voor se moslims in eigen land, niet voor een eigeb staat. Een onbekende terreurgroep. En dat maakt dus dat het morgen, volgende week, volgende maand overal kan gebeuren. Of op grote schaal in 40 landen tegelijk verspreid over de hele planeet, in Vietnam, in Ethiopië, in Mexico, in België.
Hoe dichtbij moet het dan komen om het wel serieus te nemen?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-04-2019 15:07
Precies dat maakt dat ik dit zo beangstigend vind. Het is niet voor se moslims in eigen land, niet voor een eigeb staat. Een onbekende terreurgroep. En dat maakt dus dat het morgen, volgende week, volgende maand overal kan gebeuren. Of op grote schaal in 40 landen tegelijk verspreid over de hele planeet, in Vietnam, in Ethiopië, in Mexico, in België.
Hoe dichtbij moet het dan komen om het wel serieus te nemen?

Waarom denk je dat het niet serieus genomen wordt?
nounou
Zazamaenade schreef:
22-04-2019 15:03
Dit snap ik niet. De aanslagen waren toch gericht tegen Sri Lankese christenen en Sri Lankese hotels?
IS heeft grote aanslagen gepleegd in het Westen maar niet alleen de westerse beschaving is een doelwit, en of ze hierbij betrokken zijn is onbekend.
De daders zijn afkomstig van Sri Lanka.
Het lijkt me dat je erg haastig conclusies trekt.
Ja. Júist daarom.
Zazamaenade schreef:
22-04-2019 15:09
Waarom denk je dat het niet serieus genomen wordt?
Omdat het veel te weinig aandacht krijgt in de media en er in veel te voorzichtige bewoordingen wordt gesproken.
NYC schreef:
22-04-2019 14:58
Het gevoel dat het in een land als NZ shockerender voelt snap ik. Maar voor mij persoonlijk maakt het gevoel van dreiging en mij (on)voelig voelen dus wel uit of terreurdaden gericht zijn tegen westerse of tegen niet-westerse cultuuruitingen.
Ja, dat is ook wel begrijpelijk.

Maar ik zie het christendom bijvoorbeeld al niet als westerse cultuuruiting. Er zijn inmiddels meer christenen in niet-westerse landen dan in westerse landen. Ik ben zelf geen christen en het christendom staat voor mijn gevoel net zo ver af van de westerse samenleving als andere religies. Voor mij zijn het zaken zoals zelf nadenken, ontplooiing van het individu, een neutrale overheid, vertrouwen op wetenschappelijke consensus en een open samenleving die de westerse beschaving zouden moeten kenmerken.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-04-2019 15:11
Omdat het veel te weinig aandacht krijgt in de media en er in veel te voorzichtige bewoordingen wordt gesproken.
Geen aandacht??
Poppy_del_Rio schreef:
22-04-2019 15:11
Ja, dat is ook wel begrijpelijk.

Maar ik zie het christendom bijvoorbeeld al niet als westerse cultuuruiting. Er zijn inmiddels meer christenen in niet-westerse landen dan in westerse landen. Ik ben zelf geen christen en het christendom staat voor mijn gevoel net zo ver af van de westerse samenleving als andere religies. Voor mij zijn het zaken zoals zelf nadenken, ontplooiing van het individu, een neutrale overheid, vertrouwen op wetenschappelijke consensus en een open samenleving die de westerse beschaving zouden moeten kenmerken.
Ik zie het christendom (zeker in oorsprong) ook niet echt als een westerse religie maar we kunnen ook moeilijk ontkennen dat de westerse beschaving wel eeuwenlang in sterke mate beïnvloed is door het christendom. Of we nu christen zijn of niet, gelovig zijn of net. Het gaat veel verder dan alleen die religie.

En zo zie ik die aanslagen dus ook. Dat gaat verder dan haat ten opzichte van religie. Dat gaat over haat ten opzichte van (verbondenheid met) de manier waarop de westerse beschaving gevormd is.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
22-04-2019 15:01
Wat stel je concreet voor?
Ik ben bang dat er geen maatregelen genomen gaan worden met de huidige politici, want die zullen wel voor het pappen en nathouden gaan. Bang om voor islamofoob, racist en xenofoob te worden uitgemaakt. Zelf denk ik dat je allereerst haatimams moet uitzetten, haatmoskeeën moet sluiten en islamitisch onderwijs afgeschaft zou moeten worden. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat het Haga nu een recordaantal aanmeldingen voor nieuwe leerlingen heeft en eist dat de school een groter gebouw krijgt. Het zegt wel wat over het groeiend aantal uiterst fanatieke moslims in Nederland.

Ik voorzie ernstige problemen in de toekomst. Laten we nu eerst de kraan eens dichtdraaien en gaan dweilen. Waarom verstrekken we nog steeds verblijfsvergunningen aan moslimasielzoekers die uiterst conservatief zijn en die de westerse levenswijze afwijzen? Moslimasielzoekers die christenen in AZC's belagen, krijgen nog steeds een verblijfsstatus hier. Dat is toch te gek voor woorden? Ondertussen laten we de Yezidi's, de echte slachtoffers van IS in de vluchtelingenkampen achter. We moeten veel selectiever zijn wie we hier binnen laten. Straks komen, bij een harde Brexit, ook nog eens zo'n 50.000 Somaliërs uit Engeland weer terug naar Nederland en daaronder zitten ook heel wat radicale moslims. (Verdiep je maar eens in de Somalische gemeenschap in Engeland.)
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
22-04-2019 15:03
Dit snap ik niet. De aanslagen waren toch gericht tegen Sri Lankese christenen en Sri Lankese hotels?
IS heeft grote aanslagen gepleegd in het Westen maar niet alleen de westerse beschaving is een doelwit, en of ze hierbij betrokken zijn is onbekend.
De daders zijn afkomstig van Sri Lanka.
Het lijkt me dat je erg haastig conclusies trekt.
En wie verblijven er in die Sri Lankese hotels? Heel veel westerse toeristen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
22-04-2019 15:11
Ja, dat is ook wel begrijpelijk.

Maar ik zie het christendom bijvoorbeeld al niet als westerse cultuuruiting. Er zijn inmiddels meer christenen in niet-westerse landen dan in westerse landen. Ik ben zelf geen christen en het christendom staat voor mijn gevoel net zo ver af van de westerse samenleving als andere religies. Voor mij zijn het zaken zoals zelf nadenken, ontplooiing van het individu, een neutrale overheid, vertrouwen op wetenschappelijke consensus en een open samenleving die de westerse beschaving zouden moeten kenmerken.
Dat zijn ook juist zaken die het Westen kenmerken en juist taboe zijn in de islamitische wereld. Als Einstein als moslim was geboren, was er geen relativiteitstheorie. En zo zijn er nog wel honderden westerse denkers te noemen, maar zo er zijn er geen honderden moslims te bedenken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
22-04-2019 14:48
Nee, ook daardoor voel ik me geen slachtoffer of direct geraakt.

Maar dat er in een relatief veilig en vreedzaam land als NZ een aanslag wordt gepleegd op een minderheid die ook in Nederland onder het vergrootglas ligt, vind ik shockerender dan een aanslag in een land als SL waar in het recente verleden al langdurige onenigheid is geweest (Tamils).
Eerder las ik hier ook al wat ' oud nieuws' over spanningen tussen Boeddhisten en Moslims in Sri Lanka.
Jij vind niet dat jouw cultuur geraakt wordt door dit soort aanslagen en vind het minder schokkend dat er in SL 215 slachtoffers vallen op verschillende locaties dan 49 in NZ op 1.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij of ikzelf de nummers écht van belang vind want ieder slachtoffer aan welke kant dan ook, is er 1 teveel.
Ik wil gewoon even de feiten concreet maken.
Je kan natuurlijk van mening zijn dat in een ' derde wereld land' als Sri Lanka met een turbulent verleden op het gebied van cultureel en religieus geweld, het minder schokkend is dat dit gebeurt maar ik wil je toch even aanzetten tot wat zelfstudie tot heroverweging van die gedachte.

Afgezien daarvan zijn er, voor zover mij bekend, géén lokale spanningen tussen Christenen en Moslims.
In dat kader zou je dus aanslagen verwachten van Moslims richting Boeddhisten en omgekeerd, evenredig zinloos als elke aanslag uiteraard.
Dit is echter niet het geval, de aanslagen zijn uitgevoerd op Christelijke kerken en Westerse hotelketens.
Daarmee was mijn conclusie dus gelijk dat deze aanslagen uitgevoerd zijn door Moslim extremisten tegen de Westerse Wereld.
Aanslagen gepleegd tegen onschuldige mensen op een lokatie ver van mij maar wel degelijk gericht tegen mijn wereld en mijn normen en waarden.

Daarmee zijn deze aanslagen een globale aangelegenheid en hebben de wereldleiders een verplichting om landen als Sri Lanka moreel en financieel te ondersteunen op een manier die duidelijk maakt dat wij niet alleen het boetekleed aantrekken maar ook keihard afrekenen met een ieder die onze cultuur bedreigt.
Dat wij onze leiders daarop aanspreken en eventueel vinden dat er een slappe houding wordt aangenomen vind ik niet meer dan terecht, al zijn sommigen een beetje rechtlijnig in hun bewoordingen.

Een andere forummer noemde dat wezenloos, al was het maar om het benoemen zonder feiten.
Ik noem het inhoudsloos wanneer je niet bewust bent van de ' guerrilla oorlog' die zich in de wereld afspeelt en maar blijft vasthouden aan de consensus van ' intellectueel draagvlak'. (je kan het ook politiek correct gekissebis noemen).
Die oorlog vereist een krachtdadige houding waaruit blijkt dat er niet met ' het Westen' te spotten valt, dat we bewust zijn dat slechts een klein deel van de moslims de filosofie van de terroristen onderschrijven maar dat wij ook bewust zijn dat dát deel nog steeds een substantieel deel is.
Daar mogen we de moslims best en duidelijk over aanspreken en duidelijk maken dat wij graag tot een gezamenlijke oplossing komen maar dat wij niet schromen om ons gedachtegoed met ' man en macht' zullen verdedigen.

Onderdeel van die strijd is de vrijheid van meningsuiting waar ik al eerder aan refereerde.
Bot omgaan met onze Christelijke broeders en omzichtig met onze moslim broeders geeft de laatste het gevoel in zijn recht te staan wanneer het gaat om eigen normen en waarden, zelfs die normen die bij wet verboden zijn in dit land.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven