Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Jouquote:sateofmayo schreef op 07 oktober 2015 @ 15:51:

Hoe iedereen het ook leuk voor een ander wil proberen te maken...over een aantal jaren zijn wij degenen die ons aanpassen aan de voormalige vluchtelingen. Gewoon net als we nu al doen omdat we het met zn allen proberen het ze naar de zin te maken.

voorbeelden genoeg in Nederland

Vrouwen die niet achter de kassa mogen zitten in een winkel in buurt van AZC, vrouwelijk personeel met bedekte armen in de AZC's. Meisjes die niet met korte rokken en broeken over straat mogen fietsen of lopen.

Maar ook dit: de vrouwelijke (niet extreem gelovige) vluchtelingen die niet mogen sporten in de sportzalen.

Omdat een paar islamieten het voor het zeggen hebben en iedereen doet wat ze willen, want ojee, ze mochten eens door ons in de problemen komen met hun geloof.

Het wachten is op excessen. Dat ze er komen is te verwachten, de vraag is wanneer.

Ik heb helemaal niet het idee dat 'we' (wie? De somalische vrouw met eigen zaak? De Turkse ondernemer? De iman? De surinaamse manager? Wie precies?) ons nu al aanpassen.

ER zijn enkele richtlijnen en adviezen gepubliceerd en een voorbeeld van 1 duitse plaats.

'we' kunnen hier lering uittrekken.

Niemand vindt het wenselijk dat de pogingen tot emancipatie en empowernment van de afgelopen decennia teniet gedaan worden.

Je trekt conclusies, vorm ze om tot adviezen en dan kun je de realiteit heus wel beïnvloeden.

Al die collegezalen vol moslimmeiden (kijk eens bij rechtenstudies!) bewijzen dat niemand op een stap terug zit te wachten.
quote:consuelabananahammok schreef op 07 oktober 2015 @ 16:39:

Ik denk juist eerder dat de invloed van de westerse maatschappij veranderingen brengt voor de volgende generaties moslims.

Je ziet nu daar toch ook al beweging in komen.Ik denk dat het gaat zoals het door de hele geschiedenis gegaan is: groepen vermengen zich, en nemen gebruiken en gewoonten van elkaar over.
Kent iemand van jullie Oranje? De mensen in Oranje? Ik wel, vanuit mijn werk. Het is een langerekt lintdorpje, met nauwelijks voorzieningen. Assen is de dichtbijzijnste grotere plaats. Er is niets te beleven en het ligt middenin de landerijen.

In eerste instantie zaten er primair alleenstaande mannen. Daarvan ondervonden de inwoners aardig wat overlast. Dronkenschap op straat, glurende mannen op het erf, problemen met de busverbinding met Assen, wat diefstallen, opstootjes, etc. Daarna zijn er voornamelijk gezinnen geplaatst maar ook dat liep, met 700 asielzoekers op 140 inwoners niet echt lekker.

Ik kan me de boosheid in Oranje dan ook goed voorstellen. Die mensen kunen beroep aantekenen wat ze willen, protesteren wat ze willen, maar het illustere duo Dijkgraaf en het COA drukken ze toch nog eens 700 exta asielzoekers door de strot. 1400 asielzoekers op 140 dorpsbewoners. In een verhouding 1 staat tot 10. In het "nadeel" van de dorpsbewoners.

En dan lees ik hier dat er geen begrip is voor "geweld" tegen een BMW. Met stenen naar politiemensen gooien bij de grens van Hongarije en brullen dat je erdoorheen gaat breken, al gaat het bloed kosten, is wel "begrijpelijk". Want ja, die wanhoop.

Hier wordt gegniffeld om de "grote blote onderbuikgevoelens" in Oranje. Ach ja, zelf woon je er immers niet en heb je niet dagelijks te maken met een overload aan vreemdelingen. De mensen in Oranje zijn niet dakloos, ze hebben hun huis nog. Maar hun dorp en de dorpsgemeenschap zoals die was, is weg. Hun thuisgevoel is aangetast. In plaats daarvan voelen ze zich vreemdeling in eigen dorp, in eigen land. Er zijn hun beloften gedaan waar nu gewoon keihard overheen gewalst is. Hun vertrouwen in de politiek en de overheid is weg.

Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de asielzoekers sta. Maar evengoed ben ik blij dat ik niet in Oranje woon. Hun positie is ook niet bijzonder benijdenswaardig. Treurig ook dat in vergelijking een stad als Amsterdam met zoveel inwoners hun noodopvang van een paar duizend mensen wel voldoende vindt.
Ik woon in een sharia-land en mijn gynaecoloog was ...een man. Net als mijn internist die mijn coloscopie doet

Voor wie dat wil is er altijd een vrouwelijke/mannelijke arts beschikbaar maar meestal vooral voor de conservatieve mensen.
quote:consuelabananahammok schreef op 07 oktober 2015 @ 16:39:

Ik denk juist eerder dat de invloed van de westerse maatschappij veranderingen brengt voor de volgende generaties moslims.

Je ziet nu daar toch ook al beweging in komen.Wat zie je dan? Daar ben ik dan best wel benieuwd naar, want zelf had ik gedacht dat die hoofddoek nou wel eens af mocht, maar op school zie ik zelfs kinderen van 7 al met een doek lopen...
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 07 oktober 2015 @ 16:48:

[...]

Wat zie je dan? Daar ben ik dan best wel benieuwd naar, want zelf had ik gedacht dat die hoofddoek nou wel eens af mocht, maar op school zie ik zelfs kinderen van 7 al met een doek lopen...Zie Nederlanders met een Turkse achtergrond. BIjvoorbeeld.
quote:bungaa schreef op 07 oktober 2015 @ 16:42:

Wat voor een bewegingen bedoel je consuela?

Dat de volgende generaties vrijere opvattingen krijgen bedoel ik.

Gisteren was er een aflevering bij spuiten en slikken met het thema moslim.

Daar werd over de thema's drank, seks ,drugs, uitgaan, homoseksualiteit gesproken binnen het geloof.

Binnen de nieuwe generaties gaan er meer hun kop boven het maaiveld uitsteken om zich sterk te maken voor veranderingen.

Omdat niet alle traditionele opvattingen nog van deze tijd zijn.

En natuurlijk heeft alles tijd nodig,ook binnen onze geloven zijn veranderingen gekomen met de tijd.

Maar ik zie niet in waarom we moeten vrezen dat wij ons moeten gaan aanpassen, terwijl het wellicht logischer is dat onder invloed van leven in een westerse cultuur er juist vrijere opvattingen tot stand komen binnen de islam.
quote:bungaa schreef op 07 oktober 2015 @ 16:42:

Wat voor een bewegingen bedoel je consuela?

Mag ik ook een antwoord geven? Uit de privesfeer:

Bij ons op de verjaardagen komen moslims!! .... Zitten gewoon in een kringetje tussen de Nederlanders.

Er zijn er zelfs die een biertje drinken. Maar ook een paar niet. Prima. Meer bier voor mij. Ik heb de hapjes een beetje aangepast, minder varkenshapjes. Kipsateetjes zijn eigenlijk ook lekkerder dan plakjes leverworst. Vind ik dan he.

Er is trouwens nog wel leverworst, voor mijn tante die dat zo lekker vind. Recepten worden uitgewisseld en mijn leverworst-tante is gefascineerd over hoe je je ongewenste snorharen kunt epileren met een touwtje Niemand voelt zich onprettig in deze setting. T mengt prima.

En soms vinden we elkaars gewoontes raar. Mag ook. Doet geen pijn.

[...]

Wat zie je dan? Daar ben ik dan best wel benieuwd naar, want zelf had ik gedacht dat die hoofddoek nou wel eens af mocht, maar op school zie ik zelfs kinderen van 7 al met een doek lopen...Ik zie collegezalen waarin een arabische/midden-oosterse dames (met én zonder hoofddoek) en heren goed vertegenwoordigd zijn. Ik zie kroegen en discotheken waarin zowel die dames als heren lekker op stap gaan. Ik zie ondernemers, ik zie werknemers, ik zie belastingbetalers. Waar? Op straat, op school, op mijn werk en in de spiegel.
Bij ons woont een gezin uit Somalie, een van de dochters zit bij mijn zoontje in de klas. Het meisje is 4 en draagt een hoofddoek, maar wel leggings en shirtjes met korte mouwen of jurkjes. Alle vier de meisjes in het gezin dragen trouwens een hoofddoek. De jongste is 10 maanden.
quote:liubi schreef op 07 oktober 2015 @ 16:54:

Bij ons woont een gezin uit Somalie, een van de dochters zit bij mijn zoontje in de klas. Het meisje is 4 en draagt een hoofddoek, maar wel leggings en shirtjes met korte mouwen of jurkjes. Alle vier de meisjes in het gezin dragen trouwens een hoofddoek. De jongste is 10 maanden.Hier in de buurt zie ik dat ook bij Somalische gezinnen. Kleine meisjes, soms helemaal in het zwart. Dat vind ik wel sneu.
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 16:46:

Hier wordt gegniffeld om de "grote blote onderbuikgevoelens" in Oranje. Ach ja, zelf woon je er immers niet en heb je niet dagelijks te maken met een overload aan vreemdelingen. De mensen in Oranje zijn niet dakloos, ze hebben hun huis nog. Maar hun dorp en de dorpsgemeenschap zoals die was, is weg. Hun thuisgevoel is aangetast. In plaats daarvan voelen ze zich vreemdeling in eigen dorp, in eigen land.

Er is hier helemaal NIEMAND die heeft gezegd dat wat er gister in Oranje is gebeurd oke is. Helemaal niemand. Ook niemand die het een goed plan vind om daar zoveel mensen te plaatsen.

En de enige die het over de grote buik van die mevrouw heeft gehad ben ik. En lees dan even terug, ik heb het met de vrouw te doen, want die heeft nu een behoorlijke stempel waar ze misschien nog wel veel last van gaat krijgen. Erom gniffelen zo zit een boomknuffelaar niet in elkaar.
quote:meivogel schreef op 07 oktober 2015 @ 16:56:

[...]

Hier in de buurt zie ik dat ook bij Somalische gezinnen. Kleine meisjes, soms helemaal in het zwart. Dat vind ik wel sneu.Idem hier.
quote:liubi schreef op 07 oktober 2015 @ 16:54:

Bij ons woont een gezin uit Somalie, een van de dochters zit bij mijn zoontje in de klas. Het meisje is 4 en draagt een hoofddoek, maar wel leggings en shirtjes met korte mouwen of jurkjes. Alle vier de meisjes in het gezin dragen trouwens een hoofddoek. De jongste is 10 maanden.

Dat vind ik ook zowat he. 'Vroeger' droegen Moslim-meisjes in mijn regio, een hoofddoek vanaf het moment dat ze ongesteld werden. Dan waren ze immers 'vrouw', biologisch gezien.

Maar waarom moet een kleuter opeens met zo'n ding rondlopen?

[...]

Wat zie je dan? Daar ben ik dan best wel benieuwd naar, want zelf had ik gedacht dat die hoofddoek nou wel eens af mocht, maar op school zie ik zelfs kinderen van 7 al met een doek lopen...

Waar ik dat zie?

Gewoon op straat,in de winkel, op school etc.
Ik kom iedere week door een wijk waar veel Somalieërs wonen, inderdaad, ook piepkleine meisjes met hoofdbedekking.
verba volant, scripta manent.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 07 oktober 2015 @ 17:00:

[...]

Dat vind ik ook zowat he. 'Vroeger' droegen Moslim-meisjes in mijn regio, een hoofddoek vanaf het moment dat ze ongesteld werden. Dan waren ze immers 'vrouw', biologisch gezien.

Dat zijn bij mij in de buurt de Somalische kinderen die met hoofddoek en tot de enkels bedekt op de schommel zitten..

Bij de Marokkaanse meisjes hier zie ik dat niet.
Saudische meisjes beginnen pas met de bedekking in hun tienerjaren en dan is de abaya ook vaak nog geopend. Het hoofd bedekken van een 10 maanden oude baby vind ik heel extreem.

[...]

Er schijnt geen vaste regel voor te zijn Google ik net:

In de islaam bestaat geen eenduidige opvatting wat betreft de hoofddoek

En hier een Somalische die de vraag beantwoordt:

http://tcdailyplanet.tumb ... y-do-some-girls-wear-head

[...]

Maar waarom moet een kleuter opeens met zo'n ding rondlopen?Ik zie het alleen bij Somalische meisjes. Andere moslimmeisjes idd pas vanaf de pubertijd, of helemaal niet.

[...]

Vroeger was alles beter. Zelfs de moslims
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 16:46:

Kent iemand van jullie Oranje? De mensen in Oranje? Ik wel, vanuit mijn werk. Het is een langerekt lintdorpje, met nauwelijks voorzieningen. Assen is de dichtbijzijnste grotere plaats. Er is niets te beleven en het ligt middenin de landerijen.

In eerste instantie zaten er primair alleenstaande mannen. Daarvan ondervonden de inwoners aardig wat overlast. Dronkenschap op straat, glurende mannen op het erf, problemen met de busverbinding met Assen, wat diefstallen, opstootjes, etc. Daarna zijn er voornamelijk gezinnen geplaatst maar ook dat liep, met 700 asielzoekers op 140 inwoners niet echt lekker.

Ik kan me de boosheid in Oranje dan ook goed voorstellen. Die mensen kunen beroep aantekenen wat ze willen, protesteren wat ze willen, maar het illustere duo Dijkgraaf en het COA drukken ze toch nog eens 700 exta asielzoekers door de strot. 1400 asielzoekers op 140 dorpsbewoners. In een verhouding 1 staat tot 10. In het "nadeel" van de dorpsbewoners.

En dan lees ik hier dat er geen begrip is voor "geweld" tegen een BMW. Met stenen naar politiemensen gooien bij de grens van Hongarije en brullen dat je erdoorheen gaat breken, al gaat het bloed kosten, is wel "begrijpelijk". Want ja, die wanhoop.

Hier wordt gegniffeld om de "grote blote onderbuikgevoelens" in Oranje. Ach ja, zelf woon je er immers niet en heb je niet dagelijks te maken met een overload aan vreemdelingen. De mensen in Oranje zijn niet dakloos, ze hebben hun huis nog. Maar hun dorp en de dorpsgemeenschap zoals die was, is weg. Hun thuisgevoel is aangetast. In plaats daarvan voelen ze zich vreemdeling in eigen dorp, in eigen land. Er zijn hun beloften gedaan waar nu gewoon keihard overheen gewalst is. Hun vertrouwen in de politiek en de overheid is weg.

Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de asielzoekers sta. Maar evengoed ben ik blij dat ik niet in Oranje woon. Hun positie is ook niet bijzonder benijdenswaardig. Treurig ook dat in vergelijking een stad als Amsterdam met zoveel inwoners hun noodopvang van een paar duizend mensen wel voldoende vindt.En hier ben ik volledig mee eens, ik zal nooit de schuld aan de vlugtelingen geven, wel aan de politicus die niet verder kan zien dat zijn neus lang is. Belachelijk! Laat ze maar 3000 sturen naar Wassenaar.
quote:meivogel schreef op 07 oktober 2015 @ 16:45:

[...]

Ik denk dat het gaat zoals het door de hele geschiedenis gegaan is: groepen vermengen zich, en nemen gebruiken en gewoonten van elkaar over.

Welke groepen vermengen zich dan?

Ik kan mij alleen iets bij voorstellen dat dit door de liefde gebeurd,
quote:pruttel schreef op 07 oktober 2015 @ 16:57:

[...]

Er is hier helemaal NIEMAND die heeft gezegd dat wat er gister in Oranje is gebeurd oke is. Helemaal niemand. Ook niemand die het een goed plan vind om daar zoveel mensen te plaatsen.

En de enige die het over de grote buik van die mevrouw heeft gehad ben ik. En lees dan even terug, ik heb het met de vrouw te doen, want die heeft nu een behoorlijke stempel waar ze misschien nog wel veel last van gaat krijgen. Erom gniffelen zo zit een boomknuffelaar niet in elkaar.Ik heb terug gelezen en je hebt gelijk voor wat betreft het gniffelen. Dat wordt elders gedaan, dus mijn excuses.
quote:bungaa schreef op 07 oktober 2015 @ 17:06:

[...]

Welke groepen vermengen zich dan?

Ik kan mij alleen iets bij voorstellen dat dit door de liefde gebeurd,JIj hebt geen buurtgenoten van buitenlandse komaf? Geen collega's met andere roots? Nooit een buitenlandse vakkenvuller in de supermarkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven