De aantrekkingskracht van de VVD

09-03-2021 09:46 288 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals we allemaal weten doet de VVD het best wel goed in de peilingen.
Vanuit de VVD wordt gewezen dat dit komt door het aanpakken van COVID-19 en een fitte premier.
Dit zou best kunnen, maar is dit ook de hele waarheid?
Ik luister in de praktijk ook naar andere meningen en dit zijn zelfs meningen waar ik niet op zat te wachten.
Er zit namelijk wel altijd iets in verklaringen van anderen.
Een van zoiets is bijvoorbeeld het onderstaande
"Wil je op een oppositiepartij stemmen dan moet je het dit keer ver zoeken. Ruttes VVD heeft inmiddels zoveel vazallen (partijen die met hem geregeerd hebben of graag met hem gaan regeren): CDA, PvdA, D66, GL... Een stem op één van deze partijen is weer een stem op Rutte."
Hoe zien de kiezers van bovenstaande partijen dit en hoe kijken de rotsvaste aanhangers van de VVD naar zo een soort bewering.
Ook ben ik benieuwd of er aanhangers zijn van bovenstaande partijen die de overstap hebben gemaakt naar de VVD.
De reden dat ik dit vraag is of er mogelijk sprake is van een nieuwe trend in de maatschappij dat nog niet is belicht door journalisten.
Alle reacties Link kopieren
En welk onderzoek en voor welk medium ben jij nu bezig?
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat heel veel partijen regeringsverantwoordelijkheid willen nemen en dat uitspreken, stemt iemand die op de PvdA wil stemmen eigenlijk VVD?
Of bedoel je te zeggen dat de opkomst van al die nieuwe splinterpartijen te wijten/danken is aan het grote gat wat zit tussen VVD en de nummer 2?

Ik denk dat Rutte heel bedreven is in het politieke handwerk. Met vrijwel alle fractievoorzitters kan hij goed door 1 deur, niemand in de kamer heeft een hekel aan hem, en hij is heel goed in het zoeken van bondjes met ogenschijnlijke tegenstanders.

De andere fracties in de kamer hebben een veel minder aansprekende voorvrouw/voorman, en komen daardoor minder sterk over. De VVD zorgt voor stabiliteit en elke partij kan met ze samenwerken. Zelfs Lilian Marijnissen spreekt erg vaak uit dat ze heel graag wil mee regeren. Ik zie niet in wat daar nadelig aan kan zijn.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Partijen als CDA, VVD, PvdA, CU, SGP, SP en GL hebben hun oorsprong in de verzuiling. Echter de verzuiling bestaat nauwelijks nog in Nederland, alleen de biblebelt is nog een laatste overblijfsel ervan. Daarmee zijn deze partijen een groot deel van hun identiteit verloren en zijn ze steeds meer op elkaar gaan lijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf graag bij mijzelf en mijn partij
Te ingewikkeld om te denken hoe het zou lopen als.....
Het moet dan allemaal maar uitkomen.

Ik vind het een prettiger idee om te stemmen op een verbindende slimme vrouw met veel internationale ervaring. Iemand die verder kijkt en respect heeft.

Wel heel grappig detail, in familie stemden wij allemaal anders en gisteren bleek dat we allemaal op dezelfde koers zaten. In mijn werkomgeving ook behoorlijk, dus ik ben beste benieuwd hoe dit landelijk gaat verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Mark Rutte is een slimme bedrijfsleider. Zolang het hier nog niet al te slecht gaat houden mensen het liever bij het bekende, veranderingen geven onzekerheid.
Rutte weet precies hoe het werkt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je gaat kijken naar de concrete verschillen tussen partijen als VVD, CDA en D66 dan kom je uiteindelijk erop uit dat ze voor 90% hetzelfde willen.
Alle reacties Link kopieren
De VVD is er eigenlijk niet meer; er is alleen maar een Rutte-figuur en die handelt niet als een liberaal maar als een ratjetoe van coalitiepartijen. Hij is meer manager van een groot schip zonder kapitein en dat schip hoeft alleen nog maar vier jaar door te varen; de richting maakt niet zo uit als het maar doorvaart. Hij kan altijd zeggen: iedereen deed dat zo dus had ik geen keus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ik lees niets nieuws in je OP
Ik ben het wel met je eens dat het onbegrijpelijk is dat Rutte / VVD het zo goed doet in de peilingen. Tien jaar Rutte en we zijn een toeslagaffaire, een verziekte woningmarkt, mislukt migratiebeleid, ecologische kaalslag, falend onderwijs, bouwfraude, een eurocrisis en een uitgeholde middenklasse rijker. Om maar wat te noemen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
09-03-2021 10:09
Mark Rutte is een slimme bedrijfsleider. Zolang het hier nog niet al te slecht gaat houden mensen het liever bij het bekende, veranderingen geven onzekerheid.
Rutte weet precies hoe het werkt.
Het gaat hier hartstikke slecht. Overheidsschuld is enorm door Corona.
We wordenbang gemaakt voor een virus waar 97% weinig last van heeft.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
09-03-2021 09:52
En welk onderzoek en voor welk medium ben jij nu bezig?
+1
Alle reacties Link kopieren
Deneb schreef:
09-03-2021 10:14
Ik ben het wel met je eens dat het onbegrijpelijk is dat Rutte / VVD het zo goed doet in de peilingen. Tien jaar Rutte en we zijn een toeslagaffaire, een verziekte woningmarkt, mislukt migratiebeleid, ecologische kaalslag, falend onderwijs, bouwfraude, een eurocrisis en een uitgeholde middenklasse rijker. Om maar wat te noemen.
Mooi gezegd!
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
09-03-2021 10:16
Het gaat hier hartstikke slecht. Overheidsschuld is enorm door Corona.
We wordenbang gemaakt voor een virus waar 97% weinig last van heeft.
Zolang een meerderheid nog op vakantie kan gaan, een huis heeft en 2 auto,s blijft Rutte,s uitspraak dat NL een gaaf land is de waarheid.
Want waar is het nou zo goed als hier?

10 jaar personeelszaken bij Unilever , hij kan mensen tevreden houden.
wij slapen nooit.
"Wil je op een oppositiepartij stemmen dan moet je het dit keer ver zoeken. Ruttes VVD heeft inmiddels zoveel vazallen (partijen die met hem geregeerd hebben of graag met hem gaan regeren): CDA, PvdA, D66, GL... Een stem op één van deze partijen is weer een stem op Rutte."

Ik ga waarschijnlijk PvdA stemmen. Dat ze met de VVD gereageerd hebben, hoe is dat nú weer een stem op Rutte? Ze hebben nota bene, voor wat het waard is, hun fouten uit die tijd toegegeven.
Deneb schreef:
09-03-2021 10:14
Ik ben het wel met je eens dat het onbegrijpelijk is dat Rutte / VVD het zo goed doet in de peilingen. Tien jaar Rutte en we zijn een toeslagaffaire, een verziekte woningmarkt, mislukt migratiebeleid, ecologische kaalslag, falend onderwijs, bouwfraude, een eurocrisis en een uitgeholde middenklasse rijker. Om maar wat te noemen.

Ik vind dit ook ongelooflijk. En ja, ik moet toegeven dat ik ook een beetje 'verblind' ben door hoe goed en sympathiek Rutte het over het algemeen heeft gedaan afgelopen jaar. Ik wilde al bijna op hem gaan stemmen maar bedacht me dat dat natuurlijk vrij absurd is, helemaal als je verder helemaal geen VVD'er bent. Toch vrees ik dat dat voor veel mensen wel zo gaat werken, óók mensen die de mond vol hebben van hoe slecht het daar in Den Haag allemaal gaat.

Ook tekenend dat de verkiezingsspotjes van de VVD nu vol inzetten op de persoon Rutte. 'Waarom stem jij op Mark Rutte?'. Terwijl hij in een interview ooit zei dat hij nooit met zijn gezicht op posters of in spotjes wilde. Nou nu is dat blijkbaar geen enkel probleem omdat dat bakken met stemmen op gaat leveren.
Alle reacties Link kopieren
Lees even de Volkskrant van zaterdag. Ging hierover, dus is niet onbelicht door de journalistiek.
Alle reacties Link kopieren
ChagrijnigPrinsesje schreef:
09-03-2021 10:28
Ik vind dit ook ongelooflijk. En ja, ik moet toegeven dat ik ook een beetje 'verblind' ben door hoe goed en sympathiek Rutte het over het algemeen heeft gedaan afgelopen jaar. Ik wilde al bijna op hem gaan stemmen maar bedacht me dat dat natuurlijk vrij absurd is, helemaal als je verder helemaal geen VVD'er bent. Toch vrees ik dat dat voor veel mensen wel zo gaat werken, óók mensen die de mond vol hebben van hoe slecht het daar in Den Haag allemaal gaat.

Ook tekenend dat de verkiezingsspotjes van de VVD nu vol inzetten op de persoon Rutte. 'Waarom stem jij op Mark Rutte?'. Terwijl hij in een interview ooit zei dat hij nooit met zijn gezicht op posters of in spotjes wilde. Nou nu is dat blijkbaar geen enkel probleem omdat dat bakken met stemmen op gaat leveren.
Gelukkig is het wel met een belichting die bij een mugshot van de FBI niet misstaat, idem voor de boeventronie van Hoekstra...
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
09-03-2021 10:38
Lees even de Volkskrant van zaterdag. Ging hierover, dus is niet onbelicht door de journalistiek.
Het was zoiets (uit mijn herinnering):
- als andere partijen keihard in de aanval gaan over corona, hoe geloofwaardig zijn ze dan? Ze hebben een jaar meegewerkt. Alleen sommigen, zoals geert wilders kunnen dat nu nog geloofwaardig doen
- weinig kansen om rutte uit te dagen
- nu vvd zo voor staat, willen ze liever richten op meeregeren
- hoekstra heeft het niet handig aangepakt en is zo zelf onder vuur komen te liggen (waar iedereen graag opduikt)
Alle reacties Link kopieren
Deneb schreef:
09-03-2021 10:14
Ik ben het wel met je eens dat het onbegrijpelijk is dat Rutte / VVD het zo goed doet in de peilingen. Tien jaar Rutte en we zijn een toeslagaffaire, een verziekte woningmarkt, mislukt migratiebeleid, ecologische kaalslag, falend onderwijs, bouwfraude, een eurocrisis en een uitgeholde middenklasse rijker. Om maar wat te noemen.
+1. Ik vind het ongelooflijk. Hier lees ik ook vaak vrouwen die 'een beetje op hem' zijn. Snap er echt niets van. Ik kan zijn lachende kop echt niet meer zien.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
De VVD heeft 33 zetels.
Partijen die willen regeren hoeven dus niet per se met de VVD in zee, want er zijn nog 117 andere zetels om mee te schuiven. Wel wordt het moeilijker zonder de VVD, vooral omdat er ook nog partijen zijn die niet met elkaar kunnen samenwerken waarschijnlijk.

Als je dus wilt dat er wel om de VVD heen gegaan kan worden, kan je altijd op een andere partij stemmen die niet zover van het midden staat. Als sommige VVD zetels bij een andere middenpartij komen, dan wordt het al makkelijker.
Aviendha schreef:
09-03-2021 10:58
+1. Ik vind het ongelooflijk. Hier lees ik ook vaak vrouwen die 'een beetje op hem' zijn. Snap er echt niets van. Ik kan zijn lachende kop echt niet meer zien.

Ik snap er ook niks van. Rutte heeft als groot voordeel dat hij ontzettend sociaal vaardig is. Hij kan met iedereen goed opschieten en strijkt weinig mensen tegen de haren in. Maar ik begrijp gewoon niet dat mensen alle integriteitskwesties, affaires en onbetrouwbaarheid van de VVD hierdoor vergeten.
En wat betreft dat lachen van hem: in het begin was dat charmant, nu begin ik het misleidend te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
09-03-2021 10:58
+1. Ik vind het ongelooflijk. Hier lees ik ook vaak vrouwen die 'een beetje op hem' zijn. Snap er echt niets van. Ik kan zijn lachende kop echt niet meer zien.
Ik krijg de indruk dat heel veel mensen vrij oppervlakkig denken en automatisch afgaan op uiterlijk vertoon en een vertrouwd gevoel. Ze voelen zich nu onzeker in deze crisis en zien in Rutte de standvastige redder. En op een of andere manier maakt dat blijkbaar enorm blind voor de talloze uitglijders, inconsequenties en soms botweg leugens die van zijn kant zijn gekomen de afgelopen jaren.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
68% van de VVD stemmers vindt integriteit geen issue, niet van belang.

Dat zal het antwoord op de vraag wel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-03-2021 11:21
65% van de VVD stemmers vindt integriteit geen issue, niet van belang.

Dat zal het antwoord op de vraag wel zijn.
Dat vrees ik ook. 'Want dat hoort nu eenmaal bij de politiek". Zaken als de toeslagenaffaire raken de meeste VVD-stemmers ook niet dus het interesseert ze weinig als het erop aankomt. VVD stem je toch vooral voor je eigen voorspoed, denk ik.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven