Beau Monde maakt het bont

25-01-2011 13:37 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel een nieuwe hype. Bont is blijkbaar weer in. De beau monde plaatst zonder schroom pagina's over bontjassen, bontgilets, bontmutsen en bontlaarzen. Echte welteverstaan. En dat terwijl we in Nederland juist af willen van de bontproductie. Ook dolly dot Patty Zomer vindt het gevilde konijn de musthave voor 2011. Ze lijken wel van de pot gerukt.

Hallo Dames laat je horen, dit pikken we toch niet?

Alleen een hond draagt bont

Totaal aantal stemmen: 113

Leuk, een gemarteld dier om mijn schouder (4%)
Ik vind het niks, maar doe mee want het is mode (2%)
Nee, nee, aan mijn lijf geen tweedehandsjas (55%)
Ha heerlijk, mogen we weer zeehondjes knuppelen (4%)
Ik haat madammen in een bontjas (35%)
Dat wilde ik even weten

Want koeien en varkens doodmaken vind ik net zo erg als nertsen vergassen.

Waar het dan ook voor gebruikt wordt.

Nu draag ik wel leren laarzen. En ik vind dat ik daar ook ietrs mee kan. Puntje van aandacht voor mezelf
wanneer gaan we?
quote:whopper schreef op 25 januari 2011 @ 14:56:

Dat wilde ik even weten Je snapt dat ik dan ook niks heb met je avatar
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 14:53:

[...]

omdat 88% van de Nederlands bont onethisch vindt, en de argumenten zijn wel wat steekhoudender dan ik vind het zielig. Maar zeg nou eens, jij eet wel kiloknallers, waarom gebruik jij de vleesindustrie die jij dagelijk sponsort als argument voor de bontindustrie, wat is dat voor rare methode?

Geen argument, meer een vergelijk.

Waarom wel een kiloknaller, en geen NL bont? Puur en alleen omdat bont voor de mooi is en vlees voor de consumptie? Terwijl je ook gewoon geen vlees kan eten?

Ik zeg niet dat jíj dat doet, maar het merendeel van de Nederlanders eet supermarktvlees, ik vind het verbazingwekkend dat men de nertsenfokkerijen met pek en veren achterna zit, maar de bioindustrie en levendige handel is, waar vrijwel geen haan naar kraait.
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 14:56:

[...]

En dus zou jij moeten stoppen met vlees eten en bont dragen en niet bont goedkeuren omdat je geen ballen genoeg hebt om het vlees te laten staanNu draai je het om. Ik vind het slachten van dieren voor het vlees niet zielig, ik hoef daar dus ook geen ballen voor te kweken. Ik gebruik het niet als argument om bont goed te praten, maar als vergelijk.
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 14:57:

[...]

Waarom wel een kiloknaller, en geen NL bont? Puur en alleen omdat bont voor de mooi is en vlees voor de consumptie? Terwijl je ook gewoon geen vlees kan eten?

Ik zeg niet dat jíj dat doet, maar het merendeel van de Nederlanders eet supermarktvlees, ik vind het verbazingwekkend dat men de nertsenfokkerijen met pek en veren achterna zit, maar de bioindustrie en levendige handel is, waar vrijwel geen haan naar kraait.

Precies. Het merendeel van de Nederlanders is tegen bont, maar wil z'n stukkie vlees wel zo goedkoop mogelijk, zonder zich te verdiepen in de herkomst.

Dat vind ik ook wrang.

[...]

Ik zeg niet dat jíj dat doet, maar het merendeel van de Nederlanders eet supermarktvlees, ik vind het verbazingwekkend dat men de nertsenfokkerijen met pek en veren achterna zit, maar de bioindustrie en levendige handel is, waar vrijwel geen haan naar kraait.Open daar een topic over. De vraag is wat jij doet, want blijkbaar vind je bont geen probleem omdat vlees eten net zo zielig is. En dus eet je wel vlees en daarmee keur je bont ook goed? Ik zeg dat is een glijdende schaal. Begin ergens en als je het vlees eten heel zielig vindt maar je kan daar niet mee stoppen stop dan in ieder geval met bont promoten en gooi je donzen dekbed weg. Begin klein, alle beetjes helpen
quote:zusenzoo schreef op 25 januari 2011 @ 14:55:

HALLO, mensen kijk radar even van gisteren, in nepbont zit gewoon echt bont (chinees ws) verwerkt, dus zelfs ook al staat er op het label dat het polyester is dan kan er echt bont in verwerkt zitten!

Bizar! Dus echt bont is goedkoper dan polyester? Ik wil niet weten waarom echt bont dan goedkoper is...

Ik vind bont sowieso ordinair, dus echt/nep, het komt er hier niet in.

[...]

maar de bioindustrie en levendige handel is, waar vrijwel geen haan naar kraait.Nou, daar komt ook steeds meer aandacht voor hoor
quote:Beauke schreef op 25 januari 2011 @ 14:59:

[...]

Precies. Het merendeel van de Nederlanders is tegen bont, maar wil z'n stukkie vlees wel zo goedkoop mogelijk, zonder zich te verdiepen in de herkomst.

Dat vind ik ook wrang.

Ik zie het anders, ik ben blij dat men inziet dat bont onethisch is.De volgende stap is inzien dat vlees niet kan, maar dat is een stap verder. Het is de omgekeerde wereld als je zegt, ja maar als ik een kiloknaller eet kan ik net zo goed een bontjas dragen. nee dat is niet zo. Kiloknaller is 1 varken dood, een bontjas is 200 nertsen kapot.

Van die mensen die zeggen, ja ik blijf gewoon roken hoor, want er is ook heel veel luchtvervuiling dat is ook slecht....
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 13:53:

Wat is überhaupt het verschil tussen een nerstenfokkerij voor bont, of een stal met op elkaar gepropte koeien voor het vlees?Goeie vraag wel. Geen, vind ik.
quote:DeKenau schreef op 25 januari 2011 @ 15:00:

[...]

Bizar! Dus echt bont is goedkoper dan polyester? Ik wil niet weten waarom echt bont dan goedkoper is...

Ik vind bont sowieso ordinair, dus echt/nep, het komt er hier niet in.chinese rommel, daar zitten katten en honden in
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 15:00:

[...]

Open daar een topic over. De vraag is wat jij doet, want blijkbaar vind je bont geen probleem omdat vlees eten net zo zielig is. En dus eet je wel vlees en daarmee keur je bont ook goed? Ik zeg dat is een glijdende schaal. Begin ergens en als je het vlees eten heel zielig vindt maar je kan daar niet mee stoppen stop dan in ieder geval met bont promoten en gooi je donzen dekbed weg. Begin klein, alle beetjes helpen

Komt 'ie, nog 1 keer. Ik vind vlees eten niet zielig.

Dons ben ik trouwens ook niet principieel tegen, al lig ik zelf liever onder wol.
quote:Star schreef op 25 januari 2011 @ 15:03:

[...]

Goeie vraag wel. Geen, vind ik.er is verschil, en dat is de duurzaamheid. De koe wordt helemaal opgemaakt, de nerts niet. Van 1 koe kan je minstens een maand eten en van 1 koe maak je twee jassen. Voor een nertsenjas heb je 200 dieren nodig, die je niet eens opeet
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 15:03:

[...]

Komt 'ie, nog 1 keer. Ik vind vlees eten niet zielig.

Dons ben ik trouwens ook niet principieel tegen, al lig ik zelf liever onder wol.dus jij bent het eens met de bioindustrie, met het levend plukken van ganzen en de nertsdierfokkerij? Waarom? Omdat je het leuk vindt of omdat het je niks doet?
Oprechte vraag Meds; Zou je het minder zielig vinden als de nerts ook werd opgegeten?
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 15:04:

[...]

er is verschil, en dat is de duurzaamheid. De koe wordt helemaal opgemaakt, de nerts niet. Van 1 koe kan je minstens een maand eten en van 1 koe maak je twee jassen. Voor een nertsenjas heb je 200 dieren nodig, die je niet eens opeetIk las ergens anders dat je bijvoorbeeld een langer leven noemde, maar dat kistkalf dan? Vind ik bijna net zo wanstaltig.
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 15:05:

[...]

dus jij bent het eens met de bioindustrie, met het levend plukken van ganzen en de nertsdierfokkerij? Waarom? Omdat je het leuk vindt of omdat het je niks doet?

Ganzen in NL worden niet levend geplukt. Mocht ik iets met dons er in kopen, dan zou ik me er van willen vergewissen dat het op een 'humane' manier is gebeurd. Maar of ik daar achter kan komen weet ik niet, want ik hou niet van dons.

De bio-industrie ben ik an sich niet tegen, anders zou ik er wel wat tegen doen.
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 15:06:

Oprechte vraag Meds; Zou je het minder zielig vinden als de nerts ook werd opgegeten?Rare vraag aan een vegetarier
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 14:06:

[...]

Nog maar een keer, er is geen humane manier om bont te produceren, er is ook geen enkele reden om bont te dragen er zijn niet van echt te onderscheiden nep alternatieven.

Vlees is een consumptiegoed, weliswaar een luxe consumptie goed, maar er is geen namaak biefstuk die niet van echt te onderscheiden is. Daarnaast wordt de gehele koe geconsumeerd en wordt er niks weggegooid. Dat maakt de vleesindustrie een stuk duurzamer dan de bontindustrie. Natuurlijk kan je beter vegetarier zijn, maar vlees en bont met elkaar vergelijken is eigenlijk appels en peren vergelijken. En ik begrijp niet dat jij dit aanvoert om te verklaren dat dat de reden is dat je voor bont bent. Als je zo bewust bent van dit alles zou je juist tegen bont en tegen vlees moeten zijn. Maar nee, jij zegt, van de vlees kan ik niet afblijven, dus dan ben ik ook maar voor bont. Dat is net zoiets als, ik kan de drank niet laten staan, dus ik ben dan ook maar een voorstander van heroineEn bont van bijvoorbeeld rendieren dan, verwerkt in Lapse kleding? Beest wordt ook opgegeten.
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 15:08:

[...]

Rare vraag aan een vegetarier

Sorry, ik dacht dat je biologisch at, wist niet dat je een vegetariër was.
[quote]Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 15:07:

[...]

Ganzen in NL worden niet levend geplukt. Mocht ik iets met dons er in kopen, dan zou ik me er van willen vergewissen dat het op een 'humane' manier is gebeurd. Maar of ik daar achter kan komen weet ik niet, want ik hou niet van dons.

Nee dat weet je inderdaad niet. De donsindustrie in NL geeft deze info namelijk niet prijs, en dat zou een goede reden moeten zijn om tegen de dons industrie te zijn:

Dons van levend geplukte ganzen

woensdag, 25 november 2009 00:45 | Afdrukken | E-mailadres

94% van de bedrijven in Nederland die dons- en veren producten verkopen wil geen antwoord geven op de vraag waar hun producten vandaan komen. Het is aannemelijk dat deze door het levend plukken van ganzen zijn verkregen.

IKEA heeft het goede voorbeeld gegeven en is inmiddels gestopt met de verkoop van ganzen dons na een undercover onderzoek van de Zweedse TV in samenwerking met VIER VOETERS over het levend plukken van dieren. Het beeldmateriaal laat het massaal plukken van ganzen zien, de ruwe behandeling, de verwondingen die dichtgenaaid worden zonder verdoving en vogels die dood aan het gaan zijn.

VIER VOETERS heeft onlangs een vragenlijst gestuurd naar 17 bedrijven die veren- en dons producten verkopen in Nederland. 10 van de 17 bedrijven heeft niet geantwoord op ons verzoek, 6 bedrijven refereerden aan veren- en dons branche organisaties (organisaties die ook niet bereid zijn om antwoorden te geven over de herkomst van de veren) en maar 1 bedrijf gaf een gedetailleerde reactie op onze vragenlijst. Een opmerkelijk laag aantal bedrijven blijkt bereid om de gegevens van hun leveranciers bekend te maken.

Wat valt er te verbergen? Waarom is de herkomst van dons en veren in Nederland een geheim?

Dons en veren worden hoofdzakelijk op 2 manieren geproduceerd, door het plukken na de slacht en het plukken van nog levende dieren. Het plukken van nog levende dieren is dierenmishandeling. Aan de veren en het dons zelf is niet te zien of ze van levend of dood geplukte dieren komen. Bovendien worden dons en veren gewassen bij speciale schoonmaakbedrijven, waar ze gemengd worden. Naderhand is het dus niet duidelijk waar dons en veren vandaan komt. Zolang bedrijven niet kunnen bewijzen dat hun veren niet van levend geplukte dieren komen, hebben ze dus een goede reden om de herkomst van hun producten te verbergen.

Het levend plukken gebeurt zelfs terwijl er een Europees verbod voor bestaat. Dit weerhoudt bedrijven er dus niet van om deze gruwelijke methode toe te passen.

Duizenden tonnen dons en veren afkomstig van illegaal verenplukken worden geproduceerd in Hongarije, Polen en China. Duizenden redenen voor de industrie om te laten zien dat hun dons niet afkomstig is van deze gruwelijke praktijken. Maar veren zijn een anoniem product, niemand kan bewijzen of het dons in een kussen afkomstig is van levend geplukte dieren of niet. De herkomst van deze producten is net zo belangrijk als bij eieren en vlees. Daarom vraagt VIER VOETERS consumenten om geen industrie te steunen met dit soort geheimen en te zoeken naar diervriendelijke alternatieven zoals Kapok (van palmbomen) en synthetische alternatieven.

Onderzoek van VIER VOETERS naar het levend plukken

In de EU is het levend plukken van dieren verboden. De grootste producenten van veren en dons zijn gevestigd in Polen, Hongarije en China. In 2008 heeft VIER VOETERS beeldmateriaal verzameld bij 3 bedrijven in Hongarije. De foto’s laten ganzen zien die een buitengewoon gruwelijk leven hadden, in dit geval werden de vogels na het levend plukken nog eens 3 weken gedwangvoederd voor de foie gras industrie. Ganzen voor normale vleesproductie worden 3-4 keer geplukt tijdens hun leven en 1 keer na hun dood. Het verenplukken bevordert het proces van vetmesten omdat de ganzen sneller dikker worden om het gemis van isolatie te compenseren.

Het plukken van de dieren wordt gedaan door zogenaamde ‘veren brigades’, groepen van tot 20 personen die rondtrekken en werken op basis van een contract. Ze worden per geplukt dier betaald en proberen daarom zoveel mogelijk dieren in een zo kort mogelijke tijd te plukken. De volgende choquerende feiten werden ons medegedeeld:

■Ze verwonden de dieren tijdens het proces en moeten de wonden dichtnaaien; dit gebeurt zonder verdoving.

■De dieren raken zo in paniek dat ze zichzelf verstrikken in het hekwerk.

■Ze doen wedstrijden wie het snelst veren kan plukken.

■Ze volgen geen wetgeving omdat dit niet zou werken en deze vorm van dierenmishandeling wordt door de overheid in de doofpot gestopt.

VIER VOETERS wil een eind maken aan het levend verenplukken. Dit jaar heeft de campagne van VIER VOETERS geleidt tot een stop op het plukken van 2 miljoen ganzen in Polen en Hongarije. Dit probleem kan alleen worden opgelost met behulp van de consument.

1) Koop geen producten met ganzendons.

2) ‘Gemaakt in Nederland of Duitsland’ betekent niet dat er geen levend plukken aan te pas is gekomen, veren worden regelmatig hergeëtiketteerd zoals is bewezen door VIER VOETERS in Duitsland.

3) Koop geen ganzenvlees van levend geplukte dieren.

4) Schrijf naar bedrijven en vraag hun naar de herkomst van de dons en veren die ze verkopen, praat met vrienden en familie over dit probleem.

5) Geloof de verhalen van “TÜV Siegels” of gecontroleerde productie ‘diervriendelijk plukken’ niet.

Levend plukken: een dagelijks gebeuren in Hongarije en Polen ondanks een EU verbod

Miljoenen Hongaarse en Poolse ganzen ondergaan vreselijke pijn door het levend plukken. Zogenaamde “feather brigades” plukken duizenden dieren binnen een paar uur. Dit resulteert in ernstig verwonde vogels, een hoog stress niveau en een aantal dode dieren. Wonden worden ter plekke gehecht zonder verdoving.

Het verkregen dons door deze gewelddadige praktijk wordt in heel Europa verkocht. Het vlees van de gemartelde dieren belandt in de vriezers van Europese supermarkt ketens. “Ondanks een EU verbod op het levend plukken, wordt deze praktijk duidelijk getolereerd in verscheidende landen. VIER VOETERS zal blijven strijden tegen deze barbaarse praktijk en we zijn ervan overtuigd dat we het zullen beëindigen”, zegt Johanna Stadler-Wolffersgrün, chief program officer van VIER VOETERS.

Hongaarse gans producent breekt belofte

Onaangekondigde controles hebben in de afgelopen weken aangetoond dat er nog een aantal zwarte schapen zitten tussen de pluimvee producenten. De Hongaarse producent Hungavid tekende een contract dat een einde betekende voor het levend plukken. VIER VOETERS personeel ontdekte echter duizenden slachtoffers van levende ganzenpluk op Hungavid gans houderijen en documenteerde de resultaten. Het beruchte bedrijf Hungerit dat gebruik maakt van dwangvoeding blijft ook het plukken van levende vogels voortzetten.

Duitsland: VIER VOETERS ontdekt levend plukken – boer krijgt verbod op het houden van dieren

VIER VOETERS heeft ook succes gehad in Duitsland waar een ganzenboer werd ontdekt die zijn ganzen levend liet plukken. De eisen van VIER VOETERS voor een verbod op het houden van dieren, en effectieve maatregelen vanuit de regering werden beantwoord: de boer mag geen dieren meer houden en kan een hoge boete tegemoet zien of gevangenisstraf.

Bron: vier-voeters.nl
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 15:03:

[...]

chinese rommel, daar zitten katten en honden inIk ben dus bang dat als er geen nertsen worden gefokt in Nederland de markt hiermee wordt overspoeld. Dan is alle controle op hoe de beesten hebben geleefd weg. En die Chinezen verdienen er nog meer aan.
quote:Star schreef op 25 januari 2011 @ 15:09:

[...]

En bont van bijvoorbeeld rendieren dan, verwerkt in Lapse kleding? Beest wordt ook opgegeten.star vraag niet aan mij ik het wel ok vind als het dier wordt opgegeten. Feitelijk is het dan duurzamer, en het scheelt enorm als het dier op een fatsoenlijke wijze wordt gehouden. Maar ik eet geen vlees, beesten zijn voor mij geen consumptiegoederen
Nou, dat dus Meds. Zou ik dons willen kopen, dan zou ik naar IKEA gaan. Ik heb ook Google op mijn computer, gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven