De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
sprietgras schreef:
09-01-2018 20:43
Nee is niet discriminerend. Heb namelijk nog nooit meegemaakt dat ik of mijn kind ‘flesje’ werd genoemd. Mijn benen zijn wel vergeleken met melkflessen door familieleden. Maar geloof dat ‘tatta’ (aardappel het beledigende woord voor blanken is). Een shirt met ‘leukste tatta uit de klei’ zou ik ook niet echt passend vinden in dat geval nee.
Is ook sneu, helemaal als alle andere kindjes een enorm leuk stoer logo heeft en dan een kleintje met een scheldwoord.

Waarom ik dit een extra lading vind hebben is omdat getinte mensen eeuwen zijn gezien als een andere soort, zoiets als apen.
Dat zijn gelukkig dus veel mensen vergeten, maar racisten schelden nog graag met 'aap' en er heeft hier op het forum tijdenlang een soort bronloze landkaart grcirculeerd die moest aantonen dat donkere mensen standaard minder intelligent zouden zijn dan andere rassen mensen, de blanke mens was natuurlijk veruit de intelligentste stond op dat overzichtje.

Hier een uitleg over hoe getinte mensen al tijdenlang worden vergeleken met apen, eerst als argument tbv slavernij, later om te ridiculiseren en invloed te beperken

https://www.historyonthenet.com/authent ... /6-monkey/

Afbeelding

Dus dit fijngevoelig noemen is een beetje de omgekeerde wereld.
Dat beeld wordt nog steeds actief in stand gehouden, spreek die lui er maar op aan als je wil dat kinderen aapjesshirts kunnen dragen.
kantlijn schreef:
09-01-2018 20:56
Je weet dat negers naar believen zijn vermoord en uitgebuit omdat gedacht werd dat hun cognitieve vermogens en zelfbesef het niveau van de aap niet ontstegen?

Precies de gedachtengang die H&M had toen ze deze trui maakten. Dat is véél geloofwaardiger en logischer dan dat ze het als een koosnaampje gebruikten....
Er worden godverdomme apengeluiden gemaakt als donkere voetballers aan de bal zijn, niks overdreven.

En wat Monkeytown ermee te maken heeft is al helemaal niet duidelijk.
Het-groepje schreef:
09-01-2018 20:59
Is ook sneu, helemaal als alle andere kindjes een enorm leuk stoer logo heeft en dan een kleintje met een scheldwoord.

Waarom ik dit een extra lading vind hebben is omdat getinte mensen eeuwen zijn gezien als een andere soort, zoiets als apen.
Dat zijn gelukkig dus veel mensen vergeten, maar racisten schelden nog graag met 'aap' en er heeft hier op het forum tijdenlang een soort bronloze landkaart grcirculeerd die moest aantonen dat donkere mensen standaard minder intelligent zouden zijn dan andere rassen mensen, de blanke mens was natuurlijk veruit de intelligentste stond op dat overzichtje.

Hier een uitleg over hoe getinte mensen al tijdenlang worden vergeleken met apen, eerst als argument tbv slavernij, later om te ridiculiseren en invloed te beperken

https://www.historyonthenet.com/authent ... /6-monkey/

Afbeelding

Dus dit fijngevoelig noemen is een beetje de omgekeerde wereld.
Dat beeld wordt nog steeds actief in stand gehouden, spreek die lui er maar op aan als je wil dat kinderen aapjesshirts kunnen dragen.

Het is afschuwelijk dat een achterlijke groep mensen zo denken en omgaan met andere mensen. Gelukkig denkt het grootste gedeelte van de mensen hier niet zo over en zien daardoor dus ook geen racisme in dit soort dingen.
Star² schreef:
09-01-2018 20:59
Er worden godverdomme apengeluiden gemaakt als donkere voetballers aan de bal zijn, niks overdreven.

En wat Monkeytown ermee te maken heeft is al helemaal niet duidelijk.

Dus omdat een stel achterlijken apengeluiden maken mag een jong jongetje die hier niets mee te maken heeft dit truitje niet dragen?
Tering, het wordt gewoon weggelachen hier.
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
09-01-2018 20:52
Dan moet ik je helaas teleurstellen, want mijn buurjongen is vaak genoeg voor domme aap uitgescholden (ook in mijn bijzijn). Vandaar dat het woordje 'nooit' mij zo opviel.

Ik vind het veel mensen nogal te kort doen om in dit soort absolute te spreken.
Tsja had niet zo absoluut moeten spreken. Ik ben ook wel eens domme koe genoemd. Maar het verschil tussen een kind wat om grond van een gedraging of haar wordt uitgescholden voor aap (en de volgende dag misschien wel voor koe, luiaard, ezel etc) of een groep die behoorlijk structureel door groepen racisten wordt vergeleken met apen is wel net anders.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
09-01-2018 20:59
Precies de gedachtengang die H&M had toen ze deze trui maakten. Dat is véél geloofwaardiger en logischer dan dat ze het als een koosnaampje gebruikten....
Ah de wet van de uitgesloten derde. Het lijkt je wel logisch dat niemand die bij de campagne betrokken was zich bedacht dat het woord aap onder de foto van een zwart kind tot enige controverse zou leiden?
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
sprietgras schreef:
09-01-2018 20:31
Niemand zegt toch dat je je eigen donkere kind dit niet mag aantrekken. Reclame ermee maken op deze manier is echter dom. Veel mensen nemen er nu eenmaal wel aanstoot aan.

Je kan een Indonesisch jongetje ook een shirt met ‘lekkerste pinda uit de pot’ aandoen. Maar ik zou dat shirt niet aanprijzen met een Indonesisch model. Puur omdat er een behoorlijke groep Indonesiërs het pijnlijk zou vinden, aangezien ze regelmatig voor pinda uitgescholden zijn. Als een Indonesiër er geen problemen mee heeft en zon shirt leuk vind is dat geen probleem voor mij.

Dit. Of een Inuït een t-shirt met eskimo erop laten dragen. Is gewoon stupide.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-01-2018 21:01
Tering, het wordt gewoon weggelachen hier.
Ja ik geef het ook maar op. Er schrijft hier zon beetje niemand dat ze denken dat het bewust racistisch bedoeld is door HenM. Maar blijkbaar willen mensen niet accepteren dat deze advertentie door veel mensen als pijnlijk wordt ervaren en dat het gewoon van de zotte is dat niemand bij HenM dat heeft kunnen bedenken.
kantlijn schreef:
09-01-2018 21:04
Ah de wet van de uitgesloten derde. Het lijkt je wel logisch dat niemand die betrokken heeft bedacht dat het woord aap onder de foto van een zwart kind tot enige controverse zou leiden?

Geen idee. Er zijn gelukkig ook zat mensen die deze associatie niet hebben en er dus totaal geen kwaad in zien. Ik zou zelf absoluut niet denken dat er een statement wordt gemaakt als een getint kindje deze trui zou dragen. De enige associatie die ik erbij heb is een 'aapje' als in: ondeugend kindje, dat lekker klautert en speelt.
Star² schreef:
09-01-2018 21:01
Tering, het wordt gewoon weggelachen hier.
Sorry hoor, maar volgens mij neemt iedereen - op een enkeling na - het heel serieus.

Wie zegt dat er geen apengeluiden worden gemaakt als er voetballers het veld op komen? Iedereen vindt dat ronduit belachelijk hier, voor zover ik kan lezen. Maar waarom mag dit jochie die trui niet aan? Omdat een stel mafketels apengeluiden maken? Door een jochie die trui te verbieden, geef je die racisten toch gelijk? Wat is het nou; donker jochie mag ook dragen wat hij wil (ook op een website) of mag dat niet, omdat hij donker is?

Nogmaals: niemand die iets zegt over dit mannetje en zijn ouders. Wat doet dit met hun?
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
09-01-2018 21:07
Geen idee. Er zijn gelukkig ook zat mensen die deze associatie niet hebben en er dus totaal geen kwaad in zien. Ik zou zelf absoluut niet denken dat er een statement wordt gemaakt als een getint kindje deze trui zou dragen. De enige associatie die ik erbij heb is een 'aapje' als in: ondeugend kindje, dat lekker klautert en speelt.
nogmaals: joden en campingaz in een advertentie is ook geen gelukkige combinatie...
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
kantlijn schreef:
09-01-2018 21:09
nogmaals: joden en campingaz in een advertentie is ook geen gelukkige combinatie...

Alleen als het een Duitse campagne is.

Bovendien gaat het ene over een denkwijze van een groep racisten. Het andere gaat over een daadwerkelijke gebeurtenis. Als het een shirt was met 'I'm a slave for you' oid erop, dan zou ik hier heel anders over denken. Maar dit gaat over een denkwijze van een groep mafklappers die wij met zijn allen gewoon niet serieus zouden moeten nemen. Door hier zo'n heisa van te maken is het haast alsof we doen of er een kern van waarheid in zit. Dat weiger ik aan mee te doen
Nav__ schreef:
09-01-2018 21:09
Sorry hoor, maar volgens mij neemt iedereen - op een enkeling na - het heel serieus.

Wie zegt dat er geen apengeluiden worden gemaakt als er voetballers het veld op komen? Iedereen vindt dat ronduit belachelijk hier, voor zover ik kan lezen. Maar waarom mag dit jochie die trui niet aan? Omdat een stel mafketels apengeluiden maken? Door een jochie die trui te verbieden, geef je die racisten toch gelijk? Wat is het nou; donker jochie mag ook dragen wat hij wil (ook op een website) of mag dat niet, omdat hij donker is?

Nogmaals: niemand die iets zegt over dit mannetje en zijn ouders. Wat doet dit met hun?

Een enkeling? Ik ga niet quoten, teveel moeite op mobiel, maar wordt echt naar van de reacties. Ook reacties dat dit het juist in stand houdt en nog meer afzwakkende posts.

En een stel mafketels? Ook dit is uitermate afzwakkend.
Bumba1985 schreef:
09-01-2018 21:00
Het is afschuwelijk dat een achterlijke groep mensen zo denken en omgaan met andere mensen. Gelukkig denkt het grootste gedeelte van de mensen hier niet zo over en zien daardoor dus ook geen racisme in dit soort dingen.
Dat is goed om te lezen inderdaad.
Maar toch proef ik toch ook een beetje 'get over it', en dan niet naar degenen die dit soort nare plaatjes en racistisch bedoelde opmerkingen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo iemand die telkens "RACISME!" roept maar ik vind dit wel even wat anders.

Er waren truien met meerdere jungle-gerelateerde opschriften zonder het woord aap en die werden gedragen door blanke modellen. Alleen de trui met ik ben een aap erop wordt gedragen door een zwart model. Tja, dat valt mij wel op ja. Als ik van hetzelfde ras was als dat model dan zou ik dat echt niet op prijs stellen. Hoe moeilijk is het nu voor H&M om voor al die truien gewoon hetzelfde witte modelletje te gebruiken? En als alle truien door hetzelfde zwarte jongetje gedragen werden dan was het ook OK geweest. Nu niet.
Star² schreef:
09-01-2018 21:13
Een enkeling? Ik ga niet quoten, teveel moeite op mobiel, maar wordt echt naar van de reacties. Ook reacties dat dit het juist in stand houdt en nog meer afzwakkende posts.

En een stel mafketels? Ook dit is uitermate afzwakkend.

Hoezo afzwakkend? Ik kan mensen met dit soort denkbeelden anno 2018 echt niet serieus nemen. Ga ik ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
09-01-2018 21:11
Alleen als het een Duitse campagne is.

Bovendien gaat het ene over een denkwijze van een groep racisten. Het andere gaat over een daadwerkelijke gebeurtenis. Als het een shirt was met 'I'm a slave for you' oid erop, dan zou ik hier heel anders over denken. Maar dit gaat over een denkwijze van een groep mafklappers die wij met zijn allen gewoon niet serieus zouden moeten nemen. Door hier zo'n heisa van te maken is het haast alsof we doen of er een kern van waarheid in zit. Dat weiger ik aan mee te doen
Nee! de koloniale schrikbewinden waren even weerzinwekkend als de holocaust.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
kantlijn schreef:
09-01-2018 21:16
Nee! de koloniale schrikbewinden waren even weerzinwekkend als de holocaust.
Dat schrijft ze ook.
kantlijn schreef:
09-01-2018 21:16
Nee! de koloniale schrikbewinden waren even weerzinwekkend als de holocaust.

Kun je lezen?!
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
09-01-2018 21:18
Dat schrijft ze ook.
Nee hoor, ze vergeet dat die denkwijze bij de initiele groep racisten heeft geleid tot een zwarte holocaust.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Bumba1985 schreef:
09-01-2018 21:15
Hoezo afzwakkend? Ik kan mensen met dit soort denkbeelden anno 2018 echt niet serieus nemen. Ga ik ook niet doen.

Omdat het niet 'een stel' is, was het maar een stel. Het is een fucking grote groep.
Star² schreef:
09-01-2018 21:19
Omdat het niet 'een stel' is, was het maar een stel. Het is een fucking grote groep.

De groep mensen die niet zo denkt is nog altijd groter en wordt ook steeds groter.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
09-01-2018 21:19
Kun je lezen?!
nogmaals: joden en campingaz zou ook controversieel zijn en het idee van zwarten als cognitief minderwaardige menssoort vindt overigens wel degelijk steeds meer weerklank...
kantlijn wijzigde dit bericht op 09-01-2018 21:28
28.16% gewijzigd
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven