Aftreden door racistische foto uit 1984, terecht of waanzin?

02-02-2019 09:09 188 berichten
De democratische gouverneur uit Virginia (een staat in het oosten van de VS) ligt ineens onder vuur. Er is een jaarboek uit zijn studententijd opgedoken waarin zijn naam staat onder een foto van ‘blackface’ (een blank persoon die een donkere huidskleur opschminkt) en iemand met een witte puntmuts op. Nu willen zijn partijgenoten dat hij aftreedt.

Is dit terecht? Of is het denkbaar dat een hele slechte grap uit iemands studententijd door de vingers wordt gezien?

En kun je iemand ‘schuldig’ verklaren puur op grond van een foto? Ook hier weer conclusies zonder informatie. Misschien maakte deze man zich juist sterk voor burgerrechten etc en hebben zijn clubgenoten daarom de draak met hem gestoken door buiten zijn medeweten om deze foto te plaatsen.

https://www.ad.nl/buitenland/partijgeno ... ~a951f124/
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
03-02-2019 19:09
Enig besef van historische context is je dus vreemd. Blanken zijn nooit systematisch onderdrukt en vermoord. Zwarte mensen wel. Joden ook. En daar ligt het hele punt.
In Europa zijn genoeg blanken onderdrukt en vervolgt vanaf de Middeleeuwen was het wild, west tot het einde van WO 2
Joden werden systematisch vermoord met als einddoel Europa of in ieder geval de gebieden onder Duitse controle "Judenfrei" te maken.
Het doel van de slavernij was juist om zoveel mogelijk zwarten in leven te houden omdat ze onmisbaar waren voor de landbouw.

Deze materie is te complex om met een paar regels in een discussie te duiden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Miskotto schreef:
03-02-2019 20:41
Prins Harry zat duidelijk in de knoop met zichzelf, als puber in de spotlights, en ook nog het verlies van zijn moeder, dus ik kan deze foto waarop hij duidelijk provoceerd, met de mantel der liefde bedekken.

Nou ik niet. Hoezeer ik ook met die jongens te doen had toen ze jong waren, er zijn dingen die je gewoon niet doet, en waarvan je, als je over een zekere intelligentie beschikt, ook kunt weten dat je ze niet doet, ook al zit je nog zo erg met jezelf in de knoop.
hollebollegijs schreef:
03-02-2019 21:52

Het doel van de slavernij was juist om zoveel mogelijk zwarten in leven te houden omdat ze onmisbaar waren voor de landbouw.
Wat een idiote conclusie.
Je zult me niet zien schrijven dat blanken nooit onderdrukt zijn, maar kom op, je bent beter dan dit soort onzin.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
04-02-2019 09:50
Wat een idiote conclusie.
Je zult me niet zien schrijven dat blanken nooit onderdrukt zijn, maar kom op, je bent beter dan dit soort onzin.

Waar ik op doel is dat je de holocaust niet op een hoop kan vegen met slavernij en dat gebeurde wel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet, nooit kunt veranderen na een ooit begane oerstomme actie, wat doen we dan nog met onze wetsovertreders/criminelen/TBSsers?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
04-02-2019 12:45
Als je niet, nooit kunt veranderen na een ooit begane oerstomme actie, wat doen we dan nog met onze wetsovertreders/criminelen/TBSsers?
Wat zou jij graag zien dan Simba
Alle gekkies maar weer terug in de maatschappij ?

Een strafgevangenis bouwen in Groningen. Even gaan kijken hoe de Russen dit doen. Gevangenen laten werken. Nooit meer vrijlaten bij moord en kinderverkrachting. Simpel
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
04-02-2019 09:50
Wat een idiote conclusie.
Je zult me niet zien schrijven dat blanken nooit onderdrukt zijn, maar kom op, je bent beter dan dit soort onzin.
Gijs heeft wel gelijk. Slaven werden voor veel geld verhandeld en waren bedoeld als arbeidskrachten. De slavernij heeft nooit het uitroeien van bevolkingsgroepen als uitgangspunt gehad.

En heb je enig idee hoeveel Russen er begin vorige eeuw zijn gestorven tijdens de Russische Revolutie? Miljoenen.
Fizz schreef:
09-02-2019 15:46
Gijs heeft wel gelijk. Slaven werden voor veel geld verhandeld en waren bedoeld als arbeidskrachten. De slavernij heeft nooit het uitroeien van bevolkingsgroepen als uitgangspunt gehad.

En heb je enig idee hoeveel Russen er begin vorige eeuw zijn gestorven tijdens de Russische Revolutie? Miljoenen.
Was volgens mij vooral daarna, vooral dankzij de zoon van een schoenmakersknecht (Stalin) die na 1924 alle macht naar zich wist toe te trekken. “A single death is a tragedy, a million death is statistics” is een uitspraak die aan hem wordt toegedicht.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
09-02-2019 15:46
Gijs heeft wel gelijk. Slaven werden voor veel geld verhandeld en waren bedoeld als arbeidskrachten. De slavernij heeft nooit het uitroeien van bevolkingsgroepen als uitgangspunt gehad.

En heb je enig idee hoeveel Russen er begin vorige eeuw zijn gestorven tijdens de Russische Revolutie? Miljoenen.

Whataboutism schijnt als discussie- en propagandatechniek furore te hebben gemaakt in de Sovjet Unie.
nounou
Het zijn allemaal staaltjes van de minder fraaie dingen waartoe de mens in staat is. Dat is de overeenkomende factor.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
03-02-2019 19:09
Enig besef van historische context is je dus vreemd. Blanken zijn nooit systematisch onderdrukt en vermoord. Zwarte mensen wel. Joden ook. En daar ligt het hele punt.
Lees je eens in over blackface in Amerika. Misschien dat je dan het verschil ziet.
Wij gaan hier ook niet verkleed als Hitler. En ook niet als Jood met stereotypische kenmerken. Dat is onze pijnlijke geschiedenis.
In ieder geval zou ik niet vertegenwoordigd willen worden door een politicus die niet weet wat de pijnpunten in zijn eigen maatschappij zijn.
Whiteface is al sinds het midden van de 19e eeuw een bekend verschijnsel. Gekleurde mensen die zich wit schminkten en dan witte mensen nadeden met vooral als doel hen tot spot te maken. Zelfs in de afgelopen decennia zijn er nog zwarte acteurs geweest die dit deden in films. Waarom is dat wél OK en hoor je daar niemand over, maar Zwarte Piet is opeens helemaal fout?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
09-02-2019 17:54
Whiteface is al sinds het midden van de 19e eeuw een bekend verschijnsel. Gekleurde mensen die zich wit schminkten en dan witte mensen nadeden met vooral als doel hen tot spot te maken. Zelfs in de afgelopen decennia zijn er nog zwarte acteurs geweest die dit deden in films. Waarom is dat wél OK en hoor je daar niemand over, maar Zwarte Piet is opeens helemaal fout?
Omdat de witte mens schuldig is pjk.
Alle reacties Link kopieren
De (slechte) film ‘whitechicks’, dat had andersom nooit gekund. Dat was ernstig racisme geweest. Dubbel moraal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven