Algemeen vluchtelingentopic deel 5

18-12-2015 22:42 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:obl schreef op 15 januari 2016 @ 16:35:

[...]

Wat heeft het een met het ander te maken?

Die familie krijg je nooit meer terug. Ongeacht of je nu net als andere mensen achter aan moet sluiten of niet.

Het leven in een leuk huis zal het leed niet verzachten, domweg omdat leefomstandigheden onvergelijkbaar zijn met het een verlies van naasten.

Waar reageer je hier op dan? Alleen op wat ik schrijf?

ik dacht dat we het over een casus hadden.

Ik bekijk dingen graag op individu ipv generaliseren, dacht dat we op hetzelfde level zaten.

Sorry dan.
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 16:54:

[...]

Wel als het verlies van je naasten samenhangt met je leefomgeving. Je krijgt bijv ook voorrang als je in je woning iets traumatisch hebt meegemaakt in veel gemeentes. Zo heeft een vriendin van mij na actie van hulpverlening redelijk snel een andere woning gekregen na een traumatische ervaring in haar directe woonomgeving.

Het is natuurlijk ook makkelijker om iemand een andere woning te geven die al een woning achterlaat, en het is ook nog eens een gewone woning, geen aangepaste.

Dan vind ik verder nog dat het grootste probleem wat dit kind ten toon spreidt, een heleboel herrie is, waar de familie knettergek van wordt, dit kan je ook je buren niet aandoen, dus zal er misschien wel naar een aangepaste vrijstaande woning gezocht worden, in Rotterdam dan ook nog!

Vroegah......werden deze kinderen naar speciale opvangcentra gebracht zodar de familie ontlast werd, waarom dat nu niet meer zo is.......misschien geen geld meer voor....tsja, daar lopen meer mensen tegenaan.....en hoe zou dat nu komen?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 15 januari 2016 @ 17:54:

[...]

Het is natuurlijk ook makkelijker om iemand een andere woning te geven die al een woning achterlaat, en het is ook nog eens een gewone woning, geen aangepaste.

Dan vind ik verder nog dat het grootste probleem wat dit kind ten toon spreidt, een heleboel herrie is, waar de familie knettergek van wordt, dit kan je ook je buren niet aandoen, dus zal er misschien wel naar een aangepaste vrijstaande woning gezocht worden, in Rotterdam dan ook nog!

Vroegah......werden deze kinderen naar speciale opvangcentra gebracht zodar de familie ontlast werd, waarom dat nu niet meer zo is.......misschien geen geld meer voor....tsja, daar lopen meer mensen tegenaan.....en hoe zou dat nu komen?Rotterdam heeft voor iedereen wachtlijsten van een jaar of tien.
verba volant, scripta manent.
Komt nog bij dat deze meneer in het krantenartikel zegt dat ze helemaal GEEN aangepaste woning hoeven.

In Damascus woonden ze ook in een flatgebouw..
quote:vruchtgebruik schreef op 15 januari 2016 @ 17:50:

[...]

Waar reageer je hier op dan? Alleen op wat ik schrijf?

ik dacht dat we het over een casus hadden.

Ik bekijk dingen graag op individu ipv generaliseren, dacht dat we op hetzelfde level zaten.

Sorry dan.

Als je in dat bericht kijkt, dan zie je dat ik reageer op een quote van jou.

Specifiek waarin je schreef: "Deze situatie, familie voor je ogen doodgeschoten en in een voormalige gevangeniscel moeten wonen met minderjarigen wel heel extreem hoor. Is toch niet te vergelijken?"

Hier geef je een goed voorbeeld van hetgeen ik eerder al schreef: je springt naar een conclusie op basis van een persbericht. Zonder te weten wat je met wat vergelijkt impliceer je dat het beter is om de regels hier maar op te schorten omdat het allemaal zo vreselijk is voor die specifieke familie. En omdat jij niet bekend bent met die situatie kan het alleen maar gaan om je eigen gevoel. Maw, jij stelt jouw gevoel boven de regels.
quote:obl schreef op 15 januari 2016 @ 18:04:

[...]

Als je in dat bericht kijkt, dan zie je dat ik reageer op een quote van jou.

Specifiek waarin je schreef: "Deze situatie, familie voor je ogen doodgeschoten en in een voormalige gevangeniscel moeten wonen met minderjarigen wel heel extreem hoor. Is toch niet te vergelijken?"

Hier geef je een goed voorbeeld van hetgeen ik eerder al schreef: je springt naar een conclusie op basis van een persbericht. Zonder te weten wat je met wat vergelijkt impliceer je dat het beter is om de regels hier maar op te schorten omdat het allemaal zo vreselijk is voor die specifieke familie. En omdat jij niet bekend bent met die situatie kan het alleen maar gaan om je eigen gevoel. Maw, jij stelt jouw gevoel boven de regels.

N

ee hoor, er zijn al beslissingen genomen over dit gezin begrijp ik en daar zijn anderen het niet mee eens. Daar reageerde ik op.

Er zijn er dus die hun gevoelens stellen boven de al geldende uitvoering, als dat je stoort reageer je op de verkeerde.

Je haalt je betoog verder onderuit door zelf ook inhoudelijk op de casus te reageren en een conclusie te trekken over de situatie van DIT gezin (volgens jou mogen we het heden niet meenemen maar je weet wel te vertellen dat hun eerdere situatie wel meetelt, die was volgens jou slechter).

Had je het feitelijk gehouden dan sloeg deze reactie nog ergens op maar helaas, inhoudelijk vind je ook iets.

Ik zie je in ieder geval niet zo losgaan op de andere meningen over deze casus.

Dus, fijne avond verder.

Ik vind dit een vervelende manier van discussiëren.

.

In Duitsland gaat het de goede kant op.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hier een artikel over de vluchtelingen in Calais.

Veel van deze mensen willen naar een specifiek land wat door mensensmokkelaars de hemel is ingeprezen, om geld te kunnen verdienen, en zijn daar met alle mogelijke nuchtere en eerlijke redenaties niet vanaf te brengen en verkiezen daarom bijvoorbeeld in Calais of Duinkerke in hun erbarmelijke tent in de modder te blijven dan te verhuizen naar een containerwoning, want ze moeten en zullen vanuit Frankrijk alsnog naar Engeland.

Het is complete chaos.

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... eren-wooncontainers.dhtml

Vluchtelingen in Calais weigeren wooncontainers

Renske Baars

15-1-16 - 14:14

De Franse overheid gaat uiterlijk maandag een deel van het vluchtelingenkamp bij Calais ontmantelen © epa.

Asielzoekers die in het tentenkamp bij Calais wonen, weigeren de nieuwe wooncontainers te betrekken. Volgens internationale hulporganisaties vinden de mensen de pas geleverde woonunits te veel op gevangenissen lijken en blijven ze liever in hun zelfgebouwde modderige tentenkamp.

De wooncontainers zijn weinig geliefd onder de vluchtelingen © afp.

De jungle van Calais, zo wordt het tentenkamp aan de rand van de Franse havenstad ook genoemd. Hier verblijven op dit moment een paar duizend vluchtelingen. Veelal Irakese Koerden, die de puinhopen van hun eigen land ontvluchtten en hopen op een beter leven als ze eenmaal de Britse grens over zijn.

Maar de Franse overheid heeft besloten om komende week een deel van het tentenkamp te verwijderen. Een besluit waar de vluchtelingen helemaal niet op zitten te wachten. Matthijs Jaspers van de internationale hulporganisatie Whocares was vorige week in het vluchtelingenkamp in Duinkerken, wat vergelijkbaar is met het kamp in Calais. De vluchtelingen, waaronder ook gezinnen met kinderen, leven daar volgens Jaspers onder onmenselijke omstandigheden.

Verbaasd

Hij is verbaasd om te horen dat vluchtelingen weigeren om hun intrek in de containers te nemen. ,,Maar de druk van de mensenhandelaren in die kampen is groot. Zij hebben helemaal geen baat bij die wooncontainers, want daar verdienen ze geen geld mee.''

Jaspers zag hoe chaotisch de situatie in het kamp is. ,,Geen enkele organisatie heeft goed overzicht. Dat maakt het ook erg lastig om de problemen aan te pakken.'' Bovendien merkten de Nederlandse vrijwilligers al snel dat de vluchtelingen denken dat Groot-Brittannië het beloofde land is. Een idee waar ze niet van af zijn te krijgen. ,,Er was zelfs iemand die zei dat 'als David Cameron ons in dit kamp ziet, hij ons komt halen'. Ook als we zeiden: waarom ga je niet naar België of Nederland, reageerden ze negatief. Ze willen maar één ding en dat is naar Engeland.''

Weg

Uiterlijk maandag moeten de bewoners van het kamp in Calais weg zijn. Tot die tijd hebben de vluchtelingen om de 125 nieuwe barakken te betrekken, want maandag komen de bulldozers om hun hutten te verwijderen. Of dat gebeurt, is afwachten. Een van de vluchtelingen die door de Britse nieuwszender BBC werd geïnterviewd, gaf al aan niet te verhuizen: ,,Om het nieuwe kamp zit een hek waardoor we er 's nachts niet uit kunnen. Dan kunnen we ook niet proberen om naar Engeland te komen. Dat proberen we elke avond en dat blijven we doen.''
Hoeveel schade hebben deze heldere lichten nou al niet toegebracht aan de transportsector, Eurotunnel en dat stadje?
Krijg de rambam. Allemaal.
Veel
Ik las gisteren dat een burgemeester van een Duitse gemeente in Beieren alle nieuw aangekomen vluchtelingen in een bus heeft gezet en ze richting Angela Merkel in Berlijn heeft gestuurd. Zo van "Beste Angela, doe er maar iets mee". En hij is vast van plan dat vol te houden. Vond ik wel een goeie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Paekzwart schreef op 15 januari 2016 @ 19:35:

Of dat gebeurt, is afwachten.[/b]''

Natuurlijk gaat dat niet gebeuren.

Er zal vast wel weer een knuffel advocaat opstaan om het tegen te houden.
Het gaat lekker in muttiMerkelland:

http://nos.nl/artikel/2080739-dusseldor ... nelen.html

Steeds meer Marokkanen komen naar Duitsland. Sinds december staat deze groep in de top 5 van vluchtelingen die naar Duitsland komen. "Een groot deel was vaak al in andere landen, vaak illegaal. Ze komen nu hierheen en proberen in het licht van de huidige vluchtelingendiscussie een legale status te krijgen", zegt Samy Charchira van de Duitse Moslimraad.

Misbruik

Volgens correspondent Jeroen Wollaars wordt er misbruik gemaakt van de asielprocedure. "Ze weten dat het lang duurt voordat hun asielaanvraag wordt afgewezen. En in de tussentijd veroorzaken ze overlast." Elk 3,5 uur wordt er door een Noord-Afrikaanse dader een delict gepleegd in Düsseldorf, blijkt uit het rapport.

Uit het rapport 'Casablanca' blijkt dat in anderhalf jaar tijd in de stad ruim 4000 misdrijven door Noord-Afrikanen zijn gepleegd, waarvan bijna 1300 diefstallen. De politie heeft meer dan 2000 daders geïdentificeerd, van wie de helft uit Marokko komt.

quote:rosemetijs schreef op 15 januari 2016 @ 21:50:

Het gaat lekker in muttiMerkelland:

http://nos.nl/artikel/2080739-dusseldor ... nelen.html

Steeds meer Marokkanen komen naar Duitsland. Sinds december staat deze groep in de top 5 van vluchtelingen die naar Duitsland komen. "Een groot deel was vaak al in andere landen, vaak illegaal. Ze komen nu hierheen en proberen in het licht van de huidige vluchtelingendiscussie een legale status te krijgen", zegt Samy Charchira van de Duitse Moslimraad.

Misbruik

Volgens correspondent Jeroen Wollaars wordt er misbruik gemaakt van de asielprocedure. "Ze weten dat het lang duurt voordat hun asielaanvraag wordt afgewezen. En in de tussentijd veroorzaken ze overlast." Elk 3,5 uur wordt er door een Noord-Afrikaanse dader een delict gepleegd in Düsseldorf, blijkt uit het rapport.

Uit het rapport 'Casablanca' blijkt dat in anderhalf jaar tijd in de stad ruim 4000 misdrijven door Noord-Afrikanen zijn gepleegd, waarvan bijna 1300 diefstallen. De politie heeft meer dan 2000 daders geïdentificeerd, van wie de helft uit Marokko komt.

[img]http://nos.nl/data/image/2016/01/15/248478/864x486.jpg[/img]

Zelfs de NOS kan er niet meer onderuit.

De duitse uitbater van een restaurant was het helemaal zat, dat geknuffel.
quote:NoName1983 schreef op 15 januari 2016 @ 11:54:

[...]

Dat is al jaren zo, wij konden op vrijdagavond ook niet meer naar het zwembad door vervelende opdringerige Marokkaantjes. En dan heb ik het over ongeveer 15/20 jaar geleden.

Antillianen hier.

Eén keer, nooit weer naar Kardinge.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:rosemetijs schreef op 15 januari 2016 @ 17:58:

Komt nog bij dat deze meneer in het krantenartikel zegt dat ze helemaal GEEN aangepaste woning hoeven.

In Damascus woonden ze ook in een flatgebouw..

Maar het zijn toch allemaal hoogopgeleide veelverdieners die hier naartoe komen, volgens de regering.

Die kunnen dan toch gewoon een hypotheek nemen voor een vrijstaand huis ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat nu weer. Nederlander opgepakt omdat hij tegen ISIS vecht terwijl we daarmee in oorlog zijn volgens PM Rutte.

http://www.elsevier.nl/Ne ... 677W/?masterpageid=158493
quote:pejeka schreef op 15 januari 2016 @ 20:02:

Ik las gisteren dat een burgemeester van een Duitse gemeente in Beieren alle nieuw aangekomen vluchtelingen in een bus heeft gezet en ze richting Angela Merkel in Berlijn heeft gestuurd. Zo van "Beste Angela, doe er maar iets mee". En hij is vast van plan dat vol te houden. Vond ik wel een goeie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Paekzwart schreef op 15 januari 2016 @ 19:35:

Hier een artikel over de vluchtelingen in Calais.

Veel van deze mensen willen naar een specifiek land wat door mensensmokkelaars de hemel is ingeprezen, om geld te kunnen verdienen, en zijn daar met alle mogelijke nuchtere en eerlijke redenaties niet vanaf te brengen en verkiezen daarom bijvoorbeeld in Calais of Duinkerke in hun erbarmelijke tent in de modder te blijven dan te verhuizen naar een containerwoning, want ze moeten en zullen vanuit Frankrijk alsnog naar Engeland.

Het is complete chaos.

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... eren-wooncontainers.dhtml

Vluchtelingen in Calais weigeren wooncontainers

Renske Baars

15-1-16 - 14:14

De Franse overheid gaat uiterlijk maandag een deel van het vluchtelingenkamp bij Calais ontmantelen © epa.

Asielzoekers die in het tentenkamp bij Calais wonen, weigeren de nieuwe wooncontainers te betrekken. Volgens internationale hulporganisaties vinden de mensen de pas geleverde woonunits te veel op gevangenissen lijken en blijven ze liever in hun zelfgebouwde modderige tentenkamp.

De wooncontainers zijn weinig geliefd onder de vluchtelingen © afp.

De jungle van Calais, zo wordt het tentenkamp aan de rand van de Franse havenstad ook genoemd. Hier verblijven op dit moment een paar duizend vluchtelingen. Veelal Irakese Koerden, die de puinhopen van hun eigen land ontvluchtten en hopen op een beter leven als ze eenmaal de Britse grens over zijn.

Maar de Franse overheid heeft besloten om komende week een deel van het tentenkamp te verwijderen. Een besluit waar de vluchtelingen helemaal niet op zitten te wachten. Matthijs Jaspers van de internationale hulporganisatie Whocares was vorige week in het vluchtelingenkamp in Duinkerken, wat vergelijkbaar is met het kamp in Calais. De vluchtelingen, waaronder ook gezinnen met kinderen, leven daar volgens Jaspers onder onmenselijke omstandigheden.

Verbaasd

Hij is verbaasd om te horen dat vluchtelingen weigeren om hun intrek in de containers te nemen. ,,Maar de druk van de mensenhandelaren in die kampen is groot. Zij hebben helemaal geen baat bij die wooncontainers, want daar verdienen ze geen geld mee.''

Jaspers zag hoe chaotisch de situatie in het kamp is. ,,Geen enkele organisatie heeft goed overzicht. Dat maakt het ook erg lastig om de problemen aan te pakken.'' Bovendien merkten de Nederlandse vrijwilligers al snel dat de vluchtelingen denken dat Groot-Brittannië het beloofde land is. Een idee waar ze niet van af zijn te krijgen. ,,Er was zelfs iemand die zei dat 'als David Cameron ons in dit kamp ziet, hij ons komt halen'. Ook als we zeiden: waarom ga je niet naar België of Nederland, reageerden ze negatief. Ze willen maar één ding en dat is naar Engeland.''

Weg

Uiterlijk maandag moeten de bewoners van het kamp in Calais weg zijn. Tot die tijd hebben de vluchtelingen om de 125 nieuwe barakken te betrekken, want maandag komen de bulldozers om hun hutten te verwijderen. Of dat gebeurt, is afwachten. Een van de vluchtelingen die door de Britse nieuwszender BBC werd geïnterviewd, gaf al aan niet te verhuizen: ,,Om het nieuwe kamp zit een hek waardoor we er 's nachts niet uit kunnen. Dan kunnen we ook niet proberen om naar Engeland te komen. Dat proberen we elke avond en dat blijven we doen.''

Iedereen weet wat hun doel is, naar de UK... Dat gaat daar de eerste oorlogsachtige situatie worden ben ik bang. Waarom sturen ze ze niet gewoon terug naar waar ze vandaan komen!

Je zou maar inwoner zijn van Calais, naast die jungle...
quote:bungaa schreef op 15 januari 2016 @ 22:54:

[...]

Iedereen weet wat hun doel is, naar de UK... Dat gaat daar de eerste oorlogsachtige situatie worden ben ik bang. Waarom sturen ze ze niet gewoon terug naar waar ze vandaan komen!

Je zou maar inwoner zijn van Calais, naast die jungle...

Als ze hun papieren weggegooid hebben komen ze nergens vandaan.

Heb een stukje gezien over een vrouw die aan de weg woont waar de horde iedere dag langs komt. Het is een hel voor de omwonenden. Die vrouw was in een soort shock geraakt. Zat er maar een beetje apathisch bij en er kwam niks meer uit.
quote:hollebollegijs schreef op 15 januari 2016 @ 23:15:

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... jy2kyh.png[/IMG]

Dat vind ik persoonlijk een goede maatregel. Zij willen hier opgevangen worden, nou dan moeten ze ook meebetalen aan hun eigen opvang. Het kost de belastingbetaler al genoeg. Dus ik vind het een goede Keuze. Denemarken deed dit trouwens al eerder.

Nederland zou dit ook moeten overwegen. Dan kost het ons namelijk minder en de vluchtelingen betalen hun eigen opvang, want zij zijn degene die zo nodig hier willen komen. Oh ja en dan nog zeuren over het eten. Dus ik vind dat we ze hier ook maar moeten laten betalen ipv te betalen met zakgeld, wat ze vervolgens toch weer doorsturen naar familie. Ze krijgen trouwens meer zakgeld dan de gemiddelde student aan studiefinanciering. Em ze hoeven niets te betalen
quote:cijfernerd schreef op 15 januari 2016 @ 21:58:

[...]

Zelfs de NOS kan er niet meer onderuit.

De duitse uitbater van een restaurant was het helemaal zat, dat geknuffel.Die uitbater was zelf een Marokkaan, goed om te zien dat hij het benoemde
quote:awelmerci schreef op 15 januari 2016 @ 22:28:

Wat nu weer. Nederlander opgepakt omdat hij tegen ISIS vecht terwijl we daarmee in oorlog zijn volgens PM Rutte.

http://www.elsevier.nl/Ne ... 677W/?masterpageid=158493Dit bericht viel mij ook op, worden terugkerende jihadisten ook vervolgd?
Ik lees in het AD van vanmorgen een artikel over een Somalische vrouw die geld nodig heeft voor gezinshereniging. Ze is in 2009 gevlucht en heeft haar kinderen achtergelaten. Die 7 kinderen zitten nu in Ethiopië en die wil ze hier naar toe halen. Daarvoor is 10.000 euro nodig. Nu is ze bezig met crowdfunding en heeft al 2000 euro binnen.

Bij zo'n artikel heb ik toch heel wat vragen. Welke moeder vlucht en laat haar kinderen zeven jaar achter? Waarom is ze zelf ook niet naar Ethiopië gegaan? Waar is de vader? Hoe oud zijn die kinderen ondertussen? Zouden we er niet beter voor kunnen zorgen dat die vrouw teruggaat i.p.v. de hele mikmak hierheen te laten komen, zodat ze allemaal in een uitkering belanden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven