Amsterdamse make-over van 'Zwarte' Piet

10-11-2017 12:37 3490 berichten
Zwarte Piet is bij de intocht in Amsterdam niet meer zwart. In plaats daarvan komt de Sint met een gevolg van edellieden waarvan het merendeel een Noord-Europese huidskleur heeft.

Wat denk je? Is hiermee een belangrijke stap gezet in een vernieuwing van de knechten van Sinterklaas? Of gaat dit een stille dood sterven door te veel kritiek van zowel aanhangers van 'echte' zwarte pieten als actieclubjes die in de piet nieuwe-stijl ook weer politiek incorrecte elementen zien?

https://www.nu.nl/binnenland/5001131/la ... erdam.html
hollebollegijs schreef:
26-11-2017 09:06
Bang?

Het viel allemaal wel mee.

Afbeelding
(Bron Trouw)
Ok, dus morgen mogen anti-Pieten bij jouw kids de les komen verstoren?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
26-11-2017 09:37
Ok, dus morgen mogen anti-Pieten bij jouw kids de les komen verstoren?
Och................ Ik geloof niet dat mijn puppy's daar erg veel problemen mee zouden hebben.
Ze zijn allebei gek op snoep en zijn opgevoed met traditionele provinciale Pieten

Ze zouden wel schrikken als er gele pieten op het schoolplein zouden lopen, dat kennen ze niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
26-11-2017 09:40
Och................ Ik geloof niet dat mijn puppy's daar erg veel problemen mee zouden hebben.
Ze zijn allebei gek op snoep en zijn opgevoed met traditionele provinciale Pieten

Ze zouden wel schrikken als er gele pieten op het schoolplein zouden lopen, dat kennen ze niet.
Ik denk ook niet dat kinderen het anders zien dat gewoon zwarte piet op school is geweest. Volgens mij hebben ze de kinderen niks aan gedaan toch? En tegen de kinderen hebben ze niet geroepen terug naar je eigen land wat ik zo lees?
tiepmiep77 schreef:
26-11-2017 09:47
Ik denk ook niet dat kinderen het anders zien dat gewoon zwarte piet op school is geweest. Volgens mij hebben ze de kinderen niks aan gedaan toch? En tegen de kinderen hebben ze niet geroepen terug naar je eigen land wat ik zo lees?
Nee slechts tegen medewerkers, maar dat is gelukkig doodnormaal.
YouWish schreef:
26-11-2017 09:49
Nee slechts tegen medewerkers, maar dat is gelukkig doodnormaal.
Ja dan is het normaal!
Wat ik ook schrijf jij weet t altijd zo te draaien dat het negatief is.
simbalabimba schreef:
25-11-2017 18:13
Bruin ( geen zwart) in Zoetermeer 2017. https://www.youtube.com/watch?v=mlHH6i4Ikpo
Bedankt voor de links. Mij valt vooral op dat het bruine pieten zijn terwijl ze voorheen pikzwart geweest zouden zijn zoals die pieten die onlangs bij Sylvana langs gingen.

Ik zie dat als een eerste stap, een glijdende schaal. In de loop van de komende jaren zal het steeds bleker worden. Niet overal natuurlijk en nog niet volgend jaar, maar een verandering is al ingezet. Er zullen gebieden blijven waar deze discussie minder speelt. Daar blijft piet lekker zwart of duurt het langer. Prima.

Waar ik woon (randstad) wordt piet uiteindelijk waarschijnlijk een roerveegpiet of blank. En daar ben ik blij mee. Niemand bedoelt het racistisch en daar gaat het ook niet om. Als het door een bepaalde groep naar mijn mening terecht als racistisch wordt gezien moet je er naar mijn mening iets mee. Waar ik woon speelt het en dan ben ik blij dat je er met zo’n kleine wijziging weer een feest voor iedereen van kan maken.

Het feest hangt van leugens aan elkaar dus dit leggen we ook wel weer uit aan onze kinderen. Kinderen willen kado’s en snoep en zijn verder bereid om alles te geloven.
tiepmiep77 schreef:
26-11-2017 09:54
Ja dan is het normaal!
Waar het om draait is dat ze die school niet in hadden moeten gaan.
Ik zag een filmpje van een actiegroep bij een antidiscriminatiestichting of iets dergelijks.
Daar kwam een hele leuke discussie uit. Alleen niet spectaculair dus dat heeft het nieuws niet gehaald.
Ze hadden gewoon bij die school weg moeten blijven. Dat probeert yw nu eigenlijk al een aantal keren te zeggen.
En ik vind dat ze gelijk heeft.
Wheeler45 schreef:
26-11-2017 09:59
Waar het om draait is dat ze die school niet in hadden moeten gaan.
Ik zag een filmpje van een actiegroep bij een antidiscriminatiestichting of iets dergelijks.
Daar kwam een hele leuke discussie uit. Alleen niet spectaculair dus dat heeft het nieuws niet gehaald.
Ze hadden gewoon bij die school weg moeten blijven. Dat probeert yw nu eigenlijk al een aantal keren te zeggen.
En ik vind dat ze gelijk heeft.
Niemand zegt dat ze daar geen gelijk in heeft ik vind ook niet dat er mensen moeten demonsteren bij een kinderoptocht of dat nou volgens de wet mag of niet dat doe je gewoon niet. Ik vind ook dat ze daarin gelijk heeft en ik geloof dat er wel meer mensen hier hebben gezegd dat dat niet kan. Maar om mij dan te beschuldigen van niet kunnen lezen en zelf ook niet kunnen lezen en maar door blijven draven als een pitbull en niet meer los te laten gaat mij een beetje te ver. Ze heeft nogal een agressieve manier van schrijven en dat vind ik ook niet echt prettig te lezen.
palanja schreef:
26-11-2017 00:40
Ik weet niet precies waar jij vandaan komt, Bolle.
(Vind je die aanduiding aanstootgevend? )

Vergeet niet dat er hier een paar forummers zich voordoen als representatief voor de inwoners van de Randstad maar ik kan je geruststellen, er is hier een meerderheid die zich distantieert van de wijze waarop de discussie gevoerd wordt.
Een groot gedeelte daarvan wil de authentieke ZP behouden een ander deel wil best wel aanpassen maar binnen de kaders van een eigen identiteit.
Binnen die meerderheid zit een forse multiculturele groep (waaronder ' kleurlingen' ) die zich helemaal niet kunnen vinden in de slavernij kaart die te pas en te onpas getrokken wordt.
Dat heeft in de hele discussie veel kwaad bloed gezet, dat moge duidelijk zijn en daar is absoluut te weinig empathie voor bij de de verlichte medelander. (met gevoel voor understatement)

Laat ik zelf ook ' kleur' bekennen, voor mij is ZP geen heilig huisje maar de identiteit en traditie van Sinterklaas en ZP wel.
Dat kun je prima vertalen in een compromis waarin de identiteit behouden blijft én de karikatuur enigszins aangepast wordt.

Zo zijn we een land van polderen, tolerantie en handelsgeest om vervolgens onszelf een complex aan te praten dat we onverdraagzaam en kortzichtig zijn.
Heel verklaarbaar, wanneer de discussie voer is voor radicale activisten, salonrevolutionairen en wanstaltige bedreigers (al vraag ik me af of het overgrote deel van dit soort figuren geen frustro typetjes op de zolderkamer zijn).
Zolang we dit soort figuren hun fifteen minutes of fame blijven gunnen is een einde van dit verhaal niet in zicht.

Ik zeg een werkgroep instellen van mensen uit beide ' kampen' die, met wederzijds respect een ZP nieuwe stijl ontwikkelen die door de grote meerderheid omhelst kan worden.
Dat zeg ik dus continue, de genuanceerde stem van de meerderheid, komt niet boven het geschreeuw uit.
hollebollegijs schreef:
26-11-2017 09:40

Dat vroeg ik niet. De vraag was of anti-Piet demonstranten de school van jouw kinderen binnen mogen dringen om te protesteren.
https://www.youtube.com/watch?v=p7xqn1nhVBI

Intocht Sinterklaas & Zwarte Piet Bonaire 2017
Met dank aan GS

Een en al Black Face zouden de tegenstanders zeggen.
Pikzwart, grote oorbellen, rare dansjes alles er op en er aan.

Ik zou zeggen KOZP heeft op Bonaire nog heel wat te doen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
kadanz schreef:
26-11-2017 10:19
Dat vroeg ik niet. De vraag was of anti-Piet demonstranten de school van jouw kinderen binnen mogen dringen om te protesteren.

Pfffffffff ja joh.

Lekker belangrijk.

Ze hebben brand oefeningen (grote lol) er wordt een leraar ziek en 2 klassen worden samengevoegd, 2 leerlingen krijgen ruzie etc.
Er is altijd wel wat onverwachts op een school, sterker nog prima zelfs, laat kinderen maar wennen aan onverwachte gebeurtenissen.

Een paar minuten ZP zal geen trauma's opleveren.
Wheeler45 schreef:
26-11-2017 09:55
Bedankt voor de links. Mij valt vooral op dat het bruine pieten zijn terwijl ze voorheen pikzwart geweest zouden zijn zoals die pieten die onlangs bij Sylvana langs gingen.

Ik zie dat als een eerste stap, een glijdende schaal. In de loop van de komende jaren zal het steeds bleker worden. Niet overal natuurlijk en nog niet volgend jaar, maar een verandering is al ingezet. Er zullen gebieden blijven waar deze discussie minder speelt. Daar blijft piet lekker zwart of duurt het langer. Prima.

Waar ik woon (randstad) wordt piet uiteindelijk waarschijnlijk een roerveegpiet of blank. En daar ben ik blij mee. Niemand bedoelt het racistisch en daar gaat het ook niet om. Als het door een bepaalde groep naar mijn mening terecht als racistisch wordt gezien moet je er naar mijn mening iets mee. Waar ik woon speelt het en dan ben ik blij dat je er met zo’n kleine wijziging weer een feest voor iedereen van kan maken.

Het feest hangt van leugens aan elkaar dus dit leggen we ook wel weer uit aan onze kinderen. Kinderen willen kado’s en snoep en zijn verder bereid om alles te geloven.
Een mooie genuanceerde post.
Ik ga vanmiddag met de jongste naar
Sinterklaas & het Gouden Hoefijzer

https://youtu.be/y7OewIJ4OHM

Een en al politiek correcte roetveeg Pieten
hollebollegijs schreef:
26-11-2017 10:28
Pfffffffff ja joh.

Lekker belangrijk.

Ze hebben brand oefeningen (grote lol) er wordt een leraar ziek en 2 klassen worden samengevoegd, 2 leerlingen krijgen ruzie etc.
Er is altijd wel wat onverwachts op een school, sterker nog prima zelfs, laat kinderen maar wennen aan onverwachte gebeurtenissen.

Een paar minuten ZP zal geen trauma's opleveren.
Dus je schreeuwt bij wijze van spreken moord en brand omdat een handjevol mensen protesteert tegen Zwarte Piet tijdens de intocht, maar diezelfde mensen mogen morgen wel de school van je kinderen binnenlopen om te protesteren?
kadanz schreef:
26-11-2017 10:31
Een mooie genuanceerde post.
Omdat er in jouw straatje gepraat wordt?
kadanz schreef:
26-11-2017 10:33
Dus je schreeuwt bij wijze van spreken moord en brand omdat een handjevol mensen protesteert tegen Zwarte Piet tijdens de intocht, maar diezelfde mensen mogen morgen wel de school van je kinderen binnenlopen om te protesteren?
Wijs mij een posting van mijn hand aan waar ik "moord en brand schreeuw" over anti-piet demonstranten.
Ik schreef juist dat KOZP volkomen legaal mocht demonstreren en dat het ook prima is dat ze dat recht hebben.

Ik weet niet hoe jij er in staat maar vrijheid van meningsuiting is niet alleen voor de PRO zwarte piet beweging.

Voor alle duidelijkheid, ook met de PRO piet actie bij Sylvana Simons heb ik geen problemen.
hollebollegijs schreef:
26-11-2017 10:37
Wijs mij een posting van mijn hand aan waar ik "moord en brand schreeuw" over anti-piet demonstranten.
Ik schreef juist dat KOZP volkomen legaal mocht demonstreren en dat het ook prima is dat ze dat recht hebben.

Ik weet niet hoe jij er in staat maar vrijheid van meningsuiting is niet alleen voor de PRO zwarte piet beweging.

Voor alle duidelijkheid, ook met de PRO piet actie bij Sylvana Simons heb ik geen problemen.
Niet? Jij vindt het dikke prima dat een stel onherkenbare onbekenden bij het privé adres van een publiek figuur die al geruime tijd bedreigd wordt gaan actievoeren of dreigen of intimideren of wat ze dan ook deden? Waar ook haar kinderen wonen?
Am Yisrael Chai!
tiepmiep77 schreef:
26-11-2017 09:54
Ja dan is het normaal!
Jij hoeft je niet zo afhankelijk op de stellen hoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Actiegroep Zwarte Piet;

Afbeelding

Zwarte Piet terroristen? Schoolbestormers? Mongolen? Extreem-rechtse tokkies?

Poehpoeh.
feow schreef:
26-11-2017 10:42
Jij hoeft je niet zo afhankelijk op de stellen hoor.
?
tiepmiep77 schreef:
26-11-2017 10:34
Omdat er in jouw straatje gepraat wordt?
Vind jij die post niet genuanceerd dan? Geen extremen, begrip voor beiden kanten. Ik vind het een mooie post.
fashionvictim schreef:
26-11-2017 10:42
Niet? Jij vindt het dikke prima dat een stel onherkenbare onbekenden bij het privé adres van een publiek figuur die al geruime tijd bedreigd wordt gaan actievoeren of dreigen of intimideren of wat ze dan ook deden? Waar ook haar kinderen wonen?
Het filmpje is nu van YouTube maar de actie stond er op.
Ze belden aan (in ZP kostuum) en hadden een gedicht dat ze wilden aanbieden.

Volkomen legaal.

Is het netjes om mensen thuis op te zoeken?
Er zijn programma's die niet anders doen / deden Willibrord Frequin bijvoorbeeld en Job Cohen werd thuis bezocht met een cameraploeg (onverwacht) toen hij in 2000 de huidige vreemdelingen wet ontwierp die - zeker in die tijd - streng was.
hollebollegijs schreef:
26-11-2017 10:47
Het filmpje is nu van YouTube maar de actie stond er op.
Ze belden aan (in ZP kostuum) en hadden een gedicht dat ze wilden aanbieden.

Volkomen legaal.

Is het netjes om mensen thuis op te zoeken?
Er zijn programma's die niet anders doen / deden Willibrord Frequin bijvoorbeeld en Job Cohen werd thuis bezocht met een cameraploeg (onverwacht) toen hij in 2000 de huidige vreemdelingen wet ontwierp die - zeker in die tijd - streng was.
Maar Sylvana is toch geen programmamaker? Gaat zelf nooit zomaar bij mensen aanbellen, heeft niemand bedreigd, maar wordt omgekeerd wel bedreigd.

Ik vind het echt elke fatsoensgrens overschrijden en ik vind het ook echt totaal gestoord dat mensen het überhaupt kunnen bedenken. Dat je als volwassene een focking kinderfeest zo belangrijk vindt dat je mensen die je niet kent thuis gaat lastig vallen.
Am Yisrael Chai!
kadanz schreef:
26-11-2017 10:45
Vind jij die post niet genuanceerd dan? Geen extremen, begrip voor beiden kanten. Ik vind het een mooie post.
Ieder heeft zijn eigen mening en omdat ik zwarte piet wil behouden wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor mensen met een andere huidskleur. Omdat jij bv wilt dat zp verdwijnt en ik niet wil niet zeggen dat ik geen respect voor jou heb. Maar dat wordt hier al veel te snel geroepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven