Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:25:

[...]

Voordat je klapt, dit zijn natuurlijk niet alle kosten. Ik mis de kosten van statushouders, dus de bijstandsuitkeringen, toeslagen, kosten voor inburgering enz. enz.
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 18:31:

[...]

Voordat je klapt, dit zijn natuurlijk niet alle kosten. Ik mis de kosten van statushouders, dus de bijstandsuitkeringen, toeslagen, kosten voor inburgering enz. enz.Ik mis empathie. Ik wil geen prijskaartjes aan mensenlevens.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2015 19:46
Reden: Ongepast en op de man
% gewijzigd
quote:2-12 schreef op 21 oktober 2015 @ 18:36:

[...]

Ik mis empathie. Ik wil geen prijskaartjes aan mensenlevens.Tja, maar als je toch nieuwsgierig bent. Alles bij elkaar komt het op nog geen procent van het BNP.
Empathie moet ook bekostigd worden. Ik vind het naïef als je anders denkt.
Ik zorg liever goed voor een bepaalde hoeveelheid mensen, dan slecht voor een hele grote groep.
quote:hollandstheemutsje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:38:

Empathie moet ook bekostigd worden. Ik vind het naïef als je anders denkt.Natuurlijk moet dat ook bekostigd worden, maar we hebben het hier over mensen. Volgens mij is er op dit moment geen probleem om het te financieren.
http://nos.nl/artikel/2064297-noodkreet ... r-bij.html

De asielopvang is vol, er kunnen praktisch geen vluchtelingen meer bij. Dat schrijven meer dan 200 burgemeesters uit de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen in een brief aan bondskanselier Merkel. Ze eisen dat er nieuwe stappen genomen worden. Ze willen onder meer dat vluchtelingen uit veilige landen meteen aan de grens worden afgewezen en teruggestuurd.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 17:55:

[...]

Ik sluit mijn ogen er niet voor, zie het allemaal wel, maar wat wil je dat ik doe dan? Ik kan niet eens iets veranderen aan de situatie bij mij om de hoek, laat staan voor het land, laat staan voor heel Europa. Er zijn geen verkiezingen, geen referenda, er wordt aan mij niets gevraagd.

Ik kijk alleen naar Nederland omdat dat het land is waarin ik word geconfronteerd met de uiteindelijke uitkomst van wat er gaande is. Ik kan er wel van alles van vinden, maar wat schiet je daarmee op. Wil je lezen dat ik het erg vind? Ik vind het erg! En nu?Ik begrijp gewoon niet dat je Nederland als geïsoleerd wilt/kunt zien van Europa. Maar goed, dat is jouw goed recht.
quote:hollandstheemutsje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:39:

Ik zorg liever goed voor een bepaalde hoeveelheid mensen, dan slecht voor een hele grote groep.

Ik ook, maar om nou te zeggen dat de Grieken of Turken het verder allemaal moeten opknappen (met minder florissante pensioensvoorzieningen, volksgezondheidszorg etc) is natuurlijk ook moeilijk te verkopen.

Het liefst helemaal geen vluchtelingen natuurlijk, nergens. Maar helaas zo zit de wereld niet in elkaar.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 oktober 2015 @ 18:51:

[...]

Ik begrijp gewoon niet dat je Nederland als geïsoleerd wilt/kunt zien van Europa. Maar goed, dat is jouw goed recht.Dat maak jij er van en dat is dan weer jouw goed recht.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 16:57:

Toen er een grote stroom Eritrese vluchtelingen het land binnen kwam, dreigde het ook uit de hand te lopen, maar het zijn mensen in de politiek geweest die er voor hebben gezorgd dat die stroom zo goed als opdroogde. Er komen er nu nog wel wat binnen, maar dat is maar een fractie van wat we hadden kunnen verwachten als er niet ingegrepen zou zijn.

Ik denk dat ze nu ook hard aan het werk zijn om deze situatie ook in goede banen te leiden. Hoe ze dat doen wil ik niet weten. Soms moet je het gewoon niet willen weten, maar een beetje vertrouwen hebben.

Ik denk dat de politiek met de handen in het haar zit,er komt steeds meer tegenstand tegen grootschalige opvangcentrums.

En de stroom houd voorlopig niet op,iemand die dat denkt is erg naief.
[....]

Ik heb je hiervoor gestaft. Deze benaming is zeer beledigend en onnodig.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2015 19:55
Reden: Quote verwijderd
% gewijzigd
quote:hollandstheemutsje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:38:

Empathie moet ook bekostigd worden. Ik vind het naïef als je anders denkt.

Dat is zo.

Maar er is hier zoveel, dat dat een kwestie is van het geld halen waar het zit.
quote:cijfernerd schreef op 21 oktober 2015 @ 19:10:

[...]

Ik denk dat de politiek met de handen in het haar zit,er komt steeds meer tegenstand tegen grootschalige opvangcentrums.

En de stroom houd voorlopig niet op,iemand die dat denkt is erg naief.Liever naïef dan paranoïde.
quote:Wageningen1985 schreef op 21 oktober 2015 @ 18:38:

[...]

ze stappen zelf in de rivier ze worden nergens door gedwongen kan er geen medelijden mee hebben.En dat vind ik oprecht heel treurig voor je. Medelijden is in mijn ogen een onderdeel van menselijkheid.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 17:11:

[...]

Mag ik als werkende daar wat op zeggen. Ik zou als ik de keus had, met alle liefde, nog iets meer belasting betalen en dat mag van mij allemaal naar mensen met een uitkering en naar vluchtelingen. Bezuinig maar een beetje op kunst en kultuur. En op de vele onzinnige dingen die we in Nederland omhoog hebben getild als "belangrijk". Zo zijn er met mij vast veel meer mensen die dat vinden.

.

En werken tot mijn 70e. Dat zit er dik in, misschien nog wel langer, want ik ben nog niet zo heel oud.

Dat is nou eenmaal zo. Hebben we zelf gecreerd ( al zonder vluchtelingen he, nou, dan gooi me er nog maar 2 jaar bovenop, ik hou van mijn werk ).

Alleen mag je niet zelf kiezen waar de belastingcentjes naartoegaan.

En dat is maar goed ook trouwens, zonder centraal geregel vanuit de hofstad ( is dat nieuw? ) word het pas echt een puinhoop ( recht van de sterkste en degene met de grootste bek, dag beschaving ).

T is net een afspiegeling van de samenleving daar in de tweede kamer.

Die proberen er ook maar uit te komen op de meest democratische manier.

Ga er maar aanstaan.

Ik ben niet bereid om meer belasting te gaan betalen,ik betaal al genoeg voor alle mensen die voor niks mee eten uit de ruif.

De verhouding werkend/niet werkend is knap scheef in Nederland.

En jij kunt misschien wel werken tot je 70ste of nog langer.

Maar dat lukt een bouwvakker ,die nu al dagen maakt van 11/12 uur incl reistijd, niet.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 19:13:

[...]

Liever naïef dan paranoïde.

Het is de realiteit.

Noodkreet Duitse burgemeesters: er kan geen vluchteling meer bij

De asielopvang is vol, er kunnen praktisch geen vluchtelingen meer bij. Dat schrijven meer dan 200 burgemeesters uit de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen in een brief aan bondskanselier Merkel. Ze eisen dat er nieuwe stappen genomen worden. Ze willen onder meer dat vluchtelingen uit veilige landen meteen aan de grens worden afgewezen en teruggestuurd.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:38:

[...]

Tja, maar als je toch nieuwsgierig bent. Alles bij elkaar komt het op nog geen procent van het BNP.

Het in stand houden van de AOW wellicht ook niet. Of het in stand houden van andere voorzieningen voor mensen die het nodig hebben (en die er hun leven lang voor betaald hebben).

Maar dan wordt er opeens niet geredeneerd "het is maar 2% van het BNP", dan ben je gewoon te duur als Nederlander die altijd bijgedragen heeft.

En nu opeens dus niet voor mensen die nóóit iets bijgedragen hebben en die voor een groot deel ook nooit iets zúllen bijdragen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 16:58:

[...]

Als je het nog één keer persoonlijk maakt, dan staf ik je.Er werd niks persoonlijk gemaakt. Er werd je rechtuit gevraagd of jij bereid zou zijn je inkomen (uit een uitkering, begrijp ik) te halveren, zodat er meer mensen door de overheid onderhouden kunnen worden. Gezien jouw commentaren is dat een logische vraag.
quote:Wageningen1985 schreef op 21 oktober 2015 @ 18:38:

[...]

Goh de Gutmensch is ook weer aanwezig, ze stappen zelf in de rivier ze worden nergens door gedwongen kan er geen medelijden mee hebben.Er werd gewezen op een brug maar ze kozen voor de rivier.
verba volant, scripta manent.
quote:feow schreef op 21 oktober 2015 @ 19:18:

[...]

.Wat een prachig onderschrift bij je profiel
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 16:55:

[...]

Wel leuk geschreven, lekker kort en gechargeerd ook. En dat snap ik in deze wel.

Ik wil ook wel graag een oplossing horen, maakt me niet uit van welke kant.

Maar dan echt een oplossing. En die is er kennelijk niet.

Ik denk dat "de oplossing" ontstaat. Anticiperend op de situaties waar we nu in zitten. En op wat er aan komt. En dat gaat met vallen en opstaan.

Van tevoren hadden "ze" ( links of rechts, maakt mij niet uit ) inderdaad beter moeten weten, maar daar doe je nu niks meer aan. Nu zitten we er middenin en moeten we er wat van maken.

En niet bij alles van het slechtste uitgaan. Er is meer dan alleen goed of fout.

En ik hoop, dat de boel niet nog meer verhard. Want hier op het forum schrijft nog behoorlijk wat aan intelligentie mee. En blijft het bij letters op een forum ( hoop ik ) maar die hele boze agressieve tegenstanders die geweld niet schuwen, die vind ik enger dan alle moslims, vluchtelingen en gelukszoekers in Nederland bij elkaar.

OK, en hoe lang moeten we dan nog wachten tot de oplossing "ontstaat"?

En hoe lang moeten mensen die nú al van een minimum moeten rondkomen, nog in onzekerheid verkeren dat deze nieuwe instroom, met al het geld dat dat kost, niet opnieuw een aanslag doet op hun voorzieningen?

En hoe lang moeten de werkenden, die ook maar mensen zijn en ooit door omstandigheden werklóós kunnen worden in deze tijd, nog bijdragen aan dit soort zaken, terwijl als ze zelf in een situatie komen dat ze gebruik moeten maken van het sociale vangnet, het deksel op de neus krijgen?

Dat zijn vragen die leven onder de burgers, en ik denk dat daar gewoon antwoorden op moeten komen.
quote:pejeka schreef op 21 oktober 2015 @ 19:33:

[...]

Er werd niks persoonlijk gemaakt. Er werd je rechtuit gevraagd of jij bereid zou zijn je inkomen (uit een uitkering, begrijp ik) te halveren, zodat er meer mensen door de overheid onderhouden kunnen worden. Gezien jouw commentaren is dat een logische vraag.

Dat bedoel ik nou, met dat achterlijke gestalk, een uitkering begrijp je, dus vanaf nu vreet ik gratis uit de ruif. Ik kijk naar de eerste commentaren uit, die kunnen niet uitblijven.

Zo komt onzin in de wereld.
Aangezien het topic erg snel gaat en ik nauwelijks accuraat kan reageren wil ik wel aangeven dat ik de reacties van vooral Pejaka en Pientje erg waardeer, ik kan daar volledig achter staan.

Erg goed zoals zij dit weten te verwoorden want helaas ben ik daar erg slecht in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven