Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Omdat deze mensen meer moslim worden in het westen dan ze in hun thuisland waren. Of zoals mijn Saudische vriendin zegt: als ik in Saudi ben heb ik nooit de behoefte om 5 x te bidden, als ik in Amerika ben wel. Vanuit een soort schuldgevoel.

Salafisten spelen hier op in en proberen jongeren te recruteren op basis van deze gevoelens. Ze spelen hier op in en brengen deze jongeren standpunten bij waarvoor ze nu juist gevlucht zijn.
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 17:26:

[...]

Intrigerend gezichtspunt. Ik vraag me dan af waarom bepaalde groepen asielzoekers deze eis wel stellen aan hulpverleners (etc.) als ze vrijwillig naar het westen komen.

Zou het wellicht over enkelingen gaan?

Ik weet het niet hoor.

Als ik in mijn regio kijk hebben we in de dorpen ook groepen conservatief gelovigen zitten.

Die zou ik nu ook niet bepaald een vertegenwoordiging vinden van onze complete samenleving als die in een ander land gaan eisen dat de tv's de deur uit moeten daar.
quote:MarianneDavids schreef op 07 oktober 2015 @ 17:30:

[...]

Al reed die man in een tank, ze heeft zich in ieder geval laten horen, misschien gilde ze overdreven maar later bleek dat ze haar elleboog heeft gebroken en iets breken is behoorlijk pijnlijk, daar weet ik alles van.

Idd en je hoeft niet eens heel hard te vallen om iets te breken..

Ik ben wel eens van boven naar beneden van een trap geduveld en had wat schrammen en blauwe plekken terwijl mijn moeder die de onderste tree van de trap mistte haar arm op 2 plekken brak..
quote:liubi schreef op 07 oktober 2015 @ 17:31:

Omdat deze mensen meer moslim worden in het westen dan ze in hun thuisland waren.Dat denk ik ook ja..
quote:MarianneDavids schreef op 07 oktober 2015 @ 17:30:

[...]

Al reed die man in een tank, ze heeft zich in ieder geval laten horen, misschien gilde ze overdreven maar later bleek dat ze haar elleboog heeft gebroken en iets breken is behoorlijk pijnlijk, daar weet ik alles van.Ja maar welk statement maakte ze dan? Ik kan er met de beste wil van de wereld geen positief of negatief statement in zien. Ik zie alleen maar dom gedrag. Moet je toch niet als statement willen?
quote:liubi schreef op 07 oktober 2015 @ 17:31:

Omdat deze mensen meer moslim worden in het westen dan ze in hun thuisland waren. Of zoals mijn Saudische vriendin zegt: als ik in Saudi ben heb ik nooit de behoefte om 5 x te bidden, als ik in Amerika ben wel. Vanuit een soort schuldgevoel.

Salafisten spelen hier op in en proberen jongeren te recruteren op basis van deze gevoelens. Ze spelen hier op in en brengen deze jongeren standpunten bij waarvoor ze nu juist gevlucht zijn.Het geloof is hier hun houvast.
verba volant, scripta manent.
quote:consuelabananahammok schreef op 07 oktober 2015 @ 17:31:

[...]

Zou het wellicht over enkelingen gaan?

Ik weet het niet hoor.

Als ik in mijn regio kijk hebben we in de dorpen ook groepen conservatief gelovigen zitten.

Die zou ik nu ook niet bepaald een vertegenwoordiging vinden van onze complete samenleving als die in een ander land gaan eisen dat de tv's de deur uit moeten daar.

Even los van de vluchtelingen die deze eisen wel stellen. Er is toch ook wel al eerder aandacht besteed aan het verschijnsel dat islamitische landgenoten eisen door een mannelijke of vrouwelijke hulpverlener geholpen te worden? Ik geloof niet dat dat nieuw is. En dan gaat het om mensen die hier al jaren wonen.

Misschien heeft Liubi wel gelijk en gaan mensen fanatieker hangen aan datgene wat hen bekend is: religie. En hoe dat dan samen moet gaan met de westerse samenleving?
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 17:26:

[...]

Intrigerend gezichtspunt. Ik vraag me dan af waarom bepaalde groepen asielzoekers deze eis wel stellen aan hulpverleners (etc.) als ze vrijwillig naar het westen komen.

Ik denk dat het een manier zou kunnen zijn iets van trots of invloed op je situatie te kunnen tonen.

Ik kende een dakloze dame die weleens op eigen verzoek in crisis werd opgenomen. Die mevrouw at normaal wat zij vond en leefde op straat. Eenmaal in opname wilde ze kosjer eten (zelf niet joods) en ook allerlei principes over wie haar mocht onderzoeken.

Precies allerlei zaken waardoor de halve afdeling werd ontwricht maar gewoon kijken hoever ze kon gaan.

Terwijl je ook kunt denken: Je slaapt droog, gratis eten, etc.

Die mensen heb je.
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 17:17:

De grote pest in dit land is dat we met slechte politici te maken hebben die het landsbelang ondergeschikt maken aan hun partijbelang. De VVD en de PvdA kunnen niet verschillender denken over asielbeleid. Geen bovengrens-Samson versus opvang in de regio-Rutte. Ze houden elkaar in een wurggreep want oh, het kabinet zou eens kunnen vallen.

Aan de zijlijn staat een hoop non-realisten wat toe te kijken, waarbij Wilders de enige van hen is die zich roert. Maar weer op de bekende gechargeerde manier, waardoor ook de tweedeling hand over hand toeneemt.

Wie dit zaakje gaat oplossen, geen idee. Net als de mensen in Oranje ben ik het vertrouwen in de politiek ook kwijt. Als deze vluchtelingencrisis één ding pijnlijk duidelijk maakt, dan is het wel het totale gebrek aan visie en beleid van onze politici.Volgens mij weet geen enkel land op dit moment hoe ze het moeten aanvatten. Ik denk dat ze al doende het wiel moeten uitvinden. Ze lijken lering getrokken te hebben uit wat er in Oranje gebeurd is, hopelijk gaan ze daar iets mee doen. In het belang van iedereen, bewoners zowel als vluchtelingen. Want Wilders is een gevaarlijke man.
Ik vond een mooi ooggetuige verslag:

Ed Nieman bij Kos Stad

---------------------------------

4 oktober om 18:13 ·

Weet je wat ik zo raar vind?

Wij waren op Kos, Griekenland een week geleden op vakantie, daar waar zoveel om te doen is omdat daar al die "zielige" vluchtelingen aankomen uit oorlogsgebieden zoals Syrië en Irak, die daar vervolgens elke dag aankomen met o.a. rubberbootjes waar ze meer dan ¤ 1000,- p.p voor de overtocht moeten betalen aan mensensmokkelaars. Gekker nog, sommige van hun laten zich gewoon brengen met een catamaran vanuit Bodrum, Turkije (ik heb dit met mijn eigen ogen gezien) ze komen aan op een strand en gaan vervolgens eerst lekker uitgebreid eten in één van de vele restaurants in het zuiden van Kos en laten zich, als ze gegeten hebben met een taxi naar Kos stad brengen en voegen zich dan bij de andere "zielige" vluchtelingen die er al zijn. En ineens zijn ook zij vluchteling.....

Wij hebben zelf gesproken met verschillende groepjes van deze mensen, gewoon omdat we oprecht geïnteresseerd waren in de verhalen en de achtergrond van die mensen en ze gevraagd waar ze vandaan komen, tot mijn verbazing was er niet één "vluchteling" uit een oorlogsgebied bij, gekker nog de meeste kwamen uit Pakistan en al zeker niet uit een oorlogsgebied. Dit kun je ook zien in het filmpje dat wij hebben gemaakt, deze mensen hebben ook een heel ander uiterlijk dan de mensen uit de echte oorlogsgebieden, veel donkerder van huidskleur. Ze komen dagelijks met honderden tegelijk aan op het Griekse eiland.

Als we dan vroegen waarom ze naar Kos zijn gekomen kreeg ik te horen, dat zij eerst naar het vaste land van Griekenland willen, het liefst naar Athene en dan verder Europa in naar Duitsland en Nederland om te gaan wonen en later hun familie ook over willen laten komen, want hier is het veel beter, volgens deze mensen. Is het gek dat ook ik me hier zorgen over maak?!

Mijn conclusie is: Dit zijn normale asielzoekers/goudzoekers, maar zeer zeker géén vluchtelingen zoals het in de media wordt voorgespiegeld.

Moeten wij als Nederland hier voor gaan betalen? Het antwoord is helaas JA!

Ik kan hier echt niet tegen, zeker omdat ik met mijn eigen ogen heb gezien hoe daadwerkelijk de situatie is daar. Over het algemeen komen er bijna alleen maar mannen aan op Kos in de leeftijd 18-40

Hulpverleners/vrijwilligers o.a. uit Nederland, staan elke dag klaar bij het strand in Kos stad, om de rubberbootjes die aankomen op te wachten en verwelkomen ze vriendelijk met een pretpakket met o.a. een tent om in te slapen, slaapzakken, eten en drinken en wat al niet meer. Welkom in Europa krijgen de Pakistanen dan te horen echt te ziek voor woorden. Over het algemeen spreken de meeste van deze mensen ook bijna geen Engels.

Ik heb zeer zeker alle begrip voor de echte oorlogsvluchtelingen die geen kant meer op kunnen in hun eigen land en dan vooral de kindjes want die hebben al helemaal niets te kiezen op zo’n jonge leeftijd,dat is hartverscheurend als ik dat op TV zie. Maar nogmaals, de mensen die wij hebben gesproken en hebben gezien op Kos horen zeer zeker niet tot deze groep echte vluchtelingen.

Wij stonden op het laatst nog even te praten met een groepje, opeens vroeg één van hen, of wij hun geld wilde geven voor een ticket naar Athene, toen wij nee zeiden sprak de man iets tegen de groep en draaiden ze zich met z’n alle om en liepen weg.

Echt niet te geloven.

Laten we eerst eens gaan zorgen voor al die eenzame ouderen/bejaarden in ons eigen land, deze generatie heeft Nederland weer opgebouwd na de 2e wereldoorlog, Maar veel van deze bejaarden staan nu in de kou, laten we daar eens veel geld voor inzamelen i.p.v. al die zielige TV acties voor de vluchtelingen!!!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Mevrouw gaat aangifte doen, omdat ze werd weggetrokken bij een wegrijdende auto.

Absurd, volgende keer gewoon haar haar gang maar laten gaan.
Andersom zie je ook wel eens maar minder vaak imo. Katholieken die elke zaterdag honderd kilometer rijden om in de ambassade een kerkdienst te houden. Filipijnen die een stelsel van schuilkerken hebben onder de grootste geheimhouding. H Je weet wel dat ze er zijn maar niet waar etc. Amerikanen die elke zondagavond een mis houden maar lang niet zo fanatiek als moslims die naar Europa gaan.
Of mensen juist meer naar elkaar/ oude tradities gericht raken of meer naar buiten toe als ze in een nieuw land gaan/moeten leven heeft met allerlei factoren te maken. Het hangt ook bijvoorbeeld af van hoe welkom en geaccepteerd ze zich voelen in hun nieuwe omgeving etc. Als er veel negatieve verwachtingen bestaan van een groep werkt dat niet mee.

Maar het is zeker niet perse zo dat mensen alleen maar conservatiever worden.
quote:Anna37 schreef op 07 oktober 2015 @ 17:45:

Of mensen juist meer naar elkaar gericht raken of meer naar buitentoe als ze in een neuw land gaan/moeten leve heeft met allerlei factoren te maken. Het hangt ooook bijvoorbeeld af van hoe welkom en geaccepteerd ze zich voelen in hun nieuwe omgeving etc. Als er veel negatieve verwacchtingen bestaan van een groep werkt dat niet mee.

Maar het is zeker niet perse zo dat mensen alleen maar conservatiever worden.En ooook bijvoorbeeld hoe open ze daar zelf voor staan..
quote:-RoseRed- schreef op 07 oktober 2015 @ 17:44:

Mevrouw gaat aangifte doen, omdat ze werd weggetrokken bij een wegrijdende auto.

Absurd, volgende keer gewoon haar haar gang maar laten gaan.Waar kan ik dat vinden?
quote:liubi schreef op 07 oktober 2015 @ 17:09:

Ik vind het helemaal niet schattig, een baby in een mini-khamarIk vind het walgelijk.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 07 oktober 2015 @ 17:43:

Ik vond een mooi ooggetuige verslag:

Ed Nieman bij Kos Stad

---------------------------------

4 oktober om 18:13 ·

Weet je wat ik zo raar vind?

Wij waren op Kos, Griekenland een week geleden op vakantie, daar waar zoveel om te doen is omdat daar al die "zielige" vluchtelingen aankomen uit oorlogsgebieden zoals Syrië en Irak, die daar vervolgens elke dag aankomen met o.a. rubberbootjes waar ze meer dan ¤ 1000,- p.p voor de overtocht moeten betalen aan mensensmokkelaars. Gekker nog, sommige van hun laten zich gewoon brengen met een catamaran vanuit Bodrum, Turkije (ik heb dit met mijn eigen ogen gezien) ze komen aan op een strand en gaan vervolgens eerst lekker uitgebreid eten in één van de vele restaurants in het zuiden van Kos en laten zich, als ze gegeten hebben met een taxi naar Kos stad brengen en voegen zich dan bij de andere "zielige" vluchtelingen die er al zijn. En ineens zijn ook zij vluchteling.....

Wij hebben zelf gesproken met verschillende groepjes van deze mensen, gewoon omdat we oprecht geïnteresseerd waren in de verhalen en de achtergrond van die mensen en ze gevraagd waar ze vandaan komen, tot mijn verbazing was er niet één "vluchteling" uit een oorlogsgebied bij, gekker nog de meeste kwamen uit Pakistan en al zeker niet uit een oorlogsgebied. Dit kun je ook zien in het filmpje dat wij hebben gemaakt, deze mensen hebben ook een heel ander uiterlijk dan de mensen uit de echte oorlogsgebieden, veel donkerder van huidskleur. Ze komen dagelijks met honderden tegelijk aan op het Griekse eiland.

Als we dan vroegen waarom ze naar Kos zijn gekomen kreeg ik te horen, dat zij eerst naar het vaste land van Griekenland willen, het liefst naar Athene en dan verder Europa in naar Duitsland en Nederland om te gaan wonen en later hun familie ook over willen laten komen, want hier is het veel beter, volgens deze mensen. Is het gek dat ook ik me hier zorgen over maak?!

Mijn conclusie is: Dit zijn normale asielzoekers/goudzoekers, maar zeer zeker géén vluchtelingen zoals het in de media wordt voorgespiegeld.

Moeten wij als Nederland hier voor gaan betalen? Het antwoord is helaas JA!

Ik kan hier echt niet tegen, zeker omdat ik met mijn eigen ogen heb gezien hoe daadwerkelijk de situatie is daar. Over het algemeen komen er bijna alleen maar mannen aan op Kos in de leeftijd 18-40

Hulpverleners/vrijwilligers o.a. uit Nederland, staan elke dag klaar bij het strand in Kos stad, om de rubberbootjes die aankomen op te wachten en verwelkomen ze vriendelijk met een pretpakket met o.a. een tent om in te slapen, slaapzakken, eten en drinken en wat al niet meer. Welkom in Europa krijgen de Pakistanen dan te horen echt te ziek voor woorden. Over het algemeen spreken de meeste van deze mensen ook bijna geen Engels.

Ik heb zeer zeker alle begrip voor de echte oorlogsvluchtelingen die geen kant meer op kunnen in hun eigen land en dan vooral de kindjes want die hebben al helemaal niets te kiezen op zo’n jonge leeftijd,dat is hartverscheurend als ik dat op TV zie. Maar nogmaals, de mensen die wij hebben gesproken en hebben gezien op Kos horen zeer zeker niet tot deze groep echte vluchtelingen.

Wij stonden op het laatst nog even te praten met een groepje, opeens vroeg één van hen, of wij hun geld wilde geven voor een ticket naar Athene, toen wij nee zeiden sprak de man iets tegen de groep en draaiden ze zich met z’n alle om en liepen weg.

Echt niet te geloven.

Laten we eerst eens gaan zorgen voor al die eenzame ouderen/bejaarden in ons eigen land, deze generatie heeft Nederland weer opgebouwd na de 2e wereldoorlog, Maar veel van deze bejaarden staan nu in de kou, laten we daar eens veel geld voor inzamelen i.p.v. al die zielige TV acties voor de vluchtelingen!!!

Hij heeft een paar mensen gesproken, en hij weet precies hoe het hele probleem in elkaar zit. Knap hoor.

Had je hem ook geloofd als hij toevallig wel een "echte" vluchteling had aangesproken? Of had je hem dan afgedaan als een "knuffelaar"?
quote:rosemetijs schreef op 07 oktober 2015 @ 17:47:

[...]

En ooook bijvoorbeeld hoe open ze daar zelf voor staan..Ja, dat gaat om individuele verschillen tussen mensen, die heb je altijd en overal. Er zijn mensen die qua persoonlijkheid wat meer rigide zijn, maar we hebben het hier over groepen.
quote:rosemetijs schreef op 07 oktober 2015 @ 17:48:

[...]

Waar kan ik dat vinden?Dat ze aangifte gaat doen? Op de telegraaf, ze gaat juridische stappen ondernemen.
quote:rosemetijs schreef op 07 oktober 2015 @ 14:42:

En ja hoor Dijkhof maakt weer een beetje reclame voor de PVV:

http://nos.nl/artikel/2061743-dijkhoff- ... n.htmlGoed bezig, staan we al op 40
quote:meivogel schreef op 07 oktober 2015 @ 17:49:

[...]

Hij heeft een paar mensen gesproken, en hij weet precies hoe het hele probleem in elkaar zit. Knap hoor.

Had je hem ook geloofd als hij toevallig wel een "echte" vluchteling had aangesproken? Of had je hem dan afgedaan als een "knuffelaar"?Ik laat lezen wat ik lees, en iedereen mag er het zijne van denken.
quote:meivogel schreef op 07 oktober 2015 @ 17:49:

[...]

Had je hem ook geloofd als hij toevallig wel een "echte" vluchteling had aangesproken? Of had je hem dan afgedaan als een "knuffelaar"?Ah oké maar 'knuffelaars' die een paar echte vluchtelingen hebben gesproken weten wél hoe het hele probleem in elkaar zit? Knap hoor.
quote:-RoseRed- schreef op 07 oktober 2015 @ 17:50:

[...]

Dat ze aangifte gaat doen? Op de telegraaf, ze gaat juridische stappen ondernemen.Tja ik vraag mij af of dat zin heeft maar ze kan het altijd proberen natuurlijk,ze heeft daar in dat ziekenhuis toch even weinig anders te doen..
quote:Anna37 schreef op 07 oktober 2015 @ 17:50:

[...]

Ja, dat gaat om individuele verschillen tussen mensen, die heb je altijd en overal. Er zijn mensen die qua persoonlijkheid wat meer rigide zijn, maar we hebben het hier over groepen.Over het algemeen zie je dat groepen immigranten vasthouden aan tradities van "thuis". Denk bijvoorbeeld aan Nederlandse Immigranten in Canada, die na vijftig jaar nog steeds het sinterklaasfeest vieren. De een zal daar wat meer in meegaan dan de ander. Ik ken ook mensen die geëmigreerd zijn, maar helemaal geen zin hebben om lid te worden van zulk soort clubjes.
quote:rosemetijs schreef op 07 oktober 2015 @ 17:52:

[...]

Ah oké maar 'knuffelaars' die een paar echte vluchtelingen hebben gesproken weten wél hoe het hele probleem in elkaar zit? Knap hoor.Dat zeg ik niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven