Algemeen vluchtelingentopic deel 8
zondag 6 november 2016 om 21:16
Beste forummers,
In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.
Wat is er anders dan bij andere topics?
- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.
- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.
- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.
Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.
Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic
Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2
Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3
Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4
Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5
Deel 6: Algemeen vluchtelingentopic deel 6
Deel 7: Algemeen vluchtelingentopic deel 7
Met vriendelijke groet,
Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Update 27-10-2015
Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.
Wat is er anders dan bij andere topics?
- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.
- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.
- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.
Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.
Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic
Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2
Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3
Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4
Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5
Deel 6: Algemeen vluchtelingentopic deel 6
Deel 7: Algemeen vluchtelingentopic deel 7
Met vriendelijke groet,
Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Update 27-10-2015
Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
zaterdag 28 juli 2018 om 17:08
Die plicht ligt bij de nieuwkomers, denk ik. ACTIEF taalles gaan volgen, opleiding gaan volgen, je de billen uit je broek lopen voor een baan, dat is toch het minste wat je mag verwachten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 28 juli 2018 om 17:08
Het lijkt mij vrij logisch dat als je 2 ton hebt, of het nu op je rekening staat of in steen zit, dat je dat eerst op moet maken.pejeka schreef: ↑28-07-2018 17:03Als je het daarmee stopt... en ondertussen kunnen mensen van 58 die vanwege "reorganisatie" na 40 jaar trouwe dienst, en na altijd netjes alle afdrachten en premies betaald te hebben, op straat komen staan, hun rijtjeshuis van 2 ton waar ze hun hele leven voor gespaard en aan afbetaald hebben, eerst opeten, en daarna hun spaargeld, totdat ze volkomen berooid zijn.
Zeker als er ook mensen zijn (of ze nu van hier of elders afkomstig zijn) die die luxe niet hebben, laat staan überhaupt een dak boven hun hoofd, of spaargeld om uit te kunnen geven aan eten.
zaterdag 28 juli 2018 om 17:10
Maar als een steuntje in de rug, of waar nodig een dwingende hand kan helpen, waarom dan niet? Daar wordt uiteindelijk toch iedereen beter van.
zaterdag 28 juli 2018 om 17:11
Dat vind ik ook een logische verwachting. Echter zijn er ook ontelbare berichten geweest over de problemen in dat taalonderwijs en de overheid kan weinig omdat het grotendeels uitbesteed is aan particulieren en vrijwilligers. Dat kan het leren van de taal aardig in de weg staan en langer laten duren dan wellicht nodig is. En als je de taal niet (voldoende) spreekt wordt de opleiding heel ingewikkeld, een baan idem.
zaterdag 28 juli 2018 om 17:15
Als ik naar een ander land vertrek, zal ik het ook zelf moeten doen, gewoon omdat ik het WIL, dat ik WIL dat ik de taal begrijp en spreek en dat ik het WIL dat ik daar mijn eigen broek op kan houden. Dus datzelfde verwacht ik van mensen hier, eigen initiatief. En daar ontbreekt het nogal eens aan. Wat verwachten die dan? Ik blijf in mijn door Nederland gefinancierde huis op de bank zitten en ze moeten het maar op een zilveren dienblad komen aanreiken? Of zou het zomaar heel misschien eens kunnen helpen het achterwerk van de door Nederland betaalde sofa te hijsen om zelf wat initiatief te ontplooien?
zaterdag 28 juli 2018 om 17:22
Heel veel vluchtilingen zouden heel graag WILLEN dat vluchten uit hun geboorteland niet nodig was geweest.pejeka schreef: ↑28-07-2018 17:15Als ik naar een ander land vertrek, zal ik het ook zelf moeten doen, gewoon omdat ik het WIL, dat ik WIL dat ik de taal begrijp en spreek en dat ik het WIL dat ik daar mijn eigen broek op kan houden. Dus datzelfde verwacht ik van mensen hier, eigen initiatief. En daar ontbreekt het nogal eens aan. Wat verwachten die dan? Ik blijf in mijn door Nederland gefinancierde huis op de bank zitten en ze moeten het maar op een zilveren dienblad komen aanreiken? Of zou het zomaar heel misschien eens kunnen helpen het achterwerk van de door Nederland betaalde sofa te hijsen om zelf wat initiatief te ontplooien?
zaterdag 28 juli 2018 om 17:23
Ik heb het even opgezocht. Want wat wij zien zijn al die vooruitgeschoven jonge mannen in de bootjes.
Maar nu het aantal nareizigers in 2015 - 2016 - 2017.
Wanneer en waar die aankomen in NL weet in niet ('s nachts per vliegtuig?)
13.850 + 11.805 + 14495 = 40.170
Per maand komen er dus gemiddeld geruisloos 1115 mensen binnen.
Allemaal met in principe per persoon overal zelfstandig recht op: huis, onderwijs, zorg, uitkering, etc.
Waar wil je je (klein)kinderen mee opzadelen?
Ik ga hier geen rekenvoorbeelden geven, want dan duikt men daar boven op; men moet zelf maar een inschating maken van de potentiéle kosten.
"... ja maar, het is zo zielig...die kinderen en baby's...."
En dat weten zij ook.
Maar kijk maar naar de voormalig (hoop ik) soms voorkomende praktijken rondom adoptiekinderen; waar 'vraag' is, ontstaat 'aanbod'....
Dus niet raar opkijken als over een paar jaar een groot schandaal naar buiten komt over baby's die gekocht of gestolen blijken te zijn om per 'vluchtelingen'boot een paar kleine kinderen aan boord te hebben om de toegesnelde journalisten "hun" wek 'goed' te kunnen laten doen......
Want dan kunnen al die moeders zo goed tonen hoezeer zij deugen als oermoeder: "dan maar een paar foute vluchtelingen, maar ik ben er als moeder om elk kind op deze aarde te beschermen want die kinderen hebben daar recht op".....
Ik help al die mensen hopen dat zo'n schandaal er niet komt. Maar geld/winst doet soms gekke dingen met mensen....
Maar nu het aantal nareizigers in 2015 - 2016 - 2017.
Wanneer en waar die aankomen in NL weet in niet ('s nachts per vliegtuig?)
13.850 + 11.805 + 14495 = 40.170
Per maand komen er dus gemiddeld geruisloos 1115 mensen binnen.
Allemaal met in principe per persoon overal zelfstandig recht op: huis, onderwijs, zorg, uitkering, etc.
Waar wil je je (klein)kinderen mee opzadelen?
Ik ga hier geen rekenvoorbeelden geven, want dan duikt men daar boven op; men moet zelf maar een inschating maken van de potentiéle kosten.
"... ja maar, het is zo zielig...die kinderen en baby's...."
En dat weten zij ook.
Maar kijk maar naar de voormalig (hoop ik) soms voorkomende praktijken rondom adoptiekinderen; waar 'vraag' is, ontstaat 'aanbod'....
Dus niet raar opkijken als over een paar jaar een groot schandaal naar buiten komt over baby's die gekocht of gestolen blijken te zijn om per 'vluchtelingen'boot een paar kleine kinderen aan boord te hebben om de toegesnelde journalisten "hun" wek 'goed' te kunnen laten doen......
Want dan kunnen al die moeders zo goed tonen hoezeer zij deugen als oermoeder: "dan maar een paar foute vluchtelingen, maar ik ben er als moeder om elk kind op deze aarde te beschermen want die kinderen hebben daar recht op".....
Ik help al die mensen hopen dat zo'n schandaal er niet komt. Maar geld/winst doet soms gekke dingen met mensen....
zaterdag 28 juli 2018 om 17:26
Akkoord. En hoe komen die mensen die hun huis moeten opeten, dan weer aan een fatsoenlijke woning? Krijgen die een berichtje zodra ze de laatste 1000 euro verteren dat ze een mooi appartement van de woningbouw krijgen ofzo?kirjailija schreef: ↑28-07-2018 17:08Het lijkt mij vrij logisch dat als je 2 ton hebt, of het nu op je rekening staat of in steen zit, dat je dat eerst op moet maken.
Zeker als er ook mensen zijn (of ze nu van hier of elders afkomstig zijn) die die luxe niet hebben, laat staan überhaupt een dak boven hun hoofd, of spaargeld om uit te kunnen geven aan eten.
zaterdag 28 juli 2018 om 17:48
Het is een schrikbarend aantal nieuwkomers dat niet eens komt opdagen bij de lessen Nederlands en inburgering. Statushouders doen alsof ze analfabeet zijn om zo onder de lessen uit te komen en hun uitkering te behouden. (Recent nog in het nieuws.) Hoezo kennen ze de weg dan niet?
zaterdag 28 juli 2018 om 17:51
Door o.a. wat zelfredzaamheid te tonen en zich tijdig in te schrijven bij woningbouwverenigingen, zo snel mogenlijk een nieuwe baan proberen te vinden, besparen etc. zodat ze hopelijk niet op die laatste 1000 aankomen. Wanneer zij op straat dreigen te komen staan zou dat een prima reden voor een urgentie aanvraag bij een woning kunnen zijn.
Zoiets?
Een wisselwerking tussen inzet verwachten en voorzieningen beschikbaar stellen.
zaterdag 28 juli 2018 om 18:09
Waarom gaan ze dan niet terug als het er al lang weer veilig is?kirjailija schreef: ↑28-07-2018 17:22Heel veel vluchtilingen zouden heel graag WILLEN dat vluchten uit hun geboorteland niet nodig was geweest.
zaterdag 28 juli 2018 om 18:15
Bijvoorbeeld omdat er dan zoveel tijd verstreken is, dat zij ook hier een leven opgebouwd hebben, liefde gevonden hebben, kinderen hebben gekregen, die hier opgroeien, etc. etc. Er zijn veel redenen te verzinnen waarom iemand hier blijven kan preferen boven een terugkeer, en dat neemt niet weg dat ze tegelijkertijd kunnen wensen of eerder/ooit gewenst hebben dat er nooit noodzaak geweest was en zij daarginds rustig hadden kunnen opgroeien/leven.Pientjexxxx schreef: ↑28-07-2018 18:09Waarom gaan ze dan niet terug als het er al lang weer veilig is?
zaterdag 28 juli 2018 om 18:23
Welk bestaan hebben ze hier dan opgebouwd? Een zelfstandig bestaan met een eigen inkomen en een eigen maatschappelijke positie, of vinden ze het gewoon moeilijk om het elke maand weer gratis geld van de overheid (lees: de Nederlandse samenleving) gestort krijgen in te wisselen voor een terugkeer naar het eigen land waar ze dan wél weer écht aan het werk zouden moeten om in het eigen onderhoud te voorzien? Ofwel de keus tussen: in Nederland blijven en elke maand door de samenleving onderhouden worden zonder te hoeven werken, of terugkeren en dan wél moeten werken...kirjailija schreef: ↑28-07-2018 18:15Bijvoorbeeld omdat er dan zoveel tijd verstreken is, dat zij ook hier een leven opgebouwd hebben, liefde gevonden hebben, kinderen hebben gekregen, die hier opgroeien, etc. etc. Er zijn veel redenen te verzinnen waarom iemand hier blijven kan preferen boven een terugkeer, en dat neemt niet weg dat ze tegelijkertijd kunnen wensen of eerder/ooit gewenst hebben dat er nooit noodzaak geweest was en zij daarginds rustig hadden kunnen opgroeien/leven.
zaterdag 28 juli 2018 om 18:28
Niet iederen vluchteling trekt steun hoor, beetje kort door de bocht dit.pejeka schreef: ↑28-07-2018 18:23Welk bestaan hebben ze hier dan opgebouwd? Een zelfstandig bestaan met een eigen inkomen en een eigen maatschappelijke positie, of vinden ze het gewoon moeilijk om het elke maand weer gratis geld van de overheid (lees: de Nederlandse samenleving) gestort krijgen in te wisselen voor een terugkeer naar het eigen land waar ze dan wél weer écht aan het werk zouden moeten om in het eigen onderhoud te voorzien? Ofwel de keus tussen: in Nederland blijven en elke maand door de samenleving onderhouden worden zonder te hoeven werken, of terugkeren en dan wél moeten werken...
De meeste vluchtelingen willen ook gewoon aan het werk, en teruggaan naar het gebied waar ooit oorlog was kan traumatisch zijn.
zaterdag 28 juli 2018 om 18:30
Mijn schoonvader kwam hier als vluchteling, leerde op zijn werk mijn schoonmoeder kennen, trouwde met haar, kregen mijn man. Hij zal de enige niet zijn die blijft om dergelijke redenen. Niet in de laatste plaats omdat een kind hier vaak ook een betere toekomst heeft dan wanneer ze terug zouden keren.pejeka schreef: ↑28-07-2018 18:23Welk bestaan hebben ze hier dan opgebouwd? Een zelfstandig bestaan met een eigen inkomen en een eigen maatschappelijke positie, of vinden ze het gewoon moeilijk om het elke maand weer gratis geld van de overheid (lees: de Nederlandse samenleving) gestort krijgen in te wisselen voor een terugkeer naar het eigen land waar ze dan wél weer écht aan het werk zouden moeten om in het eigen onderhoud te voorzien? Ofwel de keus tussen: in Nederland blijven en elke maand door de samenleving onderhouden worden zonder te hoeven werken, of terugkeren en dan wél moeten werken...
Zo’n bestaan dus. Zullen ze niet allemaal hebben, maar evenmin blijft iedereen hier omdat ze de bijstand de hemel op aarde vinden.
zaterdag 28 juli 2018 om 18:33
Vast wel. En tegelijkertijd wijst de praktijk uit dat, zodra die mensen hier eenmaal gewend zijn aan een door de overheid betaald huis, en een door de samenleving betaald inkomen, niet eens meer moeite doen om terug te keren... Hé, lekker toch, elke dag uitslapen, als iemand er een opmerking over heeft roep je héél hard "racisme" en je hebt niks anders te doen dan elke maand je uitkering en toeslagen bij te houden, zodat je zeker weet dat je die 1800 euri netto per maand wel opstrijkt waar je nooit iets voor hebt gedaan...je leven lang... en die domme Nederlanders maar betalen...
zaterdag 28 juli 2018 om 18:39
Geloof wat je wil geloven maar de werkelijkheid ligt een stuk genuanceerderpejeka schreef: ↑28-07-2018 18:33Vast wel. En tegelijkertijd wijst de praktijk uit dat, zodra die mensen hier eenmaal gewend zijn aan een door de overheid betaald huis, en een door de samenleving betaald inkomen, niet eens meer moeite doen om terug te keren... Hé, lekker toch, elke dag uitslapen, als iemand er een opmerking over heeft roep je héél hard "racisme" en je hebt niks anders te doen dan elke maand je uitkering en toeslagen bij te houden, zodat je zeker weet dat je die 1800 euri netto per maand wel opstrijkt waar je nooit iets voor hebt gedaan...je leven lang... en die domme Nederlanders maar betalen...
zaterdag 28 juli 2018 om 18:41
zaterdag 28 juli 2018 om 18:50
O ja. Ze hebben 30 jaar in hun eigen land gewoond, maar opeens na 5 jaar voelt Nederland aan als een vertrouwdere omgeving... Sure.
En tuurlijk is het dan ook helemaal OK als de Nederlandse burger jouw bestaan voor de rest van je leven betaalt. Want hé, in Nederland vallen de goudstukken van de bomen. Zoiets?
zaterdag 28 juli 2018 om 18:52
Waarom ga jij van het slechte uit. Er zijn legio vluchtelingen die hun leven gewoon hebben opgebouwd hier in Nederlnd incl werken voor hun geldpejeka schreef: ↑28-07-2018 18:50O ja. Ze hebben 30 jaar in hun eigen land gewoond, maar opeens na 5 jaar voelt Nederland aan als een vertrouwdere omgeving... Sure.
En tuurlijk is het dan ook helemaal OK als de Nederlandse burger jouw bestaan voor de rest van je leven betaalt. Want hé, in Nederland vallen de goudstukken van de bomen. Zoiets?
zaterdag 28 juli 2018 om 18:54
Als je hier een leven wil opbouwen, dan is dat door de geschiedenis heen altijd mogelijk geweest: Hongaren (1956), Vietnamezen, e.d.
Het verschil is dat daar niet al die deugmensen omheen stonden te dansen om hen te pamperen. En om namens hen te vertellen aan andere mensen waar bijv. een Afrikaan allemaal recht op heeft en waar hij niet in gekwetst mag worden en hoe hij optimaal gebruik kan maken van alle voorzieningen....
Die mensen waren gewoon blij met een nieuwe kans om ergens elders op de wereld hun leven weer goed op de rails te zetten en dat deden zij dan ook. Klaar.
Je zou dus kunnen zeggen dat het binnenhalen van zulke grote groepen mensen die in de basis met hun cultuur e.d. het verste weg liggen van de westerse samenleving, misschien geen goed idee is.
Maar: stop er dan eens een tijdje mee en zorg eerst dat de mensen die hier al zijn allemaal een goede, volwaardige (!) plek in de samenleving hebben gevonden.
Je kunt wel blijven roepen dat de Nederalnders moeten zorgen voor integratie Maar het werkt niet. Het moet van twee kanten komen.....
zo zeiden alle migranten in het programma van Hollandse Zaken deze week ook alsmaar .....
Zij gaven ook voorbeelden: wij moesten eens vragen waarom iemand een hoofddoek draagt; wij moesten eens meedoen met de ramadan; etc.
Want als het zo doorging, kwam het natuurlijk nooit goed....
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... Zaken.html
omroep MAX, Cees Grimbergen, Hollandse Zaken
uitzending 26-7-2018, Waar is de gulden middenweg in het debat?
Maar ik vraag aan mijn buurman ook nooit waarom hij een pet draagt, of aan de buurvrouw waarom zij een tuinbroek draagt, ik wil helemaal niet meedoen aan de ramadan en/of aan het vasten met de katholieken (lijkt mij een hongerig bestaan worden
), en aan het chinees nieuwjaar, etc. etc.
Het 'van twee kanten komen' werd wel erg éénzijdig belicht.
Hoe ver wil men het opdrijven?
Moeten wij de vrouwenbesnijdenis dan ook meteen maar omarmen en ook zelf gaan toepassen, 'want dat is hun geloof en om te laten zien dat je dat respecteert moet je eraan meedoen?'
Het verschil is dat daar niet al die deugmensen omheen stonden te dansen om hen te pamperen. En om namens hen te vertellen aan andere mensen waar bijv. een Afrikaan allemaal recht op heeft en waar hij niet in gekwetst mag worden en hoe hij optimaal gebruik kan maken van alle voorzieningen....
Die mensen waren gewoon blij met een nieuwe kans om ergens elders op de wereld hun leven weer goed op de rails te zetten en dat deden zij dan ook. Klaar.
Je zou dus kunnen zeggen dat het binnenhalen van zulke grote groepen mensen die in de basis met hun cultuur e.d. het verste weg liggen van de westerse samenleving, misschien geen goed idee is.
Maar: stop er dan eens een tijdje mee en zorg eerst dat de mensen die hier al zijn allemaal een goede, volwaardige (!) plek in de samenleving hebben gevonden.
Je kunt wel blijven roepen dat de Nederalnders moeten zorgen voor integratie Maar het werkt niet. Het moet van twee kanten komen.....
zo zeiden alle migranten in het programma van Hollandse Zaken deze week ook alsmaar .....
Zij gaven ook voorbeelden: wij moesten eens vragen waarom iemand een hoofddoek draagt; wij moesten eens meedoen met de ramadan; etc.
Want als het zo doorging, kwam het natuurlijk nooit goed....
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... Zaken.html
omroep MAX, Cees Grimbergen, Hollandse Zaken
uitzending 26-7-2018, Waar is de gulden middenweg in het debat?
Maar ik vraag aan mijn buurman ook nooit waarom hij een pet draagt, of aan de buurvrouw waarom zij een tuinbroek draagt, ik wil helemaal niet meedoen aan de ramadan en/of aan het vasten met de katholieken (lijkt mij een hongerig bestaan worden
Het 'van twee kanten komen' werd wel erg éénzijdig belicht.
Hoe ver wil men het opdrijven?
Moeten wij de vrouwenbesnijdenis dan ook meteen maar omarmen en ook zelf gaan toepassen, 'want dat is hun geloof en om te laten zien dat je dat respecteert moet je eraan meedoen?'