Algemeen vluchtelingentopic deel 8

06-11-2016 21:16 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3

Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4

Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5

Deel 6: Algemeen vluchtelingentopic deel 6

Deel 7: Algemeen vluchtelingentopic deel 7

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Oifa schreef:
28-07-2018 18:52
Waarom ga jij van het slechte uit. Er zijn legio vluchtelingen die hun leven gewoon hebben opgebouwd hier in Nederlnd incl werken voor hun geld
Dat geloven ze toch niet. Die hele discussie gaat hier al jaren in cirkeltjes rond.
popita schreef:
28-07-2018 18:54
Dat geloven ze toch niet. Die hele discussie gaat hier al jaren in cirkeltjes rond.
Ik schrik er echt van sommige reacties hier op dit topic
Oifa schreef:
28-07-2018 18:52
Waarom ga jij van het slechte uit. Er zijn legio vluchtelingen die hun leven gewoon hebben opgebouwd hier in Nederlnd incl werken voor hun geld
Verreweg de meesten zitten al sinds hun aankomst in de bijstand en zullen dat de rest van hun leven blijven doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
28-07-2018 19:09
Verreweg de meesten zitten al sinds hun aankomst in de bijstand en zullen dat de rest van hun leven blijven doen.
Bron?
Gebruna schreef:
28-07-2018 18:54
Als je hier een leven wil opbouwen, dan is dat door de geschiedenis heen altijd mogelijk geweest: Hongaren (1956), Vietnamezen, e.d.

Het verschil is dat daar niet al die deugmensen omheen stonden te dansen om hen te pamperen. En om namens hen te vertellen aan andere mensen waar bijv. een Afrikaan allemaal recht op heeft en waar hij niet in gekwetst mag worden en hoe hij optimaal gebruik kan maken van alle voorzieningen....

Die mensen waren gewoon blij met een nieuwe kans om ergens elders op de wereld hun leven weer goed op de rails te zetten en dat deden zij dan ook. Klaar.

Je zou dus kunnen zeggen dat het binnenhalen van zulke grote groepen mensen die in de basis met hun cultuur e.d. het verste weg liggen van de westerse samenleving, misschien geen goed idee is.
Maar: stop er dan eens een tijdje mee en zorg eerst dat de mensen die hier al zijn allemaal een goede, volwaardige (!) plek in de samenleving hebben gevonden.

Je kunt wel blijven roepen dat de Nederalnders moeten zorgen voor integratie Maar het werkt niet. Het moet van twee kanten komen.....
zo zeiden alle migranten in het programma van Hollandse Zaken deze week ook alsmaar .....
Zij gaven ook voorbeelden: wij moesten eens vragen waarom iemand een hoofddoek draagt; wij moesten eens meedoen met de ramadan; etc.
Want als het zo doorging, kwam het natuurlijk nooit goed....

https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... Zaken.html
omroep MAX, Cees Grimbergen, Hollandse Zaken
uitzending 26-7-2018, Waar is de gulden middenweg in het debat?

Maar ik vraag aan mijn buurman ook nooit waarom hij een pet draagt, of aan de buurvrouw waarom zij een tuinbroek draagt, ik wil helemaal niet meedoen aan de ramadan en/of aan het vasten met de katholieken (lijkt mij een hongerig bestaan worden :-) ), en aan het chinees nieuwjaar, etc. etc.

Het 'van twee kanten komen' werd wel erg éénzijdig belicht.
Hoe ver wil men het opdrijven?

Moeten wij de vrouwenbesnijdenis dan ook meteen maar omarmen en ook zelf gaan toepassen, 'want dat is hun geloof en om te laten zien dat je dat respecteert moet je eraan meedoen?'
Precies. Waarom wordt er nooit tegen die nieuwkomelingen gezegd: leg je eigen culturele dingetjes nou eens even opzij, en ga je eens interesseren voor de cultuur van Nederland, doe er actief aan mee, wees er onderdeel van, toon interesse, enz. Waarom moeten het altijd de Nederlanders zijn die zich open moeten stellen voor offerfeesten, Ramadam, enz.? Dat zou ik met plezier en geheel vrijwillig doen als ik naar een land zou verhuizen waar dat tot de cultuur behoort, maar waarom in Nederland? Is het dan niet veeleer de vraag aan de nieuwkomelingen om zich eens te verdiepen in onze cultuur, gewoon vrijwillig, en daaraan mee te doen?
pejeka schreef:
28-07-2018 19:09
Hier een overzicht van de stand van zaken betreffende de bijstand na 3 - 6- 12 - 18 - 24 - 30 maanden
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/16 ... heeft-werk

Uitkeringsgerechtigden 18 - 65 jaar die in 2014 een verblijfsvergunning kregen:
achtereenvolgens; Syrië, Irak, Afghanistan, Eritrea, Iran, Overig
Na 24 maanden / 2 jaar, respectievelijk:
90.7 - 86.3 - 67 - 91.4 - 85.2 - 80.7 % bijstand

Ter vergelijk: bijstandsuitkeringen naar achtergrond als % van de bevolking
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... itkeringen
2015: Nederlands 2,2 % van de bevolking
pejeka schreef:
28-07-2018 19:14
Precies. Waarom wordt er nooit tegen die nieuwkomelingen gezegd: leg je eigen culturele dingetjes nou eens even opzij, en ga je eens interesseren voor de cultuur van Nederland, doe er actief aan mee, wees er onderdeel van, toon interesse, enz. Waarom moeten het altijd de Nederlanders zijn die zich open moeten stellen voor offerfeesten, Ramadam, enz.? Dat zou ik met plezier en geheel vrijwillig doen als ik naar een land zou verhuizen waar dat tot de cultuur behoort, maar waarom in Nederland? Is het dan niet veeleer de vraag aan de nieuwkomelingen om zich eens te verdiepen in onze cultuur, gewoon vrijwillig, en daaraan mee te doen?
Naar mijn mening hoeven zij zich net zoveel voor onze cultuur de interesseren als wij ons voor die van hen. Zolang men zich aan de wet houdt, zoals van iedereen hier wordt verwacht. Genoeg “Nederlandse” dingen die mij als Nederlandse al geen bal interesseren. Waarom dan van een ander eisen mee te doen? Dat is toch raar? Helemaal als ik het van een vluchteling wel zou verwachten maar van een Nederlandse buurvrouw die er ook geen interesse in heeft en/of er heel andere denkbeelden op na houdt dan ik?

Bovendien is de “Nederlandse cultuur” ook wel een vaag begrip waarvan ik betwijfel of er consensus over is. Ik denk dat veel mensen dat anders invullen. Zo’n subjectieve standaard kan moeilijk een grondslag voor een harde eis zijn, plus dat de kans dat je er iedereen tevreden mee maakt klein is.
Oifa schreef:
28-07-2018 19:11
Bron?
Jij volgt de actualiteit niet en je bent niet bekend met de cijfers van CBS?
kirjailija schreef:
28-07-2018 19:24
Naar mijn mening hoeven zij zich net zoveel voor onze cultuur de interesseren als wij ons voor die van hen. Zolang men zich aan de wet houdt, zoals van iedereen hier wordt verwacht. Genoeg “Nederlandse” dingen die mij als Nederlandse al geen bal interesseren. Waarom dan van een ander eisen mee te doen? Dat is toch raar? Helemaal als ik het van een vluchteling wel zou verwachten maar van een Nederlandse buurvrouw die er ook geen interesse in heeft en/of er heel andere denkbeelden op na houdt dan ik?

Bovendien is de “Nederlandse cultuur” ook wel een vaag begrip waarvan ik betwijfel of er consensus over is. Ik denk dat veel mensen dat anders invullen. Zo’n subjectieve standaard kan moeilijk een grondslag voor een harde eis zijn, plus dat de kans dat je er iedereen tevreden mee maakt klein is.
Op zich mee eens. Maar waarom moeten Nederlanders zich dan wel opeens gaan interesseren voor de achtergronden van de Ramadan, of het Offerfeest, of het Suikerfeest, of waarom de buurvrouw een hoofddoek draagt?
pejeka schreef:
28-07-2018 19:30
Op zich mee eens. Maar waarom moeten Nederlanders zich dan wel opeens gaan interesseren voor de achtergronden van de Ramadan, of het Offerfeest, of het Suikerfeest, of waarom de buurvrouw een hoofddoek draagt?
Dat moeten we toch ook helemaal niet? Het is niet strafbaar om het niet te doen.

Wel is het zo dat wanneer beide partijen zich wel in elkaar intresseren, dit onbegrip en onvrede kan voorkomen. Maar ik betwijfel of dat ook het resultaat zou zijn wanneer het afgedwongen wordt.
pejeka schreef:
28-07-2018 19:28
Jij volgt de actualiteit niet en je bent niet bekend met de cijfers van CBS?
Nee , ik leef onder een steen. En wat mij betreft is iedereen gelijk en mag iedereen wonen waar hij/zij/het wil. De wereld is namelijk van iedereen.
Gebruna schreef:
Hier een overzicht van de stand van zaken betreffende de bijstand na 3 - 6- 12 - 18 - 24 - 30 maanden
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/16 ... heeft-werk

Uitkeringsgerechtigden 18 - 65 jaar die in 2014 een verblijfsvergunning kregen:
achtereenvolgens; Syrië, Irak, Afghanistan, Eritrea, Iran, Overig
Na 24 maanden / 2 jaar, respectievelijk:
90.7 - 86.3 - 67 - 91.4 - 85.2 - 80.7 % bijstand

Ter vergelijk: bijstandsuitkeringen naar achtergrond als % van de bevolking
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... itkeringen
2015: Nederlands 2,2 % van de bevolking
2,5 jaar dus weer. Waar al tegenin gebracht is dat je veel opleidingen in 2,5 jaar niet kan voltooien, laat staan als je de taal kent. Dat het leren van de taal ook tijd kost en op dit moment ook niet efficiënt is georganiseerd. Die 2,5 jaar klinkt lang, maar is relatief kort. Of dit op de lange termijn zo blijkt kan op basis hiervan niet worden gezegd. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook geen vast gegeven dat het (ruim) zal verbeteren. Maar mijns inziens is het voor deze groep vluchtelingen nog te voorbarig om conclusies te trekken. Hooguit kan je zeggen dat het momenteel niet verloopt als wenselijk wordt geacht en dat verbetering op zijn plaats is.
Oifa schreef:
28-07-2018 19:35
Nee , ik leef onder een steen. En wat mij betreft is iedereen gelijk en mag iedereen wonen waar hij/zij/het wil. De wereld is namelijk van iedereen.
Tuurlijk. Zo lang je geen beroep doet op sociale voorzieningen waaraan je zelf nog nooit een cent hebt bijgedragen, je houdt de eigen broek op: welkom.
kirjailija schreef:

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je op de hoogte bent van de cultuur van het gastland. Het probleem is dat er in Nederland mensen uit culturen komen met normen en waarden die haaks op de onze staan. Waarom zouden we niet van nieuwkomers mogen eisen dat ze mee doen? En dan bedoel ik niet een karbonaadje eten of topless zonnen op het strand, maar gelijke rechten en respect voor vrouwen, homo’s, ongelovigen, Joden enz. enz. Je aanpassen doordat je de taal leert, mensen van het andere geslacht de hand schudt om maar wat voorbeelden te noemen. Het is niet geheel toevallig dat de verdraagzaamheid waar het homo’s, lesbiennes enz.betreft, met name in de grote steden zoals Amsterdam steeds minder wordt.
Pientjexxxx schreef:
28-07-2018 19:37
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je op de hoogte bent van de cultuur van het gastland. Het probleem is dat er in Nederland mensen uit culturen komen met normen en waarden die haaks op de onze staan. Waarom zouden we niet van nieuwkomers mogen eisen dat ze mee doen? En dan bedoel ik niet een karbonaadje eten of topless zonnen op het strand, maar gelijke rechten en respect voor vrouwen, homo’s, ongelovigen, Joden enz. enz. Je aanpassen doordat je de taal leert, mensen van het andere geslacht de hand schudt om maar wat voorbeelden te noemen. Het is niet geheel toevallig dat de verdraagzaamheid waar het homo’s, lesbiennes enz.betreft, met name in de grote steden zoals Amsterdam steeds minder wordt.
Dat valt onder je aan de wet houden, en dat schreef ik ook al. Het wel of niet ermee eens zijn vind ik priveaangelegenheid. Graag zou ik willen dat iedereen mijn mening zou delen maar helaas, en het is nu niet of het alleen ‘nieuwkomers’ zijn die wat dat betreft anders denken. Jodenhaat, homofobie, etc. komt niet uitsluitend onder vluchtelingen voor. Zolang men zijn of haar handen maar thuis houdt of anderzins de wet niet overtreed denken ze maar wat ze willen. Dat recht heeft iedereen.
kirjailija schreef:
28-07-2018 19:33
Dat moeten we toch ook helemaal niet? Het is niet strafbaar om het niet te doen.

Wel is het zo dat wanneer beide partijen zich wel in elkaar intresseren, dit onbegrip en onvrede kan voorkomen. Maar ik betwijfel of dat ook het resultaat zou zijn wanneer het afgedwongen wordt.
Hoeveel leerlingen van islamitische scholen gaan naar een kerk en krijgen daar les hoe ze moeten bidden?
Terwijl andersom:

https://turksemedia.nl/nederlandse-scho ... ar-moskee/
Pientjexxxx schreef:
28-07-2018 19:42
Hoeveel leerlingen van islamitische scholen gaan naar een kerk en krijgen daar les hoe ze moeten bidden?
Terwijl andersom:

https://turksemedia.nl/nederlandse-scho ... ar-moskee/
Dat moet je die scholen vragen, ik bepaal hun beleid niet. Noch dicteert de overheid het. En niemand is verplicht zijn kind op een school te houden als ze het niet eens zijn met het beleid van de school.

Van absolute verplichting is hier geen sprake.
kirjailija schreef:
28-07-2018 19:42
Dat valt onder je aan de wet houden, en dat schreef ik ook al. Het wel of niet ermee eens zijn vind ik priveaangelegenheid. Graag zou ik willen dat iedereen mijn mening zou delen maar helaas, en het is nu niet of het alleen ‘nieuwkomers’ zijn die wat dat betreft anders denken. Jodenhaat, homofobie, etc. komt niet uitsluitend onder vluchtelingen voor. Zolang men zijn of haar handen maar thuis houdt of anderzins de wet niet overtreed denken ze maar wat ze willen. Dat recht heeft iedereen.
Het komt inderdaad niet uitsluitend onder vluchtelingen voor, maar wel vele malen vaker onder bepaalde groepen “nieuwe” Nederlanders met een niet-westerse achtergrond. Het respecteren en tolereren van andersdenkenden, andersgeaarden, vrouwen enz. vind ik geen privé-aangelegenheid. Als je je zo afkeert van de westerse samenleving hoor je hier gewoon niet thuis.
kirjailija schreef:
28-07-2018 19:46
Dat moet je die scholen vragen, ik bepaal hun beleid niet. Noch dicteert de overheid het. En niemand is verplicht zijn kind op een school te houden als ze het niet eens zijn met het beleid van de school.

Van absolute verplichting is hier geen sprake.
Hoezo dicteert de overheid het niet? Je bent blijkbaar niet op de hoogte van de kerndoelen van het onderwijs.
Pientjexxxx schreef:
28-07-2018 19:46
Het komt inderdaad niet uitsluitend onder vluchtelingen voor, maar wel vele malen vaker onder bepaalde groepen “nieuwe” Nederlanders met een niet-westerse achtergrond. Het respecteren en tolereren van andersdenkenden, andersgeaarden, vrouwen enz. vind ik geen privé-aangelegenheid. Als je je zo afkeert van de westerse samenleving hoor je hier gewoon niet thuis.
En westerse mensen die zich van de westerse samenleving afkeren? Horen die hier wel thuis?
Pientjexxxx schreef:
28-07-2018 19:48
Hoezo dicteert de overheid het niet? Je bent blijkbaar niet op de hoogte van de kerndoelen van het onderwijs.
Een moskeebezoek staat niet in de kerndoelen zover ik weet. Kennis over verschillende religies, neem ik aan, wel. Dus nee, de overheid dicteert dit niet.
Pientjexxxx schreef:
27-07-2018 22:02
Als je alles gratis krijgt dan is er geen enkele noodzaak om te gaan werken en daarom blijven er zoveel in een uitkering hangen. De arbeidsethos van deze mensen is totaal anders; het is zelfs statusverhogend als je niet hoeft te werken voor je geld. Denk je dat werkgevers op dit soort ongemotiveerde mensen zitten te wachten?

Je zou ze als overheid verplicht aan het werk moeten zetten. Voor wat hoort wat.

Ik denk dat een groot deel van degenen die nu een kans krijgen (paar weken stage en dan mogelijkheid tot een contract) zich na een paar maanden achter de oren krabben zodra ze allerlei toeslagen moeten gaan terugbetalen. Zien dan dat ongeschoold werken niet zo goed loont als ze hadden gedacht. Kun je nog meer van dit soort leuke ideeën verzinnen die buiten de kaders vallen maar als het niet loont dan is de motivatie er gauw vanaf.
Acer1968 schreef:
28-07-2018 19:52
Ik denk dat een groot deel van degenen die nu een kans krijgen (paar weken stage en dan mogelijkheid tot een contract) zich na een paar maanden achter de oren krabben zodra ze allerlei toeslagen moeten gaan terugbetalen. Zien dan dat ongeschoold werken niet zo goed loont als ze hadden gedacht. Kun je nog meer van dit soort leuke ideeën verzinnen die buiten de kaders vallen maar als het niet loont dan is de motivatie er gauw vanaf.
Dit is natuurlijk ook het probleem bij veel “gewone” Nederlanders. Je moet als bijstandsmoeder wel een heel goede baan hebben, om netto meer over te houden dan een uitkering met toeslagen. (Er van uitgaande dat iemand in een sociale huurwoning woont.)
Pientjexxxx schreef:
28-07-2018 19:56
Dit is natuurlijk ook het probleem bij veel “gewone” Nederlanders. Je moet als bijstandsmoeder wel een heel goede baan hebben, om netto meer over te houden dan een uitkering met toeslagen. (Er van uitgaande dat iemand in een sociale huurwoning woont.)
Zo'n vetpot is het niet hoor voor een bijstandmoeder, denk je nou echt dat die vrijwillig in zo'n situatie blijven zitten?

Wat een vooroordelen hebben jullie zeg.....
Oifa schreef:
28-07-2018 19:58
Zo'n vetpot is het niet hoor voor een bijstandmoeder, denk je nou echt dat die vrijwillig in zo'n situatie blijven zitten?

Wat een vooroordelen hebben jullie zeg.....
Dan zou je toch eens moeten googlen naar wat rekenvoorbeelden. Met een MBO-opleiding houd je netto in een fulltime baan echt niet meer over dan met een bijstandsuitkering en toeslagen. Als je werkt heb je ook nog eens je vervoerskosten (waar je zelf ook aan moet bijdragen) en je hebt nog kosten voor de opvang. Heeft helemaal niets met vooroordelen te maken, maar het is nu eenmaal de praktijk. Blijkbaar heb je nooit van de armoedeval gehoord.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/455369/ ... -per-maand

En helaas heeft de nieuwe wetgeving waarover in het artikel gesproken wordt niets geholpen. Het probleem is er dus nog steeds.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 28-07-2018 20:08
13.42% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven