Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.



-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.



- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.



- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.



Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 12:48:

[...]





Dat weet niemand denk ik. Feit is dat er voorlopig geen harde cijfers zijn die het één, of het ander onderschrijven.

Ik zie het als voetbal: je kunt een heel stadion vol voetballiefhebbers hebben, maar als er na afloop tweehonderd de binnenstad kort en klein slaan, dan komt dat in het nieuws en bepaalt dat het beeld dat veel mensen hebben. Dat maakt de feiten niet minder erg, maar het is evenmin de (hele) realiteit.

Ik denk voorlopig vooral in praktische oplossingen: wat kan er gedaan worden om mensen meer te spreiden, rivaliserende groepen uit elkaar te houden, vrouwen te beschermen, maar ook om mensen voorlichting te geven hoe het allemaal werkt in Nederland? Kortom: ze goed en veilig op te vangen?Laten we nou eerst eens duidelijkheid krijgen waar al die mensen gehuisvest moeten worden en hoe ze in hun onderhoud moeten gaan voorzien. Praktisch gesproken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 12:49:

[...]





Met je eens. Kritiek uiten is ook iets anders dan racistische taal uitslaan. En het wordt tijd dat de mensen die onderbouwde kritiek hebben en die dúrven te uiten, op een nette manier, niet langer worden weggezet als racist of vreemdelingenhater. En dat niet iedere vorm van kritiek meteen het stempel "racisme" opgedrukt krijgt.Dat heb ik op dit forum ook niet zien gebeuren. Alleen tegen mensen die zich werkelijk racistisch uitlieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 12:49:

[...]





Met je eens. Kritiek uiten is ook iets anders dan racistische taal uitslaan. En het wordt tijd dat de mensen die onderbouwde kritiek hebben en die dúrven te uiten, op een nette manier, niet langer worden weggezet als racist of vreemdelingenhater. En dat niet iedere vorm van kritiek meteen het stempel "racisme" opgedrukt krijgt.Of als bijzonder naïeve mensen die echt nergens wat van snappen en veel te goedgelovig zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Prima besluit.
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 12:50:

[...]





Laten we nou eerst eens duidelijkheid krijgen waar al die mensen gehuisvest moeten worden en hoe ze in hun onderhoud moeten gaan voorzien. Praktisch gesproken.Daar zou de discussie over moeten gaan idd. Die mensen zijn hier en zullen voorlopig hier blijven, of we het leuk vinden of niet. Dus we moeten ermee dealen op de één of andere manier.
Alle reacties Link kopieren
Wat Pekeja zegt. Ik mis de nuance. Ik kom dagelijks in contact met asielzoekers en vluchtelingen. En ja er zijn excessen en er zijn hele mooie verhalen en vooral alles wat daar tussen in zit. Het is jammer dat er een soort polarisering is. Je moet blijkbaar òf voor òf tegen zijn. En alles moet bewezen worden met krantenberichten en peilingen, om zo een "zie je wel, IK heb gelijk, want de krant/CBS/peiling zegt het. En dat is een eindeloze reeks aan "bewijzen" en de waarheid die ligt, zoals wel vaker, in het midden.
quote:Ikbenanoniem schreef op 03 oktober 2015 @ 12:37:

Alsof een algemeen topic iets uitmaakt. De harde kern voor- en tegenstanders reageren toch steeds op dezelfde manier op elkaar. Maar misschien kan het dan dit keer wél fatsoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 03 oktober 2015 @ 12:52:

Het is jammer dat er een soort polarisering is. Je moet blijkbaar òf voor òf tegen zijn. En alles moet bewezen worden met krantenberichten en peilingen, om zo een "zie je wel, IK heb gelijk, want de krant/CBS/peiling zegt het. En dat is een eindeloze reeks aan "bewijzen" en de waarheid die ligt, zoals wel vaker, in het midden.

Eens, eens, eens.



Heb ik al gezegd dat ik het met je eens ben?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 12:51:

[...]





Dat heb ik op dit forum ook niet zien gebeuren. Alleen tegen mensen die zich werkelijk racistisch uitlieten.Racisme = ongefundeerde haat ten opzichte van een bepaald ras. Dus je vindt bijvoorbeeld alle mensen van Afrikaans ras minderwaardig om geen andere reden dan dát ze Afrikaan zijn, en om geen enkele andere reden. Dat is racisme. Daar heb ik maar weinig tot niets van ervaren hier op het forum.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:fairy1 schreef op 03 oktober 2015 @ 12:52:

Wat Pekeja zegt. Ik mis de nuance. Ik kom dagelijks in contact met asielzoekers en vluchtelingen. En ja er zijn excessen en er zijn hele mooie verhalen en vooral alles wat daar tussen in zit. Het is jammer dat er een soort polarisering is. Je moet blijkbaar òf voor òf tegen zijn. En alles moet bewezen worden met krantenberichten en peilingen, om zo een "zie je wel, IK heb gelijk, want de krant/CBS/peiling zegt het. En dat is een eindeloze reeks aan "bewijzen" en de waarheid die ligt, zoals wel vaker, in het midden.Helemaal mee eens.
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 12:54:

[...]





Racisme = ongefundeerde haat ten opzichte van een bepaald ras. Dus je vindt bijvoorbeeld alle mensen van Afrikaans ras minderwaardig om geen andere reden dan dát ze Afrikaan zijn, en om geen enkele andere reden. Dat is racisme. Daar heb ik maar weinig tot niets van ervaren hier op het forum.Moet je voor de grap eens gaan tellen hoe vaak er over "ze" gesproken is. In negatieve zin.
quote:Ikbenanoniem schreef op 03 oktober 2015 @ 12:37:

Alsof een algemeen topic iets uitmaakt. De harde kern voor- en tegenstanders reageren toch steeds op dezelfde manier op elkaar. Een algemeen topic modereert wel wat gemakkelijker .
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 12:52:

[...]





Daar zou de discussie over moeten gaan idd. Die mensen zijn hier en zullen voorlopig hier blijven, of we het leuk vinden of niet. Dus we moeten ermee dealen op de één of andere manier.Nou, doe een duit in het zakje, zou ik zeggen. Hoe denk jij al die mensen te kunnen huisvesten en van een inkomen te voorzien, zónder Nederlanders daarbij te benadelen door ze nóg langer op een betaalbaar huis te laten wachten, of het sociale vangnet nóg verder te belasten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 12:54:

[...]





Racisme = ongefundeerde haat ten opzichte van een bepaald ras. Dus je vindt bijvoorbeeld alle mensen van Afrikaans ras minderwaardig om geen andere reden dan dát ze Afrikaan zijn, en om geen enkele andere reden. Dat is racisme. Daar heb ik maar weinig tot niets van ervaren hier op het forum.Ik wel. Maar deze posts zijn gegumd. Laten we hier gewoon opnieuw beginnen met een schone lei.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doortjee schreef op 03 oktober 2015 @ 12:27:

Ik ben bijna geneigd geweest om mijn abonnement bij Viva op te zeggen.. Ik dacht: als dit het publiek is die Viva leest wil ik daar niet bij horen! Goed opgelost zo!Uhh het publiek blijft hetzelfde toch? Alleen is er 1 topic ipv 4.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 03 oktober 2015 @ 12:52:

Wat Pekeja zegt. Ik mis de nuance. Ik kom dagelijks in contact met asielzoekers en vluchtelingen. En ja er zijn excessen en er zijn hele mooie verhalen en vooral alles wat daar tussen in zit. Het is jammer dat er een soort polarisering is. Je moet blijkbaar òf voor òf tegen zijn. En alles moet bewezen worden met krantenberichten en peilingen, om zo een "zie je wel, IK heb gelijk, want de krant/CBS/peiling zegt het. En dat is een eindeloze reeks aan "bewijzen" en de waarheid die ligt, zoals wel vaker, in het midden.Eens! Helemaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 12:55:

[...]





Moet je voor de grap eens gaan tellen hoe vaak er over "ze" gesproken is. In negatieve zin.Dat is nog steeds geen racisme. In negatieve zin over een groep mensen spreken kan gebaseerd zijn op het gedrag dat ze vertonen, bijvoorbeeld, en hoeft niks te maken te hebben met hun ras.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:fairy1 schreef op 03 oktober 2015 @ 12:52:

Wat Pekeja zegt. Ik mis de nuance. Ik kom dagelijks in contact met asielzoekers en vluchtelingen. En ja er zijn excessen en er zijn hele mooie verhalen en vooral alles wat daar tussen in zit. Het is jammer dat er een soort polarisering is. Je moet blijkbaar òf voor òf tegen zijn. En alles moet bewezen worden met krantenberichten en peilingen, om zo een "zie je wel, IK heb gelijk, want de krant/CBS/peiling zegt het. En dat is een eindeloze reeks aan "bewijzen" en de waarheid die ligt, zoals wel vaker, in het midden.





Precies. En als we vanuit daar met zijn allen gaan denken, kunnen we mooie dingen verzinnen.

Want deze vluchtelingen zijn hier en we moeten er wat mee.
quote:Star schreef op 03 oktober 2015 @ 12:53:

[...]





Maar misschien kan het dan dit keer wél fatsoenlijk.Dat zou prettig zijn. Maar vooraleerst ben ik wat sceptisch en verwacht ik dat we bepaalde forummers even zien en ze daarna een weekban hebben. En een discussie onderbroken door -tig postings met "verwijderd door moderator ivm ..."
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 12:48:

[...]





Dat weet niemand denk ik. Feit is dat er voorlopig geen harde cijfers zijn die het één, of het ander onderschrijven.

Ik zie het als voetbal: je kunt een heel stadion vol voetballiefhebbers hebben, maar als er na afloop tweehonderd de binnenstad kort en klein slaan, dan komt dat in het nieuws en bepaalt dat het beeld dat veel mensen hebben. Dat maakt de feiten niet minder erg, maar het is evenmin de (hele) realiteit.

Ik denk voorlopig vooral in praktische oplossingen: wat kan er gedaan worden om mensen meer te spreiden, rivaliserende groepen uit elkaar te houden, vrouwen te beschermen, maar ook om mensen voorlichting te geven hoe het allemaal werkt in Nederland? Kortom: ze goed en veilig op te vangen?



Ben het vaak met jou eens in deze discussie merk ik, meivogel.

Natuurlijk zien we meestal alleen de excessen breed uitgemeten in de media.

Maar ik maak me ook zorgen over dat Nederland niet in staat zal zijn om deze mensen op een goede en veilige manier op te vangen. Ik heb bar weinig vertrouwen in de instanties en de overheid dat ze dit in goede banen gaan leiden. Verder zie ik vooral veel teleurstelling bij de vluchtelingen over hoe het er hier aan toegaat. Sommigen zijn echt boos alsof ze voor een dure vakantie hebben betaald en de reisorganisatie ze een loer gedraaid heeft. Ook moet ik toegeven dat het feit dat de samenstelling van de vluchtelingengroep voor een groot deel uit moslimmannen bestaat, me zorgen baart.

Maar dat durf ik bijna niet op te schrijven (heb het toch gedaan) want ik voel me wel een beetje een racist als ik dat zeg. En toch is het zo. Ja, ik ben inderdaad bang dat deze mannen niet met respect met vrouwen, homo's en Joden om zullen gaan en dat daar nog veel problemen van gaan komen. Shoot me....
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 03 oktober 2015 @ 12:57:

[...]





Uhh het publiek blijft hetzelfde toch? Alleen is er 1 topic ipv 4.Mss makkelijker te controleren zo? Ik hoop dat tenminste.
Life is short. Eat dessert first.
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 12:56:

[...]





Nou, doe een duit in het zakje, zou ik zeggen. Hoe denk jij al die mensen te kunnen huisvesten en van een inkomen te voorzien, zónder Nederlanders daarbij te benadelen door ze nóg langer op een betaalbaar huis te laten wachten, of het sociale vangnet nóg verder te belasten?Dat kan niet. Tenzij de regering ineens het licht ziet en de woningmarkt gaat stimuleren; dat zou economisch gezien een boel op gang brengen, waar we allemaal een stukje beter van worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 12:55:

[...]





Moet je voor de grap eens gaan tellen hoe vaak er over "ze" gesproken is. In negatieve zin.Zo word er ook over mensen die tegen zijn gesproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 03 oktober 2015 @ 12:58:

[...]





Precies. En als we vanuit daar met zijn allen gaan denken, kunnen we mooie dingen verzinnen.

Want deze vluchtelingen zijn hier en we moeten er wat mee.Ik denk dat we moeten focussen op relocatie in de regio waar ze vandaan komen. Eventueel met financiële hulp om hen daar een bestaan op te laten bouwen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ga maar eventjes ontopic. In mijn gemeente heeft de burgemeester besloten geen vluchtelingen op te nemen, ook niet tijdelijk. Hij is van mening dat er genoeg ellende is onder de burgers zelf en dat die erst geholpen moeten worden. Daar ben ik heel erg blij mee.



In mijn oude gemeente wil de burgemeester wel vluchtelingen gaan opvangen. Met erg veel tegenstand van de inwoners. Daar leven er letterlijk nog mensen op straat, er is een daklozenopvang waar je redelijk veel voor moet betalen ( 5,70 per nacht) en die zit dagelijks vol. Wil je een plek in de opvang hebben dan moet je een wachtlijst op die 6 tot 8 maanden duurt. Maar voor de vluchtelingen wordt er wel direct een gebouw verbouwd, kunnen ze opgevangen worden gratis en daar knelt de schoen. Waarom kan dat allemaal wel voor vluchtelingen en niet voor de eigen inwoners?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven