De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
09-01-2018 20:19
Ja maar die blanke kinderen zullen nooit in hun leven worden uitgescholden voor aap. En veel donkere kinderen overkomt dat dus wel. Dus dan krijgt zon trui toch een dubbele betekenis.
Nooit?
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
IBAOHI, ik ken wel een aantal blanke kinderen die regelmatig uitgescholden worden voor "kaas".
Alle reacties Link kopieren
Googelde afbeeldingen op apenkop en de eerste paar menselijke foto's waren allemaal van blanken. :monkey:
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
09-01-2018 20:39
IBAOHI, ik ken wel een aantal blanke kinderen die regelmatig uitgescholden worden voor "kaas".
Kaaskop! Met alle denkbare ziektes als voorzetsel.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Wat vonden de ouders van het jongetje zelf vd trui ?
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
09-01-2018 20:35
Sprietgras, en wat als een blank kindje een shirt aan heeft met een melkfles en "leukste flesje uit het kratje"? Is het dan ook discriminerend of valt het dan ineens mee?
Nee is niet discriminerend. Heb namelijk nog nooit meegemaakt dat ik of mijn kind ‘flesje’ werd genoemd. Mijn benen zijn wel vergeleken met melkflessen door familieleden. Maar geloof dat ‘tatta’ (aardappel het beledigende woord voor blanken is). Een shirt met ‘leukste tatta uit de klei’ zou ik ook niet echt passend vinden in dat geval nee.
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
09-01-2018 20:38
Nooit?
Nee dat geloof ik echt niet. Lachend aap worden genoemd als ze aan een rek bungelen wel, maar echt beledigend bedoeld niet. Misschien wel bleekscheet, tatta of kaaskop, maar geen aap.
Zullen we Monkeytown dan ook maar gelijk boycotten? :roll:
Alle reacties Link kopieren
Het is alsof je een advertentie maakt met een foto van een man met ietwat fors uitgevallen neus die voor zijn tent matzes staat de bakken met daaronder de tekst: "echte kenners kiezen campingaz". En dan heel verbaasd zijn over de ophef; ja daahaag...
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
09-01-2018 20:41
Kaaskop! Met alle denkbare ziektes als voorzetsel.
https://vangogh.teespring.com/v3/image/ ... 80/560.jpg
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Ana_Isabel2 schreef:
09-01-2018 20:43
Wat vonden de ouders van het jongetje zelf vd trui ?
Ik denk dat de ouders van dit jongetje hebben gezien welke trui hij zou showen en dat zij hun goedkeuring hebben gegeven, Of dat wereldwijs zo werkt weet ik niet, maar in Nederland moet je bij een minderjarige toestemming geven voor dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
09-01-2018 20:45
Zullen we Monkeytown dan ook maar gelijk boycotten? :roll:
Zodra monkeytown hun logo van een aap veranderd in een logo met een donker kindje zou deze vergelijking ergens op slaan.
Alle reacties Link kopieren
Kind in de reclame wordt niet uitgescholden voor aap, het loopt niet voor aap, het draagt alleen een trui met daarop een tekst waarin het woord aap voorkomt.
anoniem_332047 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 20:50
0.95% gewijzigd
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het heel erg eens met Fashionvictim!!!!
sprietgras schreef:
09-01-2018 20:43
Nee is niet discriminerend. Heb namelijk nog nooit meegemaakt dat ik of mijn kind ‘flesje’ werd genoemd. Mijn benen zijn wel vergeleken met melkflessen door familieleden. Maar geloof dat ‘tatta’ (aardappel het beledigende woord voor blanken is). Een shirt met ‘leukste tatta uit de klei’ zou ik ook niet echt passend vinden in dat geval nee.
Maar dat heeft niet nog een andere betekenis. Kinderen worden wel vaker aapies genoemd. Vanwege hun geklim, hun geklier, hun brutale ogen, enzovoort. Daarom heb je plekken als 'monkeytown' voor kinderen. Of mogen donkere kinderen daar ook niet heen en/of reclame voor maken?

Een tatta heeft niet ook een lieve betekenis, flessie ook niet. Aapie wel. Niet alles is negatief.

Overigens: ik ken wel witte kinderen die voor aap worden uitgescholden, bijvoorbeeld een vriendinnetje die erg last had van beenhaar, een jongen met een hoog voorhoofd, enzovoort. Dat jij het nooit hebt gehoord (of nooit hebt willen horen), wil niet zeggen dat het niet voorkomt.

Dus voortaan maar gewoon geen truien en shirtjes meer drukken met een aapje er op?

Ik snap het allemaal, maar hoe denk je dat, dit voor dit jochie is? En voor zijn ouders, familieleden, enzovoort? Is het, het allemaal waard?
anoniem_281085 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 20:52
0.30% gewijzigd
sprietgras schreef:
09-01-2018 20:47
Zodra monkeytown hun logo van een aap veranderd in een logo met een donker kindje zou deze vergelijking ergens op slaan.
Waarom is dat anders? Dit jongetje wordt ook niet als logo gebruikt, hij is een model dat een trui draagt.
Alle reacties Link kopieren
Als het racisme was, dan zou het keten aangeklaagd kunnen worden. Gebeurt niet.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
09-01-2018 20:44
Nee dat geloof ik echt niet. Lachend aap worden genoemd als ze aan een rek bungelen wel, maar echt beledigend bedoeld niet. Misschien wel bleekscheet, tatta of kaaskop, maar geen aap.
Dan moet ik je helaas teleurstellen, want mijn buurjongen is vaak genoeg voor domme aap uitgescholden (ook in mijn bijzijn). Vandaar dat het woordje 'nooit' mij zo opviel.

Ik vind het veel mensen nogal te kort doen om in dit soort absolute te spreken.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Gehaaide marketingstunt.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Mejuffrouwmuis schreef:
09-01-2018 20:47
Ik denk dat de ouders van dit jongetje hebben gezien welke trui hij zou showen en dat zij hun goedkeuring hebben gegeven, Of dat wereldwijs zo werkt weet ik niet, maar in Nederland moet je bij een minderjarige toestemming geven voor dit soort zaken.
Dat lijkt mij ook dat de ouders er vanaf weten. Als ik aan " aapje"denk, denk ik vooral aan "ondeugend" , maar ik heb natuurlijk geen ervaring met pijnlijke discriminatie op dat gebied. Iedereen reageert vanuit een ander referentie kader.
Als er echt veel mensen aanstoot aan nemen, moet het wel serieus genomen worden.
Nav__ schreef:
09-01-2018 20:50
Maar dat heeft niet nog een andere betekenis. Kinderen worden wel vaker aapies genoemd. Vanwege hun geklim, hun geklier, hun brutale ogen, enzovoort. Daarom heb je plekken als 'monkeytown' voor kinderen. Of mogen donkere kinderen daar ook niet heen en/of reclame voor maken?

Een tatta heeft niet ook een lieve betekenis, flessie ook niet. Aapie wel. Niet alles is negatief.

Overigens: ik ken wel witte kinderen die voor aap worden uitgescholden, bijvoorbeeld een vriendinnetje die erg last had van beenhaar, een jongen met een hoog voorhoofd, enzovoort. Dat jij het nooit hebt gehoord (of nooit hebt willen horen), wil niet zeggen dat het niet voorkomt.

Dus voortaan maar gewoon geen truien en shirtjes meer drukken met een aapje er op?

Ik snap het allemaal, maar hoe denk je dat, dit voor dit jochie is? En voor zijn ouders, familieleden, enzovoort? Is het, het allemaal waard?
Paul Frank gaat zo failliet!
mick87 schreef:
09-01-2018 19:11
Ja en het ging om een Britse campagne. Het woord monkey wordt daar heel vaak als koosnaampje gebruikt voor een kind.

En voor donkere mensen. Compleet terecht dat ze nu zo de wind van voren krijgen.
tarataz schreef:
09-01-2018 19:52
Beláchelijk ! Echt te zot voor woorden. En dan doel ik niet op de reclame.
Aapje kan een koosnaam zijn voor kinderen, net als draakje enz.

Weet je wat pas echt erg is ? Dat er nog steeds mensen zijn die een kind met een andere huidskleur associëren met een aap. In dit geval de “goedmensen” die over elkaar heen struikelen om aanstoot te nemen aan deze reclame en blijkbaar zélf vinden dat een donker jongetje op een aap lijkt. Ze maken het erger in plaats van beter.

We hebben nog een lange weg te gaan met z’n allen.
:kneel:
Alle reacties Link kopieren
Nav__ schreef:
09-01-2018 20:50
Maar dat heeft niet nog een andere betekenis. Kinderen worden wel vaker aapies genoemd. Vanwege hun geklim, hun geklier, hun brutale ogen, enzovoort. Daarom heb je plekken als 'monkeytown' voor kinderen. Of mogen donkere kinderen daar ook niet heen en/of reclame voor maken?

Een tatta heeft niet ook een lieve betekenis, flessie ook niet. Aapie wel. Niet alles is negatief.

Overigens: ik ken wel witte kinderen die voor aap worden uitgescholden, bijvoorbeeld een vriendinnetje die erg last had van beenhaar, een jongen met een hoog voorhoofd, enzovoort. Dat jij het nooit hebt gehoord (of nooit hebt willen horen), wil niet zeggen dat het niet voorkomt.

Dus voortaan maar gewoon geen truien en shirtjes meer drukken met een aapje er op?

Ik snap het allemaal, maar hoe denk je dat, dit voor dit jochie is? En voor zijn ouders, familieleden, enzovoort? Is het, het allemaal waard?
Je weet dat negers naar believen zijn vermoord en uitgebuit omdat gedacht werd dat hun cognitieve vermogens en zelfbesef het niveau van de aap niet ontstegen?
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Nav__ schreef:
09-01-2018 20:50
Maar dat heeft niet nog een andere betekenis. Kinderen worden wel vaker aapies genoemd. Vanwege hun geklim, hun geklier, hun brutale ogen, enzovoort. Daarom heb je plekken als 'monkeytown' voor kinderen. Of mogen donkere kinderen daar ook niet heen en/of reclame voor maken?

Een tatta heeft niet ook een lieve betekenis, flessie ook niet. Aapie wel. Niet alles is negatief.

Overigens: ik ken wel witte kinderen die voor aap worden uitgescholden, bijvoorbeeld een vriendinnetje die erg last had van beenhaar, een jongen met een hoog voorhoofd, enzovoort. Dat jij het nooit hebt gehoord (of nooit hebt willen horen), wil niet zeggen dat het niet voorkomt.

Dus voortaan maar gewoon geen truien en shirtjes meer drukken met een aapje er op?

Ik snap het allemaal, maar hoe denk je dat, dit voor dit jochie is? En voor zijn ouders, familieleden, enzovoort? Is het, het allemaal waard?
Tsja zwarte kinderen worden al decennia lang uitgescholden voor ‘aap’ en uiterlijk van zwarte mensen wordt al heel lang door groepen mensen vergeleken met dat van een aap. Zo strucureel gebeurt dat met witte kinderen niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven