Algemeen vluchtelingentopic deel 5

18-12-2015 22:42 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:Dollycat schreef op 15 januari 2016 @ 15:13:

[...]

serieus?Sarcasme.
quote:Timetraveler schreef op 15 januari 2016 @ 09:29:

Op de wachtlijst voor aangepaste woningen in Rotterdam staan 250 namen. De familie Haki zou – als asielzoekergezin met verblijfsstatus – voorrang moeten krijgen.

Ik vind het voor iedereen sneu die op een wachtlijst staat voor een aangepaste woning. Ik zie dan ook niet waarom een asielzoekersgezin met verblijfsstatus voorrang zou moeten krijgen, iedereen wil toch graag zo'n woning en moet wachten tot er eentje beschikbaar komt?Deze situatie, familie voor je ogen doodgeschoten en in een voormalige gevangeniscel moeten wonen met minderjarigen wel heel extreem hoor. Is toch niet te vergelijken?
vr 15 jan 2016, 14:50

EU zoekt geld voor Turks vluchtelingen-fonds

BRUSSEL

De landen van de Europese Unie hebben nog steeds het geld niet bij elkaar om het fonds voor de opvang van vluchtelingen in Turkije te verbeteren, te vullen.

Ook tijdens de vergadering vrijdag van de ministers van Financiën van de EU, onder voorzitterschap van Nederland, kon er geen overeenstemming worden bereikt. Italië heeft grote bezwaren om een bijdrage te leveren.

Minister Jeroen Dijsselbloem zei na afloop van het overleg dat het fonds er moet komen. ,,En snel ook.'' Europa kwam vorig jaar met Turkije een gezamenlijk plan van aanpak overeen om de instroom van vluchtelingen naar Europa in te dammen. Turkije zou in eerste instantie 3 miljard euro krijgen om daarmee de opvang van vluchtelingen in Turkse kampen te verbeteren zodat zij niet naar Europa hoeven te komen.

Duitsland vindt zelfs dat de afgesproken 3 miljard euro niet eens genoeg is. Er zou meer geld nodig zijn.

Dijsselbloem wilde niet ingaan op de vraag om de bezwaren van Italië toe te lichten. Dat is aan de Italiaanse minister, zei hij.
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 15:39:

[...]

Deze situatie, familie voor je ogen doodgeschoten en in een voormalige gevangeniscel moeten wonen met minderjarigen wel heel extreem hoor. Is toch niet te vergelijken?Je weet helemaal niet hoe schrijnend de situaties van de andere wachtenden zijn. Er is gewoon een zeer groot tekort aan goedkope aangepaste woningen. Er zullen gezinnen zijn die wellicht al veel langer wachten.
quote:cijfernerd schreef op 15 januari 2016 @ 15:47:

vr 15 jan 2016, 14:50

EU zoekt geld voor Turks vluchtelingen-fonds

Duitsland vindt zelfs dat de afgesproken 3 miljard euro niet eens genoeg is. Er zou meer geld nodig zijn.

Dijsselbloem wilde niet ingaan op de vraag om de bezwaren van Italië toe te lichten. Dat is aan de Italiaanse minister, zei hij.Ik stel voor dat Duitsland die 3 miljard betaald, ik las nl. een paar dagen terug in de krant dat het economisch erg goed met Duitsland gaat en zij hebben tenslotte de stroom mensen uitgenodigd. Natuurlijk heeft Italië bezwaren, mensen in zuid Italië verrekken ook van de armoede.
http://www.nu.nl/binnenla ... uden-doden-strijders.html

Nederlandse man aangehouden voor doden IS strijders.

Niet het juiste topic maar ik weet ook even niet waar ik het wel kwijt kan.
verba volant, scripta manent.
quote:awelmerci schreef op 15 januari 2016 @ 15:07:

[...]

1. Ja!

2. Weer niet gaan stemmen als de urgente problemen van de EU, invasie en islamisering opgelost zijn.

Wel, voorlopig kan ik er nog even over nadenken.

Even hardop:

Waar zal het van afhangen?

Hmm... niet van het gedrag van de nieuwkomers. Moslims zijn moslims zijn moslims.

Van het gedrag van de politici?

Dat zijn principiële misleiders. Met name als de verkiezingen in beeld komen zullen ze zeker allerlei bezwaren laten horen tegen vergaande opname van "vluchtelingen". Maar als de verkiezingen voorbij zijn hebben ze weer voor 4 jaar vrij spel om te doen wat ze willen.

Is wilders wel te vertrouwen?

Ik denk het niet. Verwacht nooit van een politicus dat hij zal doen wat hij zegt.

Maar het is wel de enige partij die een duidelijk standpunt heeft tov "brussels".

Als Wilders zijn standput tov de EU en de instroom wijzigt dan is zijn politieke carrière voorbij. Dat is wellicht nog het enigste houvast... hoe dun dan ook.

Wel, ik heb nog anderhalf jaar....
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 15:39:

[...]

Deze situatie, familie voor je ogen doodgeschoten en in een voormalige gevangeniscel moeten wonen met minderjarigen wel heel extreem hoor. Is toch niet te vergelijken?

Wat heeft het een met het ander te maken?

Die familie krijg je nooit meer terug. Ongeacht of je nu net als andere mensen achter aan moet sluiten of niet.

Het leven in een leuk huis zal het leed niet verzachten, domweg omdat leefomstandigheden onvergelijkbaar zijn met het een verlies van naasten.
quote:obl schreef op 15 januari 2016 @ 16:35:

[...]

Wat heeft het een met het ander te maken?

Die familie krijg je nooit meer terug. Ongeacht of je nu net als andere mensen achter aan moet sluiten of niet.

Het leven in een leuk huis zal het leed niet verzachten, domweg omdat leefomstandigheden onvergelijkbaar zijn met het een verlies van naasten.Wel als het verlies van je naasten samenhangt met je leefomgeving. Je krijgt bijv ook voorrang als je in je woning iets traumatisch hebt meegemaakt in veel gemeentes. Zo heeft een vriendin van mij na actie van hulpverlening redelijk snel een andere woning gekregen na een traumatische ervaring in haar directe woonomgeving.
quote:nessemeisje schreef op 15 januari 2016 @ 15:52:

[...]

Je weet helemaal niet hoe schrijnend de situaties van de andere wachtenden zijn. Er is gewoon een zeer groot tekort aan goedkope aangepaste woningen. Er zullen gezinnen zijn die wellicht al veel langer wachten.

Ik denk niet dat er veel gezinnen zijn die met een meervoudig gehandicapte twaalfjarige in een voormalige cel wonen. Gelukkig.

Of is voor het ene gezin iets minder erg dan voor het andere?
Een voormalige cel is ook gewoon onderdak hoor. Het is niet voor niets een voormalige cel, en wordt dus ook niet meer als zodanig gebruikt. Wat als je met je gehandicapte kind al pozen bij een kennis op zolder moet verblijven? Dat is dan minder erg? Voor iedereen dezelfde regels: je staat niet voor niets op een wachtlijst, iedereen heeft het moeilijk, op je beurt wachten.
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 16:54:

[...]

Wel als het verlies van je naasten samenhangt met je leefomgeving. Je krijgt bijv ook voorrang als je in je woning iets traumatisch hebt meegemaakt in veel gemeentes. Zo heeft een vriendin van mij na actie van hulpverlening redelijk snel een andere woning gekregen na een traumatische ervaring in haar directe woonomgeving.Maar ze zijn nu hier, dus ze zijn niet langer in die traumatische omgeving.
Je kunt er niet altijd zomaar vanuit gaan dat iemands achtergrond/trauma's erger zijn dan die van een ander, puur omdat het vluchtelingen betreft. Er kunnen ook wel mensen op de wachtlijst staan die geen vluchteling zijn maar net zo goed allerlei afschuwelijke dingen hebben meegemaakt. Dat soort dingen weet je gewoon niet. En dan nog vind ik dat dat niks te maken moet hebben met de huidige situatie: je bent nu immers veilig in Nederland en kunt op een veilige plek wachten tot je aan de beurt bent.
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 16:56:

[...]

Ik denk niet dat er veel gezinnen zijn die met een meervoudig gehandicapte twaalfjarige in een voormalige cel wonen. Gelukkig.

Of is voor het ene gezin iets minder erg dan voor het andere?

Ervaringen met elkaar vergelijken is onmogelijk.

Gezinnen met een gehandicapt kind zijn vaak al lang gewend aan die situatie en gaan er heel anders mee om dan iemand daar voor het eerst me geconfronteerd wordt.

Om er hier even snel mee te schermen en daarom impliciet alle Nederlandse woningzoekenden achter te stellen is imo kortzichtig. Jij weet niet wat die NL gezinnen allemaal meegemaakt hebben.

Imo moeten woningen niet toegewezen worden op basis van verleden, maar op basis van toekomst.

Kun je leven in een bepaald soort woning, dan OK. Zoals jouw vriendin sneller een andere woning kreeg omdat het stressvol was om in haar oude omgeving te blijven. Voor haar stond haar toekomstige level op het spel, niet haar verleden.

Een vluchteling die hier aankomt heeft al een enorme verbetering ondergaan, waarom dan nog kersen op de taart doen ten koste van het toekomstige leven van nederlanders?
quote:obl schreef op 15 januari 2016 @ 17:05:

[...]

Ervaringen met elkaar vergelijken is onmogelijk.

Gezinnen met een gehandicapt kind zijn vaak al lang gewend aan die situatie en gaan er heel anders mee om dan iemand daar voor het eerst me geconfronteerd wordt.

Om er hier even snel mee te schermen en daarom impliciet alle Nederlandse woningzoekenden achter te stellen is imo kortzichtig. Jij weet niet wat die NL gezinnen allemaal meegemaakt hebben.

Imo moeten woningen niet toegewezen worden op basis van verleden, maar op basis van toekomst.

Kun je leven in een bepaald soort woning, dan OK. Zoals jouw vriendin sneller een andere woning kreeg omdat het stressvol was om in haar oude omgeving te blijven. Voor haar stond haar toekomstige level op het spel, niet haar verleden.

Een vluchteling die hier aankomt heeft al een enorme verbetering ondergaan, waarom dan nog kersen op de taart doen ten koste van het toekomstige leven van nederlanders?Daar staan we dan dus anders in. En ik had het niet over ALLE vluchtelingen en alle nl gezinnen, ik vind dit verhaal wel erg schrijnend.
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 16:56:

[...]

Of is voor het ene gezin iets minder erg dan voor het andere?Kennelijk wel, want het ene gezin moet opeens naar voren geschoven worden ten koste van een ander gezin.
quote:Timetraveler schreef op 15 januari 2016 @ 16:59:

Een voormalige cel is ook gewoon onderdak hoor. Het is niet voor niets een voormalige cel, en wordt dus ook niet meer als zodanig gebruikt. Wat als je met je gehandicapte kind al pozen bij een kennis op zolder moet verblijven? Dat is dan minder erg? Voor iedereen dezelfde regels: je staat niet voor niets op een wachtlijst, iedereen heeft het moeilijk, op je beurt wachten.

Ik sta daar anders in. Dus dan is het een lastig gesprek zo. Ik vind helemaal niet dat voor iedereen altijd maar dezelfde regels moeten gelden en ben blij dat er ruimte voor schrijnende gevallen is. Ik vind het daarnaast voor niemand prima om in een cel te wonen met een meervoudig gehandicapt kind, maakt niet uit wat de achtergrond is van iemand.

Dus daarin verschillen we van mening.
quote:nessemeisje schreef op 15 januari 2016 @ 17:09:

[...]

Kennelijk wel, want het ene gezin moet opeens naar voren geschoven worden ten koste van een ander gezin.Terwijl ze dat niet eens wensen of om hebben gevraagd.
Ik gun het ook iedereen om in een prettig, aangepast huis te wonen, het liefst gisteren nog. Dus nee, je moet het nu niet zo draaien alsof ik de situatie top vind, want dat is niet zo. Ik vind alleen dat een gezin dat misschien al jaren in een vochtige caravan zit het net zo verdient als dit gezin . Ik gun het ze allemaal en daarom is een wachtlijst naar mijn idee ook goed. Zieligheid vind ik namelijk een heel moeilijk te meten begrip en subjectief ook.
Urgentie is gewoonweg maatwerk. Dan kun je niet per definitie een statushouder effe naar voren schuiven ten koste van een ander gezin waarvan je niet weet hoe schrijnend die situatie is. Wie weet woont een ander gezin met een meervoudig gehandicapt kind wel in een buurt waar de misbruiker van datzelfde kind ook woont. Weet jij veel?
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 17:12:

[...]

Ik vind helemaal niet dat voor iedereen altijd maar dezelfde regels moeten gelden en ben blij dat er ruimte voor schrijnende gevallen is.

Schrijnende gevallen vallen BINNEN de regeling.

Wat jij eigenlijk zegt is dat op basis van informatie die jij uit een persberichtje hebt gehaald even alle regels even buiten werking gesteld worden zodat jij je goed kunt voelen.
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 17:12:

[...]

Ik sta daar anders in. Dus dan is het een lastig gesprek zo. Ik vind helemaal niet dat voor iedereen altijd maar dezelfde regels moeten gelden en ben blij dat er ruimte voor schrijnende gevallen is. Ik vind het daarnaast voor niemand prima om in een cel te wonen met een meervoudig gehandicapt kind, maakt niet uit wat de achtergrond is van iemand.

Dus daarin verschillen we van mening.Bij gebrek aan beter is een cel nog altijd te prefereren boven een tent. Er zijn ik weet niet hoeveel mensen met een handicap die wachten op een geschikte woning of op aanpassingen van hun woning. De WMO werkt ook niet echt mee.
verba volant, scripta manent.
quote:obl schreef op 15 januari 2016 @ 17:25:

[...]

Schrijnende gevallen vallen BINNEN de regeling.

Wat jij eigenlijk zegt is dat op basis van informatie die jij uit een persberichtje hebt gehaald even alle regels even buiten werking gesteld worden zodat jij je goed kunt voelen.

Nee ik reageer op jou die van alles vindt op basis van een persbericht. En het heeft over het heden maar er wel bijhaalt dat er gekeken moet worden naar wat iemand gewend was.

Verder is het jouw interpretatie.
quote:Timetraveler schreef op 15 januari 2016 @ 17:17:

Ik gun het ook iedereen om in een prettig, aangepast huis te wonen, het liefst gisteren nog. Dus nee, je moet het nu niet zo draaien alsof ik de situatie top vind, want dat is niet zo. Ik vind alleen dat een gezin dat misschien al jaren in een vochtige caravan zit het net zo verdient als dit gezin . Ik gun het ze allemaal en daarom is een wachtlijst naar mijn idee ook goed. Zieligheid vind ik namelijk een heel moeilijk te meten begrip en subjectief ook.Ik ben ook blij dat ik daar geen beslissing over hoef te nemen.
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 17:33:

[...]

Nee ik reageer op jou die van alles vindt op basis van een persbericht.

Als je me even zegt waar dat was, dan kunnen we het daar wel even over hebben.

Ik ben me er namelijk niet van bewust.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven