Boze mensen op sociale media

21-03-2023 11:25 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarschijnlijk is hier al ooit een topic over geopend en valt het veel mensen op: boze mensen op sociale media. Sinds de verkiezingen merk ik steeds meer op dat mensen zoveel boze reacties of haat berichten onder berichten van nieuwspagina's of politieke partijen (met name op Facebook) plaatsen. Ik vraag mij af wat deze mensen beweegt om dit steeds te doen en wie deze mensen zijn, ik vind het namelijk erg fascinerend om te weten wat deze mensen drijft om zoveel energie hierin te steken. Ben jij ook een van de personen die dit vaak doet of ken je mensen die dit gedrag vertonen? Of irriteer jij jezelf hier erg aan en ga je tegen deze mensen in?
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
21-03-2023 12:17
Er zijn mensen die hier bewust mee bezig zijn, dat heet ‘rage farming’.
Die zetten berichten op SM specifiek om anderen te triggeren zodat ze zelf volgers en likes krijgen (en daar verdienen zij dan weer aan)
Wauw, hier had ik echt nog nooit van gehoord.
Bizar! (En wel een goed woord trouwens).
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit soort topics maakt me woest! :mad:
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las laatst ook weer zo'n reactie dat ik dacht, manman, wat ben jij kansloos

De familie van voormalig Ajax talent Abdelhak Nouri liet weten dat ze op een heel laag en eenvoudig niveau kunnen communiceren met hun zoon en broer, nu hij thuis woont. Ze hebben een manier gevonden waar hij een soort van ja of nee kan aangeven en keuzes kan maken. Daar waren ze heel blij mee.

Dan reageert er zo'n droeftoeter met: ze hebben wel lekker veel geld gekregen.

En dan kijk je naar de profielfoto: een man met 2 jonge kinderen. Dat je denkt, kan zo'n man niet bedenken dat al het geld van de wereld dit nooit kan goedmaken, dat ze veel liever hun kind gezond hadden gezien?

ik kan er niet bij dat je zo dom en simpel kan zijn en dat ook gewoon wil delen met de hele wereld.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
21-03-2023 11:44
Ik vraag me dat ook af, als ik rondkijk in mijn kennissenkring denk ik dat een of twee daarvan zich schuldig maken aan van die haatberichten. Het zal vooral zijn dat het min of meer anoniem is, dat mensen blijkbaar grenzen overgaan in hoe je met elkaar omgaat.
Ik lees reacties daarom nauwelijks. Maar laatst werden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek waar ik zelf jaren aan heb meegewerkt. Op Facebook kwam er ook iets over voorbij met een heleboel reacties eronder. Op een die werkelijk nergens op sloeg (over de onderzoeksmethode die niet zou deugen etc) heb ik gereageerd, uitgelegd hoe het wél zat. Maar werkelijk alles wist deze persoon om te draaien. Ik ben gestopt met reageren want het had overduidelijk geen zin, maar dit frustreert me wel enorm. Als kind dacht ik nog dat je, als je maar de feiten en goede argumenten naar voren kon brengen, iedereen uiteindelijk iets kon begrijpen. Dat dat niet zo is wist ik inmiddels al wel, maar sinds social media wordt dat zo uitvergroot, ik vind het beangstigend.
Ook hier op het forum is er een omslag gekomen, in bijna alle topics ontstaat vroeger of later irritatie en de toon van reageren is (niet bij iedereen natuurlijk) echt anders geworden in de loop der jaren. Jammer. Ik heb een paar keer gevraagd waarom een bepaalde toonzetting gekozen wordt, maar er wordt nooit serieus op ingegaan.
Daar heb ik mij ook over verbaast op sociale media, dat kennelijk volgens veel mensen de wetenschap niet meer te vertrouwen is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
21-03-2023 12:30
Wat een treurig fenomeen :nooo:
Er is zelfs een wikipediapagina over.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rage_farming

Ik heb geen Facebook of instagram maar Twitter zit er ook vol mee.
Raisa Blommestijn, Catturd, Laurens Buijs bv aan de rechtse kant, maar iemand als Sander Schimmelpennick doet het ook wel
Alle reacties Link kopieren Quote
MysteriousLight schreef:
21-03-2023 11:39
Ja precies. Dit viel mij ook op toen rond dat nieuws rond Tom Egbers naar voren kwam. Heftig.
Daar heb ik wel op gereageerd omdat er idd bizar veel victim blaming en mag ook nix meer reacties kwamen. Mensen die hem een held noemden, een vreemdganger en pestkop WTF o_o Bijval, maar ook nog meer idiote goedpraat reacties helaas. Daarom zit ik weinig meer op FB, het is ontzettend ongenuanceerd en Cobie van de overkant papegaait wat nepnieuws over D66 waar iedereen dan weer woedend mee instemt. Bizar ook om te zien hoe normale onderwerpen volledig ontsporen, zoals met vega bitterballen. Alsof die je strot door worden geduwt, wat is dat toch? Soms geef ik wat tegenwicht maar meestal zijn de boze trollen er als de kippen bij om je te roasten dus dat werkt ook normaal gebruik van sociale media tegen. Het waren anoniempjes, maar tegenwoordig loost iedereen gewoon zijn drek met naam en toenaam.

Het is idd wel onderzocht dat tijdens corona mensen lekker in hun eigen tegen-de-overheid bubbel boos konden zijn over alles wat mislukt was in hun leven, maar ze zijn blijkbaar boos op alles gebleven... Weet ook niet wat je daarmee moet, want normaal mee discussiëren lukt idd niet, ze zijn te ver heen en trekken werkelijk alles in twijfel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit vind ik dus ook zo stom!
Vroeger was het nog lachwekkend, maar nu is het vol met haat ofzo…
Zelf had ik 1 dikke confrontatie met een hele vage kennis. “Als ze zich zo gedragen, dan is het niet raar dat ze er last van krijgen” in die strekking. Kotsmisselijk werd ik ervan en andere kennis ook. Deze man heeft een baan voor de overheid.
Zij heeft gescreenshot en het doorgestuurd naar zijn leidinggevende. Want hij had zelfs een voorbeeld aangehaald dat hij dit zelf tegen een vrouw had gezegd op het werk…. Toen zei had aangegeven zich niet veilig te voelen in een bepaalde situatie.
Hij heeft een waarschuwing gekregen en is van socials af.
Voelde wel als een overwinning, ook al had ik er niks voor gedaan.
En ook het voorbeeld van een man die vermist was, hij werd de volgende dag gevonden… heel treurig bij een rondje wandelen overleden. Stond er onder het bericht: Fijn, voor hem! Hoeft hij zich niet meer zorgen te maken over z’n energie rekening.
W T F.
Hoe krijg je het je toetsenbord uit.
Om te janken…
Alle reacties Link kopieren Quote
De hoofdreden waarom ik geen FB heb. En een Twitteraccount alleen om de aandacht van Ziggo te trekken omdat dit helaas beter werkt dan uren in de wachtrij te hangen.

Vooral Twitter. Krijg ik een heel verkeerd mensbeeld van. Niet alleen de stupiditeit maar wat ik nog erger vind: de grofheid. Je kunt best heel stom maar toch netjes zijn. Maar de combinatie dom en grof is echt dodelijk. Zo bekeek ik gisteren een foto van Máxima in Marokko (omdat ik heel oppervlakkig benieuwd was naar de jurk die ze aan had). Eerste reactie daaronder: ‘Die WEF-hoer moet die lui met rust laten!’

Ik snap tegenwoordig ook die reflex niet om zaken of mensen waar je het niet mee eens bent verrot te schelden en het meest gruwelijke einde toe te wensen. Ik ben een Republikein in hart en nieren maar ik zou nooit de persoon van zo’n instituut uitschelden of afzeiken vanwege hun uiterlijk (Amalia), ook niet onder een anoniem account.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Disney1983 schreef:
21-03-2023 12:47
Bizar ook om te zien hoe normale onderwerpen volledig ontsporen, zoals met vega bitterballen. Alsof die je strot door worden geduwt, wat is dat toch?
Herkenbaar. Soms zie je bijvoorbeeld dat de Albert Heijn iets deelt met een suggestie over een weekje vega eten ofzo.
Nou als je dat niet wil, dan doe je dat toch gewoon niet?

Maar nee, mensen gaan helemaal los dat het allemaal onzin is, dat ze recht hebben op hun vlees en dat ze een extra groot stuk op de BBQ gaan gooien. En natuurlijk een rant over de overheid erachteraan en dat alles wordt afgenomen en niks meer mag tegenwoordig.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
AirMaxlover schreef:
21-03-2023 12:54

En ook het voorbeeld van een man die vermist was, hij werd de volgende dag gevonden… heel treurig bij een rondje wandelen overleden. Stond er onder het bericht: Fijn, voor hem! Hoeft hij zich niet meer zorgen te maken over z’n energie rekening.
W T F.
Hoe krijg je het je toetsenbord uit.
Om te janken…
Ja dat is de humor van tegenwoordig ofzo
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoewel de aantallen en percentage van het gehele bestand onbekend zijn wemelt het op sociale media van de nepprofielen. Van Twitter is zelfs wel eens beweerd dat het 30-40% van de hele populatie zou zijn. Nepprofielen worden massaal gebruikt om mensen op te stoken en op te jutten, vaak voor politiek gewin.

Wat ze posten is niet zozeer bedoeld om de lezer te overtuigen, maar eerder om deze boos te maken en te activeren, in de hoop dat deze mee gaat doen of in ieder geval zijn politieke standpunt een héél klein beetje bijdraait. Dat is al winst, want sociale media kosten niets.

In de aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen zat Twitter vol met trollen die leden van (vooral) kabinetspartijen nadeden. Accounts met b.v. een D66-logo die roepen dat ze na de verkiezingen zsm de WEF-agenda uit gaan rollen of met een VVD-logo die roepen dat de armen in de goot moeten worden getrapt. Allemaal niet echt, maar mensen worden er wel bang van. Jammer van je tijd, sociale media.
Alle reacties Link kopieren Quote
ChatGPT heeft inmiddels aangetoond hoe geavanceerd een AI gegenereerde reactie kan zijn dus ik zou het allemaal met een flinke korrel zout nemen.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
intothewild schreef:
21-03-2023 13:40
ChatGPT heeft inmiddels aangetoond hoe geavanceerd een AI gegenereerde reactie kan zijn dus ik zou het allemaal met een flinke korrel zout nemen.
Mooi systeem, met zelflerende AI. Alle initiatieven daarvoor die een online toegankelijke functie boden zijn offline gehaald omdat ze binnen enkele uren racistische en andere haatdragende taal uitsloegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Disney1983 schreef:
21-03-2023 12:47
Daar heb ik wel op gereageerd omdat er idd bizar veel victim blaming en mag ook nix meer reacties kwamen. Mensen die hem een held noemden, een vreemdganger en pestkop WTF o_o Bijval, maar ook nog meer idiote goedpraat reacties helaas. Daarom zit ik weinig meer op FB, het is ontzettend ongenuanceerd en Cobie van de overkant papegaait wat nepnieuws over D66 waar iedereen dan weer woedend mee instemt. Bizar ook om te zien hoe normale onderwerpen volledig ontsporen, zoals met vega bitterballen. Alsof die je strot door worden geduwt, wat is dat toch? Soms geef ik wat tegenwicht maar meestal zijn de boze trollen er als de kippen bij om je te roasten dus dat werkt ook normaal gebruik van sociale media tegen. Het waren anoniempjes, maar tegenwoordig loost iedereen gewoon zijn drek met naam en toenaam.

Het is idd wel onderzocht dat tijdens corona mensen lekker in hun eigen tegen-de-overheid bubbel boos konden zijn over alles wat mislukt was in hun leven, maar ze zijn blijkbaar boos op alles gebleven... Weet ook niet wat je daarmee moet, want normaal mee discussiëren lukt idd niet, ze zijn te ver heen en trekken werkelijk alles in twijfel.
Maar dat is ook vaak de reactie, "al dat vegan gedoe word je door de strot gedouwd". Tsja..... gewoon doorscrollen is geen optie blijkbaar. Dan moet ik er nog wel een beetje om lachen, maar soms is het gewoon echt grof en schaamteloos, zoals dat voorbeeld van Maleficent over Nouri, hoe krijg je het uit je toetsenbord?!

Ik lees ook vaak geen reacties meer bij berichten, alleen het bericht zelf, maar soms trap ik er toch weer in en daar word ik best droevig van. Ik probeer me maar voor te houden dat dit het afvoerputje is en niet representatief voor het gehele Nederlandse volk anders word ik helemaal zo moedeloos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou er zitten ook echt veel echte treurwilgen tussen hoor, het zijn echt niet alleen de fake profielen. De man van een (niet meer zo goede) vriendin is er ook zo 1. Wat die z'n toetsenbord uit krijgt is echt om te janken en al zijn collega's vinden het fantastisch aan het aantal lachpoppetjes en likes te zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
_melon schreef:
21-03-2023 13:44
Nou er zitten ook echt veel echte treurwilgen tussen hoor, het zijn echt niet alleen de fake profielen. De man van een (niet meer zo goede) vriendin is er ook zo 1. Wat die z'n toetsenbord uit krijgt is echt om te janken en al zijn collega's vinden het fantastisch aan het aantal lachpoppetjes en likes te zien.
Zeker wel. Ik heb er ook een paar in mijn kenniskring, van de categorie 'je mag niks meer in dit land'
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, was het maar allemaal fake. Ik had er zo eentje tussen m'n facebookvrienden, van het "je mag ook niks meer, waarom komen ze daar nu mee"-type, een vrouw notabene en blijkbaar nog knap racisitisch ook, te lezen aan de reacties die ze plaatste. Dus heb ik er dus uitgegooid, ga iemand anders z'n tijdlijn maar vervuilen met je rotzooi.
Alle reacties Link kopieren Quote
_melon schreef:
21-03-2023 13:44
Nou er zitten ook echt veel echte treurwilgen tussen hoor, het zijn echt niet alleen de fake profielen. De man van een (niet meer zo goede) vriendin is er ook zo 1. Wat die z'n toetsenbord uit krijgt is echt om te janken en al zijn collega's vinden het fantastisch aan het aantal lachpoppetjes en likes te zien.
Wat je zegt, naast die nepaccounts zijn er ook genoeg "treurwilgen" die losgaan met hun haat. Het is toch jammer van je tijd om daar te gaan lopen posten. Overtuigen doe je toch niemand, daarvoor hebben ze emotioneel veel teveel geinvesteerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was eerder nog wel fanatiek met tegengas geven, maar ik ben al een aantal keer bedreigd via Facebook pb's. Ik heb er geen zin meer in en het heeft ook geen zin.

En dan zie je soms ook wat voor mensen dat zijn, op hun profiel hele gewone personen (meestal mannen).
maleficent wijzigde dit bericht op 21-03-2023 13:54
0.19% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken dit zo. Ik krijg er een heel naar gevoel van en daardoor krijg ik echt afkeer van social media. Het zou zo leuk kunnen zijn op social media en kan een mooi medium zijn, maar intussen is dat het niet meer voor mij. Ik merk ook dat ik bijna niet meer durf te reageren, omdat er ALTIJD een groep mensen zijn die zo bezig zijn om te rellen. Ik vind het echt heel jammer, want een goede discussie is echt niet zo verkeerd en ook gewoon goed om af en toe te hebben. Ik vind het ook gewoon goed om van mening te verschillen en elkaar scherp te houden, maar wel met respect. En dat ontbreekt bij sommigen echt. Als je ook ziet wat sommige politica over hun heen krijgen, echt zo respectloos :-( Ik overweeg ook echt om van alle social media afstand te gaan doen en weer lekker alleen in real life te gaan leven. Dan word je echt minder geconfronteerd met de ongeremdheid en stoere praat van bepaald soort mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
lilly1980 schreef:
21-03-2023 13:54
Ik herken dit zo. Ik krijg er een heel naar gevoel van en daardoor krijg ik echt afkeer van social media. Het zou zo leuk kunnen zijn op social media en kan een mooi medium zijn, maar intussen is dat het niet meer voor mij.
Ja het zou ons allemaal met elkaar verbinden, althans, dat was het idee ooit.

Het verbind me ook wel met mensen, ik vind sommige groepen heel leuk. Maar het medium is ongeschikt voor actualiteiten. Vind ik. Maar dat zie je bijvoorbeeld ook bij websites van nieuws zoals Nu.nl
Daar zetten ze soms ook de mogelijkheid om te reageren helemaal uit, omdat er niet tegenop te modereren valt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier op het forum is het ook niet altijd koek en ei, maar er zijn wel mods die de ergste meuk weg halen. Dat is op social media helaas niet zo.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
21-03-2023 11:41
Nu kun je bij Mora een vega snack pakket winnen of Facebook. Lekkere snacks al zeg ik het zelf. Die reacties van velen... Dat het vies zou zijn, dat ze op moeten houden met die onzin en dat het geen kroketten of bitterbal mag heten want er zit geen vlees in en nog meer van die onzin :facepalm:
Die felle berichten over vlees vallen mij ook altijd sterk op op FB, ja. Er zit een vreemd sentiment achter. Fervente vleeseters lijken wel bang dat vlees per direct verbannen wordt (pak me mijn vlees niet af e.d.), terwijl a) de keuze er mag zijn (zo ben ik zelf geen grote liefhebber van vlees dus heel welkom, die lekkere alternatieven) en b) we weten wat voor impact het heeft op milieu en gezondheid.
De vegetariërs/veganisten krijgen standaard een flinke veeg uit de pan erbij want die zijn de grote aanstichters.
🤷🏻‍♀️
Alle reacties Link kopieren Quote
StevieNicks schreef:
21-03-2023 14:00
Die felle berichten over vlees vallen mij ook altijd sterk op op FB, ja. Er zit een vreemd sentiment achter. Fervente vleeseters lijken wel bang dat vlees per direct verbannen wordt (pak me mijn vlees niet af e.d.), terwijl a) de keuze er mag zijn (zo ben ik zelf geen grote liefhebber van vlees dus heel welkom, die lekkere alternatieven) en b) we weten wat voor impact het heeft op milieu en gezondheid.
c) er ook bizar veel dieren alleen maar opgekweekt worden en een vreselijk en kort leven, met een heel naar einde hebben, alleen maar omdat 'wij' vinden dat we elke dag vlees moeten eten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
21-03-2023 12:06
Ik vind het heel herkenbaar. Wat ik ook echt heel slecht trek zijn de berichten als een relatief jong iemand is overleden aan een hartinfarct ofzo, dat er dan reacties komen als: ja dat komt door de vaccinaties. En dan een hele theorie over WEF neerplempen. Daar komen weer reacties op en hoppa, weer een hele discussie ipv medeleven.

Terwijl het niet bekend is of zo iemand wel of geen corona vaccinaties genomen heeft. En voor Covid vielen soms jongere mensen ook zomaar dood neer. Het is niet iets nieuws. Ik vind het extreem pijnlijk voor de achterblijvende familie dat mensen zulke artikelen misbruiken voor eigen gewin.
Heb ik ook veel gelezen en heb daarom een tijd geleden een FB pauze ingelast. Ik kon er echt niet meer tegen. Het zal je familielid maar zijn waar over zijn of haar rug een discussie wordt gevoerd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven