De wolf en de zestig schapen

23-05-2020 20:11 276 berichten
In Vlijmen zijn vannacht drie schapen doodgebeten door een wolf. Er zijn camerabeelden van de dader.

https://www.nu.nl/280968/video/wolf-gri ... ijmen.html

Inmiddels zijn in dit gebied al ongeveer zestig schapen doodgebeten, waarschijnlijk door deze wolf

Het merkwaardige is dat dit gewoon een Hollands poldergebied is, redelijk verstedelijkt en met nauwelijks bos. Aan de noordkant ligt de Maas, aan de oostkant de stad Den Bosch en aan de westkant komt de wolf al snel uit bij een saai bedrijventerrein waar onder andere een enorme doos van Bol.com de doorgang belemmert. Aan de zuidkant loopt de A59. Als de wolf deze oversteekt dan kan hij of zij naar de Drunense Duinen wat in ieder geval nog een natuurgebied is en waar wel wat wilde herten te vinden zijn. Maar ja, waarom zou je op wilde herten jagen wanneer er ook tamme schapen zijn?

Ondertussen zit de wolf wel erg dichtbij de bebouwde kom. Het schijnt dat de wolf ook door Vlijmen heeft gewandeld om bij de laatste schapen te komen. Nu zeggen ze dat wolven bang zijn voor mensen, maar kennelijk zit die angst niet erg diep, want Vlijmen en het gebied daaromheen is meer een verstedelijkt cultuurlandschap dan wilde natuur.

Wat moeten we met dit soort wolven? Ik vind het prima als er wat wolven op de Veluwe zitten, en misschien zijn er nog wel een paar bosgebieden waar plek voor ze is. Maar een wolf in de polder die daar alle schapen doodbijt? De volgende stap is dat ouders hun kinderen gaan binnen houden en dat de lokale kinderboerderij wordt geplunderd. Moet deze wolf weg, of is dit nu eenmaal ‘de natuur’?
Alle reacties Link kopieren
Tja, en weer mag alles wat leeft wijken voor de zin van de veehouders. Wanneer houdt dit op? Veehouders verzieken letterlijk alles, vernietigen alles en ze zijn dwars als pokkehout. Voorál daar in Brabant met het meest narcistische tokkie-provinciebestuur dat je maar kan vrezen.

Veehouderij inkrimpen en ruimte maken voor de natuur.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
23-05-2020 22:35
Wat doet die lama dan?!
Eigenlijk hetzelfde als een herdershond. Ze zijn heel alert, kunnen een kudde drijven en reageren defensief op indringers - daar gaan ze met veel herrie op af.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
23-05-2020 20:15
Ja, dit is de natuur. Er zijn niet te veel wolven, ook niet te veel herten, de enige soort waar er te veel van is, is van de mens.
Eens
Alle reacties Link kopieren
Helaas heeft de wolf geen natuurlijke vijand.
Alle reacties Link kopieren
Iphi schreef:
23-05-2020 23:46
Opgegroeid tussen de boeren, sorry.
En ja, elke avond de schapen binnenhalen zal voor veel boeren geen optie zijn. Maar in gebieden waar de wolf al veel langer voorkomt of nooit weg is geweest houden boeren ook schapen. Hoe doen ze het daar dan?

Ik gok op waakhonden, elektrische hekken etc. En daar zijn hier dus ook subsidies voor. Sommige boeren willen helaas de nieuwe realiteit nog niet accepteren.
Die nieuwe realiteit is gewoon niet zo'n goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Deels eens met La Folie. Dit dient zich aan en het eerste wat de schapenhouders roepen is: afschieten die wolf.

Maar er wordt niet eens naar andere opties gekeken. Probeer eens te denken in mogelijkheden.
Ik snap niet waarom de wolf terug moet? Waren de mensen in West-Europa dan zo ongelukkig zonder wolf? En waarom is het leven van een schaap minder waard dan dat van een wolf?
anoniem_645218064b8e5 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 11:54
Reden: Typedout
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst een filmpje gezien wat bij ons in de buurt was geschoten met een nachtcamera. Daarbij kwam een wolf bij een schaapskooi met electrisch hek. Je ziet gewoon dat het werkt. Je ziet ook dat die schapen gewend zijn aan honden en dat ze niet bang zijn

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -beschermd

Dit systeem werkt dus.

Daarnaast vind ik het ook wel een beetje hypocriet. Hoeveel dieren eten wij in ons land elke dag? En hoe worden die afgemaakt voor onze consumptie? Mensen ook maar in laten slapen? De wolf mag het niet, maar wij wel. Bijzonder.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
23-05-2020 20:15
Ja, dit is de natuur. Er zijn niet te veel wolven, ook niet te veel herten, de enige soort waar er te veel van is, is van de mens.
:cheer2:

Precies
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-05-2020 10:19
Die nieuwe realiteit is gewoon niet zo'n goed idee.
Die nieuwe realiteit is echt niet heel raar hoor: in grote delen van Europa is de wolf nooit weggeweest.
Als we de bunzing, de buizerd en de marter uitroeien hoeven we de kippen ook niet meer in een veilig hok te stoppen. Maar ik neem toch aan dat niemand dat een serieus plan vindt.
Alle reacties Link kopieren
Iphi schreef:
24-05-2020 14:34
Die nieuwe realiteit is echt niet heel raar hoor: in grote delen van Europa is de wolf nooit weggeweest.
Als we de bunzing, de buizerd en de marter uitroeien hoeven we de kippen ook niet meer in een veilig hok te stoppen. Maar ik neem toch aan dat niemand dat een serieus plan vindt.
Je zal er raar van staan te kijken. Sommige types hier in de buurt dromen daar van.
Alle reacties Link kopieren
Iphi schreef:
24-05-2020 14:34
Die nieuwe realiteit is echt niet heel raar hoor: in grote delen van Europa is de wolf nooit weggeweest.
Als we de bunzing, de buizerd en de marter uitroeien hoeven we de kippen ook niet meer in een veilig hok te stoppen. Maar ik neem toch aan dat niemand dat een serieus plan vindt.
Nederland is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld, dus niet te vergelijken met grote delen van Europa waar nog uitgestrekte bossen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen honden die aanslaan op de wolf dan wel het fort bewaken?
Ik vrees dat de wolf wordt aangereden of gestroopt.
neasoi schreef:
23-05-2020 20:20
is dat zo?
De natuur van de wolf? Het is spijtig maar die wolf kan echt niet blijven. Raar ook dat het blijkbaar maar schapen zijn.
Ik ben wel klaar met stadse fratsen natuurmensen.
mabelle schreef:
24-05-2020 10:46
Deels eens met La Folie. Dit dient zich aan en het eerste wat de schapenhouders roepen is: afschieten die wolf.

Maar er wordt niet eens naar andere opties gekeken. Probeer eens te denken in mogelijkheden.
Wegjagen lukt niet dus tja.
  • t
LaFolie schreef:
24-05-2020 00:12
Tja, en weer mag alles wat leeft wijken voor de zin van de veehouders. Wanneer houdt dit op? Veehouders verzieken letterlijk alles, vernietigen alles en ze zijn dwars als pokkehout. Voorál daar in Brabant met het meest narcistische tokkie-provinciebestuur dat je maar kan vrezen.

Veehouderij inkrimpen en ruimte maken voor de natuur.
Voor wolven. Nou sorry, ik denk niet dat de meeste mensen daar op zitten te wachten.
Maleficent schreef:
24-05-2020 12:23
Ik heb laatst een filmpje gezien wat bij ons in de buurt was geschoten met een nachtcamera. Daarbij kwam een wolf bij een schaapskooi met electrisch hek. Je ziet gewoon dat het werkt. Je ziet ook dat die schapen gewend zijn aan honden en dat ze niet bang zijn

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -beschermd

Dit systeem werkt dus.

Daarnaast vind ik het ook wel een beetje hypocriet. Hoeveel dieren eten wij in ons land elke dag? En hoe worden die afgemaakt voor onze consumptie? Mensen ook maar in laten slapen? De wolf mag het niet, maar wij wel. Bijzonder.
Het is geen natuur, schapen en lammetjes kunnen geen kant op.
PattyJupiter schreef:
24-05-2020 11:53
Ik snap niet waarom de wolf terug moet? Waren de mensen in West-Europa dan zo ongelukkig zonder wolf? En waarom is het leven van een schaap minder waard dan dat van een wolf?
Nou dit, en persoonlijk wil ik niet tussen wolven in zitten. Moet je opletten hoe snel ze een plaag gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
24-05-2020 00:12
Tja, en weer mag alles wat leeft wijken voor de zin van de veehouders. Wanneer houdt dit op? Veehouders verzieken letterlijk alles, vernietigen alles en ze zijn dwars als pokkehout. Voorál daar in Brabant met het meest narcistische tokkie-provinciebestuur dat je maar kan vrezen.

Veehouderij inkrimpen en ruimte maken voor de natuur.
Ga je lekker? :facepalm:
Nogal wiedes dat mensen er geen zin in hebben dat hun beesten verscheurd worden, doe normaal zeg.
Ik denk dat er wel wat jagers geregeld gaan worden maar ik liet ze niet mijn beesten opeten.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
24-05-2020 12:23
Ik heb laatst een filmpje gezien wat bij ons in de buurt was geschoten met een nachtcamera. Daarbij kwam een wolf bij een schaapskooi met electrisch hek. Je ziet gewoon dat het werkt. Je ziet ook dat die schapen gewend zijn aan honden en dat ze niet bang zijn

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -beschermd

Dit systeem werkt dus.

Daarnaast vind ik het ook wel een beetje hypocriet. Hoeveel dieren eten wij in ons land elke dag? En hoe worden die afgemaakt voor onze consumptie? Mensen ook maar in laten slapen? De wolf mag het niet, maar wij wel. Bijzonder.
Eens.

Altijd maar dat gezeur over onrecht waarvoor een ander (meestal de overheid) de oplossing moet bieden. Neem gewoon eens je eigen verantwoordelijkheid. Zet een hek neer, koop een hond of zoek uit hoe het met die llama's zit.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
25-05-2020 07:17
Eens.

Altijd maar dat gezeur over onrecht waarvoor een ander (meestal de overheid) de oplossing moet bieden. Neem gewoon eens je eigen verantwoordelijkheid. Zet een hek neer, koop een hond of zoek uit hoe het met die llama's zit.
Uit ervaringen van o.a. Duitse en Deense veehouders blijkt wel dat hekken van bv 1.50 nog steeds niet voldoende zijn. Los van of je dat überhaupt moet willen, de meeste (hobby-)veehouders kunnen het ook niet betalen. Vooral in de schapenhouderij ook niet praktisch, waar de dieren veel op andermans terreinen grazen.
Lama's is een grapje hoop ik, en voor een roedel Hoog Risico honden is Nederland ook te klein..

Zo simpel is de oplossing niet, anders had men die allang gevonden.
Vreselijke beelden gister en het schaap leefde nog maar alle ingewanden lagen er uit.
Ik vind het ook geen fris idee, steeds meer wolven die beesten verslinden. Laat die beesten in uitgestrekte bossen rondzwerven, Nederland biedt ze geen geschikte habitat. Straks wennen ze aan mensen.

Een sporadische wolf die af en toe de grens overtrekt, oké, maar ik snap dat toejuichen onder de noemer natuur niet zo. Je hebt natuur en natuur.
Alle reacties Link kopieren
Het is allemaal ikke ikke ikke.
Waarom hebben wij meer recht op ons land en onze natuur dan dieren?
Alleen omdat we mensen zijn?
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven