Amsterdamse krakers

14-04-2018 20:52 105 berichten
Dit is een serieuze vraag / opmerking.
Want laten we wel wezen.

- Uitgeprocedeerde asielzoekers moeten weg, maar kennelijk kunnen ze ook gewoon blijven zonder dat de overheid er iets aan doet. Uitgeprocedeerd in Nederland betekent meestal overigens dat je tegen beter weten in eindeloos gebruik hebt gemaakt van wettelijke bezwaarprocedures.

- Tijdens dat ‘blijven’ kunnen ze vervolgens ook woningen kraken zonder dat de overheid optreedt. Dit met veel brutaliteit en volgens veel bronnen ook de nodige intimidatie.

- De slappe wetshandhavers sturen een brief waarin staat dat er een ontruiming komt, maar dat ze daar geen haast mee maken.

- De niet-staatsburgers die illegaal inmiddels meer dan 20 huizen bezet houden in een stad waar kopen vrijwel onbetaalbaar is, waar mensen meer dan 10 jaar moeten wachten op een sociale huurwoning en waar een kippenhok inmiddels meer dan 1000 euro per maand kost, gaan naar de rechter om de dreigende ontruiming van tafel te krijgen.

- Een logische uitspraak zou zijn: pak deze lui op, zet ze in het detentiecentrum op Schiphol en zie vanaf daar hoe je ze het land uit krijgt. Maar aangezien de rechterlijke macht ten minste voor een deel lijkt te bestaan uit wereldvreemde en naieve mensen (zie oa de recente uitspraak over het terughalen van een IS-dame) is de kans nog best wel groot dat de ‘wij blijven’ asielzoekers gewoon hun zin krijgen.

Rest de vraag: waarom pikken de respectablele, belastingbetalende inwoners van Nederland in het algemeen en Amsterdam in het bijzonder dit nog? Het ervoor zorgen dat ongewenste vreemdelingen weer ophoepelen, lijkt me zo ongeveer kerntaak no 1. van de overheid, samen met het handhaven van wetten die er bijvoorbeeld op toezien dat je niet zo maar een leegstaand huis mag betrekken (laat staan pogingen doen om datzelfde te doen bij huizen waar al mensen wonen....). Eigenlijk verbaasd het me dat er nog geen opstand is uitgebroken waarbij mensen het recht in eigen hand nemen, in de hoop dat de overheid nu eindelijk eens gaat doen wat ze behoort te doen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
15-04-2018 14:39
De bovenstaande reactie van HBG vind ik nou écht een goed voorbeeld. "Dat doen ze nou altijd " Wie ZE ? Wanneer je mensen niet meer als individu met eigen ideeën en meningen ziet maar als deel van een groep die jij weer even fijn belachelijk maakt is er toch niet meer te discussiëren ?


Goed dan doe ik het anders.
Wil JIJ dat Nederland haar grenzen open stelt voor Afrikanen op zoek naar een beter leven.
Want al met al draai je er om heen.

Gewoon JA of Nee dan kunnen we echt discussiëren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-04-2018 15:25
Goed dan doe ik het anders.
Wil JIJ dat Nederland haar grenzen open stelt voor Afrikanen op zoek naar een beter leven.
Want al met al draai je er om heen.

Gewoon JA of Nee dan kunnen we echt discussiëren.
Volgens mij is er al in heel veel topics heel vaak gezegd door meerdere mensen dat niemand dat wil. Het is een argument dat de discussie doodslaat. Er bestaat geen "ze" die hier de hele wereld wil binnenhalen. Er zjjn alleen mensen die willen dat de mensen die hier al zijn, humaan behandeld worden. En binnen die groep bestaat er ook nog een diversiteit aan meningen, zoals je kunt weten als je alle posts leest.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
15-04-2018 15:31
Volgens mij is er al in heel veel topics heel vaak gezegd door meerdere mensen dat niemand dat wil. Het is een argument dat de discussie doodslaat. Er bestaat geen "ze" die hier de hele wereld wil binnenhalen. Er zjjn alleen mensen die willen dat de mensen die hier al zijn, humaan behandeld worden. En binnen die groep bestaat er ook nog een diversiteit aan meningen, zoals je kunt weten als je alle posts leest.
Er is wel degelijk een groep die de grenzen wil openen.
Ik las vanmorgen nog: Wie zijn wij om te bepalen wie hier mag wonen (of woorden van gelijke strekking)

Kijk op FB op Vluchtelingen en asielzoekers welkom pagina.

Ik heb hier ook niemand gelezen die tegen een humane behandeling is van mensen met een asielstatus.
Dat wil iedereen.

En uitgeprocedeerden moeten toch uitgezet worden? Is daar iemand tegen?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-04-2018 15:46

En uitgeprocedeerden moeten toch uitgezet worden? Is daar iemand tegen?
Er zijn vast mensen die daar tegen zijn.
Ik niet, maar de OP irriteert mij meer dan een afgewezen asielzoeker die hier een woning kraakt die toch al leegstaat. Wat moet het naar zijn om zó bang te zijn om je eigen schijnverworvenheden kwijt te raken dat je naar beneden gaat trappen :|
Alle reacties Link kopieren
HBG en MOHP ik dacht toch dat ik had duidelijk gemaakt dat ik op dit topic kwam om te reageren op de toon, en dat ik vanwege die toon niet inga op de argumenten.
Ik snap wel dat dat jullie niet zint, maar ik kies zelf wanneer en waar en waarover ik schrijf op dit forum.

De honende toon, vooral over kwesties wat betreft vluchtelingen of de islam, vergiftigt alle interessante discussies hierover. Het is wel degelijk mogelijk om te discussiëren zonder de wereld in te delen JA en Nee.
En zo'n dwingende toon, dat ik ergens omheen draai, en iets moet zeggen, kom op zeg, daarmee stoot je alleen af.
Sinds het topic over Actueel wat ik aanhaalde begrijp ik wat meer van de vreemde sfeer hier. Dat nogal wat forummers deze pijler mijden als de pest heeft als resultaat dat nuance zonder tot de tanden toe gewapende argumenten hier helaas schaars is.
De enige reden dat ik hier zo nu en dan kom kijken en wat post is dat ik me dood schaam voor de populistische en racistische bagger die ik hier af en toe lees, op een forum waar ik (op andere pijlers) wat aan bijdraag.
En ik voel me vrij om te schrijven wat ik nodig vind.
Wanneer je dat niet zint kan je het ook negeren.
nounou
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
15-04-2018 16:09
Er zijn vast mensen die daar tegen zijn.
Ik niet, maar de OP irriteert mij meer dan een afgewezen asielzoeker die hier een woning kraakt die toch al leegstaat. Wat moet het naar zijn om zó bang te zijn om je eigen schijnverworvenheden kwijt te raken dat je naar beneden gaat trappen :|
De kern van het probleem is dat die afgewezen asielzoeker niet opgesloten kan worden en in een soort schemergebied kan leven.
Vervolgens huizen gaat kraken en in alle rust interviews op TV en radio geeft.

Ze weten gewoon dat Nederland - dank zei de PVDA - geen antwoord heeft op illegaal verblijf.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De uitzetbare afgewezen asielzoekers zijn het probleem niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
15-04-2018 16:13
HBG en MOHP ik dacht toch dat ik had duidelijk gemaakt dat ik op dit topic kwam om te reageren op de toon, en dat ik vanwege die toon niet inga op de argumenten.
Ik snap wel dat dat jullie niet zint, maar ik kies zelf wanneer en waar en waarover ik schrijf op dit forum.

Ik vermoed een gebrek aan inhoudelijke argumenten maar goed, je neemt dus afscheid van deze draad ivm de "toon"
Dan wens ik je veel succes in andere topics.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-04-2018 16:13
De kern van het probleem is dat die afgewezen asielzoeker niet opgesloten kan worden en in een soort schemergebied kan leven.
Vervolgens huizen gaat kraken en in alle rust interviews op TV en radio geeft.

Ze weten gewoon dat Nederland - dank zei de PVDA - geen antwoord heeft op illegaal verblijf.
De PvdA zit nu niet aan de knoppen. Het conflict gaat tussen een VVD-burgemeester en een VVD-kabinet. Overigens waren het volgens jou eerder D66 en GroenLinks die de schuld waren. Ik ben van jou echt betere argumentatie gewend.

De PvdA besefte wel dat het nu eenmaal niet zo prettig is voor een stad als daar grote groepen mensen rondzwerven die geen geld of onderdak hebben. Daar hebben de law & order-mensen ook geen enkel antwoord op: hoe houd je de stad leefbaar als uitzetten klaarblijkelijk geen optie is?
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
15-04-2018 16:13
De uitzetbare afgewezen asielzoekers zijn het probleem niet.
Ze zijn prima uitzetbaar als ze meewerken.
Bijvoorbeeld Marokkanen zijn uitzetbaar (Marokko) neemt ze gewoon terug behalve als ze hun paspoort weg gooien en weigeren een nieuwe aan te vragen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/836678/ ... tzettingen

Datzelfde geld ook voor bijvoorbeeld Pakistanen.

Nederland betaald een advocaat voor ze, die adviseert vooral geen paspoort meer aan te vragen en een illegaal verblijf in Europa is gegarandeerd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
15-04-2018 16:20
De PvdA zit nu niet aan de knoppen. Het conflict gaat tussen een VVD-burgemeester en een VVD-kabinet. Overigens waren het volgens jou eerder D66 en GroenLinks die de schuld waren. Ik ben van jou echt betere argumentatie gewend.

Let op ;)
In 2015 torpedeerde de PVDA (onder dreiging van een kabinetscrisis) het strafbaar stellen van illegaal verblijf.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... legaliteit

In het regeerakkoord was afgesproken dat illegaliteit strafbaar zou worden gesteld. Dat gebeurde op aandrang van de VVD. In de PvdA bestond veel verzet tegen de maatregel.

Waar heb ik D'66 en GL ergens de schuld van gegeven?
Dat wil graag lezen, GL zat nooit in de regering en D'66 sinds kort.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Om 14.27 uur vond je nog dat het aan de D66/GroenLinks-inborst lag :)

2015 is lang geleden. Inmiddels is er een nieuw kabinet dat druk doende is met ingrijpende zaken als het afschaffen van de dividendbelasting en het raadgevend referendum. Bad bed brood afschaffen. lijkt me echt een kleinigheid vergeleken daarmee. Wetgevingstechnisch ís het ook een kleinigheid in vergelijking met die twee dingen. De overeenkomst tussen deze twee kabinetten is de VVD, dus daar moet je zijn met je klachten. Kennelijk heeft dit voor de VVD volstrekt geen prioriteit.
zazamaenade schreef:
15-04-2018 16:13
HBG en MOHP ik dacht toch dat ik had duidelijk gemaakt dat ik op dit topic kwam om te reageren op de toon, en dat ik vanwege die toon niet inga op de argumenten.
Zo ziet morele zelfbevrediging er dus uit.
PowerCube schreef:
15-04-2018 16:37
Om 14.27 uur vond je nog dat het aan de D66/GroenLinks-inborst lag :)

2015 is lang geleden. Inmiddels is er een nieuw kabinet dat druk doende is met ingrijpende zaken als het afschaffen van de dividendbelasting en het raadgevend referendum. Bad bed brood afschaffen. lijkt me echt een kleinigheid vergeleken daarmee. Wetgevingstechnisch ís het ook een kleinigheid in vergelijking met die twee dingen. De overeenkomst tussen deze twee kabinetten is de VVD, dus daar moet je zijn met je klachten. Kennelijk heeft dit voor de VVD volstrekt geen prioriteit.
Het is niet alleen de ene politieke partij versus de andere. Maar meer een soort van bestuurlijke lamlendigheid die diep in de haarvaten van de overheid lijkt te zitten. Het niet kunnen uitzetten van ongewenste vreemdelingen in combinatie met niet willen optreden tegen kraken is gewoon een recept voor escalatie/aanzuigende werking. Dit clubje uitgeprocedeerden heeft inmiddels al meer dan 20 panden bezet, dus het gaat al lang niet meer om een incident.
ManOpHetPrikbord schreef:
15-04-2018 16:40
Het is niet alleen de ene politieke partij versus de andere. Maar meer een soort van bestuurlijke lamlendigheid die diep in de haarvaten van de overheid lijkt te zitten. Het niet kunnen uitzetten van ongewenste vreemdelingen in combinatie met niet willen optreden tegen kraken is gewoon een recept voor escalatie/aanzuigende werking. Dit clubje uitgeprocedeerden heeft inmiddels al meer dan 20 panden bezet, dus het gaat al lang niet meer om een incident.
Tja, en dat mensen puur voor eigen gewin woningen aan de huizenvoorraad onttrekken, terwijl 100.000en mensen 15+ jaar moeten wachten op een passende woning is wel normaal?

De verscherpte wetgeving rondom kraken was heel duidelijk bedoeld als een tweezijdig snijdend zwaard: kraken tegengaan aan de ene kant en langdurige leegstand tegengaan aan de andere kant. Beide zaken zijn namelijk even asociaal.

Helaas is van het tweede nul komma noppes terechtgekomen, dus laat dat kraken nu ook maar toe, dat is wel zo fair.
hollebollegijs schreef:
15-04-2018 15:46
Er is wel degelijk een groep die de grenzen wil openen.
Ik las vanmorgen nog: Wie zijn wij om te bepalen wie hier mag wonen (of woorden van gelijke strekking)

Kijk op FB op Vluchtelingen en asielzoekers welkom pagina.

Ik heb hier ook niemand gelezen die tegen een humane behandeling is van mensen met een asielstatus.
Dat wil iedereen.

En uitgeprocedeerden moeten toch uitgezet worden? Is daar iemand tegen?
Ik heb het specifiek over het forum want hier discussiëren we. Ik vraag me af wat het nut ervan is om daar de mening bij te betrekken van een groepje mensen, en het dan zo te formuleren alsof "we" dat vinden. Ik hou er niet van om een mening die niet de mijne is in mijn schoenen geschoven te krijgen. Ik ga hier toch ook geen meningen van rechts-extremistische nazi's over vluchtelingen aanhalen en net doen alsof "jullie" dat vinden? Je kunt alle soorten meningen wel ergens boven tafel halen, maar die hebben niets te maken met de discussie die hier gevoerd wordt.
PowerCube schreef:
15-04-2018 16:53
Tja, en dat mensen puur voor eigen gewin woningen aan de huizenvoorraad onttrekken, terwijl 100.000en mensen 15+ jaar moeten wachten op een passende woning is wel normaal?

De verscherpte wetgeving rondom kraken was heel duidelijk bedoeld als een tweezijdig snijdend zwaard: kraken tegengaan aan de ene kant en langdurige leegstand tegengaan aan de andere kant. Beide zaken zijn namelijk even asociaal.

Helaas is van het tweede nul komma noppes terechtgekomen, dus laat dat kraken nu ook maar toe, dat is wel zo fair.
De wachtlijsten zouden een stukje korter zijn zonder de tienduizenden statushouders die de afgelopen jaren met voorrang aan een woning zijn geholpen. Voor de rest is de oververhitting op de woningmarkt veroorzaakt door een soort van perfect storm: bijzondere situatie op financiele markten (lage rentes die maar aanhouden), te weinig gebouwd tijdens crisis, vermogen van corporaties afgeroomd, bouwproductie die om allerlei redenen te traag op gang komt.

Als ik het goed begrijp, wilde Ymere de leegstaande huizen waarvan een deel nu is gekraakt antikraak verhuren aan studenten totdat alles rond was voor herontwikkeling. Nu hebben de studenten het nakijken en als er niet wordt ontruimd wordt het met die herontwikkeling ook niks. Kortom de krakers maken het woningtekort alleen maar erger.
PowerCube schreef:
15-04-2018 16:53
Tja, en dat mensen puur voor eigen gewin woningen aan de huizenvoorraad onttrekken, terwijl 100.000en mensen 15+ jaar moeten wachten op een passende woning is wel normaal?

De verscherpte wetgeving rondom kraken was heel duidelijk bedoeld als een tweezijdig snijdend zwaard: kraken tegengaan aan de ene kant en langdurige leegstand tegengaan aan de andere kant. Beide zaken zijn namelijk even asociaal.

Helaas is van het tweede nul komma noppes terechtgekomen, dus laat dat kraken nu ook maar toe, dat is wel zo fair.
Ik heb het al eerder gevraagd in het andere topic, maar geen antwoord gekregen: is het leeg laten staan van woningen dan echt zo'n veel voorkomend probleem? Want zo'n project waar woningen gesloopt gaan worden vind ik toch wel een ander verhaal. Eens moeten die flats helemaal leeg zijn. Daarbij is het me niet helemaal duidelijk hoe het nu zit, want de woningen worden blijkbaar wel tijdelijk verhuurd aan studenten. (Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid, dus wellicht off-topic, maar ik herken het hier in de omgeving - ook Randstad - helemaal niet.)
..
anoniem_364007 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 09:10
98.20% gewijzigd
PowerCube schreef:
15-04-2018 16:09
Er zijn vast mensen die daar tegen zijn.
Ik niet, maar de OP irriteert mij meer dan een afgewezen asielzoeker die hier een woning kraakt die toch al leegstaat. Wat moet het naar zijn om zó bang te zijn om je eigen schijnverworvenheden kwijt te raken dat je naar beneden gaat trappen :|
Die woningen werden in orde gebracht voor nieuwe tijdelijke huurders. Zelfs tijdens een sleuteloverdracht werd de sleutel uit handen gegrist, om zo te kunnen kraken. Een stel dat hun intrek wilde nemen in de woning waarvan ze net een paar dagen daarvoor de sleutel hadden gekregen, vond krakers in hun woning en kon er dus niet in. Dat irriteert mij dus heel erg, want ik vind dat huisvredebreuk.

Kraken is in Nederland verboden, dat is in de wet zo geregeld. Daarom mag ik van de overheid verwachten dat er hier gehandhaafd wordt. Als je 5 kilometer te hard rijdt, wordt er ook gehandhaafd en krijg je een bekeuring in de bus. Waarom zou de wet niet voor illegale krakers mogen gelden. Illegalen die het vertikken om mee te werken aan hun uitzetting en die desondanks toch al bed, bad en brood aangeboden krijgen. Maar nee, dat is niet genoeg.

De denkfout die telkens gemaakt wordt, is dat mensen er vanuit gaan dat deze illegalen niet naar het land van herkomst terug kunnen. Dat kunnen ze dus wel als ze zelf mee willen werken. Daarom vind ik dat illegaliteit strafbaar moet worden gesteld. Als je weigert om mee te werken, dan moet je maar worden vastgezet. Meer smaken zouden er niet moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
15-04-2018 16:37
Om 14.27 uur vond je nog dat het aan de D66/GroenLinks-inborst lag :)


Laat zien.

Goed lezen wat ik schreef, citeer maar met mijn toestemming :)

Ik schijf niet wat dat het aan ze ligt maar wat ze er van vinden.
Of het liefst zouden willen, uiteraard een deel er van.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 15-04-2018 17:48
8.72% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
15-04-2018 17:03
Ik heb het specifiek over het forum want hier discussiëren we. Ik vraag me af wat het nut ervan is om daar de mening bij te betrekken van een groepje mensen, en het dan zo te formuleren alsof "we" dat vinden. Ik hou er niet van om een mening die niet de mijne is in mijn schoenen geschoven te krijgen. Ik ga hier toch ook geen meningen van rechts-extremistische nazi's over vluchtelingen aanhalen en net doen alsof "jullie" dat vinden? Je kunt alle soorten meningen wel ergens boven tafel halen, maar die hebben niets te maken met de discussie die hier gevoerd wordt.
Ik had het specifiek over een groep die hier mee schrijft.
Dat jij niet tot die groep behoort is glashelder, ik heb geen schrijfsels van jouw hand gezien die open grenzen propagandeert.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
merano schreef:
15-04-2018 13:24


Waarom pikken de respectabele belastingbetalende Nederlanders het dat er in Amsterdam woekerprijzen worden gevraagd voor een eerste levensbehoefte als wonen?
Er zijn ook mensen die niet in Amsterdam wonen, en die het allemaal niet boeit dat mensen in Amsterdam inmiddels 4 ton betalen voor een 2-kamer appartementje.

Maar ergens is het vrij simpel. Iets met vraag en aanbod.

Aanbod: bestaande hoeveelheid huizen, kan met mate worden uitgebreid maar alle nieuwbouw is duur en ingewikkeld omdat bouwen in stedelijk gebied lastiger is dan het volbouwen van weilanden in de polder. Deel woningen wordt aan aanbod onttrokken door AirBNB (woning wordt hotelkamer).

Vraag: neemt sterk toe. Amsterdam zit economisch in de lift (dicht bij Schiphol, netwerk-effect) en is helemaal hip & happening geworden. Er is een onbalans tussen vraag en aanbod en die vertaalt zich in stijgende woningprijzen, stijgende huurprijzen en lange wachtlijsten voor sociale woningen.

On-topic: er is in Amsterdam nauwelijks leegstand. De gekraakte woningen hadden een tijdelijke verhuurbestemming tot het moment van herontwikkeling; door de ‘wij blijven’ Afrikanen hebben oa studenten nu geen bed, bad & brood in Amsterdam.
Die illegalen willen natuurlijk wel op een A-locatie vertoeven. In noord-oost Groningen staan hele dorpen leeg, maar daar hebben ze dan weer geen interesse in.
Pientjexxxx schreef:
15-04-2018 17:52
Die illegalen willen natuurlijk wel op een A-locatie vertoeven. In noord-oost Groningen staan hele dorpen leeg, maar daar hebben ze dan weer geen interesse in.
Spijker op de kop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven